Tampere
25 May, Saturday
23° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokauppa yritykselle – oikotie onneen?



Kirjoittanut: Joel Lauronen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digijalkakauppa
Timo Lehtonen
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Esseen ovat kirjoittaneet Atte Takamaa ja Joel Lauronen.

 

Johdanto  

Nykymaailmassa melkein jokaisella vähittäistavarakauppaa pyörittävällä yrityksellä on käytössään verkkokauppa. Verkkokaupan perustaminen on monelle yrittäjälle erittäin hyvä mahdollisuus lisätä yrityksen myyntiä ja houkuttelevuutta. Tässä esseessä tutustumme verkkokaupan perustamisen alkuvaiheisiin. Käymme läpi vaiheita verkkokaupan perustamisesta. Tutustumme mikä ihme on lähes ilman alkupääomaa aloitettava dropshipping-verkkokauppa sekä verkkokaupan luomiseen case-esimerkin kautta. Lopuksi pohdimme vielä minkälaisia hyötyjä verkkokaupat ovat tuoneet mukanansa yritystoimintaan.

 

Dropshipping 

Jokainen meistä voi perustaa omalle yritykselleen verkkokaupan, mutta mikä siitä tekee haasteellista? Perustamisprosessi itsessään ei ole haastava, vaan kaikista vaikein asia on kilpailussa pärjääminen. Verkkokaupan voi aloittaa melko pienellä pääomalla, sillä tuotteiden myynti ei aina välttämättä vaadi edes omia varastoja. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää dropshipping-verkkokauppaa. 

Dropshipping tarkoittaa liiketoimintamallia, jossa tuotteita myydään verkossa ilman tarvetta omistaa tai varastoida niitä itse. Kun verkkokaupassa asioinut asiakas tekee tilauksen verkkokaupastasi, tilauksen tiedot lähtevät suoraan tuotteesi valmistajalle tai toimittajalle, joka vastaa tilauksen toimittamisesta asiakkaallesi. Tämä erottaa dropshipping-verkkokaupan perinteisestä verkkokaupasta, jossa myyjä pitää tuotteita omassa varastossaan ja vastaa itse niiden toimittamisesta asiakkaalle. 

On kuitenkin huomioitava se, että dropshipping ja oma varasto eivät sulje toisiaan pois. Esimerkiksi suuri verkkokauppa voi käyttää dropshippingiä tietyissä tuotekategorioissa samalla, kun se toimittaa suurimman osan tilauksista omasta varastostaan. (Yrityksen-perustaminen.net n.d.) 

Mallista löytyy kuitenkin hyvät ja huonot puolet. Hyvinä puolina voidaan pitää sen helppoutta. Kun kaikki tapahtuu netissä, et tarvitse liiketiloja tai isoa varastoa. Tämä tekee liiketoimintamallista kiinnostavan niille, jotka haluavat työskennellä ulkomailta tai kotoa käsin. Hyvänä puolena voidaan pitää myös sitä, että tuotteita ei tarvitse ostaa etukäteen, vaan vasta kun asiakas tekee tilauksen verkkokaupastasi. Tähän ei siis tarvita paljon alkupääomaa, eikä tarvitse pelätä sitä, että jokin tuote jäisi myymättä. 

Huonoina puolina voidaan mainita, että automaattinen rahasampo dropshipping ei ole. Ensin tarvitsee löytää tuote, joka on laadukas ja jonka katerakenne on hyvä. Lisäksi tulee löytää tavarantoimittaja/valmistaja, johon pystyt luottamaan, sillä jos tuotteessa tai toimituksessa on ongelmia, asiakas kääntyy luonnollisesti sinun puoleesi.

 

Verkkokaupan perustaminen

Olemme nyt tehneet pienen pintaraapaisun dropshipping-verkkokauppaan. Seuraavaksi vuorossa olisikin verkkokaupan perustaminen. Verkkokaupan perustamisen ensimmäisiä vaihteita on verkkokauppa-alustan valitseminen. Alustoja mihin verkkokaupan pystyy luomaan, on useita. Yksi eniten käytetyistä alustoista on WordPressin pohjalle rakennettu avoimen lähdekoodin WooCommerce. Muita vaihtoehtoja verkkokaupan pohjaksi on esimerkiksi Shopify tai kotimainen MyCashFlow. Esseen myöhemmässä case-esimerkissä on käytössä WooCommerce, joten tutkimme sitä hieman tarkemmin. 

WooCommerce on WordPressin lisäosa, joka antaa sinulle mahdollisuuden luoda WordPress-sivustolle verkkokaupan. Se perustuu avoimeen lähdekoodiin, joka on suunniteltu varta vasten helpottamaan verkkokaupan perustamista ja hallintaa. WooCommercen suosio perustuu osittain siihen, että sen käyttöönotto on ilmainen ja siinä ei ole mitään kuukausimaksuja. Huonona puolena Shopify-verkkokauppaan verrattaessa voidaan mainita se, että monesti WooCommerce pohjalle tehtyyn verkkokauppaan tarvitsee palkata ammattilainen rakentamaan verkkokauppa, kun Shopifyssä huonompikin it-osaaja osaa rakentaa verkkokaupan itse. (Digimarkkinointi.fi n.d.) 

Kun verkkokauppa on saatu luotua ja siitä on tehty visuaalisesti näyttävä sekä helppokäyttöinen, on aika tutkia sivuston latausnopeutta. Yksi tärkeimmistä kilpailueduista onkin, kuinka nopeasti verkkokauppa latautuu kävijöille, sillä latausnopeus on elintärkeä asiakaskokemuksen kannalta.  

Nykyisessä digitaalisessa maailmassa verkkokaupan sivun latausnopeuden tulisi olla mieluiten alle viisi sekuntia. Jos sivu latautuu hitaasti, ei kukaan malta odottaa sivuston täydellistä latautumista, vaan siirtyy asiakkaat kilpailevaan verkkokauppaan. Siksi on erittäin tärkeä varmistaa, että verkkokaupan sivut latautuvat nopeasti. Tämä on myös erittäin keskeinen osa hakukoneoptimointia, koska hakukoneet kuten esimerkiksi Google, huomioivat sivustojen latausnopeuden hakukonesijoitusta määritellessä. Erityisesti mobiililaitteiden käyttäjille nopea lataus on vielä tärkeämpää, koska verkkokauppoja selataan yhä useammin puhelimella (Lehtonen 2013, s. 72-73). 

Verkkokaupan maksupalveluun kannatta kiinnittää erityisen paljon huomiota verkkokaupan perustamisessa. Valitsemasi maksupalvelun tarjoa voi vaikuttaa todella paljon asiakkaan mielikuvaan kaupasta ja sen luotettavuudesta. Lähtökohtaisesti paras vaihtoehto on, että asiakkaalla on useampi maksuvaihtoehto, joista hän saa valita mieleisensä. Suomessa eniten käytetyt maksupalvelun tarjoajat ovat PayTrail, Visma Pay ja Klarna. (Venermo n.d.) Case-esimerkillämme maksunpalvelun tuottaa Klarna. 

Yksi merkittävimmistä asioista verkkokaupan aloitusvaiheessa on markkinointi. Tärkeimpänä asiana markkinoinnin aloituksessa voidaan pitää hakukoneoptimointia eli SEO:ta. SEO eli (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka ideana on tuoda sivulle lisää näkyvyyttä hakukoneessa, suurimmalta osin Googlessa. Käytännössä SEO pyrkii parantamaan verkkosivuston orgaanista sijoitusta Googlen hakutuloksissa noudattamalla Googlen luomia ohjeita. (Venermo n.d.) 

SEO:n tavoitteena on parantaa sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa ja siten houkutella enemmän orgaanista liikennettä sivustollesi. Hyvin tehty SEO parantaakin sivun käyttäjäkokemusta ja auttaa sinua samaan enemmän potentiaalisia asiakkaita. On kuitenkin tärkeää muistaa, että se on jatkuvaa työtä, sillä hakukonealgoritmit muuttuvat ajan myötä, joten sivujen optimointi on pidettävä ajan tasalla.

 

Case Toiveuni

Pitkään huonekalualalla työskennellyt Ville Leino siirtyi Proakatemialle päästyään sanoista tekoihin ja nykyajan sänkykauppaprojekti, Toiveuni, sai alkunsa. Toiveunen tarkoituksena on tuoda asiakkaalle ensiluokkainen, kotimainen sekä asiakkaan toiveet huomioiden valmistettu sänky kuluttajaystävälliseen hintaan välikäsiä vähentämällä. Välikäsiä ja kustannuseriä vähentääkseen ei Toiveunelle olisi tulossa siis kivijalkaliikettä, vaan asiakkaat asioisivat verkkokaupassa, minkä jälkeen sänky toimitettaisiin asiakkaalle suoraan tehtaalta. 

Myynnin aloittamiseksi tarvitsi Toiveuni tärkeimmän myyntikanavansa, jolloin soi allekirjoittaneen (Atte Takamaan) puhelin. Toiveunen nettisivutarve oli uniikki. Sen lisäksi, että sivuilla vierailevan asiakkaan tulisi pystyä lisäämään tuhansien eurojen sängyn ostoskoriinsa ja etenemään maksamaan se verkkopankissaan tai osamaksulla, tulisi asiakkaan pystyä jopa valitsemaan mistä osista sänky tulisi rakentaa. Valittavaksi asiakkaalle muodostuisikin eri vaihtoehtoja niin sängyn tyypissä, kankaissa, jaloissa, sijauspatjassa kuin sängyn päädyssäkin. Ostoprosessin tuli myös mahdollistaa eri tuotteiden näyttämisen asiakkaan aiemmin tekemien valintojen perusteella ja suositella asiakkaalle jopa oikeaa tyynyä hänen mieltymystensä perusteella. 

Niin Toiveunen kuin monen muunkin verkkokauppayrityksen tapauksessa tulee niiden menestys riippumaan monesta asiasta. Tärkeimmät niistä ovat henkilökohtaisesta kokemuksesta asiakkaiden saaminen sivuille sivuista riippumattomilla toimenpiteillä sekä luottamuksen rakentaminen. Vaikka kaikki internet-yhteyden omaavat pääsevätkin digitalisaation myötä asioimaan verkkokauppoihin, ei se tarkoita, että he aikovat niin tehdä. Hyvä verkkokauppa onkin vain hyvä verkkokauppa, kävi siellä sitten kaksi tai kymmenen tuhatta vierailijaa kuukaudessa. Ellei asiakkaat löydä sivuillesi, et tule myöskään tekemään kauppaa. 

Luottamus puolestaan astuu kehiin asiakkaan tullessa sivuille. Ostotapahtuman tapahtuessa verkossa, on erityisen tärkeää, että asiakas pystyy luottamaan sivuihin sekä yritykseen niiden taustalla. Turvallisuuden tunnetta lisääviä tekijöitä sivuilla on muun muassa käyttäjäystävällinen käyttöliittymä sekä intuitiivinen navigointi, jotka edistävät samalla positiivista asiakaskokemusta. Yrityksen toiminta sivuilla puolestaan esimerkiksi nopean asiakaspalvelun ja läpinäkyvien käytäntöjen muodossa luovat entisestään positiivisempaa kuvaa asiakkaiden mieleen. Tästä syystä myös Toiveunen sivuille upotettiin chat-palvelu nopean kommunikoinnin mahdollistamiseksi asiakkaan ja yrityksen välillä. Myöskään läpinäkyvyyttä ei unohdettu ja jo etusivulta on löydettävissä niin kuvaukset sängyn ostoprosessista asiakkaan silmin kuin Toiveunen kotimaisuudesta ja läpinäkyvyydestäkin. 

Kivijalkaliikkeisiin verrattaessa huomattavaa kilpailuetua saa Toiveunen lailla kaikki verkkokaupat myös kerättävän datan avulla. Kuluttajien käyttäytymisen seuraaminen ja sitä kautta ymmärtäminen on digitaalisessa maailmassa keskeistä. Erilaiset analyysityökalut antavat verkkokauppayrityksille vaivattomasti tietoa asiakkaiden mieltymyksistä, ostotottumuksista ja trendeistä aivan eri tasolla mitä kivijalkaliikkeessä on mahdollista saavuttaa. Nämä asiakasdatasta tehtävät oivallukset auttavat yrityksiä tekemään strategisia päätöksiä aina varastonhallinnasta tuotetarjontansa päivittämiseen saakka, mikä edelleen lisää verkkokauppayrityksen yhteensopivuutta kohdeyleisönsä kanssa. (Andersson n.d.) 

Verkkokauppa tarjoaa alustana myös uudenlaisia mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen muun muassa henkilökohtaisten suositusten ja alennusten sekä erilaisten kanta-asiakasohjelmien avulla, tehden brändin asiakkaista jopa sitoutuneita kannattajia. Hyvä esimerkki tästä on Finnkinon kanta-asiakkuusratkaisu, jossa asiakkaan luodessa profiili nettisivuilla, kerää Finnkino talteen asiakkaan syntymäpäivän. Asiakas ilahtuu, kun Finnkino toivottaa hänelle hyvää syntymäpäivää tarjoamalla hänelle ilmaiset popcornit teattereissaan, houkutellen asiakkaan tietty katsomaan samalla elokuvan ja muutenkin kuluttamaan lisää rahaa Finnkinon palveluiden ääreen.

 

Pohdinta

Nykypäivän yritysmaailmassa verkkokaupat ovat nousseet kilpailemaan perinteisten myyntikanavien ohelle sekä myös niiden tueksi. Sähköisten kaupankäyntialustojen ja eri digitaalisten yhteyksien yleistyessä on pelkän verkkokaupan perustaminen kehittynyt jopa houkuttelevammaksi liiketoimintamalliksi tietyillä aloilla. Verkkokaupan perustamisen alhaiset aloituskustannukset jättävät varjoonsa kivijalkakauppojen lukuisat ylläpito-, henkilöstö- ja infrastruktuurikulut, jotka vaativat yrityksiltä huomattavia investointeja. Kulujen minimoiminen onkin erittäin tärkeää aloittaville yrityksille sen vapauttaessa resursseja muihin aloittavien yritysten suurempiin kulueriin kuten esimerkiksi tuotekehitykseen ja markkinointiin. (Andersson n.d.) Vastaava taloudellinen joustavuus ja aloittamisen kustannusten minimoiminen kävivätkin toteen myös Toiveunen tapauksessa. 

Maantieteellisten rajoitusten puuttuminen lisää verkkokauppojen houkuttelevuutta entisestään, jolloin yritykset voivat saavuttaa asiakkaita jopa maailman toiselta puolelta. Tämä rajaton markkina ylittää perinteiset rajoitukset, eikä kuluttajien tarvitse enää suunnistaa kivijalkaasi löytääkseen tuotteesi. Tämä edelleen mahdollistaa pienempien asiakassegmenttien omaavien yritysten menestymisen sellaisessa mittakaavassa, jota niiden ei aikaisemmin ollut mahdollista saavuttaa. 

Verkkokauppojen houkuttelevuuden ydin on kuitenkin niiden kuluttajille tarjoama ennennäkemätön helppous ja mukavuus. Digitalisaatio on edistänyt kulttuuria, jossa ihmiset haluavat päästä päivä päivältä entistä helpommalla. Ostoksia tilataan kerättäväksi valmiiksi kauppoihin, ja muoti sekä pikaruoka tilataan suoraan kotiovelle. Muutamalla napsautuksella kuluttajat voivat tutustua laajaan valikoimaan tuotteita, vertailla hintoja ja tehdä tietoisia päätöksiä. Tämä kitkaton ostokokemus ei ainoastaan lisää asiakastyytyväisyyttä, vaan se myös luo perustan liikkeen ja sen asiakaskunnan välille. Ihmiset ovatkin kasvavissa määrin valmiita maksamaan digitalisaation tuomasta mukavuudesta. Tämä mukavuus resonoi syvästi modernin elämäntavan kanssa, mikä säästää asiakkaiden arvokasta aikaa ja vaivaa. (Andersson n.d.) 

Verkkokauppayrittäjyyden alueella liikkuminen tuo kuitenkin mukanaan myös ainutlaatuisia haasteita. Erottuminen verkkokauppojen ja erilaisten dropshippaamista harjoittavien yritysten joukosta vaatii kilpailun kasvaessa entistä vakuuttavamman arvolupauksen. Dropshippaamisella tarkoitetaan liiketoimintamallia, jossa verkkokauppayritys myy tuotteita ilman omaa tuotevarastoa. Menestyneet verkkokauppayritykset pyörivät usein ainutlaatuisten tuotteiden, henkilökohtaisten palvelujen tai saumattoman ostokokemuksen tarjoamisen ympärillä. Myös julkisuuden henkilöiden luomat vahvat henkilöbrändit hyödyntävät verkkoalustoja entistä enemmän. Tästä esimerkkinä Kylie Jenner ja hänen suosioon noussut brändinsä Kylie Cosmetics, joka vuonna 2018 saavutti Forbesin mukaan jo 800 miljoonan dollarin valuaation (Robehmed 2018). 

Kokonaisuutena on verkkokaupan perustaminen tärkeä mahdollisuus yritykselle kuin yritykselle. Kuluttaminen siirtyy päivä päivältä enemmän verkkoon ja yritysten on mukauduttava trendiin. Digitaalinen maisema tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia, vaatien yrityksiltä sopeutumiskykyä ja strategista älykkyyttä. Viime kädessä verkkokaupan avaaminen ei ole vain kaupallinen yritys; se on liiketoiminnan taidot teknologian suorituskykyyn yhdistävä asiakaslähtöisyyden taidonnäyte.

 

Lähteet

Andersson, D. N.d. How to Start an Online Business and Find Success. BigCommerce. Viitattu 2.9.2023. https://www.bigcommerce.com/blog/how-to-start-online-business/ 

Digimarkkinointi.fi. N.d. Verkkokaupan perustaminen ja paras verkkokauppa-alusta. Verkkosivu. Viitattu 16.9.2023. https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/verkkokaupan-perustaminen-paras-verkkokauppa 

Robehmed, N. 2018. How 20-Year-Old Kylie Jenner Built A $900 Million Fortune In Less Than 3 Years. Forbes. Viitattu 2.9.2023. https://www.forbes.com/sites/forbesdigitalcovers/2018/07/11/how-20-year-old-kylie-jenner-built-a-900-million-fortune-in-less-than-3-years/ 

Lehtonen, T. 2013. Digijalkakauppa. E-kirja. Helsinki: Books on Demand GmbH. Viitattu 19.9.2023. Vaati käyttöoikeuden. 

Yrityksen-perustaminen.net. N.d. Dropshipping. Verkkosivu. Viitattu 16.9.2023. https://yrityksen-perustaminen.net/dropshipping/ 

Venermo, A N.d. Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO on? Folcan.fi. Verkkosivu. Viitattu 17.9.2023. https://folcan.fi/mita-hakukoneoptimointi-on/ 

Venermo, A. N.d. Verkkokaupan maksutavat. Folcan.fi. Verkkosivu. Viitattu 16.9.2023. https://folcan.fi/verkkokaupan-maksutavat/ 

Kommentoi