16 Jun, Sunday

Boyz n the hood – yhteisö

Kirjoittanut: Saura Pohjonen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

Boyz n the hood

Millainen yhteisö sellainen sinä. Miten yhteisö kasvaa ja kehittyy? Tässä blogi esseessä käsitellään yhteisöä. Proakatemialla meillä on kannustava, innostava ja eteenpäin vievä yhteisö. Miten me yksilönä voidaan vaikuttaa isompaan kokonaisuuteen? Tämä essee ei kuitenkaan anna tähän vastauksia, vaan meidän pitää jokaisen ymmärtää miten me itse voimme vaikuttaa ja miten vaikutamme isompaan kokonaisuuteen tässä tapauksessa yhteisöihin.

Yksilö ja yhteisö

Yksilö ja yhteisö, kumpi olet? Minä olen yksilö, joka on kasvanut yhteisöissä juuri tällaiseksi. Ihminen on monessa yhteisössä saman aikaisesti läpi elämänkaaren. On esimerkiksi uskonto-, perhe-, harrastus-, naapuri-, koulu- ja työyhteisöjä. Boyz n the hood elokuvassa kerrotaan yhteisöistä, joissa yhteisöjen sisällä kasvaneet eri yhteisöt kilpailevat keskenään, liian radikaalein tavoin. Jos et ole vielä katsonut elokuvaa niin lyhyesti kerrottuna se käsittelee urbaania afroamerikkalaista kulttuuria, hiphop-musiikkia, katujengejä, rotusyrjintää, sekä rikkonaisia perheitä. Elokuvassa kaksi eri jengiä ”sotivat” keskenään ja uskoakseni kuitenkin molempien päämäärä on sama. Päämäärä on turvata oma ja läheisten elin ympäristö, sekä jotakin kautta saada elantoa. Viha ja puhumattomuusko heidät siihen johti?

Elokuvan tarkoituksena on levittää rauhaa ja rakkautta jengi sotien keskelle. Kaikki henkilöt elokuvissa olivat lahjakkaita omalla tavallaan, he kasvoivat ympäristössä missä päivittäinen väkivalta on normaalia. Näistäkin yhteisöistä löytyi henkilöitä, jotka kasvoivat yhteisössä, mutta heidän yhteisönsä sisällä oli muita yhteisöjä, joten heidän ajatus maailmansa ja näkökulmat avartuivat monessa yhteisössä saman aikaisesti ollessa.

Proakatemialla yhteisöjen sisällä kasvaneet tiimit ovat ehkä meidän yhteisömme nykyajan ”jengejä”.  Kilpailemme hyvän maun rajoissa menestyksestä, toisiamme kannustaen. Ilman kilpailua emme varmasti menestyisi yhtä hyvin tai tuntisi tarvetta menestyä. Ihminen kaipaa siis vertailu kohteita ja meillä se on toteutettu erittäin hyvin. Silti näen kehityksen kohteena sen, että tulisimme enemmän osaksi eri yhteisöjä. On helppo uppoutua tähän akatemia kuplaan. Ajattelen siis, että on tärkeä nähdä ulkopuolella tapahtuvia asioita, tutustua erilaisiin yhteisöihin ja nähdä jokainen kohtaaminen rikkautena. Me voisimme esimerkiksi enemmän yhdistyä muiden ammatti alojen opiskelijoiden kanssa, sekä myös muiden akatemioiden kanssa. Jokaisella meillä on kuitenkin omat yhteisömme ennen Proakatemialle tuloa, joten niitäkään ei pidä unohtaa, vaikka joku tietty yhteisö voi viedäkin mennessään.

Yksilön kehitys ja yhteisön kehitys

Yksilön kehitys vai yhteisön kehitys, kumpi tulee ensin? Erittäin hankala kysymys, johon en pystynyt valitsemaan omaa tarkkaa näkökulmaa. Mietin asiaa kuitenkin niin, että yhteisön kehittyminen on vahvasti sidottuna yksilön kehitykseen. Eli näen nämä tasavertaisena asiana. Jos kakkukauppias nyt tässä tapauksessa Proakatemialla haluaa jokaiselle myydä palan kakkua, vaikka kukaan ei siitä pitäisikään. Otamme koulutus ohjelmaan kakun leipomisen kurssin, kurssilla on monta kakkua rakastavaa henkilöä. Siellä kurssilla näemme paljon hienoja kakkuja, on suklaa-, mansikka- ja juustokakkua ja niin edelleen. Kurssin loputtua olemmekin niin innostuneita kakuista, että kakku kauppias kiittelee osto innostuksesta. Muutos ja kehitys lähtee halusta muokata rakenteita. Sen jälkeen tulee tutustumisvaihe, jossa laajennetaan ympäristössä tapahtuvia asioita, rutiineja tai ihan mitä vain. Sen jälkeen sopeutetaan ja lopuksi olemme tottuneet tähän uuteen tuotteeseen tässä esimerkissä, se oli kakut.

Pidetään huolta itsestämme ja yhteisöistämme.