Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Bisneksen aloittaminen



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The 100$ Startup
Chris Guillebau
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mitä bisneksen aloittaminen vaatii? Perustin viime syksynä oman yhden miehen markkinointitoimiston, joka tarjoaa yrityksille maksetun sosiaalisen median mainonnan palveluita. Saattaa kuulostaa monimutkaiselta, ja sitä se tavallaan onkin. Perustin oman asiantuntijapalveluita konsultoivan yrityksen, mainostoimiston, yhden kirjekurssin ja verkkokauppakokeilun kokemuksella. Voisi helposti luulla, että oman mainostoimiston perustamiseen vaadittaisiin vuosien kokemus markkinointihommista ja laajalti tunnustettu kyseisen toimialan asiantuntijastatus. Ei suinkaan. Osaamalla aivan perusjutut Facebook ja Google mainonnan työkaluista, voit tuottaa yrityksille hurjan määrän lisäarvoa, josta ollaan valmiita maksamaan ihan oikeaa rahaa, ja itseasiassa työaikaan suhteutettuna todella hyvin. Hulluinta tässä on se, että perusjuttujen oppiminen Facebook ja Google mainonnasta ei ole suinkaan mitenkään erityisen monimutkaista.

Googlen ja Facebookin alustat on rakennettu niin, että niitä olisi mahdollisimman helppo käyttää, ja että ne tuottaisivat mahdollisimman paljon rahaa mainostajille. Sillä kun mainostaja tienaa, tekee myös Facebook isomman tilin menestyvien mainostajien suurenevien mainosbudjettien takia. Facebook ja Google myös opettavat ja kouluttavat sinulle alustojensa salat täysin ilmaiseksi. Myös netti on pullollaan tutoriaaleja perusteista, ja edistyksellisemmistä taktiikoista. Perustason taidot oppii hetkessä, joilla voi tuottaa asiakkaille kohtuullisia tuloksia, jolloin oman elannon voi tienata kohtuullisen vaivattomasti. Jos haluaa kuitenkin kehittyä ja maksimoida asiakkaan investoinnin tuoton, vaatii se hieman edistyksellisempien taktiikoiden opettelua, kokeiluja ja myynnin- sekä markkinoinnin psykologian hallitsemista. Myynnistä ja markkinoinnista voi aina oppia lisää ja tulla paremmaksi.

Bisneksen aloittamisessa kriittisintä ei kuitenkaan ole ideasta kumpuava myytävä palvelu/tuote. Maailman parhain markkinoijakaan ei ole minkään arvoinen, jos kukaan ei ole valmis maksamaan mitään hänelle hänen palveluistaan. Tällöin tähtipelaaja istuu koko pelin vaihtopenkillä. Tähtipelaaja voi tehdä maaleja ja näin tuottaa lisäarvoa vain kentällä, ei vaihtopenkiltä käsin. Bisneksen aloittamisen kannalta tärkeää ei ole hioa omia nettisivuja tai suunnitella oman yrityksen brändikuvaa kuukausien ajan. Bisneksen aloittamisen kannalta ei ole kriittistä, että oma myytävä tuote tai palvelu on täysin virheetön ja markkinoiden paras. Riittää, kuin pystyt itse seisomaan tarjoamiesi palvelujen/tuotteiden takana. Jos et pysty seisomaan tuotteidesi ja arvolupauksesi takana, on ensimmäisten asiakkaiden hankkiminen, ja ennenkaikkea niiden säilyttäminen hankalaa. Tuotetta tai palvelua on helpompi kehittää aitojen kokemuksien ja asiakaspalautteiden kautta, jolloin tuotteesta tai palvelustasi voi joskus tulla aidosti markkinoiden paras.

Kun aloittava yrittäjä venyttää ensimmäisten asiakkaiden hankkimista kuukausitolkulla, yritystoiminnan ajankäyttö-tuottosuhde heikkenee. Mitä jos viilailet brändisi, ideasi ja tuotteesi näennäisyyksiä kuukausia, ja kun vihdoin alat tekemään asiakashankintaa, huomaat että tarjoamallesi palvelulla tai tuotteelle ei ollutkaan kysyntää tai huomaat että tämä juttu ei ollutkaan sinua varten, koska et nauti tuottaa tarjoamasi palvelun tai tuotteen tuottamisesta. On helppoa piiloutua liiketoiminnan näennäisyyksien viilailuun, jotta oma pöhinäkupla ei puhkeisikaan, kun liiketoiminnan, asiakashankinnan ja palveluiden tuottamisen realiteetit iskevät päin kasvoja.

Itsekin sorruin omaa bisnestä perustaessa näiden näennäisyyksien viilailuun, käytin viikko- ja kuukausitolkulla aikaa nettisivujen, liidilistan rakentamiseen, liiketoiminnan vision ja tavoitteiden asettamiseen, vain tajutakseni myynnin aloitettuani sen, että kaikki tekemäni suunnittelmani olivat vajavaisia, sillä ne oli tehty ilman liiketoiminnan realiteetteja ja ilman käytännön asiakaskokemuksia toimialalta. Kun sain ensimmäiset asiakkaani, minulle kirkastui vasta silloin se, mitä asiakkuuksien hankkiminen, ylläpitäminen ja palveluni tuottaminen oikeasti vaatii. Olisin voinut laittaa bisnekseni vähintäänkin yhtä menestyksekkäästi käyntiin kuukausia aikaisemmin. Ainoa mitä aidosti alussa tarvitsin, oli perustason asiantuntijaosaaminen sekä puhelin ja läppäri. Puhelin kouraan ja ensimmäisiä asiakkaita hankkimaan. Kaiken muun (nettisivut, visiot, tavoitteet, liidilistat ja unelmakohderyhmän profilointi) olisin voinut tehdä lennosta laadukkaammin paremman konkretian kosketuspinnan ansiosta.

Mielestäni bisneksen aloittaminen vaatii suurpiirteisen idean, suurpiirteisen vision käytännön toteutuksesta, kovaa duunia ja ennen kaikkea: ensimmäiset asiakkaat. Ensimmäisten asiakkaiden myötä liiketoiminta vasta alkaa ja konkretisoituu, ja vasta silloin alkaa oikea liiketoiminnan kehitystyö. Kaikkea ei tarvitse eikä voikaan viilata täydelliseksi ennen aloittamista. Et voi kehittyä jalkapalloilijana, jos et ole vielä edes aloittanut jalkapallon harrastamista. Liikeidean voi koeponnistaa helposti pienellä riskillä ja pienimuotoisesti, kun alussa fokus on ensimmäisten asiakkaiden hankkimisessa. Jos ja kun huomaat ihmisten olevan valmiita maksamaan tuotteistasi, kaikki muu loksahtaa paikoilleen myöhemmin, jos on loksahtaakseen.

Kommentoi