21 oppituntia maailmantilasta

Kirjoittanut: Jasmeet Saini - tiimistä Hurma.

21 oppituntia maailmantilasta
Yuval Noah Harari

Kuuntelin tämän kirjan sen takia, kun tykkäsin ensimmäisestä kirjasta, jossa oli paljon mielenkiintoista historiaa. Skippasin toisen kirjan ja hyppäsin suoraan kolmanteen sillä, kiinnosti enemmän mitenkä pitää nyky päivänä toimia, jotta tulevaisuudessa olisi paremmat oltavat.

Kirjailija kertoimi mitenkä ihmismieli toimii tarinan muodossa parhaiten. Ei numeroiden sekä datan mukaan. Tästä johtuu se, että ihmiset Amerikassa ja länsimaissa puhuu paljon liberaalista tarinasta kommunismia vastaan. Mitä yksinkertaisempi tarina sen enemmän ihmiset tykkäävät siitä, sillä kaikki ymmärtävät sen. Tätä pystyy käyttämään projektissakin hyvinkin hyödyksi sillä niiden ympärille voisi saada hyvän tarinan, jolla myydä tuotteita sekä palveluita. 2 000 luvulla tulee mukaan uusia tarinoita sekä 3 eri luokkaa. Ne ovat ihmiset, super ihmiset, sekä tekoäly. Kaikilla ei tietenkään ole varaa olla super ihminen. Tämän avulla pystytään pidentämään elinikää paljon sekä samalla nousemaan älyllisesti muiden yläpuolelle. Aikaisemmin ei ollut mitään väliä oliko sinulla rahaa vai ei. Kaikki syntyi maailmaan, jossa joko olit älykäs tai et ollut ja rahalla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.   Tämä onnistuu vain sillä, että tekoäly paranee paranemistaan.

Vaikka tällä hetkellä Jotkut ihmiset taistelevat liberaalia tarinaa vastaan se tulee pysymään pitkään mukana sillä ei ole mitään parempaakaan tilalle. Hyviä esimerkkejä ovat tästä terrori iskut sekä Pohjois-Korea. Tähänkin tilaan pääsemiseksi on taisteltu monta sotaa. Lähimmät muistikuvat ja järkyttävä historia on fasismia vastaan toisen maailmansodan aikaan ja sen jälkeen kommunismi kaatui Neuvostoliiton mukana.

Aika mielenkiintoinen näkökanta vaikka historia on aina kiinnostanut minua en osannut yhdistää sitä ihan näin isossa mittakuvassa mitä tässä kirjassa on tehty.  Samalla taistellaan omaa olemassa olon syytä vastaan sekä mitenkä maailma toimii. Jotta me pääsemme siihen että kaikki toteutuvat pitää oppia näkemään isommassa mittakaavassa mitenkä tämä maapallo toimii sekä minne suuntaan se on menossa joka auttaa adaptoitumaan uudenlaiseen tilaan.

Mitä paremmin tietokoneet ymmärtävät biokemiallisia reaktioita, ihmisten tunteita, haluja, ja valintoja sen paremmin tietokoneet pystyvät analysoimaan ja ennustamaan ihmisten valintoja ja sitä kautta pystyy paikkaamaan myös seuraavin aloihin esim. pankit ja asianajajiin. Sillä koneet osaavat pysyä puolueettomina ja katsoa myös dataa eri tavalla kuin ihmiset.  Sekä on aloja, joilla on järkevää tehdä se pelkästään vuonna 2012 tutkimusten mukaan kaikista kuolemista auto onnettomuudesta johtuu alkoholin vaikutuksen alla ajamisesta, 30 % yli nopeuksista ja 20 % koska oli keskittynyt muuhun kuin ajamiseen. Se ei tarkoita sitä, että ihmisillä ei ole ollenkaan töitä vaan sitä, että me autamme tekoälyä siellä missä tarvitaan Tietokoneita pitää huoltaa sekä pääsemme suorittavista töistä pois kuten kassatyöt. Kukaan ei unelmoi siittää, että olisi kassatyöläinen koko ikänsä. Tässä tulee vain sellainen ongelma, että jossain vaiheessa huoltotyötkin hoituvat itse tietokoneilta, joka vaatii erilaista ajattelua koko maailmalta. Pitää siirtyä suomen kaltaiseen perustuki ajattelu malliin, jossa saa perus tarpeiden verran rahaa. Joka tarkoittaa sitä, että pieni osa ihmisistä maksavat isoja veroja, jotta kaikki muut selviävät. Toinen vaihtoehto tällä on se, että ei saa rahaa millä ostaa tavaraa mitenkä haluaa vaan saa ilmaiseksi, lääkärillä käynnit, koulutuksen, kuljetukset, jne. Tämä olisi yksi tapa herättää kommunismi takaisin. tämä pitää toteuttaa maailman laajuisesti niin että olemme yksi maa, sillä köyhät maat jää jälkeen ja tosi pahasti. Jos 3D tulostin tulee kotiin ei yritysten tarvitse maksaa bangladeshilaiselle paidan tekijälle. Sillä sinä tulostat paidan kotona ilman välikäsiä. Joka puolestaan tarkoittaa sitä, että ei saa minkäänlaisia työpaikkoja, kun heillä ei ole koulutusta tarpeeksi sekä samalla ei ole systeemiä ympärillä samalla tavalla kuin kehittyneissä maissa.

Onnellisuus = Todellisuus – odotukset

Vaikka ihmisten perus tarpeet täytetään ihmiset haluavat myös lisää sen päälle sillä, ihmiset on biologisesti rakennettu niin että ei tyydy asioihin aina pitää parantaa. Myös toisten ihmisten olosuhteet vaikuttavat se, että näet jonkun toisen saavan jostakin vähän enemmän saa sinutkin haluamaan vähän enemmän. Se ei oikein toimi toiseen suuntaa. Proakatemialla me opetellemme mukautumaan maailmassa parhaalla tavalla oppimaan uusia asioita jakamaan niitä muiden kanssa, jotta pystymme yhdessä rakentamaan paremman version ideoista. Se tapahtuu vain opiskelemalla ja jakamalla. Mitenkä tämäkin muuttuu tulevaisuudessa, kun on super ihmisiä, joilla kaikilla on valokuva muisti ja muistavat kaikki asiat? Ei se poista silti sitä, että yhdessä oppimalla saa laajemman kuvan, joka auttaa päätöksen teossa.

Kirja oli erittäin, joka herätti ajattelemaan mitä tulevaisuudessa tapahtuu ja mitenkä ehkä siihen voi jo henkisesti ruveta varautumaan, ettei tule yllätyksenä. Hauska samalla nähdä mitenkä Proakatemian mallinen tiimioppimisella voidaan silti saavuttaa paljon enemmän vaikka aivokapasiteetti kasvaa tulevaisuudessa.