Tampere
21 May, Tuesday
15° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokauppa osaksi liiketoimintaa



Kirjoittanut: Jesse Vuori - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Verkkokaupan rautaisannos
Useita artikkeleja
Jaakko Hallavo
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Esseessä pureudutaan verkkokaupan perustamisprosessiin, sekä verkkokaupan hyötyihin ja huomioitaviin asioihin kaupankäynnissä. Lähteinä käytämme artikkeleita ja kirjaa, jonka lisäksi myös kerromme joitain omakohtaisia kokemuksia verkkokaupan perustamisesta ja sen ylläpidosta. Monet meistä Proakatemialla ovat kehittäneet hyviä liikeideoita, tuotteita ja palveluita, mutta myynti on saattanut jäädä vähäiseksi verkkokaupan tai siihen liittyvien ylläpidollisten taitojen puuttumisen vuoksi. Esseessä annamme osviittaa verkkokaupan perustamisesta, kuinka se tapahtuu ja mihin kiinnittää huomiota. Tavoitteenamme on välittää fiilis esseen lukijalle, ettei verkkokaupan perustaminen välttämättä vaadi ihmeitä. Verkkokauppa on monessa tapauksessa oiva tapa laajentaa markkina-aluetta toimivaksi testatulle tuotteelle.

  

 

Internetistä ja verkkokauppoihin siirtymisestä

 

Viimeisen parin kymmenen vuoden aikana internet on vaikuttanut enemmän kuin koskaan yhteiskuntaamme, etenkin kaupankäyntiin. Netin käyttämisen lisääntyessä ihmisille on muodostunut uudenlaisia mahdollisuuksia tehdä töitä, sekä hankkia tietoa erilaisista asioista. Erityisesti myynnin ja markkinoinnin parissa työskennellessä on ollut helppo huomata, kuinka internetin ja verkkopalveluiden käyttö on yleistynyt räjähdysmäisesti yhteiskunnassamme. Oikeastaan melkein kaiken halutaan nykyään löytyvän netistä. Myös jokainen kasvua tavoitteleva yritys omaa nykyisin verkkosivut sekä asiakaspalvelun verkon kautta, ja tekee tätä kautta asiakkaalle yhteydenottamisen helpoksi. Esimerkiksi erilaisten chattibottien tai yhteydenottolomakkeiden kautta

1990-luvulla myös esimerkiksi pankkien toiminta alkoi siirtymään verkkoon, jonka johdosta tähän päivään mennessä monet pankkien ja vakuutusyhtiöiden päivittäiset asiointipalvelut ovat siirtyneet lähes täysin verkkoon. Lainan tai rahoituksenkin hakeminen on nopeampaa, kuin koskaan. Lisäksi erilaisten maksutapojen ja rahoitusvaihtoehtojen lisääntyminen, on myös tehnyt maksamisesta huomattavasti helpompaa verkkokaupassa. Lähes jokaisen palvelun käyttö edellyttää mobiililaitteen ja internetyhteyden ainakin joltain osin. Oli sitten kyseessä ajan varaaminen parturiin tai varaosan tilaaminen autoon.  Joskus melkein unohtuukin, ettei kaikilla meistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tai taitoja käyttää verkkopalveluita käyttää. Etenkin vanhemmat ihmiset ovat saaneet kärsiä nopean digitalisaation vaikutuksista ja tarvitsevat entistä enemmän läheistensä tukea verkossa asioimisen kanssa. Tämän on huomannut myynnin parissa toimiessa, kun ihmisiä on tullut usein kertomaan, kuinka ennen oli kaikki paremmin, eikä kaikkea tarvinnut hoitaa netissä. Joka tapauksessa muutos on väistämätön ja paluuta menneeseen ei ole. Myös tilastot kertovat, kuinka asiointi ja kaupankäynti ovat siirtyneet isolta osalta nettiin. Vuonna 2021 yli 70% 25-44-vuotiaista olivat ostaneet jotain viimeisen kolmen kuukauden sisällä, kun vastaava luku 75-89-vuotiaiden kohdalla oli hieman päälle 10%. Uusi sukupolvi toimii vahvasti suunnan näyttäjänä tässä kaupankäynnin murroksessa. (Tilastokeskus 2021)

 

 

Verkkokaupan hyödyt 

 

Verkkokaupassa on perinteiseen kivijalkakauppaan verrattuna lukuisia etuja. Usein verkkokaupan perustamiskustannukset ovat alhaisemmat liiketilojen hankkimiseen tai vuokraamiseen verrattuna. Lisäksi varastointiin ei välttämättä kulu rahaa, jos toimii dropshipping-mallilla eli myy suoraan valmistajan varastosaldoilta omassa verkkokaupassaan. Mahdollisien säästöjen lisäksi, verkkokaupan avulla voidaan mahdollistaa asiakkaalle tarkka tieto tuotteista. Lisäksi ostamisen ja tukipalveluiden helpoksi tekeminen vastaa monesti nykykuluttajan tarpeisiin paremmin verkossa nopeamman tiedonhankkimisen takia. Mitäpä sitä lähteä kauppaan asti kävelemään, kun voi etsiä ja hankkia tarvitsemansa tiedon kotisohvalta? Verkkokaupan voi nykyään perustaa moneen eri palveluun. Eräitä maailman tunnetuimpia verkkokauppa-alustoja ovat Shopify, Amazon ja Alibaba. Näistä palveluista löytyy miljoonittain erilaisia tuotteita ja ihmiset ovat tottuneet käyttämään niitä. Tunnetuimmista verkkokaupoista on tullut myös joustavia ja luotettavia kuluttajan näkökulmasta. Sieltä löytyy esimerkiksi monia tuotteita, jotka haetaan asiakkaan tilausten perusteella esimerkiksi ulkomaisilta tavarantoimittajilta.

Verkkokaupan avulla on helposti tavoitettavissa ympäri maailmaa eri markkinoilla, jonka ansiosta myyntiä on mahdollista laajentaa kansainväliseksi liiketoiminnaksi. Eikä se aina ole edes niin haastavaa. Oman verkkokaupan pyörittämisen on tehnyt etenkin dropshippaus. Ulkoinen tavarantoimittaja varastoi ensin tuotteen, jonka jälkeen asiakas voi ostaa tuotteita verkkokaupasta, eikä omaa varastoa tarvita. Tämä mahdollistaa myös sen, että on paremmin aikaa keskittyä brändäykseen ja markkinointiin. Kansainvälisen markkinan löytyessä mahdollisuudet ovat valtavat. Toki samaan aikaan täytyy muistaa, kuinka kova kilpailutilanne monen tuotteen tai palvelun kohdalla on ja löytää omalla tuotteelle sopiva markkina.

 

 

Tekijät, jotka kannattaa ottaa huomioon kansainvälistä verkkokauppa perustaessa:

 

  • Asiakaspalvelu ja kielet

Mieti, kuinka toteutat asiakaspalvelun, pystytkö palvelemaan kohderyhmääsi heidän äidinkielellään ja kuinka toteutat sen.

  • Toimitustapojen rajoitukset

Varmista, että toimitustavat ovat nopeita ja toimivia. Varmista toimittajan käyttämien toimitusten tehokkuus. Huomioi varastojen sijainti ja selvitä kulkeeko tuote meriteitse ja lentokoneella, sillä näiden toimitusajoissa usein merkittävä ero.

  • Verkkomaksamisen vaihtoehdot

Varmista, että verkkokaupassasi on riittävän kattavat verkkomaksamisen vaihtoehdot, jotka kattavat tarvittavat kansainväliset standardit.

  • Kohdemarkkina

Tunne kohdemarkkinasi ja kehitä markkinointi sen ympärille.

  • Paikallinen lainsäädäntö

Paikallisessa lainsäädännössä voi olla poikkeavuuksia eri puolilla maailmaa, joten varmista, että tuotteesi täyttää vaaditut luvat ja standardit.

 

Kiinnitä lisäksi näihin huomiota:

  • Markkinan laajuus ja markkinarako
  • Asiakastyytyväisyys
  • Palvelukanavan saatavuus
  • Asiakashankinnan kustannukset
  • Markkinointibudjetti ja markkinoinnin kohdentaminen
  • Valikoima
  • Yhteisöllisyys, suosittelu ja osallistaminen.

 

Prosessista

 

Verkkokaupan perustaminen alkaa ideasta ja visiosta, mistä kaikki alkaa. Sen jälkeen täytyy pohtia, millä erottuvuustekijöillä voi erottua kilpailijoista, ja pidetäänkö verkkokauppa paikallisena vai kansainvälisenä. Verkkokaupan perustamisessa prosessi pystytään jakamaan alakohtiin:

  1. Tuotetietojen hallinta
  2. Markkinointi ja analytiikka
  3. Logistiikka ja maksuliikenne
  4. Asiakaspalvelu

 

 

Pohdinta

 

Verkkokaupan perustaminen on laaja ja kiehtova toimiala. Eikä toimeen tarttuminen ole aina niin helppoa. Loppujen lopuksi on kuitenkin melko helppoa kokeilla verkkokauppaliiketoimintaa matalilla kustannuksilla. Verkkokaupan voi myös rakentaa valmiiseen pohjaan, jolloin ei tarvitse opetella välttämättä erikseen koodaamista, ja verkkokaupan rakentaminen tapahtuu huomattavasti nopeammin. Verkkokaupan perustaminen on tehty nykypäivänä helpoksi, mutta menestyminen vaatii töitä. On muistettava, että verkkokauppaa täytyy jatkuvasti kehittää, sekä markkinointia tehdä aktiivisesti. Mikään ei tule ilmaiseksi. On myös hyvä seurata jatkuvasti trendejä ja kilpailutilanteen kehittymistä eri puolilla maailmaa.

 

Lähteet:

 

Hallavo, J, Verkkokaupan rautaisannos, 2013, Alma Talent Oy

Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2021, Tilastokeskus Tilastokeskus – 1. Verkkokauppa murroksessa (stat.fi)

Kommentoi