Tampere
18 May, Saturday
10° C

Proakatemian esseepankki

Myynti on toistojen taidetta



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Päivän startti ratkaisee
Mikko Ojanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Meidän tiimiyrityksemme Evision oli mukana Proakatemian myyntipäivillä 21-22.10.2019. On hyvä, että Proakatemia järjestää myös myyntiin liittyvän tapahtuman, koska myynti on mielestäni yrittäjyyden perusta. Ilman myyntiä, tuskin on yrittäjyyttäkään. Ainakaan kovin pitkään. Myyntipäivien ansiosta useammat saavat vähän laajempaa kosketuspintaa myyntiin. Kenestäkään ei tule tietysti myyjää näiden parin päivän aikana, ei tulisi edes kuukauden aikana, mutta pientä esimakua edes. Vaikka myyjäksi ei voi kasvaa näiden parin päivän aikana, niin moni voi saada tai vahvistaa inho reaktiotansa myyntiä kohtaan. Harmi.

Huonot asenteet myyntiä kohtaan laittaa aina ajatukset hyrräämään. Mistä kaikki kumpuaa? Miksi myynti ja erityisesti puhelinmyynti nähdään, niin pakkopullana? Ehkä samasta syystä osasta tulee urheilijoita ja osasta ei. Myynti on kuin kova treeni. Positiivisen psykologian mukaan treeni ei varmasti koskaan tunnu hyvältä, ellei koe treeniä merkitykselliseksi matkanosaksi kohti omien arvojen mukaista päämäärää. Omaa tavoitetta ja päämäärää kohti mentäessä sinun on saatava kiksejä, jolloin sinulla on merkityksellinen arki Toni Lehtimäen mukaan. (Lehtimäki 2019.) Kaikkien olisi siis koettava myynti merkitykselliseksi. Kuulostaa yksinkertaisen helpolta.

Jos myynti kohtaan on huonoja asenteita, niin sitä ei koeta siis merkitykselliseksi. Ehkä ajatellaan tai luullaan ”myyjien” hoitavan myynnin? Ei ehkä ymmärretä, että kivatkaan projektit ei pyöri, jos ei tehdä myyntiä? Vaikka jalkapallojoukkue olisi kuinka hyvä kuntoinen ja hyvä karvaamaan, mutta ilman maaleja ei mestaruuksia voiteta. Jalkapallossakin maalit rakentuvat hyvin usein koko joukkueen kokonaispelin ansiosta. Samalla tavoin myynnin pitäisi mielestäni rakentua ja olla koko yrityksen tehtävä.

Myyntiä on monenlaista ja nykyisessä digitalisaation sekä tekoälyn maailmassa myynti on erittäin laaja käsite. Myyntiä tekevät henkilöt myös helposti kategorioituvat tiettyihin myynnin osiin esimerkiksi pelkästään ständimyyntiin tai IG-myyntiin. Koetaan, että yrityksen kannattaa keskittyä vain tähän tiettyyn kategoriaan. Nyt tehdään vain IG-myyntiä, vaikka hyvällä ständipaikalla tavoitetaan paremmin potentiaalisia ihmisiä tai potentiaalisten ihmisten lista on tehokkaitten hyödynnetty puhelinmyynnin kautta.

Olen itse saanut olla työelämässä etuoikeutetussa asemassa ja huomata, että monissa yrityksissä näiden eri myynnin kategorioiden rajat hälvenevät. Soitetaan puhelimen kautta esimerkiksi tekoälyn avulla erittäin tarkkojen eri suodattimien perusteilla valikoiduille asiakkaille, joiden kanssa saatetaan olla samalla virtuaalisesti yhteydessä ja jakaa esimerkiksi PowerPointeja. Voiko kukaan enää sanoa, mikä myynnin kategorian on tehokkainta, kun ne toimivat rintarinnan? Tietysti tulevaisuudessakin tulee varmasti olemaan eroja eri kohderyhmien välillä, että mitkä myynnin kategoriat heille toimivat parhaiten tai mitkä myynnin kategoriat yhdessä toimivat parhaiten.

Myynti pitäisi siis itsessäänkin nähdä jalkapallojoukkueena. IG-myynnin kautta asiakas voi esimerkiksi saada ensi kosketuksen yritykseen, mutta kaupat ja maali voidaan tehdä vasta ständillä. Harvemmin jalkapallossa yksittäinen pelaaja yksin niitä maaleja tekee, vaan maali saattaa olla pitkien syöttöketjujen tulos. Samalla tavalla myynnissä asiakas voi kulkea hyvinkin monen eri myynti kategorian läpi ennen kuin kaupat tehdään. Useiden syöttöjen jälkeen, se kauppa sieltä monesti tehdään. Parhaimmillaan myynti voi olla siis taidetta, niin kuin Manchester Unitedin peli kultavuosina.

Olen kilpailuhenkinen. Mikäli kauppoja ei ala tulla, niin alan maalia janoamaan yhä enemmän. Olen siis huomannut janoavani myyntejä ja maaleja, mutta en väitä itse mitenkään luontaisesti nauttivani myynnistä. Silti olen huomannut löytäväni itseni tekemässä myynnillistä työtä tiimiyrityksemme Evisionin eteen, kun kukaan muu ei halua. Tulee minulle minkälaisia työtehtäviä tahansa, niin ajattelen hoitavani ne parhaalla mahdollisella tavallani välittämästä epäonnistumisista, koska se on tiimin ja yrityksen etu. Ehkä osa ihmisistä ei vain pystyy asennoitumaan ja kokemaan merkityksellisyyttä tehtävästä kuin tehtävästä?

Yksi merkittävä keino asenteisiin on, että miten kaikki aloitetaan. Mikko Ojanen käy läpi paljon seikkoja, minkälainen vaikutus on valmistautumisella haastavaan ja epämukavaankin myyntipäivään, viikkoon tai kuukauteenkin. Jos valvot myöhään, lähdet myöhässä ja syöt huonon aamupalan, niin et voi odottaa parhaimpia tuloksiasi ensimmäisenä päivänä Ojanen kärjistää. (Ojanen 2015.) Tämä tuntuu jollain tavalla itsestään selvältä tietysti. Valmistautuminen itsessään samalla varmasti luo parempaa focusta itse suoritusta varten. Olen huomannut, että valmistautuminen minulla ja muillakin on jäänyt monesti huonoksi. Ojasen mukaan me luontaisesti valmistaudumme esimerkiksi synttäreihin ja juhliin, joita odotamme. Epämukavat asiat unohtuvat helposti, ellet ole suunnitellut valmistautuvasi. (Ojanen 2015.)

Kun joku seuraava myyntitilaisuus tai joku myyntihetki on tulossa, niin olisi hienoa kaikkien pystyvän tekemään kaikkea myyntiä tarpeen vaatiessa. Tämä varmasti vaatii, että valmistautumisessa pystytään saamaan hyvä ymmärrys valitun myynti kategorian merkityksestä. Pitää myös tuoda selkeästi aloituksen merkitystä, koska sen pohjalle rakentuu jatko.

 

Lähteet:

Lehtimäki, T. 2019. Paja: Flow ja positiivinen psykologia 9.12.2019

Ojanen, M. 2015. Päivän startti ratkaisee. Helsinki. Kaswu Oy.

Kommentoi