Tampere
24 May, Friday
19° C

Proakatemian esseepankki

Välähdys, intohimo ja markkinointi



Kirjoittanut: Nino Haveri - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinoinnin uudet 4 p:tä
Eka Ruola
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Nyt välähti. Olen koko elämäni miettinyt mikä olisi se minun unelmatyöni. Sen täytyy olla innostavaa ja motivaationa muutakin, kuin raha. Kuuntelin markkinoinnin ennakkotehtävää varten Eka Ruolan kirjan Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Lukijana oli itse Eka Ruola ja kirjan ensimmäisen kappaleen aikana havaitsin, että nyt tuntuu perhosia vatsassa. Haluan oppia markkinoimaan. En siis tekemään luovaa TV –mainosta, iskevää slogania tai ymmärtämään TikTokin algorytmejä, vaan ymmärtämään ihmistä, sen ajatuksia ja käyttäytymistä sekä keräämään mitattavassa muodossa dataa toimivasta markkinoinnista. Haluan että markkinointi muuttuu intohimoksi. Tässä esseessä kerron mitä minun tulee oppia ja mitä oivalluksia olen jo tehnyt markkinointiin liittyen. 

 

 

Välähdys 

Aikaisempi kokemukseni äänikirjan kuuntelemisesta oli huono. Kirja oli liian pitkä, noin kahdeksan tuntia, enkä pystynyt kirjoittamaan muistiinpanoja, sillä tein kuunnellessani aina jotain muuta samaan aikaan. Ruolan tapa avata omaa ajatusmaailmaansa kirjoittamalla ja lukemalla iski minuun salaman lailla. Hän onnistui olemaan oma itsensä, eikä nostanut itseään muiden tai kuulijan yläpuolelle. Hän kertoi suoraan, jos jokin asia oli hänen oma päätelmänsä eikä perustunut faktatietoon. Kuitenkin hän oli käyttänyt sopivasti faktaa. Perustuuhan kirja kokonaan kirjaan The 4 P’s of marketing. 

 

Ruola osasi herättää minussa välähdyksen jakamalla palan omaa intohimoaan. Sanoista välittyi todellinen kiinnostus ja halu olla paras. Minäkin haluan olla paras. Jos onnistun kääntämään kaiken potentiaalini, taitoni ja lahjani markkinointiin, on minulla tähän tavoitteeseen mielestäni hyvät mahdollisuudet. Olen pitänyt itseäni aina luovana ihmisenä monessakin eri asiassa. Olen kirjoittanut laulunsanoja ja tuottanut omia biisejä. Nuorempana piirsin paljon. Edelleen editoin videoita tietokoneella ja hallitsen InDesignin käytön. 

 

 

Mentori 

Jotta pystyn kanavoimaan taitoni oikein, tarvitsen mielestäni mentorin. Jonkun alan ammattilaisen, jonka kanssa yhteinen tekeminen onnistuu ja, joka mielellään haastaa ja vie minua eteenpäin myös hyvällä motivoinnilla. Kirjoitin selaimeen hakusanan “copywriter selitys” ja avasin linkin Timo Jäppisen blogiin otsikolla Näin minusta tuli copywriter. Jäppisen tarinassa on yhtäläisyyksiä Ruolan kertomukseen. Molemmat halusivat oppia esikuvaltaan.  

Jäppinen päätyi nuoruusvuosinaan lukemaan David Okilvyn klassikon Ogilvy on advertising ja innostui ryhtyä alalle. Hän pääsi mainostoimistoon asiakkuusjohtajaksi eli oikeastaan tekemään puhdasta uusasiakashankintaa. Omien sanojensa mukaan hän päätyi jostain syystä etsimään tietoa suoramarkkinoinnista ja myyntikirjeistä, jolloin törmäsi Googlessa tulokseen ”Drayton Bird tietää enemmän suoramarkkinoinnista, kuin kukaan koko maailmassa. Hänen kirjansa siitä ovat painonsa arvosta kultaa.” –David Ogilvy. Hän päätti että haluaa oppia parhaalta ja pitkän suostuttelun jälkeen Bird palkkasi hänet toimistoonsa. (Jäppinen) 

 

Ruola oli ihaillut Ami Hasanin kädenjälkeä ja tapaa tehdä markkinointia. Hän asetti tavoitteen itselleen että jonain päivä pääsisi työskentelemään Hassan & Partnersilla. Ja näin kävikin. Ruola pääsi Hasanin opissa tekemään mielestän mielenkiintoista ja merkityksellistä työtä. (Ruola, 2021) 

 

Toivon itse löytäväni esikuvan markkinoinnin saralta ja keksin reitin, jota pitkin pääsen hänen oppiinsa. Mutta ennen kaikkea minun täytyy lukea aiheesta vielä paljon enemmän. 

 

 

Skill stacking 

Tein ammattikoulun viimeisen kevään aikana skill stacking -harjoituksen, jossa tavoite on löytää omat vahvuudet ja tätä kautta voisi päätellä minkälaisella ammatilla voisin tehdä leipäni. Samaa harjoitusta voi myös soveltaa, kun mielessä on jo tietty työpaikka tai tehtävä. Silloin listataan taitoja kyseinen työtehtävä mielessä pitäen. En löytänyt valmista tuotostani ammattikouluajalta, joten nyt tehdään harjoitus uudestaan.  

 

Tornin alin kerros on pää taito eli ensisijainen taito, josta minulla on eniten kokemusta. Tämä määrittää kategorian roolille työssä. Toiseen kerrokseen tulee täydentäviä taitoja, jotka parantavat suoriutumista pääasiallisesta tehtävästä ja voi avata uusia mahdollisuuksia. Kolmas ja viimeinen kerros on oppimistavoitteita varten. Mitkä taidot edelleen parantaisi menestystä alalla? Näiden oppimista varten tulee itselleen tehdä suunnitelma. (Microsoft) 

 

Omat taitoni kohdistuu myyntiin. En koe, että monen puhelinmyynnissä vietetyn vuoden jälkeen olen vieläkään erityisen hyvä, mutta kokemusta minulla on mielestäni ihan hyvin. Taito toimia ihmisten kanssa oikeastaan missä vain tilanteessa ja kykyni sopeutua nopeasti tukevat hyvinkin paljon ensisijaista taitoani. Nyt, kun puhutaan markkinoinnista ja siitä, että se voisi olla tulevaisuuden suunta, on minun kirjoitettava oppimis –osioon asiakasymmärrys ja markkinointidatan kerääminen ja käyttäminen. Oppimisen takaamiseksi aijon lukea markkinointikirjallisuutta. Tämän vuoden aikana luen vielä kaksi niin sanottua klassikkoa, jotta opin perusasiat. 

 

 

Ihminen 

Minua kiehtoo se, miten ihminen käyttäytyy erilaisissa tilanteissa. Mikä ohjaa ihmisen toimintaa? Haluan perehtyä siihen, mikä saa ihmisen tekemään lopulta ostopäätöksen. Ruolan kirjan luettuani, ymmärsin, että asia on monen seikan summa. Markkinointi ei ole vain mainosvideoiden tekemistä tai tuotekuvien editoimista. Täytyy selvittää, kuka ensinnäkin on oikea asiakas. Mitä hän näkee, kuulee, syö tai missä hän liikkuu. Mitä parempi käsitys minulla on asiakkaasta, sitä paremmin tavoitan hänet, hänen tunteensa ja hänen loogisuutensa. (Ruola, 2021) 

 

Myyntineuvottelijan työssäni käytän oikeastaan samaa kaavaa. Puhelimen toisessa päässä on joka kerta hyvinkin erilainen henkilö. En ole ennustaja. Minun täytyy kartoittaa asiakkaan tilanne, jotta voin tarjota oikeaa ratkaisua juuri kyseiseen tilanteeseen. Ja vielä enemmän työtä tarvitaan, kun tehdään brändäystä tai muotoillaan palvelua. Ihminen on kaiken keskiössä ja mitä paremmin hänet tunnen, sen osuvampaa markkinointia teen. 

 

 

Tarkoitus 

Miksi minä herään aamulla töihin? Mitä muuta asiakas saa, kuin sopivan palvelun tai tuotteen? Liiketoiminnalla pitää olla syvempi tarkoitus – tarina. Ei ole itsestäänselvyys, että kuuntelin Ruolan äänikirjan juuri Applen laitteesta. Vaikka Applen puhelin tälläisellä nuorella miehellä melkein onkin itsestäänselvyys vuonna 2024. Kun ostan Applen tuotteen, olen osa jotain isompaa. Kuulun kulttiin. Arvostan laatua ja yksinkertaisuutta. Olen oman elämäni menestyjä. Ainakin tämä on fiilis joka kerta, kun ostan uuden puhelimen Applen hyllyltä. (Ruola, 2021) 

 

Huomaan nyt, että minua kiinnostaa monikin asia markkinointiin liittyen. Kerroin, kuinka olen tykännyt kirjoittaa laulunsanoja. Haluan välittää viestin, tunteen, tekstin lukijalle tai kuuntelijalle. Kyseessä on tarina. Haluan panostaa tulevissa projekteissa tarinan ja mielikuvan luontiin. 

 

 

Intohimo 

Tämä minulta on puuttunut pitkään. Miten saan itseni siihen pisteeseen, että annan ihan kaikkeni jonkun asian puolesta. Jalkapallokentällä olen sinnikäs taistelija ja kotona saan kuulla, että pitikö taas mennä loukkaamaan itseään kentällä. Siellä annan kaikkeni, joten minun ei tarvitse olla toivoton intohimon suhteen. Nyt minun on keskitettävä tuo sama puolustamisen ja voiton tahto liiketoimintaan. 

 

Intohimo välittyy. Mielestäni hyvä johtaja on intohimoinen. Hän pystyy omalla asenteellaan vaistoamattaankin innostamaan ympärillä oleviaan. Ruola kertoi, että jo ensimmäisessä projektipalaverissa täytyy näyttää oma intohimo, jotta työntekijät ja tiimiläiset saisivat voimaa ylittää itsensä. Pelkkä rahallinen motivaatio ei aina riitä. Vaikka rationaalinen osaaminen olisi yrityksessä ihan priimaa, ei se välttämättä kohoa alansa menestyksekkäimmäksi ilman intohimoa. Vain intohimon avulla saavutetaan korkein mahdollinen suoritustaso. (Ruola, 2021) 

 

Uskon että myös intohimon avulla teen vaikutuksen omiin esihenkilöihini. Nyky päivänä subjektiosaaminen on edelleen tärkeää hakiessaan työpaikkaa. Kuitenkin yhä enemmän arvostetaan intohimoa ja halua oppia. Jos nyt hurahdan markkinointiin, imen itseeni kaiken mahdollisen kirjallisuuden ja kerään sinnikkäästi erilaista kokemusta, voin päästä hyvinkin pitkälle. Mikäli samalla innostan muita, on minulla suosittelijoitakin hakiessani unelmien työpaikkaa tai oppipoika –roolia esikuvaltani. 

 

 

Alusta 

Palataan taas Applen puhelimeen taskussani. Menestyksekkäimmät brändit eivät lakkaa olemasta läsnä. Miksi Apple käyttää edelleen miljoonia euroja markkinointiin, vaikka se on jo yksi maailman tunnetuimmista brändeistä? Ostopäätökseen vaikuttaa se, mitä me joka päivä näemme arjessa. Tottakai! Mitä useammin näen tietyn logon, sen paremmin se pysyy mielessäni. Nyt puhutaan siis alustoista, joissa yritys näkyy, kuuluu ja tuntuu. (Ruola, 2021)  

 

Ruolan mukaan yrityksille on välttämätöntä ymmärtää ja osata käyttää alustojen tarjoamia mahdollisuuksia. Kuitenkaan alustat eivät tarjoa oikotietä onneen, vaan tarvitaan neroilua ja uskallusta kokeilla erilaisia menetelmiä. Olen samaa mieltä siinä, että 2020-luvulla yrityksellä täytyy olla jonkin lainen käsitys esimerkiksi Instagramin ja ehkä jopa TikTokin käyttämisestä liiketoiminnan edistämiseksi. Minusta kuitenkin on tärkeämpää selvittää missä kanavissa juurin minun asiakkaani ovat, ja tarjota heille sopivaa sisältöä käyttämällään alustalla. Alustat ovat siis tärkeä brändin jatke. (Ruola, 2021)  

 

 

Yhteenveto 

Markknointi on ihmistuntemusta, liiketoiminnan syvemmän tarkoituksen etsimistä ja löytämistä, intohimoa ja asiakkaiden elämässä läsnäoloa. 

 

Nyt elän välähdyksessä. Teen siitä intohimon. Myöhemmin olen markkinoinnin mestari. Suunnitelmani on selvä. Luen ja opiskelen markkinoinnin kirjallisuutta. Keskityn huolellisesti joka sanaan mikä tulevan markkinoinnin kurssin valmentajalta Tirriltä suustaan pääsee. Sovellan oppimaani projekteissa ja kirjoitan aiheesta. Uskon itseeni ja vahvuuksiini. Jaan ympärilleni innostusta. 

 

 

 

 

 

Lähteet: 

 

Jäppinen, P. Näin minusta tuli copywriter. Blogi. Viitattu 22.4.2024. https://www.timojappinen.fi/blog/nain-minusta-tuli-copywriter/  

 

Microsoft. Skills stacking. Verkkosivu. Viitattu 21.4.2024. https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365-life-hacks/organization/unlocking-the-power-of-skill-stacking 

 

Ruola, E. 2021. Markkinoinnin uudet 4 P:tä. Äänikirja. Helsinki: Alma Media 

 

 

Kommentoi