Tampere
30 May, Thursday
20° C

Proakatemian esseepankki

Uusi vuosi, uudet kujeet ja uusi mindset



Kirjoittanut: Hanna Paltaani - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Olen opiskellut Proakatemialla nyt 1,5 vuotta ja toisen vuoden syksy lähestyy loppuaan. Kuten muutenkin elämässä, on akatemia-aikakin mennyt huiman nopeasti. Muistan edelleen elävästi, kuinka lukio tuntui aikoinaan menneen ohi niin hujauksessa, etten sitä ehtinyt tajuamaankaan ja lopussa surkuttelin, kun en ehtinytkään opiskella kaikkea mitä halusin ja olla niin tehokas, kuin toivoin.

 

Tähän ja siihen, että akatemialla on uhkaavasti kohdallani alkanut itselleni nousemaan uhkakuvia samankaltaisesta kohtalosta herättyäni, päätin määritellä itselleni selkeät tavoitteet vuodelle 2024 sekä opiskelun, että muun ihmisenä kasvamisen suhteen. Haluan akatemialta valmistuttuani olla tyytyväinen itseeni ja aikaansaannoksiini sekä siihen, miten olen aikani käyttänyt. Haluan tuntea itseni ammattimaiseksi ja ammattilaiseksi usealla osa-alueella ja pystyä pystypäin hakemaan vaikkapa erilaisiin työtehtäviin, mikäli jostain käsittämättömästä työstä yrittäjyys ei tuossa vaiheessa tuntuisikaan houkuttelevimmalta vaihtoehdolta.

 

Mitä tähän saakka on tarttunut käteen?

 Kirjoitin esseessäni ”Vuosi elämästäni (ja vähän päälle)” siitä, kuinka olen kokenut akatemialla opiskelun ennakko-odotusteni vastaisesti en niin ideaaliksi opiskelumuodoksi itselleni. Olen huomannut, että kaikista mielekkäin opiskelumuoto minulle on istua kurssilla, luottaa siihen, että opettaja osaa asiansa ja opetettava materiaali on laadukasta ja paikkansapitävää, tehdä materiaalit ja kokeet ja saada tästä kaikesta arvosana. Pidän selkeydestä ja siitä, ettei minun tarvitse itse tehdä jatkuvasti valintoja ja osata punnita, mikä on milloinkin opinnoissani tärkeää, mitä minun pitäisi opiskella ja mikä on tarpeeksi. Adhd-aivoillani on jo valmiiksi vaikeuksia päätöksenteossa ja keksin tilanteeseen kuin tilanteeseen vaihtoehtoja kymmenittäin, joten opintojeni ja sitä kautta tulevaisuuteni suhteen en tätä haluaisi tehdä viikko- ja kuukausitasolla jatkuvasti.

 

Koska akatemiaopintojen lopettaminen ei ole vaihtoehto (varhaiskasvatus- ja terveydenhoitopuolen opinnot tosin houkuttavat minua koko ajan enenevässä määrin, mutta ei mennä nyt siihen) jää ainoaksi vaihtoehdoksi alkaa suunnitella omia opiskeluja ja omaa ajankäyttöä tehokkaammin.

 

Mitä haluaisin vuonna 2024 (ja mahdollisesti sen jälkeen) tehdä?

Tein mind mapin liittyen lähitulevaisuuteni opiskeluhaaveisiin. Täytin etenkin ”mitä haluaisin tehdä”-osion vain ja ainoastaan intuitiolla. Puntaroin sitä jälkeenpäin myös järjellä ja mielestäni se näytti edelleen hyvältä. Listaani kuuluivat taide, valokuvaus, graafinen suunnittelu ja matematiikan sekä kirjanpidon haltuun ottaminen.

 

Olen maalannut tauluja pari-kolme vuotta ja haluaisin pystyä ujuttamaan tämän myös jollain lailla osaksi Proakatemian opintojani. Keväällä 2023 meillä oli jo projektiryhmä taiteeni edistämiseen liittyen, mutta lopulta totesin taiteen tekemisen olevan liian henkilökohtainen projekti, että osaisin delegoida tekemistä, kuten markkinointia, myyntiä ja brändin kehittämistä muille, ainakaan niin paljoa, että tätä olisi voinut katsoa tiimiprojektiksi. Haluaisin kuitenkin edelleen pitää ajatukseni avoinna sille, että voisin yhdistää taiteen tekemiseni jotenkin Proakatemian opintoihini.

 

Toinen haaveeni on opiskella valokuvausta. Lähes kaikki projektit, joita voisin kuvitella itseni ja muiden esimerkiksi Proakatemialla toteuttavan vaativat markkinointiinsa, someensa ja nettisivuillensa hyviä kuvia, tai ainakin nämä edesauttaisivat oman näkemykseni mukaan projektien markkinointia ja myyntiä huomattavasti. Mikäli itselläni olisi osaamista ja välineistöä valokuvaamiseen, hoituisi omien projektien laadukkaiden markkinointimateriaalin kuvaus helposti ja voisin markkinoida osaamistani myös muille tiimeille ja Proakatemian ulkopuolelle.

 

Olen visuaalinen ihminen, rakastan opetella kaikkea uutta sen saralla ja valokuvauksen, edes sen perusteiden opiskelu toisi rutkasti lisäarvoa tekemiseeni. Netissä on paljon hyviä ohjeita valokuvaamisen vasta-alkajille, esimerkiksi Kamerakoulu (Tanner n.d). Kamerakoulun tiivistettyä listausta opiskelun alkuaskelista lukiessani ymmärsin myös, kuinka paljon valokuvauksen opiskelu linkittyisi myös muihin opiskelu- ja urahaaveisiini. Esimerkiksi sommittelulla ja kuvankäsittelyllä on valtavan iso rooli myös taiteen markkinoinnissa ja kuvien oikeaoppisessa käsittelyssä sekä graafisessa suunnittelussa.

 

Graafinen suunnittelu on kiehtonut minua kauan. Ite Wikin mukaan ”graafinen suunnittelu tai visuaalinen suunnittelu on visuaalisen viestinnän menetelmä, jossa hyödynnetään kirjoitusta, tilaa ja kuvaa. Alaa pidetään visuaalisen viestinnän ja viestinnän suunnittelun osana.” Graafisessa suunnittelussa yhdistetään tekstin, symbolien, kuvien ja -henkilökohtaisen lempparini- typografian muotoilua ja yhteensovittamista kuvataiteen ja taiton tekniikoita käyttäen.

 

Minulla on ystäväni kanssa lähes valmiina ja kohta myyntiin tulossa projekti, jossa myymme asiakkaille verkkosivuja ja -kauppoja. Ystäväni hoitaa sivujen teknisen toteutuksen ja minä visuaalisen suunnittelun. Sekä valokuvauksen, että graafisen suunnittelun opiskelu tulevat tukemaan myös tätä projektia huomattavasti ja nostavat tekemisen aivan uudelle tasolle.

 

Graafiseen suunnitteluun ja luovuuteen liittyen haluaisin myös jossain vaiheessa opiskelu-uraani toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni, lastenkirjan. Etenkin oman lapseni myötä olen rakastunut lastenkirjoihin ja ymmärtänyt, miten merkityksellisiä ne ovat lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Kirjojen lukeminen lapselle on korvaamattoman tärkeää lapsen kielellisen kehityksen, sanavaraston, mielikuvituksen ja tutkitusti jopa empatia- ja muiden tunnetaitojen kannalta. Olen lukenut lapselleni omasta mielestäni niin visuaalisesti, kuin tekstillisesti ja sisällöllisesti sekä hyviä, että huonoja kirjoja ja näiden perusteella alkanut hahmottelemaan mielessäni, millainen omasta mielestäni ”täydellinen” lastenkirja voisi olla. Luulen, että idea vaatii vielä kypsymistä ja hiomista, mutta suurena ja mielestäni realistisena haaveena se mielessäni on.

 

Kaiken luovan tekemisen vastapainoksi haluan ja aion kehittää matemaattista osaamistani. Tunnen, ettei tämä osa-alue ole minulla vielä lainkaan niin vahva, että voisin tällä menolla kutsua parin vuoden päästä rohkeasti itseäni tradenomiksi. Sama pätee kirjanpitotaitoihini ja ymmärrykseeni aiheesta. Vaikkei meistä kaikista tarvitse tradenomin tittelistä huolimatta tullakaan kirjanpidon ja numeroiden kanssa pelaamisen ammattilaisia haluan silti jatkossa ymmärtää paremmin myös yritykseni talouspuolta.

 

Ajankäyttö

Jotta pysyisin vuoden 2024 ja siitä eteenpäin optimaalisessa ja huomattavasti paremmassa kunnossa niin henkisen kuin fyysisen jaksamisen osalta ja samalla saisin tehokkuutta omaan opiskeluuni ja projektien etenemiseen, tulee minun kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota ajankäyttööni ja suunnitella sitä paremmin.

 

Opiskelu, pieni lapsi, työt, parisuhde, taidemaalaus, harrastukset ja sosiaalisen elämän ylläpitäminen ovat yhdistelmä, jonka pyörittämisen kanssa taistelen jatkuvasti ja elämä tuntuu usein pelkältä tulipalojen sammuttelulta, etenkin opintojen osalta. Haluan jatkossa tuntea olevani tilanteen tasalla, niin, että minä hallitsen ajankäyttöäni, eivätkä velvoitteeni hallitse minua. Haluan enemmän aikaa perheelle, ystäville ja harrastuksille niin, että esimerkiksi ollessani perheeni kanssa voi keskittyä täysin heihin, joutumatta murehtimaan edessä häämöttäviä deadlineja.

 

Uskon, että suurin muutos on uusi asenne esseiden kirjoittamiseen. Pyrin madaltamaan kynnystä esseiden kirjoittamisen aloittamiseen sillä, että käytän hyväkseni kaikki luovat hetket, enkä odota enää, että pääsen taas naputtamaan ajatusteni hedelmiä yötä myöten viimeisinä hetkinä ennen esseedeadlinea. Tämä tasoittaa tekemistäni, helpottaa stressiä ja johtaa tehokkaampaan oppimiseen.

 

Järjestelmällisyys

Luovana, mutta järjestystä rakastavana ihmisenä taistelen jatkuvasti esimerkiksi muistiinpanojeni, niin paperisten, kuin digitaalisten kanssa. Haluan myös kirjoittaa aina kaiken ylös. Pajavihkoni ovat aina täynnä ja puhelimeni muistio huutaa hoosiannaa ja on täynnä niin kryptisiä muistiinpanoja, etten usein itsekään ota niistä selvää.

 

Jatkossa pyrin kehittymään tässä niin, että pajavihkoni täyttyy vain siististi  kirjoitetusta, siististi asetellusta tekstistä, eikä esimerkiksi piirustuksistani ja typograafisista harjoitteistani – näille on oma paikkansa. Järjestys lisää onnellisuutta ja selkeyttä.

 

Lopuksi

Aion palata tähän kirjoitukseeni pitkin vuotta 2024 muistuttamaan itseäni kaikesta siitä, mitä tässä hetkessä halusin. Kirjoitan vuoden 2024 lopuksi esseen siitä, mitkä kaikki asiat ovat toteutuneet, mitä kaikkea olen oppinut ja miten kasvanut ihmisenä, opiskelijana ja tiimiläisenä vuoden aikana.

 

Odotan innolla, millaisia tuloksia muutokset tuovat aikaan. Elämä on liian lyhyt vanhoissa tavoissa, tottumuksissa ja uskomuksissa junnaamiseen.

 

Lähteet:

Ite Wiki. n.d. Verkkosivu. Viitattu 1.12.2023. https://www.itewiki.fi/opas/graafinen-suunnittelu/

Lue Lapselle. Verkkosivu. Viitattu 1.12.2023. https://luelapselle.fi/

Tanner, A. n.d. Kamerakoulu. Miten valokuvaus kannattaa aloittaa (vuoden mittainen suunnitelma). Verkkosivu. Viitattu 1.12.2023. https://kamerakoulu.fi/miten-valokuvaus-kannattaa-aloittaa

Kommentoi