Tampere
18 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointisuunnitelman teko ja ajatukset



Kirjoittanut: Veeti Suontama - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointisuunnitelma essee 

 

Johdando 

Tässä esseessä käyn läpi sitä miten tein yrityksellemme OneStop Finland Oy:lle markkinointi suunnitelmaa. Liiketoimintamme ajoittuu sesonkipainotteisesti kevät- ja syksy sesongille, joten markkinointisuunnitelma on helppo jakaa kahteen eri osaan, keväälle ja syksylle. Tässä käydään läpi vähemmän yllättäen syksyn sesonkia. Lähteenä markkinointisuunnitelman tekoon käytin ChatGPT:tä, omaa tietotaitoani, sekä muutamia verkkolähteitä. 

 

Mikä on markkinointisuunnitelma? 

OneStopin tapauksessa markkinointi suunnitelma on osa liiketoimintaasuunnitelmaa. Se sisältää analyysin markkinatilanteesta, kohderyhmistä, kilpailusta, sekä suunnitelman markkinoinnin tavoitteista, viestinnästä, kanavista, kampanjoista, budjetista ja aikataulusta. Markkinointisuunnitelma auttaa saavuttamaan tavoitteitsa ja luomaan tehokkaita markkinointikampanjoita, sekä lisäämään firman tietoisuutta. Hyvä markkinointisuunnitelma on työkalu, jonka avulla voi suunnitella markkinointi toimenpiteitä, niin että yritys saavuttaa liiketoiminta tavoitteensa (Alma media n.d). 

 

Mistä lähteä liikeelle 

Suunnitelmaan ryhtyessä on ensisijaisen tärkeää aloittaa tilanteen kartoittamisella ja perustan luomisella. Tämä sisältää yrityksen nykytilanteen ja markkinoiden tilanteen perusteellisen arvioinnin. Kilpailutilanteen, kohderyhmän tarpeiden ja yrityksen vahvuuksien ja heikkouksien tajuaminen, auttaa suunnittelemaan hyvän markkinoinnin strategian. Tavoitteiden asettaminen on seuraava askel suunnitelman luomisessa. Realistiset tavoitteet auttavat suuntaamaan markkinointitoimenpiteitä ja mittaamaan niiden tehokkuutta. Tavoitteiden asettaminen voi liittyä myynnin kasvuun, brändin tunnettuuden lisäämiseen, markkinaosuuden laajentamiseen tai muihin yrityksen tavoitteisiin, esimerkiksi seuraajien lukumääriin (Popa.fi 2021). 

Kohderyhmän määrittely on keskeinen osa markkinointisuunnitelmaa, sillä se auttaa tunnistamaan ne asiakkaat, joita yrityksen markkinointitoimenpiteiden tulisi tavoitella. Kohderyhmän tarpeiden, mieltymysten ja ostokäyttäytymisen ymmärtäminen auttaa kohdentamaan markkinointiviestit tehokkaasti ja saavuttamaan parempia tuloksia (Design inspis 2023). Itse tässä kohdassa, OneStopin kohderyhmän määrittäminen, on todella olennainen osa markkinoinnin kannalta. Ei kannata markkinoida renkaanvaihtoa ihmisille, keillä ei ole autoa. Markkinointikanavien valinta on myös tärkeä osa suunnitelmaa. Valittujen kanavien tulee olla niitä, jotka parhaiten tavoittavat kohdeyleisön ja tukevat yrityksen tavoitteita. Tämä voi sisältää sosiaalisen median markkinoinnin, sähköpostimarkkinoinnin, hakukonemarkkinoinnin tai perinteisen mainonnan, riippuen kohdeyleisön käyttäytymisestä ja mieltymyksistä. Tässä esiin nousi muunmuassa tienvarsi mainokset. Meillä oli aikaisemmin ollut muutamia digitauluja, mutta olimme laskeneet budjettia viime sesongille, joten aikaisempaa dataa juuri ei ollut. Päätimme kuitenkin kartoittaa tätä mahdollisuutta, ja päätimme ottaa 3 eri digitaulua toimipisteidemme läheltä. 

Budjetti  

 

Budjetin määrittäminen on olennainen osa markkinointisuunnitelmaa. On tärkeää asettaa realistinen budjetti, joka mahdollistaa tehokkaan markkinoinnin toteuttamisen. Budjetin jakaminen eri markkinointikanaville ja -toimenpiteille vaatii harkintaa ja suunnittelua. Mielestäni markkinointiin käytettävät budjetit ovat usein liian suuria. Somen kanavat ovat ilmaisia ja pelkällä Canvalla saat jo paljon visuaalisesti aikaan. 

 

Sisältö  

Seuraavaksi pääsemme lempi puuhaani eli sisällön tuotantoon. Sisällön suunnittelu ja luominen ovat olennainen osa markkinointisuunnitelmaa, sillä houkutteleva ja vaikuttava sisältö auttaa sitouttamaan kohdeyleisön ja edistämään yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Sisällön tulee olla merkityksellistä kohdeyleisölle sekä tukea yrityksen brändiä ja viestiä, eli meidän tapauksessa yksinkertaistaa autoilevien ihmisten arkea. Voisin listata tähän muutaman sisältöidean meidän markkinointi suunnitelmasta. 

Instagram ja facebook 

“Pikakelaus” videot. Luomme lyhyitä videoita, joissa esitämme renkaiden vaihdon prosessin nopeutettuna ajan kuluessa. Näin voi visuaalisesti esittää, kuinka nopeasti ja tehokkaasti me suoritamme palvelun. 

Asiakastarinat: Julkaistaan asiakastarinoita tai asiakaskokemuksia, joissa asiakkaat kertovat, kuinka helppoa ja kätevää on jättää renkaiden vaihto ammattilaisten huoleksi samalla kun itse hoitaa muita asioita. Esim kauppareissu. (ostokset näkyvillä) 

Kilpailut /tarjoukset: kilpailuja tai tarjoaa erikoistarjouksia seuraajille kuten renkaiden säilytyksestä tai alennuksia seuraavasta renkaiden vaihdosta. 

 

TikTok: 

  • Trendikkäät haasteet: TikTokin suosittuja haasteita ja trendejä renkaiden vaihtopalvelun markkinoinnissa.Pystyy esimerkiksi tehdä haasteen, jossa näyttää, kuinka nopeasti pystyt vaihtamaan renkaat. Samoin jos sillon on trendejä, niin iskemme kiinni niihin. 
  • Lyhyet opetusvideot: Luo lyhyitä opetusvideoita renkaiden vaihdon perusteista tai vinkkejä renkaiden huoltoon ja turvallisuuteen liittyen. Esim ilmanpaineet, jälkikiristys. 
  • Kommentteihin vastaus videolla: Simppelein tapa saada uusia videoita, ja näyttöjä. 

 

 

LinkedIn 

 

  • Ammattitaito ja pätevyys: Korosta ammattitaitoa ja pätevyyttä renkaiden vaihdon alalla. Jaetaan artikkeleita tai blogikirjoituksia, joissa käsitellään alan uusimpia trendejä, tekniikoita tai turvallisuusmääräyksiä. 
  • Asiantuntijakommentit: jos löytyy niin osallistutaan alan keskusteluihin ja asiantuntijakommentteja renkaiden vaihtoon liittyvissä LinkedIn-ryhmissä tai keskustelupalstoilla. Tämä auttaa rakentamaan asiantuntijamielikuvaa ja lisäämään näkyvyyttä. 
  • Case-esimerkit: asiakastarinoita tai tapauskertomuksia siitä, kuinka olemme auttaneet asiakkaita renkaiden vaihdossa ja huollossa. Korosta asiakkaiden saavuttamia hyötyjä ja tuloksia. 

 

 

Mielestäni jokaisen postauksen takana pitää olla jokin tavoite. Mielestäni myös tempaus markkinointi saattaisi olla tälle alalle jotain uutta, ja jopa kokeilemisen arvoista. 

 

 

 

Aikataulu 

Aikataulutuksen merkitystä ei myöskään pidä aliarvioida markkinointisuunnitelman luomisessa. Selkeä aikataulu markkinointitoimenpiteille auttaa varmistamaan niiden toteuttamisen oikeaan aikaan ja oikeassa järjestyksessä. 

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, mittaus ja analyysi ovat olennainen osa markkinointi suunnitelmaa. On tärkeää asettaa mittarit ja seurantatyökalut markkinointitoimenpiteiden tehokkuuden mittaamiseksi ja tarkastella tuloksia säännöllisesti. Näin voidaan tunnistaa onnistumiset ja kehityskohteet ja säätää suunnitelmaa tarvittaessa. 

 

 

Yhteenveto 

Markkinointisuunnitelman lopputulos riippuu todella paljon sen päämäärästä. OneStopissa markkinoinnista vastaan minä, joten suunnitelma saa olla minun näköinen. Toki suurempiin yrityksiin mentäessä, budjetit, aikataulut, sekä muut yksityiskohdat pitää olla tarkempia. Esseestä opin sen, että kohderyhmä on todellakin tärkeää määrittää, mutta myös kohderyhmän ulkopuolelta kannattaa lähteä haastamaan, ja etsimään mahdollisia yhteistyö kumppaneita, tai työntekijöitä. 

 

Lähteet 

 

ChatGPT Open Ai https://chat.openai.com/c/f5d5496f-a950-43bd-8bd0-477ccf3217e5 

Alma Media.n.d. Markkinoinnin suunnittelu. Verkkosivu. Viitattu 23.2.2024. https://www.almamedia.fi/yrityksille/markkinoijan-tietopankki/markkinoinnin-suunnittelu/ 

Heikkinen.E.2023. Näin teet markkinointisuunnitelman 7-vinkkiä. Design inspis.fi. Viitattu 23.2.2024. https://designinspis.fi/blogi/nain-teet-markkinointisuunnitelman-7-vinkkia/ 

Hietaniemi. A.2021. Mitä hyvä markkinointisuunnitelma pitää sisällään?. Popa.fi. Viitattu 24.2.2024. https://www.popa.fi/hyva-markkinointisuunnitelma-sisalto/ 

Kommentoi