Tampere
03 May, Friday
11° C

Proakatemian esseepankki

Brändin avulla menestykseen



Kirjoittanut: Petteri Kiuru - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Intohimona Brändit
Marina Vahtola
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Itselläni on tässä sellainen tilanne elämässä menossa, että vanhan Proakatemian apuvalmentajan kanssa viime syksynä hänen saavuttua takaisin Perusta, me istuttiin alas ja juteltiin vähän apuvalmentajan hommista. No siinä sitten pari tuntia ja jokusen oluen jälkeen, kun olimme keskustelleen kaiken Proakatemiaan liittyvät asiat läpi. Tämä vanha apuvalmentaja Teemu kertoi mulle hänen bisnesideastaan. Itse ihastuin ajatukseen suuresti ja nyt tänä keväänä olemme jo siinä pisteessä, että osakeyhtiö on virallisesti perustettu ja suunnitelmat on pitkälle jo mietitty pääpiirteittäin ainakin. Nyt itse tämän osakeyhtiön toimitusjohtajana olen hieman huolissani omasta osaamisestani yrittäjänä ja toimitusjohtajana. En sillä, ettenkö osaisi johtaa. Vaan enemmänkin siitä kuuluisasta substanssi osaamisesta. Lähdin vähän kahlaamaan läpi kirja tarjontaa uuden yrityksen perustamisesta menestykseen ja miten lähdetään luomaan sekä, että saisin vähän substanssia toimitusjohtajana toimimisesta. No substanssia ei löytynyt vielä vai löytykö? Ainakin brändin luomisesta sitten perhana löytyikin. Haaviin tipahti Marina Vahtolan Intohimona brändit (2020) kirja. Kirjassa Marina avaa monelta eri kannalta, miten rakennetaan menestyvä brändi. Tästä hänellä on kokemusta yli 20 vuoden ajalta työskenneltyään isoissa ketjuyrityksissä Suomessa ja Ruotsissa johtotehtävissä sekä hallitus työskentelyä isoissa yrityksissä ja kasvuyrityksissä. Kirja katsoo monelta eri kannalta mikä on tärkeätä oikeasti menestyvän brändin rakentamisessa aina kansainvälisyyteen asti. Itse tähän esseeseen otan muutaman itselleni tärkeän palasen kirjasta, mitä on nyt itse hyvä huomioida menestyvää brändiä rakentaessa.

 

Menestystekijät: kansainvälisyys

 

  1. Erottuu selkeästi kilpailijoista (tarkoitus – purpose)
  2. Tuottaa positiivista lisäarvoa kuluttajalle (vahva asiakaskokemus)
  3. Vahva kokonaiskonsepti (tuote, palvelu, myymälä)
  4. Edustaa proaktiivisuutta (tuottaa elämyksiä)
  5. Vahva kaupallinen lisäarvo (pärjää taantumassakin)
  6. Konsepti on helposti brändättävissä
  7. Markkinoi tehokkaasti
  8. Kehittää toimintaansa jatkuvasti (luovuus, nöyryys)
  9. On dynaaminen ja trendikäs
  10. Kansainvälinen toiminta (on monistettavissa)

 

Miksi suoraan kansainvälisyyteen? No, koska me Teemun kanssa päätettiin, että lähdetään nyt vaan suoraan ulos Suomesta. Tää tilanne nyt kaiken koronan takia jättää Suomen markkinan luultavasti niin pieneksi, että pakko on lähteä vaan ottamaan Eurooppaa haltuun. Silti onhan nuo ihan Suomalaisellekin uudelle brändille hyvin keskeisiä asioita brändin rakentamisessa. Vaikka ei lähtisi valloittamaan kansainvälisiä markkinoita, niin silti pitää olla tietoinen kansainvälisistä markkinoista ja kilpailijoista. Koska Suomessa on kansainvälinen kilpailu joka tapauksessa. Meidän ostoskeskukset on pullollaan ulkomaalaisia brändejä, jotka vie paljon asiakaskuntaa Suomalaisilta brändeiltä. Tänä päivänä menestyvän brändin rakentaminen ei ole kiinni siitä kuinka mahtava tuote sulla on. Vaikka tuotteesi olisikin aivan huippulaatua, niin jos et pysty määrittämään mitään merkitystä minkä takia tuote on olemassa, ei asiakkaat tule sitä ostamaankaan. Ihmiset haluaa kuulua johonkin ja tehdä jotain, saada jotain aikaiseksi. Nyt on valttia se, että omalla toiminnallaan haluaa tehdä enemmän. Kuten vaikka vastuullisen ja kestävän tuotteiden ja palveluiden tarjonta. Maailman parantaminen on nyt muotia, niin sanotusti.

 

Asiakas ja kilpailijat

 

Brändin rakentaminen ei tapahdu itselle, vaan asiakkaille. Brändin rakentamisessa on tärkeintä tunnistaa oma asiakas ja tietää miten hänelle viestitetään, myydään ja hoidetaan. Asiakkaasta pitää tietää periaatteessa kaikki. Miten hän käyttäytyy, missä kanavissa hän on, millainen on hänen ostokäyttäytymisensä, hänen arvomaailmansa yms. Lista jatkuisi vaikka kuinka kauan. Brändin pitää herättää kuluttajassa tunteita ja kohdata kuluttajan arvot, jotta voidaan luoda merkitys tuotteelle asiakkaan silmissä. Ja mikä tärkeintä tuote tai palvelu pitää kehittää asiakkaalle. Ei vain ajatuksella, ”koska haluan tehdä tällaista”. jos sitä asiakas ei halua, niin ei se tule menestymään.

Omat kilpailijat pitää osata tunnistaa ja tietää miten he tekevät omaa toimintaansa. Koska jostain ne asiakkaat pitää saada. Totta kai, jos keksit aivan uuden alan ja tarpeen, niin sitten ei tarvitse välttämättä kilpailijoista huolehtia. Enemmänkin miettiä, että ketkä lähtevät kilpailemaan sinun kanssa, mutta jos toimiala on kovastikin kilpailtua, niin selkeä kilpailijoista erottuminen ja heistä oppiminen sekä markkinoiden tunteminen on brändistrategian kulmakivi. Brändistrategia on uusi asia itselleni mikä kirjasta nousi. Yrityksen strategia on suhteellisen tuttu juttu itselle, mutta kirjassa sanotaan kuitenkin, että ensin olisi hyvä hioa brändistrategia kuntoon, koska brändistrategia vahvistaa yrityksen kokonaisstrategiaa. Keskiössä myös brändistrategiassa on yrityksen olemassa olon edellytys sekä tulevaisuus. Eli siis missio ja visio.

Yllä olevat kymmenen menestystekijää ovat kuin brändistrategia.

 

Oma osaamispääoma

 

Uuden brändin rakentamisessa on hyvä tietää oma osaamispääoma. Mitä osaamista itsellään on brändin rakentamisessa ja uuden liiketoiminnan perustamisessa. Itselläni on Proakatemialla opittua kokemusta asiakasymmärryksestä, uuden liiketoiminnan kehittämisestä, johtamisesta ja liiketoiminnan pyörittämisestä. Näissä tärkeitä on ollut palvelumuotoilun kurssi, projektit mitä olen tehnyt (ne missä joutuu oikeasti pyörittelemään numeroita, eikä vain mennä promoottoriksi tapahtumaan) ja johtamisen tehtävät. Se mitä itse pitäisi hankkia lisää on talouden hallinta, lakiasiat ja toimitusketjun rakentaminen. Nuo ovat siis ensisijaisia osaamisia mitä pitäisi kartuttaa ja nopeasti.

On ymmärrettävää, että yksi eikä edes kaksi ihmistä yrityksessä voi tietää kaikkea, eikä edes hallita kaikkea. Siksi olisikin syytä menestyvän brändin rakentamisessa hankkia ulkopuolista osaamista mukaan toimintaan. Se ei tarkoita sitä, että pitää haalia paljon osakkaita yrityksen perustamisessa, vaan niin sanottuja ”advisoreita” mukaan. henkilöitä, joilla on jo vankka osaaminen niistä asioista, joista itsellä ei ole. Advisor voi olla henkilökohtainen toimitusjohtajan advisor tai sitten voi yrityksen hallitukseen hankkia mukaan osaajan. Hallitukseen kun hankkii osaajan mukaan, niin olisi hyvä löytää sellainen, jolla on vankka osaaminen yrityksen strategiasta, miten se rakennetaan ja tuntee alan millä toimit.

 

Lopuksi

 

Brändi on paljon muutakin kuin vain logo ja värimaailma. Brändi on koko yrityksen olemus. Se mitä asiakkaat näkevät, kokevat ja tuntevat. Brändin rakentajat päättävät sen mitä asiakkaat näistä ajattelevat. Siksi asiakas on se tärkein ihminen, jota kuunnella. Tässä esseessä oli vain murto-osa brändeistä ja ne asiat mitkä itselläni nyt ensisijaisesti pyörivät mielessä. Suosittelen kyllä kirjaa kaikille, jotka oikeasti haluavat rakentaa menestyvän brändin.

Kommentoi