Tampere
19 May, Sunday
14° C

Proakatemian esseepankki

Veikkaus viestintä essee



Kirjoittanut: Markus Tervo - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto

 

Tässä raportissa perehdymme monopoli yhtiöön, joka on varmasti monelle suomalaiselle tuttu. Veikkaus Oy:n nykyinen muoto on perustettu vuoden 2017 alussa, kun vanha veikkaus yhdistyi Fintoton ja RAY:n kanssa. ”Yhtiön toimialana on harjoittaa arpajaislain mukaisia urheilu -ja hevoskilpailuja sekä muiden kilpailujen tuloksiin tai arpomiseen perustuvaa veikkaustoimintaa, vedonlyöntiä, raha-arpajaistoimintaa sekä raha-automaatti ja kasinopelitoimintaa ja näistä aiheutuvaa muuta toimintaa.”

 

Raportin tarkoituksena on tutkia Veikkauksen ulkoista ja sisäistä viestintää, keskittyen sen negatiivisiin puoliin. Pohdimme eettisyyttä, oikeata ja väärää ja monopoliyrityksen vastuullista asemaa viestijänä. Avaamme myös yhtiön sanatonta ja kirjallista viestintää sisäisessä viestinnässä, aina henkilökohtaiseen asiakassuhteeseen asti (lääkeruiskumalli). Avaamme omia kokemuksia ja näkemyksiä, ja rakennamme niiden perusteella yhteneväisyyttä muun kansan mielipiteisiin. Raportin molemmat kirjoittavat ovat Veikkauksen asiakkaita.

 

 

Eettisyys?

 

Veikkauksen ulkoinen viestintä perustuu pitkälle rahapelien mainostamiseen, tavallisin mainos koskee viikoittaista lotto arvontaa, kanta-asiakas etua tai uuden pelin julkaisua. Mainittakoon, että veikkaus tuo ilmi myös suomalaisen urheilun tukemista ulkoisessa viestinnässä. Onko sitten eettistä mainostaa peliä, jossa asiakkaalle koituu lähes poikkeuksetta haittaa? Suomessa on kuitenkin kielletty täysin tupakkatuotteiden mainonta, ja alkoholijuomien markkinointi rajoitettu erittäin tehokkaasti. Yllä mainitut tuotteet eivät millään tavalla edistä ihmisen terveyttä ja hyvinvointia, minkä takia niistä onkin olemassa hyvin tarkat säädökset. Säädöksiä myös päivitetään jatkuvasti uuden tiedon tullessa esille. Heikko taloudellinen tilanne heikentää elämänlaatua, ei ole siis eettistä mainostaa viestinnässä valtaosin rahaa vieviä pelejä. Ainut kenen tilillä kolahtaa varmasti on Veikkaus itse, siitä lisää myöhemmin tässä raportissa.

 

Monopoli asemassa olevan yhtiön ulkoisen viestinnän tulisi olla rehellistä ja interaktiivisesti mahdollisimman vähän harhaanjohtavaa. Viestinnän pahin lopputulos ei saisi olla asiakkaan näkökulmasta suuren rahasumman menetys ja peliaddiktion pahentuminen. Veikkaus onkin joutunut muutaman viimeisen vuoden aikana suurin otsikoihin äärirajoilla liikkumiseen ulkoisessa viestinässä.

 

 

Äärirajoilla viestiminen?

 

Arpajaislain mukaan rahapelien pelaamista ei saa kuvata myönteisellä tavalla, eikä pelaamattomuutta ja kohtuullista pelaamista kielteisellä mainonnassa ja viestinnässä. Kilpailu -ja kuluttajaviraston mukaan Veikkaus on ylittänyt rajoja monta kertaa, ja ollut samalla aikaan kyvytön perustelemaan pelaamiseen liittyviä tutkimuksia. Esimerkiksi alaikäiset altistuvat väistämättä pelaamiselle, koska se on joka paikassa selvästi esillä. Arpajaislain mukaan lapset eivät saisi kohdata ollenkaan uhkapelaamisen mainontaa.

 

Peleistä kertovan ulkoisen viestinnän ei pitäisi olla ollenkaan pelaamisen kannustavaa, näin ei kuitenkaan ole. Nykypäivän standardeilla tunnettu lausahdus ”suomalainen voittaa aina” ei edusta yhteiskunnan hyvinvointia tavoittelevaa asennetta, se kannustaa pelaamiseen. Veikkaus panostaa myös viestinnässään hyvin paljon esimerkiksi mielenterveyshoidon ja suomalaisen urheilun tukemisen mainontaan. Ajatus on hieno, mutta voittotuloksesta vai murto-osa päätyy kyseisiin kohteisiin. Ihmisiin yritetään siis vaikuttaa yhteishyvällä ja kannattavalla ajatuksella, jotta ihmisen olisi mukavampi käyttää rahaa pelaamiseen. Mielestämme viestintä saisi sisältää yllä mainittuja asioita, jos luvut täsmäisivät, tästä lisää myöhemmin. ”Veikkauksen mainossloganit ovat ristiriidassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa. Veikkauksen markkinointiviestintä lähettää hyvin erilaista viestiä, kun rahapelihaittoja koskeva viestintä. Niiden pitäisi olla enemmän yhdenmukaisia”, kertoo THL:n erikoistutkija Jani Selin.

 

 

 

Veikkauksen ulkoinen viestintä yhteiskunnallisista ongelmista

 

Monopoliyrityksen kuuluisi olla kansalle tilivelvollinen ja täsmällinen, toisin sanoen tunnollinen ja edustaa omaa yhtiötä ihmisten näkökulmasta. Vuonna 2019 suuret kohut piirittävät Veikkauksen, johtuen juuri äärirajojen mainonnasta ja eettisyydestä. ”Yritysten, joilla on vahva olemassaolon tarkoitus ja äänensävy, on helpompi menestyä sosiaalisessa mediassa (Nurmo 2020)

 

 

Markus Tervo & Tuomas Santala

 

 

 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/veikkauksen-kohun-nostattanut-mainonta-on-voinut-jopa-rikkoa-lakia-sellaistakin-markkinointia-on-epailematta-ollut/7505796#gs.nca5ad

 

https://vnk.fi/veikkaus-oy

 

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/8.11.2019-kkvn-selvitys-veikkauksen-markkinoinnin-saantely-uudistettava/

 

https://yle.fi/uutiset/3-10731235

Kommentoi