Tampere
24 May, Friday
24° C

Proakatemian esseepankki

Vuosi 2023 alku



Kirjoittanut: Helena Tahlo - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vuosi 2023 alku

 

Vuosi 2023 ei startannut ihan toiveiden mukaan. Jouluna olin taas kipeänä ja uuden vuoden aattona olin juuri ja juuri tervehtynyt juhlistamaan uuden vuoden alkua. Nyt on kuitenkin 17. tammikuuta 2023, viimeviikolla jatkui koulu ja viikonlopun vietin Helsingissä Tavastialla. Tavoitteitani vuodelle 2023 tarkistellessani huomaan jo edistäneeni joitain niistä. Olen aloittanut uuden harrastuksen, joka lisää aineenvaihduntaani ja vastustuskykyä, sekä herättelee minut liikkumiseen ja kuntoiluun. Olen ruvennut keskittymään omaan syömiseeni, varsinkin välipalojen muodossa, joinain päivinä tämä paremmin toimii ja joinain vähemmän.

 

Tällä hetkellä olen väsynyt, mutta myös innoissani tulevasta ja uuden vuoden tuomasta muutoksen tunteesta. Toivon, että tänä vuonna saan heräteltyä itseäni liikkeelle ja lisäämään jaksamista ja onnellisuutta pienillä ja isoilla asioilla. Ajoin seurata tavoitteitteni täyttymistä esseiden avulla ja mahdollistaa myös tiimiläisteni nähdä omia vaikeuksia ja saavutuksia myös yksityiselämässäni. Vaikka kuinka yritämme olla avoimia toisille, niin aina kun sanoitamme ajatuksemme toiselle suunnatuksi, saatamme muotilla ne paremmaksi. Tämän takia haluankin jakaa avoimesti ja ensisijaisesti itseäni varten kehitystäni ja omaa oloa ja kokemuksia. Ja tällä tavoilla selkeyttää omaa elämää ja ajatuksia.

 

 

Liikkumisen ja jaksamisen tavoite

 

Uuden vuoden päiväni ostin itselleni aineenvaihdunta Jooga kurssille jäsenyyden. Kurssi on verkossa ja mahdollistaa siinä etenemisen omaan tahtiin. Olen tykännyt kurssin videoista ja ensimmäinen viikko menikin niitä tehdessä säännöllisesti. Toinen viikko alkoi samaan aikaan kuin koulu jatkoi ja tältä viikolta jäikin joogat tekemättä. Mutta tämä oli myös oman jaksamisen myötä päätös olla repimättä itseään tappiin pitkien päivien jälkeen ja mahdollisen vilustumisen kanssa. Viikolla kolme olen taas kyydissä mukana ja olen ottanut tavoitteeksi tehdä 16min aamujooga, joka aamu. Saa nähtäväksi, kuinka pärjään tässä tavoitteessa, kaksi onnistunutta aamua takana ja viisi edessä.

 

 

Lukemisen tavoite

 

Toinen itselle hyvin tärkeä tavoite, sekä akateemisesta näkökulmasta, että henkilökohtaisesta on lukeminen. Lukeminen on ollut minulle aina todella vaikeaa, prosessi hyvän kirjan valitsemiseen ja lukemisen rutiinissa pysymiseen. Tavoitteenani oli joululoman aikana lukea kirjoja, mutta tämä jäi saavuttamatta muun muassa sairastumisen ja levon tarpeen takia. Nyt kuitenkin haluan taas edistää tätä ja ottaa ehkä vähän itseä helpottavan askeleen sitä kohti. Omistan paljon lukemattomia kirjoja, säilytän niitä kirjahyllyssäni värijärjestyksessä ja tästä tulikin minulle ajatus. Viimeksi lukemani kirjan kansi oli punainen ja minulla on monta oivallista punakantista kirjaa, joita haluisin lukea myös kouluani varten. Tästä syystä päätin, että kirjaa valittaessa olen kasannut nyt kaikki opiskeluuni sopivat punaiset kirjat. Ja näistä kappaleista aion aloittaa. Kirjoja on yhteensä viisi kappeleita, joista yhden olen jo aikaisemmin kuunnellut ja kirjoittanut esseen. Kuitenkin mietin, että tästä kirjasta saattaisi olla minulle uudelleen hyötyä ja mahdollisuus lukea se uudesta näkökulmasta. Tässä luettelo näistä viidestä kirjasta.

 

  • Taivas + Helvetti: VOL.2 Ilman toista ei ole toisen menestystä
  • Idiootit ympärilläni: Kuinka ymmärtää muita ja itseään
  • Rohkeus: Voita pelkosi ja vahvista itseluottamusta
  • Kon Mari: Siivouksen elämänmullistava taika
  • Alkemisti

 

Annan itselleni myös oikeuden olla lukematta joitain näitä kirjoja, jos kirja ei tunnu lukemisen arvoiselta tai kiinnostavalta.  Mietin myös sitä mikä on hyvä tavoite ja mitä pitää ottaa huomioon. Tavoitteen asettaessa tulee miettiä speksit sille, mistä tietää milloin tavoite on saavutettu (Koppelomäki. 2020). Tämä on selkeä minulle, tiedän saavuttaneeni tavoitteeni, kun kirjat ovat luettu. Koppelomäki kuitenkin haluaa muistuttaa, että tärkeintä on tehdä sillä tavalla, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja aloittaa miettiminen siitä mitä tavoite tarkoittaa juuri sinulle.

 

 

Nämä ovat nyt minun tavoitteeni tammi-helmikuulle ja palaan näihin, helmikuun lopulla tai maaliskuun alussa. Saa nähdä mitä tästä tuleekaan ja kuinka hyvin pystyn motivoimaan itseäni pysyäkseni tavoitteissa. Mutta ainakin tämä paperille kirjoittaminen omista ajatuksista ja tavoitteista auttaa itseään motivoimisessa.

 

 

Lähteet:

 

Koppelomäki, I. 2020. Miten asettaa hyvä tavoite. Blogi.

https://www.uskallainnostua.fi/blogi/miten-asettaa-hyva-tavoite

 

Kommentoi