Tampere
24 Jun, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Valttikorttina LinkedIn



Kirjoittanut: Kasper Sinkkonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Roimalla oli koulutus LinkedIn sovelluksen käytöstä ja käyttötarkoituksista. Itse olen kyseisen sovelluksen luonut muutama vuosi sitten lukioaikoina. En kuitenkaan ole käyttänyt sovellusta luomisen jälkeen lähes lainkaan. Minulla on kuitenkin halu käyttää LinkedIniä, mutta jotenkin sen käyttäminen ja toimintatavat ovat olleet minulle hyvin pimennossa. Koulutus lisäsi tietoisuutta sovelluksen käytöstä ja itselläni heräsi ainakin mielenkiinto alkaa päivittämään sovellusta aktiivisemmin, sillä tajusin, kuinka sen avulla voi hyödyntää ja markkinoida itseään ja esimerkiksi omaa yritystään, työpaikkaa tai omaa osaamista.  

 

LinkedIn on hyvin erilainen, kuin muut sosiaalisen median kanavat. Siellä ei keskitytä niinkään päivittäiseen fiilistelyyn tai samanlaisten asioiden päivittelyyn, kuin muissa sosiaalisen median kanavoissa, vaan se on enemmänkin verkosto ja sosiaalinen media työelämälle. LinkedInin kautta pystyt luomaan laajat verkostot, jolle saattaa löytyä käyttöä erilaisissa tilanteissa (Grapevine.fi). Jos olet esimerkiksi luonut oman profiilisi hienosti LinkedInissä ja tulee tilanne, jossa sinä tarvitset apua, niin varmasti LinkedInin luomiesi verkostojen avulla löydät ratkaisun ongelmaasi. LinkedInin avulla on myöskin melko helppoa luoda verkostoja, sillä sovellus näyttää esimerkiksi sellaisten ihmisten julkaisuja, jotka ovat sinun kontaktiesi kontakteja LinkedInissä. Tällöin monesti hyvin helposti löydät samankaltaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä omiin kontakteihisi. LinkedIn näyttää omien kontaktiesi toimintaa, esimerkiksi mistä ja kenen julkaisuista kontaktisi ovat tykänneet tai kommentoineet. Näin on mahdollisuus löytää itsellekin mielenkiintoisia profiileja ja ihmisiä.  

 

LinkedIn toimii nykypäivänä myös erinomaisesti työnhaussa, sillä hyvin laaditulla LinkedIn- profiililla on mahdollisuus napata työpaikkoja, jota ei vielä ole yleisesti tarjottu erilaisilla työnhaku alustoilla (Viesti Ry). Moni rekrytoija käy läpi LinkedIn profiileja, jos uutta työntekijää ollaan hakemassa. Jopa 90% työnhakuprosesseista henkilökohtainen LinkedIn-profiili tarkastetaan (Envisio). Kannattaa siis ehdottomasti panostaa LinkedIn-profiilin ja sen päivittämiseen.  

 

Markkinointi ja myynti 

 

LinkedIn- profiili kannattaa myös luoda yrityksille. Yhä enemmän myynti siirtyy verkkoon, joten näin ollen myös suurin osa kontaktoinneista tapahtuu verkossa, ennen kuin potentiaalinen asiakas on kertaakaan livenä yhteydessä palveluntarjoajaan (Envisio). Nykypäivänä sosiaalisen median kanavat ovat yritykselle markkinoinnin, sekä myynnin näkökulmasta lähes elintärkeät. LinkedIn on helppo tapa markkinoida yritystään ja se on todettu tehokkaaksi kanavaksi yrityksille. Moni yritys haluaakin käyttää markkinointibudjettiaan enemmän ja enemmän LinkedIniin, kun muihin eri markkinointikanaviin. (Envisio). LinkedInissä saa yhtä lailla maksettua mainontaa, mutta suurien kontaktiverkostojen avulla markkinoiminen, sekä myyminen on huomattavasti helpompaa, kun muissa kanavissa. Maksettu mainonta toimii samalla tavalla, kuin muissa kanavissa, eli maksamalla mainos tulee entistä enemmän näkyviin eri LinkedIn- profiileissa. 

 

Roiman LinkedIn 

 

Tiimillämme ei ainakaan vielä ole LinkedIn-profiilia, mutta ehdottomasti sellainen pitää tehdä. Etenkin meidän kohdallamme, kun olemme huomanneet, että myynti tiimissämme on jännittävää, olisi mielestäni LinkedIn oiva paikka sitä kokeilla. Edellisessä esseessäni “Pelon voittaminen myyntityössä” käsittelen tätä aihetta hieman enemmän, mutta koen, että LinkedIn profiililla voisimme lähteä myymään meidän omaa osaamistamme. Tämä olisi hyvä ensiaskel myyntiin, sillä se kaikista jännittävin osa, eli ihmisten kohtaaminen livenä jäisi tässä pois. Voisimme myydä osaamistamme LinkedInin kautta ja sen avulla huomata, mitä kaikkea myynti voi tarkoittaa, minkälaisia erilaisia myynnin muotoja on olemassa, sekä mahdollisesti saisimme maksavia asiakkaitakin. Tämä saattaisi herättää enemmän kiinnostusta tiimiläisissä myyntiä kohtaan, mitä ainakin itselläni on tavoitteena saada tiimille. 

 

Grapevine.fi. 01.04.2015. 5 hyvää syytä: miksi LinkedInissä kannattaa olla? Viitattu 4.11.2022. 

https://grapevine.fi/5-hyvaa-syyta-miksi-linkedinissa-kannattaa-olla/?gclid=CjwKCAjw2OiaBhBSEiwAh2ZSPzEBDlZ0OtzGaKOQlqCXLHqJuiyG6ESfUcnZ92uM76X-SPNFyMwHKhoCTvEQAvD_BwE 

 

Viesti Ry. N.d. Miten tehdä hyvä Linkedin profiili? – Näillä vinkeillä onnistut. Viitattu. 5.11.2022. 

https://viesti.fi/miten-tehda-hyva-linkedin-profiili-nailla-vinkeilla-onnistut/ 

 

Envisio.fi. N.d. Linkedin koulutus. Viitattu 6.11.2022. 

http://envisio.fi/linkedin-koulutus/ 

Kommentoi