Blogiessee: Italia kolmen viikon jälkeen

Kirjoittanut: Anna Peltola - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

Italia kolmen viikon jälkeen

Kolme viikkoa työharjoittelua Italiassa on nyt takanapäin ja halusin kirjoittaa isoimpia eroja ja huomioita, mitä olen tehnyt verrattuna Suomeen.

Aloitin siis harjoitteluni Italiassa maaliskuun neljäntenä päivänä ja sain, heti huomata kuinka ”odota 5 minuuttia” tarkoittaa oikeasti Italiassa 25 minuuttia. Teen työharjoitteluni opetussairaalassa, joka on oikeastaan täynnä pelkästään fysioterapeutteja, koska sairaalaa kutsutaan kuntoutussairaalaksi. Fysioterapeuttien koulutus eroaa Suomeen verrattuna, että opiskelijat tekevät yleensä aamupäivän opettajien kanssa käytännön työtä ja iltapäivät ovat luentoja usein jopa puoli kuuteen asti illalla, joten päivät ovat aika pitkiä. Opettajat vastaanottavat asiakkaita kuin olisivat normaalisti töissä fysioterapeutteina, mutta he opettavat samalla oppilailla, miten tehdään käytännön töitä. Täällä ajatellaan, että ei voi opettaa, jos ei osaa itse näyttää miten työskentelee potilaiden kanssa. Olen ensimmäisen kuukauden tällä klinikka vastaanotolla aikuisten ja lasten fysioterapeuttien kanssa ja seuraavat kaksi kuukautta eri osastolla, joista voin myöhemmin kirjoittaa kokemuksia.

Asiakas tilanteet ovat yleisesti ottaen olleet todella rentoja tilanteita, missä puhutaan paljon muista asioista ja vitsaillaan. Osaltaan tähän vaikuttaa italialaisten tyyli ja persoonallisuus, mutta myös varmasti se, että sairaala on opetussairaala. Potilailta kysytään tietenkin aina lupa, pääseekö opiskelijat seuraamaan ja lähes kaikki suostuvat aina. Myös meidät (minut ja luokkakaverini) on otettu todella hyvin sairaalassa vastaan ja asiakkaat yrittävät parhaansa mukaan puhua myös englantia käynneillä. Potilaiden tiedot/käynnit kirjataan käsin paperille, sillä Italiassa ei ole vielä käytössä samanlaista potilastietokantaa kuin meillä Suomessa.

Yksi merkittävä ero Suomeen verrattuna on manuaalisten hoidot. Italiassa fysioterapeutit ovat lähes koko käynnin ajan kiinni potilaassa. Heille tehdään todella paljon mobilisaatiota ja passiivisia venytyksiä sekä avustetaan koko ajan myös aktiivisissa liikkeissä. Tämä asia on ainut, mikä on tähän mennessä häirinnyt aika paljon, sillä esimerkiksi meillä on tilanteita, joissa potilas on niin toimintakykyinen, että pystyy asumaan itsenäisesti ja kävelemään ilman apuvälineitä turvallisesti, mutta kun hän saapuu fysioterapiaan, häntä kohdellaan kuin hän ei osaisi tehdä mitään itsenäisesti. Mielestäni näissä tilanteissa Suomessa sanoisin tätä toisen ihmisen paapomiseksi. Tilanne ei omasta näkökulmastani edistä potilaan terveydentilan edistymistä, jos fysioterapiassa ei paneuduta niihin asioihin, mitkä ovat hänelle haastavia. Pääasiassa siis fysioterapiakäynnit ovat pitkälti manuaalisia (käsin toteutettavia) hoitoja, jolloin harjoitteet jäävät todella lyhyiksi. Mielestäni kaikkein paras on hyvä tasapaino manuaalisen terapian ja harjoitteiden välillä.

Toinen mielenkiintoinen ero on se, että Italiassa lääkäri on korkea-arvoisempi kuin fysioterapeutti; jos lääkärin lähetteessä lukee, että potilas tarvitsee hierontaa niin hänelle kuuluu antaa hierontaa, vaikka fysioterapeutti olisi asiasta eri mieltä. Jos annat vastoin lääkärin määräystä muunlaista hoitoa, voit joutua laillisiin ongelmiin. Meidän sairaalassamme kuitenkin osa fysioterapeuteista ovat hyviä ystäviä lääkärien kanssa, jolloin he voivat soittaa olevansa eri mieltä ja tilanteesta keskustellaan. Olemme Suomessa todella hyvässä tasa-arvoisessa asemassa tässä suhteessa -ainakin oman kokemuksieni perusteella. Kertokaa ihmeessä, jos olette kokenut jotain muuta!

Kaiken kaikkiaan olen viihtynyt Italiassa ja harjoittelupaikassani todella hyvin ja aika menee nopeasti! Vaikka jotkin erot eivät välttämättä ”miellytä”, niin vaihtokokemus on silti äärimmäisen opettava enkä vaihtaisi sitä missään nimessä pois. Minusta on vain ja ainoastaan mielenkiintoista nähdä, kuinka asiat tehdään toisessa valtiossa! Erojakin on vielä toki lisää, mutta ei laiteta kaikkea samaan tekstiin J

Loppuun vielä fun fact: Italiassa talojen ensimmäinen kerros on oikeasti toinen kerros.Ja jos kiinnostuit näkemään lisää Italiaa, voit ottaa Instagram tilini seurantaan: annamariapeltola

Teksti julkaistu Linkedln:ssa.