Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Designia planeetta edellä!



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

”There is a new breed of conscious consumer and an urgent global situation that demands action from designers.”     — Anton Schubert, M-Päivä 19.9.2019, Tampere

 

Kävin syyskuussa ”M-Päivä”-nimisessä tapahtumassa, jossa Anton Schubert, Scopen design-johtaja, puhui vastuullisesta designista. Hänen mielenkiintoisen puheensa jälkeen olen useaan otteeseen pohtinut muotoilua juuri vastuullisuuden näkökulmasta. Olen myös miettinyt, mikä onkaan designin rooli nykymaailmassa, jossa kestävyys ja vastuullisuus ovat usein huomion keskipisteenä ja jossa näitä seikkoja arvostavia kuluttajia ilmestyy ovista ja ikkunoista. Designista ja sen parissa työskentelystä kiinnostuneena ihmisenä haluankin selvittää, mikä on se keskeinen muutos, joka design-alalla täytyy tehdä. Miten voisin siis itse lähteä ajattelemaan muotoilua vastuullisuuden näkökulmasta ja viedä sitä myös eteenpäin? Löysinkin mielenkiintoisen ajattelutavan, jonka kautta varmasti on helpompaa lähestyä designia ja vastuullisuutta yhdistyvinä käsitteinä ja ymmärtää, mikä ristiriita niissä myös piilee. 

 

IHMISKESKEISYYS —> PLANEETTAKESKEISYYS

 

”Last 100 years we’ve been designing for consumerism. Next 100 years we hopefully will be designing for sustainability.”   — Anton Schubert, 12.4.2019

 

Designin määritellään olevan tuotteen tai palvelun käytettävyyden ja muodon suunnittelua (Design Forum Shop, 2017). Kuten jo määritelmä melkein itsessään kertoo, designista on lähtenyt liikkeelle ihmiskeskeisyyden käsite. Ihmiskeskeisyys tai asiakaslähtöisyys, mitä termiä haluaakaan käyttää, tarkoittaa sitä, että suunnittellaan ihmisen tarpeet ja halut edellä. Designia koskevissa keskusteluissa keskiössä onkin lähes aina asiakas ja niissä korostetaan juuri ihmisen kokemusta tuotteesta tai palvelusta. Designin parissa työskentelevät ovat vuosikausien ajan asettaneet ihmisen projektiensa keskiöön. Aivan ymmärrettävistä syistä. Mielenkiintoista on se, että tämä kuitenkin aiheuttaa nykypäivänä problematiikkaa, joka täytyy poistaa, jos halutaan luoda parempaa, kestävämpää maailmaa.

 

Ensimmäinen askel kohti kestävämpää designia on siis ihmiskeskeisen ajattelutavan kääntäminen päälaelleen. Vaikka asiakkaat ovat yritystoiminnassa kaiken keskipisteessä ihan ymmärrettävistä syistä, on kaikkien, etenkin muotoilijoiden, päästävä eroon liiallisesta ihmisen merkityksen korostamisesta. Designin kautta syntyneen ihmiskeskeisen ajattelun kautta on nimittäin vahvistunut harhakuvitelma, jonka mukaan ihminen on kaikkeen muuhun verrattuna maapallolla jotenkin erinomainen (We create futures -blog, 2019). Ihmisestä on tullut maailmaa dominoiva laji ja se näkyy myös tässä ihmisen kaiken navaksi asettavassa ajattelutavassa, jota design usein edustaa. 

 

Tämän sijaan meidän tulisi saada ihminen ja maapallo uudelleen tasapainoon sekä asettaa vastuullisuus ja kestävyys designtyön keskiöön ihmisen tilalle. Planeettakeskeisen designin tarkoitus onkin priorisoida ekosysteemi ja pitää huoli siitä, että designin parissa ei aiheuteta negatiivisia vaikutuksia maapallolle. Parhaassa tapauksessa planeettakeskeisyys saa meidät tajuamaan, että ihmisinä olemme aivan eri roolissa tässä maailman systeemissä, kuin luulemme, jolloin alamme toteuttamaan oikeita ja hyviä asioita tämän maapallon eteen. 

 

Tärkeintä designin parissa työskentelyssä on siis muuttaa tämä ihmiskeskeinen ajattelutapa ja alkaa toteuttamaan planeettaa arvostavaa muotoilua. Uskon, että pienemmät toimintatapojen muutokset seuraavat perässä, jos tällaiset laajemmat kokonaiskuvat saadaan ihmisten tietoisuuteen. Ihailenkin Anton Schubertia, sillä hän on ottanut elämän tehtäväkseen toteuttaa vastuullista ja kestävää muotoilua, sekä levittää siitä tietoisuutta. Muutokseen tarvitaan aina rohkeita ihmisiä sitä johtamaan ja edustamaan. Toivottavasti voin itsekkin viedä asiaa omalla toiminnallani tulevaisuudessa eteenpäin. 

 

Lähteet:

  • Schubert, A. 2019 Planet Centric Design — The Only Way Forward, Blogi Vincit Oy  (design). Julkaistu 12.4.2019. Luettu 22.12.2019. 

          https://www.vincit.fi/en/planet-centric-design-the-only-way-forward/

  • We Create Futures -blog 2019: What is planet-centric design? (Ei kirjoittajaa tai julkaisupäivämäärää näkyvillä) Luettu 22.12.2019

          https://www.wecreatefutures.com/blog/what-is-planet-centric-design

  • Schubert, A. Design-johtaja. Scope. 2019. Planet-centric design. Seminaari. M-Päivä 19.9.2019. Tampere.
Kommentoi