Tampere
17 May, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

VisioJunior 2019



Kirjoittanut: Sanna Tahlo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä ihmeen VisioJunior – voiko sitä syödä?

VisioJunior 2019 oli yrittäjyysopiskelijoiden, eli meidän, Hurma Projektien järjestämä toisen asteen opiskelijoille suunnattu innovointikilpailu, joka sijoittui marraskuun alkuun 7.-8.11.2019. Mukana tapahtumassa oli 10 tiimiä ammattikouluista ja lukioista ja jokaisessa tiimissä oli 4-7 henkilöä, jotka ratkoivat Pirkanmaan Osuuskaupan toimeksiantoa.

Tapahtuma oli tällä kertaa fyysisesti Proakatemialla, jolloin saimmekin tiloihimme valtavasti säpinää ja nuorta energiaa. Alusta asti opiskelijoista huokui innovatiivisuus, omistautuminen ja ihailtava kriittisyys.

VisioJunior 2019 oli onnistunut tapahtuma käyttäjien näkökulmasta, ja oli myös järjestäjille ja mentoroijille oppimisprosessi, joka tuki jatkuvan kehittymisen paloa ja kasvun asennetta. Seuraava VisioJunior siintääkin jo mielessä, kenties paljon isompana.

Keksikää mahdollisimman monta tapaa kuoria banaani

Torstaina 7.11 klo 14 opiskelijat saivat tietää toimeksiannon ja siitä alkoikin pitkäjänteinen innovointiprosessi, joka päättyi 8.11 klo 12 materiaalien palautukseen.

Prosessi piti sisällään muun muassa kyselytunnin toimeksiantajalle, pitchausvalmennuksen sekä mentorointia koko prosessin alusta loppuun. Tästä päästäänkin sulavasti siihen, että sain siis mahdollisuuden toimia VisioJunior 2019-tapahtumassa yhtenä opiskelijamentorina, eli sparrata ja valmentaa tiimejä kilpailun aikana.

Itseltä löytyy takataskusta tiimivalmentajakoulutus ja kokemus jopa 20-henkisen tiimin johtamisesta, sekä kansainvälisen tiimin johtamisesta. En kuitenkaan vähätellyt tätä tehtävää, (päinvastoin!), sillä aidosti halusin haastaa itseäni jälleen ja tukea opiskelijatiimejä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Huomasin myös, kuinka vaikeaa oli pidätellä omia ideoita ja pitää suu supussa, kun kiersimme tiimejä. Niin helposti se flow ja tunnelma tarttui (oli se sitten ideatulva tai totaalinen tenkkapoo), että teki mieli itsekin osallistua ideointiin ja keksiä ratkaisuja. Maltti oli valttia, ja onnistuinkin pitämään mölyt mahassani ja keskittymään kysymään kysymyksiä, joilla löytää haasteen ydin ja löytää paras mahdollinen ratkaisu, tai löytämään tapoja, joilla päihittää tilanteet, jossa ideointiprosessi junnaa täysin.

Miten erotutte muista ratkaisuista? Miksi teidän ratkaisu on paras? Miten ratkaisu istuu arviointikriteereihin? Kuka on asiakas? Mitä asiakas ajattelee? Onko asiakas sama kuin käyttäjä? Mitä on boksin sisällä? Mitä ulkopuolella? Mitä seuraavaksi? Onko tämä ratkaisu jo keksitty? Mitä? Miten? Miksi?

Erityisen hyvin jäi mieleen, kun mentoreina kuljimme pareissa ja oma parini osasi motivoida opiskelijatiimit heittäytymään innovoinnin ytimeen, kun hän haastoi tiimejä ideoimaan viisi minuuttia mitä tahansa tapoja kuoria banaani. Siinä hetkessä oli nopeasti aistittavissa, kuinka ideointipyörät sai jälleen pyörimään. Pitkässä ajatustyötä vaativassa prosessissa avainasemassa onkin innovointityökalut, joita ohjasimme käyttämään.

Missä menee raja?

Tapahtuman jälkeen saimme opiskelijoilta arvokasta palautetta. Mentorit saivat paljon kiitosta ja mainintaa vielä ihan kasvokkainkin siitä, kuinka arvokasta ja korvaamatonta sparrausapumme prosessin aikana oli. Saimme siis olla varsin tyytyväisiä tehdystä työstä! Positiiviseen palautteeseen ei kuitenkaan pidä tyytyä vaan samalla tarkastella, että missä meillä oli kehitettävää?

Palauteseinällemme, johon oli nostettu kohdat mitä opin, mikä meni hyvin, missä kehitettävää nousi tapahtuman jälkeen kehitettävään kohtaan kommentti ”enemmän kritiikkiä, muuten ei kehity.” Ai, että! Se on niin totta. Ilman kritiikkiä ja palautetta on hankala kehittyä, me tiedämme sen todella hyvin. Opiskelijamentorille tämä palaute kolahtaa hyvin, tulevaisuudessa on tärkeää siis kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, että antaa tarpeeksi palautetta, joka mahdollistaa kehityksen. Tässä olisimme voineet olla parempia.

Nyt pohdinkin, että missä menee raja? Kuinka paljon valmentajana tai mentorina saa kritisoida? Vai onko vain sillä merkitystä miten asiat ilmaisee?

 

Nimimerkki: PohdiskelijaVisioJunior2019

 

https://www.linkedin.com/pulse/visiojunior-2019-sanna-tahlo/?published=t

Julkaistu Linkedinissä 18.11.2019

Kommentoi