Tampere
23 May, Thursday
25° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokaupan perustamisen ydin



Kirjoittanut: Hanna Paltaani - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Verkkokaupan perustamisen ydin

 

Olen oman yritystoimintani kanssa perustamassa elämäni ensimmäistä verkkokauppaa. Lähdin opiskelemaan verkkokaupan perustamisen perusteita aivan ruohonjuuritasolta, perehtyen verkkokaupan käytettävyyteen asiakkaan näkökulmasta. Löysin pohdintojeni avuksi mielenkiintoisen Spotify-helmen, Jukka Lahden ja Pasi Raution Tuplaamo-yrityksen Tuplaturinat-podcastin jakson ”Verkkokaupan ensimmäinen askel ja ehkä seuraavat”. Rautio ja Lahti käsittelevät podcast-jaksoissaan monipuolisesti ja asiantuntevasti erilaisia myyntiin ja markkinointiin liittyviä aiheita.

 

Verkkokauppaani suunnitellessani ja rakentaessani pyrin tekemään sellaisia ratkaisuja, jotka tekisivät verkkosivujeni käyttämisestä asiakkaalle mahdollisimman helppoa, selkeää ja miellyttävää. Esseessäni tarkastelen hyvän ja menestyksekkään verkkokaupan ominaisuuksia ja vaatimuksia kyseisen podcastin, vuosien varrella erinäisistä lähteistä lukemani tiedon sekä omien kokemusteni perusteella.

 

Löydettävyys

Jotta verkkokauppa voi menestyä, on ensimmäinen edellytys tietenkin se, että asiakkaat löytävät kaupan. Jotta potentiaalisten asiakkaiden ei tarvitse arpoa google-tulostensa kanssa oikeaa sivua tulee verkkosivun nimeäminen olla mahdollisimman selkeää. Asiaa edesauttaa, mikäli yritys erottuu jo valmiiksi tuotteillaan, palveluillaan, brändillään tai nimellään selvästi kilpailijoistaan.

Hakukoneoptimointi on yksi olennaisimpia löydettävyyttä ja myyntiä edistäviä tekijöitä ja elementti, jonka kannattaa varmistaa olevan kunnossa heti verkkokauppaa rakennettaessa. Myös googlettamalla löytyvät tiedot yrityksestä tulisivat olla ajantasaiset ja selkeät. Äärimmäisen tärkeää asiakkaan yritystä kohtaan kokeman luottamuksen kannalta ovat myös yrityksen viralliset tiedot. Itse asiakkaan roolissa usein googlaan pienempien tai minulle vielä tuntemattomien yritysten kohdalla yritystietojärjestelmästä löytyvät tiedot ja mikäli näissä on jotain hämärää, jätän suosiolla asioinnin kyseisen verkkokaupan kanssa väliin.

 

Luottamus

Luottamus onkin yksi tärkeimpiä tekijöitä asiakkaan asioidessa verkkokaupassa ja ratkaiseva tekijä ostopäätöksen kannalta. Luottamusta luodaan asiakkaalle monin eri keinoin ja yhtä lailla sitä voivat myös vähentää monet, ehkä yrityksestä itsestään helposti pieniltä tuntuvat seikat. Mikäli luottamusta ei synny, ei synny myöskään kauppaa.

 

Kun asiakas on löytänyt etsimänsä tuotteen esimerkiksi Googlen avustuksella, tulee vastaan kysymys, voiko kyseiseen verkkokauppaan luottaa. Tänä päivänä internetissä, myös verkkokaupoissa saa noudattaa erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta, sillä netti on täynnä erittäin lahjakkaita huijareita, jotka saavat naamioitua huijauksensa erinomaisen taidokkaasti.

 

Asiakkaan kokemus verkkokaupan luotettavuudesta syntyy useista elementeistä. Verkkokaupan osoite, mahdollinen yrityksen logo ja sivujen visuaalinen ilme antavat potentiaaliselle asiakkaalle välittömän ensivaikutelman ja saavat hänet joko poistumaan sivuilta tai tutkimaan sivuja ja yrityksen tuotteita tai palveluita lisää. Mikäli nettisivut ja grafiikat näyttävät suoraan aikamatkalta 90-luvulle tai ovat muuten toimimattomat, aiheuttaa tämä mitä todennäköisimmin asiakkaan välittömän poistumisen vehreämmille verkkokauppamaille.

 

Laadukkaan ulkoasun ei tarvitse olla kallis. Silti ammattilaisen tekemiin nettisivuihin kannattaa panostaa, sillä se todennäköisesti maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Usein yksinkertainen on kaunista ja ulkoasun suhteen kannattaakin yhdessä ammattilaisen kanssa panostaa nykyaikaisuuden lisäksi selkeyteen ja tyylikkyyteen, brändin persoonallisesta ilmeestä tinkimättä.

 

Helposti löytyvät yhteystiedot

Podcastissaan Pasi Rautio ja Jukka Lahti puhuvat suorastaan intohimoisesti siitä, kuinka tärkeää nettisivuilla ja verkkokaupassa ovat helposti löydettävät, selkeät ja tarpeeksi kattavat yhteystiedot. Asiakkaan ei tulisi joutua etsimään yhteystietoja tai arvuuttelemaan, kenelle hän laittaa sähköpostia. Sähköpostiosoitteiden tulisikin aina olla muodossa ”etunimi@meidänfirma.fi”. Vielä parempaa, jos yhteystiedon yhteydessä löytyy kuva kyseisestä henkilöstä. Tämä lisää asiakkaan luottamusta yritykseen huomattavasti, kun hän tietää, kenen kanssa asioi.

 

Vastaavasti persoonattomat ”myynti/palautus/@meidänfirma.fi” -tyyliset ratkaisut ovat tuplaamolaisten mielestä lähtökohtaisesti aina virhe. Aivan vihonviimeinen ratkaisu heidän mielestään on mennä yhteystietojen kanssa sieltä, mistä aita on matalin ja valita yrityksen yhteystiedoksi esimerkiksi gmail.com, mikä on varma tapa pilata yrityksen vakuuttavuus ja luotettavuus asiakkaan silmissä. Täysin vastaavanlaisia näkemyksiä olen kuullut useasti, muun muassa Proakatemian aloittelevien projekteihin liittyen, joten uskon näkemyksen olevan hyvinkin yleinen.

 

Yritykselle kasvot

Yrittäjän ja työtiimin kuvat ovat asia, joka antaa yritykselle kasvot, tuo yrityksen henkilöstöineen lähemmäs asiakasta ja näin luo asiakkaalle luottamusta yritykseen, sen palveluihin ja tuotteisiin. Etenkin suhteellisen pienten yritysten kohdalla huomaan itse kaipaavani jonkinlaista kuvaa siitä, kenen tai keiden kanssa olen tekemisissä.

 

Omalla toimialallani taiteen parissa koen erityisen tärkeäksi antaa brändilleni kasvot. Olen myös tähän saakka pääasiassa sosiaalisessa mediassa markkinoidessani huomannut, että postaukset, joissa taulujen lisäksi näyn minä itse saavat aina runsaasti tykkäyksiä ja kommentteja ja joka kerta taulumyyntini lisääntyy hetkellisesti.

 

Tuotetiedot ja -kuvat

Tarkat tuotetiedot ovat avain kaikkeen myyntiin. Vaikka verkkokauppa olisi muuten täydellisyyteensä hiottu, jos tuotteista tai palveluista puuttuvat tarkat ja kunnolliset tiedot, ei asiakas halua, eikä voi niitä ostaa. Kattavat tuotetiedot ovat siis asiakkaan ostopäätöksen kannalta täysin olennaiset. Hyvät tuotekuvaukset lisäävät asiakkaan luottamusta ja sitä kautta ostohalukkuutta. Tuplaturinat-podcastissa jaetaan oma kokemukseni siitä, kuinka vuosien varrella monta tuotetta ja palvelua on jäänyt ostamatta verkkokaupan vajavaisten tuotetietojen vuoksi.

Tuotetietojen lisäksi olennainen ostopäätökseen vaikuttava tekijä ovat selkeät ja laadukkaat tuotekuvat. Kuvien kannattaisi olla aina edes jossain määrin visuaaliselta ilmeeltään yhteneväiset. Jotta jälleen kerran voisimme lisätä asiakkaan luottamusta meihin yrityksenä, kannattaa kuviin liittää esimerkiksi alareunaan yrityksen logo. Näin potentiaaliset asiakkaat ymmärtävät heti kuvan olevan yrityksen oma kuva, eikä esimerkiksi toiselta yritykseltä lainattu.

 

Huono suomen kieli

Tässä suhteellisen suppeassa, mutta verkkokaupan perustamisen perusasioihin pureutuvassa listassa viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä on hyvä suomen kieli. Useita ihmisiä, itseni mukaan lukien kirjoitus- ja kielioppivirheet häiritsevät siinä määrin, että ne automaattisesti vähentävät yrityksen luotettavuutta ja vakuuttavuutta. Olen kuullut usean henkilön sanovan, etteivät he mielellään asioi yritysten kanssa, joiden markkinointi vilisee kielioppivirheitä ja huonoa suomen kieltä.

Jos et ole varma omasta suomenkielentaidostasi, konsultoi. Maksa ammattilaiselle, joka tarkistaa yrityksesi viestinnän ja sen kieliopin kuntoon. Jälleen kerran kyseessä ovat luottamuspisteet asiakkaan silmissä, mikä käytännössä tarkoittaa suoraa yhteyttä myyntiin. Kaikkien ei tarvitse olla äidinkieli-intoilijoita ja esimerkiksi lukihäiriö on täysin inhimillinen ja ymmärrettävä syy oikeinkirjoituksen haasteille, mutta onneksi meidän ei tarvitse itse osata kaikkea. Jokaiseen osa-alueeseen, myös verkkokaupan rakentamisessa löytyy ulkopuolista apua, kun sitä vain etsii.

 

Loppusanat

Yrityksen rakentaminen vaatii ankaraa aivotyöskentelyä ja suunnittelua. Ei riitä, että keksit tuotteen tai palvelun, jota lähdet viemään eteenpäin, vaan sinun täytyy myös suunnitella tarkkaan ja huolellisesti keinot, joilla niitä myyt. Verkkokauppa on tänä päivänä yksi ehdoton myynnin edellytys. Voimme suhtautua siihen työläänä ja pakollisena pahana, tai valtavasti mahdollisuuksia tarjoavana alustana, jonka rakentamiseen voimme suhtautua intohimolla ja rakkaudella.

 

Jos todella haluat osoittaa asiakkaillesi rakkautesi niin tuotettasi tai palveluasi, kuin asiakkaitasi kohtaan kuuntele ja tutki, mitä asiakas haluaa. Katso yritystäsi asiakkaan silmin ja onnistu.

 

Lähteet

Lahti, J. & Rautio, P. Tuplaamo. Tuplaturinat. Verkkokaupan ensimmäinen askel ja ehkä seuraavat. 2022. Podcast. Spotify. Julkaistu 1.4.2022. Viitattu 30.4.2023.

Kommentoi