Tampere
27 May, Monday
23° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokaupan menestyminen



Kirjoittanut: Niklas Eskelinen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Verkkokaupan rautaisannos
Jaakko Hallavo
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Verkkokaupan menestyminen

 

Eletään loppu kevättä ja kesä sesonki kolkuttelee jo nurkan takana. Kesätyöt on tavoitteena hoitaa osuuskunnan kautta ja nimenomaan Sau-ma Outfitters projektissa. Olemme panostaneet koko kevään siihen, että saisimme verkkokaupan pystyyn uudelle vaatebrändillemme. Nyt alkaa se kova työ. Kuinka saadaan verkkokauppa pystyyn? Miten asiakkaamme löytää sinne? Minkälainen markkinointi puree kohderyhmäämme? Näiden ja useiden muiden kysymysten kanssa taistelemme. Tässä esseessä paneudumme markkinointiin ja sen tehostamiseen maksimaalisen hyödyn saamiseksi.

 

Verkkokaupan luominen 101

 

Verkkokaupan luominen kuulostaa äkkiä monimutkaiselta ja vaikealta. Eihän siihen pysty muut kuin koodarit. Asia ei nykyään enää ole niin mustavalkoinen. Verkkokaupan perustamiseen on olemassa alustoja, joilla lähes kaikki pystyvät rakentamaan laadukkaan verkkokaupan kohtuullisen tutustumisen ja harjoittelun jälkeen. Suosituimpia alustoja suomessa ovat mm. Shopify, WordPress ja suomalainen Vilkas. Kaikki alustat eroavat toisistaan käytettävyydessä, muokattavuudessa ja hinnassa. WordPress vaatii enemmän harjoittelua, mutta sen käytön hallitsevat osaajat pystyvät luomaan sillä uniikkeja sivuja. Shopify puolestaan on käyttömaksuiltaan hieman kalliimpi, mutta tarjoaa valmiita hyväksi todettuja elementtejä sivun luojan käyttöön, joka helpottaa sivuston luomista ja säästää aikaa.

 

Alustan valinta saadaan päätökseen ja verkkokaupan luominen alkaa. Verkkokaupan tarkoituksena on saada asiakas ostamaan tuote tai palvelu suoraan verkosta. Tämä kuulostaa yksinkertaiselta, mutta toimivan asiakaspolun luominen voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Kuinka saan asiakkaan valitsemaan mieluisen tuotteen ja tekemään vielä ostopäätöksen? Tarjonnan määrä internet aikakaudella on niin suuri, että pienimmätkin hankaluudet verkkokaupassa saattaa ajaa asiakkaan kilpailijalle. Liian suuri määrä klikkauksia kaupassa ahdistaa ja maksaminen pitää olla hetkessä ohi.

 

Ensivaikutelma

 

Verkkokaupan tärkeimpiä asioita on ensivaikutelma. Ensimmäisen vilkaisun perusteella asiakas päättää viihtyykö hän sivulla. Visuaalisuus ja tunnelma verkkosivulle siis kannattaa luoda ajan kanssa. Niissä tärkeimpiä asioita on keskittyä siihen, mitä haluat asiakkaalle viestiä heti alusta asti. Onko tarkoituksesi viestiä arvokkuutta, luotettavuutta, täsmällisyyttä tai vaikka leikkisyyttä. Kun tiedät tunnelman ja kuvan minkä haluat luoda, valitse sen mukaan visuaalinen ulkoasu.

 

Selkeys

 

Toinen vaihe verkkokaupan luomisessa on selkeys. Kaupan selkeyteen keskittyminen on hyvin tärkeää, jotta asiakas löytää aina tuotteensa ja tietonsa, sekä asiointi hoituu helposti. ”Keep it simple stupid” on lause, jonka kuulin ammattikouluopettajaltani, kun olimme valmistautumassa liikeidea kilpailuun. Tämä lause pätee liike-elämässä useinkin. Mitä yksinkertaisemmaksi nettisivulla liikkuminen ja toimiminen saadaan sen mukavampi siellä on asioida.

 

”Hook” eli koukku

 

Verkkokauppa on nyt luotu visuaalisesti kauniiksi ja toiminnoiltaan helppokäyttöiseksi. Seuraavaksi luodaan asiakkaalle jokin koukku, jolla asiakas saadaan ostamaan ja palaamaan sivulle. Tämmöisiä koukkuja voi olla arvonnat, alennuskoodit tai asiakasreferenssit. Yksi hyvä keino saada asiakas ostamaan heti, on luoda kiireen tuntu. Varaston tyhjeneminen on yksi esimerkki. Kun asiakas näkee, että tuotetta on varastossa jäljellä enää muutama kappale, tulee ostopäätökselle automaattisesti kiire. Lisäksi asiakas kokee sosiaalisen hyväksynnän, sillä onhan muidenkin täytynyt ostaa tuotetta, jos sitä on enää noin vähän jäljellä.

 

Rahat pois äkkiä

 

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, maksuprosessista on tehtävä mahdollisimman helppoa. Kun maksaminen onnistuu parilla klikkauksella, asikkaan katumusaika pienenee. Asikkaalle jää vähemmän aikaa ja syitä perua ostopäätös.

 

Verkkokaupan hyvin rakentaminen on parasta asiakaspalvelua. Tärkeintä on muistaa se, että myyjän tehtävä on tehdä asiakkaalle ostaminen niin helpoksi, kuin vain ikinä mahdollista. Tämä kun muistaa jokaisessa myynnin osa-alueessa, pääsee pitkälle.

 

Markkinointi

 

Tunnista asiakkaasi ostokokemus

 

Verkkokaupan markkinointi on hyvä rinnastaa samaan linjaan digimarkkinoinnin kanssa. Yhtä lailla on tunnistettava ja tiedostaa kuka asiakas on ja miten hän toimii. Verkossa toimiminen voi olla myynnin näkökulmasta turvallisempaa ja monelle myös esteettömämpää. On kuitenkin muistettava, ettei verkossa toimiva asiakas ole paikan päällä tekemässä ostopäätöstä. Tässä moni verkkokauppaansa mainostava yritys astuu harhaan. Ei osata suhteuttaa tunne ja tilanne tajua samanlaiseksi verkkoalustoille, kun verrataan minkälainen se olisi konkreettisessa myymälässä.

 

Tärkeää on havainnoida, miten asiakas käyttäytyy, kun hän asioisi esim. kivijalkakaupassa. Minkälaisia elementtejä siellä on: värit, esineet jopa myymälässä soiva musiikki on otettava huomioon. Kun olet tehnyt kattavan kartoituksen asiakkaasi käynti kokemuksesta myymälässä, on aika lähteä rakentamaan ja vielä tässä tapauksessa enemmän markkinoimaan omaa verkkokauppaa.

 

Missä ja miksi

 

Digimarkkinoinnin vallankumous on vallinnut viimeiset kymmenvuotta kaikkien yrityksien toiminta suunnitelmissa. Uskotaan, että jokaiselle alustalle on hyvä luoda jotain, ja kunhan asiakkaat näkevät yrityksen nimen, on markkinointiin kohdistuva työ tehty. Valitettavasti useinkaan se ei ole näin.

 

Facebook on ollut tähän asti varmasti suosituin yrityksin mainonta alusta. Se tavoittaa suuren määrän katselijoita, ja se liikenne on pysäyttämätön. Vuosien aikana, sen kävijäkunta on tehnyt käännöksen. Nuorille aikuisille suunnattu ”yhteisömäinen” kohtaamispaikka, on muuttunut yrityksien ja tuotepakettien arvonta kanavaksi. Sauman verkkokaupan mainostaminen ei tällöin ole kaikista kannattavinta Facebookissa, sillä kohderyhmämme omaavat asiakkaan eivät ole aktiivisia käyttäjiä. Uskon että saisimme aikaan liikennettä Facebookissa, enkä sulje pois Facebookin markkinointia. Tahdomme kuitenkin keskittää mainonnan sinne, missä Sauman asiakkaat ovat.

 

Oikean alustan löytäminen ei siis ole yksinkertaista. Nyt käymme läpi, missä voisimme nähdä verkkokaupamme mainosbannereita. Instagram tarinat ovat nostattaneet valtavan suosion. Niiden pituus on määritelty niin, että jokainen jaksaa katsoa sen ja sisällön tuoma viesti jää mieleen. Värit, taustat ja musiikit pystyy itse muokkaamaan haluamallaan tavalla, ja suuntamaan tavoittaakseen juuri oikeat asiakkaat. Kävijälaskurilla on helppo tarkastella tarinoiden kannattavuutta, jolloin muutoksien tekeminen nopeallakin aikajänteellä on mahdollista. Instagram sovelluksena tavoittaa suuren kohdeyleisön, ja sieltä oikeanlaisten asiakkaiden tavoittaminen on oikeilla työkaluilla helpompaa, kun vaikka Facebookissa.

 

Olemme myös pohtineet viimevuosien suurinta sosiaalisenmedian nostattajaa TiK Tokkia. Asiakasvirtaa on runsaasti ja sisältöä on helppo kohdentaa omalle kohderyhmälle. Yritysten markkinointi on usein tavoittavaa, ilman että siihen täytyisi varata suurempaa budjettia. Nopeiden ja tahdikkaiden videoiden ansioista, Tik Tok pystyy säilyttämään asiakkaiden mielenkiinnon ja kasvattamaan sivujen vierailu aikaa. Tik Tok on hyvä alusta verkkokaupan mainontaan, kunhan sille osataan luoda samankaltainen näkymä, mikä itse sivuillakin on.

 

Vaikuttajat markkinoinnissa

 

Vaikuttaja markkinointi on luonut uudenlaisen tavan lähestyä omaa kohderyhmää. Usein vaikuttajat omaavat aktiivisen ja samaistuttavan yleisön. Näin ollen oikeiden vaikuttajien kartoittaminen on verkkokaupan markkinoinnissa erittäin olennainen osa. Vaikuttaja markkinoinnissa otettava huomioon budjetointi ja aikataulu. Keskimäärin Instagram markkinoinnissa vaikuttajien palkkiopyynnöt ovat 500–1500,00 € välillä. Markkinoinnin sisältö sovitaan aina tapauskohtaisesti, mutta karkeat määrät ovat: yksi tarina ja yksi syötejulkaisu.

 

Verkkosivujen markkinoinnissa on hyvä käyttää seuraavaa sääntöä: nimeä yksi oikea henkilö kuka voisi vierailla potentiaalisena asiakkaana sivuillasi. Tätä muistisääntöä noudattaen on helpompaa miettiä miksi ja missä verkkosivuja kannattaa markkinoida

 

Tarkista ja päivitä

 

Kiteytys verkkosivujen markkinoinnista. Tiedosta miten asiakas käyttäytyy myymälässä, sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivuillasi. Näin pystytään luomaan juuri oikean näköinen näkymä verkkosivuille. Muista tarkkailla markkinoinnin kannattavuutta, ja sitä mitä kautta asiakkaat päätyvät sivuillesi. Kävijämäärät Instagramissa eivät takaa suurta ostovolyymia verkkokaupassa. Siksi on hyvä luoda alustat, joidenka päivittäminen onnistuu nopeasti, sekä samanaikaisesti säilyttäen brändin omaavan ilmeen.

 

 

 

Lähteet

Hallavo, J. 2013. Verkkokaupan rautaisannos. Alma Talent Oy ja Jaakko Hallavo. Luettu 8.5.2021.

Kommentoi