Tampere
04 May, Saturday
8° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Myyntipäivät ja 12H-näyttö



Kirjoittanut: Oskari Avotie - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myyntipäivät ja 12H-näyttö

 

Käyn blogiesseessä läpi kuinka meidän tiimi selviytyi Myyntipäivistä 2017 ja nousi hienoon suoritukseen Pinkkunäytössä 12H:ssa.

 

Myyntipäivät 2017

Myyntipäiväthän on jokavuotinen tapahtuma ja tämä oli ensimmäinen myyntipäivä johon itse osallistuin. Aletaanhan purkamaan itse myyntipäiviä. Sijoituimme viimeiseksi, joka oli itselleni pieni pettymys. Pettymys siitä syystä, että meidän tiimin valmistautuminen sekä toiminta tapahtumassa jäi heikoksi. Mikä johti heikkoon esitykseen? Puhuimme tiimin kesken asioista jotka epäonnistui tapahtumassa. Mielestäni isoin ja merkittävin puute oli organisoinnin puute. Emme olleet suunnitellut tarpeeksi hyvin asioita, jotka tulevat vastaan tapahtumassa. Tämä johti siihen, että lähdimme ikään kuin ”soitellen sotaan”. Toinen asia on priorisointi. Kun huomasimme, ettei ständimyynti ei oikein lähtenyt rullaamaan, olisimme voineet keskittyä enemmän yritysmyyntiin ja tehostaa sitä entistä paremmaksi.

Parannettavia asioita oli muitakin, mutta en listaa niitä kaikkia tähän. Mutta tärkeimpänä oppina meille tiiminä oli se, että teimme ensimmäistä kertaa tehdä projektia yhdessä. Saimme tärkeää tietoa kuinka tiimiä tulee johtaa ja kuinka yksilöt toimiin tiimissä. Oma suoritukseni myyntipäivillä oli laskuvoittoinen. Aloitin ensimmäisen päivän ständillä ja tämä oli ensimmäinen kerta kuin olin ständeilemässä. Se oli oikein opettavainen päivä, sillä siellä näki omin silmin millaista tuo homma oikein on. Ihmisten kontaktointi oli oikeastaan helppoa, mutta nyt huomasi kuinka tylyjä vastaanottoja sai ihmisiltä. Itsekin olen siihen varmasti syyllistynyt, mutta nyt osaan paremmin kunnioittaa ständimyyjiä. Face-to-face myynti oli selvästi mukavempaa kuin puhelinmyynti. Puhelinmyynnistä on pakko myöntää, ettei se hirveän herkkua ole. Vaikka olen siinä jo pikkuhiljaa kehittynyt, edelleen se on mielestäni ikävää myydä jotain kun ei näe toista ihmistä. Toisen näkeminen tuo jo selvästi asiakasta ja myyjää lähemmäksi toisiaan, joka tekee myymisestä mielekkäämpää. Toisena ja kolmantena päivänä soittelin yrityksille, ilman suurempia onnistumisia. Kun kaupan teko tuntui nappulakaupalta, se söi motivaatiota ja loppujen lopuksi suoraan sanoen välttelin soittelua. Mutta tästäkin ei niin onnistuneesta soittelusta jäi käteen varmuutta ja kynnys puhelimeen tarttumiseen on entisestään laskenut. Samalla huomasi kuinka tärkeää on luoda itselleen jokin motivoiva tavoite jota kohti pyrkiä silloinkin kun alkaa turhautumaan toimintaansa.

 

12H-näyttö

12H oli menestys! Tiimi jaettiin kahteen osaan ja molemmat puoliskot saivat oman toimeksiannon. Molemmat tiimit saivat 5 pistettä eli maksimimäärän. Mikä tähän onnistumiseen sitten johti?

12H oli muutama päivä Myyntipäivien jälkeen, joka periaatteessa oli hyvä että huono asia. Hyvä sen takia, koska kaikilla oli mielessä Myyntipäivien tapahtumat ja parannettavat asiat. Tämä johti siihen, että koko päivän ajan jokaisella oli tavoite ja mieli mukana toiminnassa. Huono siitä syystä, että osa porukasta oli vielä univelassa Myyntipäivien ja muiden asioiden puolesta väsyneitä ja univelkaisia.

Jo ennen itse näyttöä, ehdimme noin tunnin suunnitella 12H:ta. Asetimme itsellemme tavoitteet, jotka mielestäni olivat merkittävässä roolissa meidän onnistumiseen. Aiemmin olimme seuranneet valmistuvien 24H:ta ja otimme sieltä neljä tärkeää pointtia esille. Nämä olivat meidän tavoitteet sille päivälle.

  1. Asetu asiakkaan saappaisiin
  2. Älä oleta mitään, kysele kaikki
  3. Tavoite niin kirkkaaksi, ettei jää epäselvää (tavoite jatkuvasti mielessä)
  4. Konkreettinen ratkaisu, joka tuo tulosta

Itse oli tekemässä tehtävänantoa, johon liittyi erään kukkakauppiaan digimarkkinoinnin luominen. Kun me yhdessä pohdimme pajassa toimeksiannon onnistumista, päädyimme tulokseen että kyllähän se meni hyvin. Parannuskohtiakin löysimme. Esimerkiksi isoin varmasti oli se, että meidän yhteinen suunta saattoi olla joinain kohtina hukassa ja tuli sellainen tunne, että ”mitäköhän noi muut tulla oikeen tekee”. Saimme silti yhtenäisen kokonaisuuden mutta se muodostui aika myöhään, joka ei välttämättä ollut kaikille kirkas. Tämä puolestaan vaikutti esitykseemme. Kaiken kaikkiaan onnistunut tapahtuma ja taas opimme lisää toisistamme tiiminä.

 

Yhteenveto

Nämä kaksi koitosta olivat mielestäni todella tärkeitä tiimin kasvu kannalta. Tämän kaltaiset yhteiset jutut vievät meitä niin eteenpäin kuin tuovat meitä lähemmäs toisiamme. Jos haluamme huipputiimiksi nämä ovat niitä opinpaikkoja, joista tiimi muuttuu yhdeksi ja pääsemme tekemään asioita oikeasti yhdessä koko porukalla. Huipputiimiä ei rakenneta pelkissä pajoissa vaan yhteiset koitokset ja haasteet rakentavat tiimiä paremmaksi. Tästä itse sain paljon oppia tiimistä ja itsestäni tässä tiimissä mm. parempi käsitys roolistani tiimissä. Myynnissä olen mielestäni ottanut jopa harppauksia oikeaan suuntaan. Kun akatemialle tullessani en oikeastaan ollut myynyt mitään, nyt osaan jo perusasiat ok:sti ja tästä onkin hyvä jatkaa kehitystä eteenpäin. Sain nähdä läheltä erilaisia johtamistyylejä läheltä ja sain niistä tipsejä kuinka itse johdan tiimiä, kun sen mahdollisuuden saan. Kaiken kaikkiaan oli mukava osallistua näihin tapahtumiin, mutta nyt hektisen viikon jälkeen on hyvä levätä vähän ennen seuraavia koitoksia.

Kommentoi