Tampere
23 May, Thursday
22° C

Proakatemian esseepankki

Tunteet ja markkinointi



Kirjoittanut: Tilda Tamminen - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointia rakkaudella
Anja Kulovesi
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto 

Markkinointi on itselle hyvin uutta ja vierasta. Trendien perässä kulkeminen ja houkuttelevan markkinoinnin tekeminen tuntuu itselle kaukaiselta. Vaikka olen nuori, en silti itsekään pysy mukana kaikissa uusissa villityksissä. Uusia trendejä nousee pinnalle koko ajan lisää ja on varmasti myös markkinointia työkseen tekevälle vaikea pysyä perässä. 

Markkinointia tapahtuu jatkuvasti silmiemme edessä ilman, että sitä edes huomaamme. Omassa arjessa eniten markkinointia tulee vastaan, kun kävelee kadulla sekä tietysti sosiaalisessa mediassa. Itse tulee vähemmän katsottua ihan perinteistä TV-tarjontaa, joten varsinaiset mainokset mitä telkkarissa näkyy, ovat omassa elämässä vähän vähemmällä. Sosiaalinen media puolestaan suoltaa mainoksia ja erilaisia kaupallisia yhteistöitä jatkuvasti silmien eteen. Ensimmäisenä mieleeni nousee TikTok. Sitä tulee selattua melko paljon varsinkin iltaisin, mutta sielläkään ei tosiaan selviä ilman erilaista markkinointia. Mainoksia tulee sen verran usein, että itselleni on jopa kehkeytynyt tapa ennen nukkumaan menemistä, että katson tiktokkeja aina seuraavaan mainokseen saakka ja sitten menen nukkumaan. 

 

Mitä markkinointi edes on? 

Pelkästään käsitteenä sana markkinointi on todella laaja ja sen hahmottaminen on melko haastavaa. Markkinointia rakkaudella kirjassa sanotaan, että markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan ihmisten tiedossa oleviin tarpeisiin sekä tiedostamattomiin tarpeisiin. Markkinointi kertoo paljon yrityksen arvoista ja sillä pyritään herättämään huomiota. Omat sekä asiakkaan arvot on hyvä tiedostaa, jotta markkinointia pystyy hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla. Välillä markkinointi voi jopa pyrkiä manipuloimaan asiakkaitaan. (Kulovesi, A. 2022) 

Mielestäni nykyään tuotteella tai palvelulla voi olla valmiiksi oikeasti tarve markkinoilla tai sitten tuotteelle yritetään luoda tarve väkisin. Toki eri tuotteet ovat eri ihmisille tarpeellisia, mutta tunteisiin vetoavalla tai manipuloivalla markkinoinnilla voidaan saada tuote markkinoitua myös ihmiselle, jolla ei ole sille ollenkaan lähtökohtaisesti tarvetta. Tämä on kieltämättä saavutus, koska sehän on kaikista vaikeinta myymistä. Paljon tulee myös vastaan tuotteita, jotka saattavat ratkaista tai nopeuttaa jotakin arkipäiväistä toimintaa, mihin ei tiennyt edes, että voisi olla järkevää ratkaisua, minkä tuote voi tuoda. Tässä voi tosin pohtia myydäänkö siinä tuotetta vai lisää aikaa arkeen, mikä on myös todella arvokasta ihmisille. 

 

Tunteisiin vetoaminen ja mielenkiinnon herättäminen 

Tulevaisuuden markkinoinnin ennustaminen on todella vaikeaa, sillä jatkuvasti täytyy kehittää uusia keinoja vedota ihmisten tunteisiin ja herättää mielenkiintoa. Kirjan mukaan tunteet ohjaavat päätöksiämme enemmän kuin järkeily. Tulevaisuuteen liittyy paljon unelmat ja haaveet. Tuotteeseen täytyy liittää jokin kiehtova tai samaistuttava tarina, jotta se vetoaa mahdollisimman hyvin asiakkaan tunteisiin. Mitä paremmin se vetoaa tunteisiin, sitä helpompi järkeilyn on keksiä syitä tuotteen ostamiseen. Tarinan tukemista voi hyödyntää esimerkiksi sponsoroimalla julkisuudesta tuttua henkilöä. Näin saadaan tarinalle kasvot. Myös ihmisiä yli Suomen rajojen yhdistää globaaleihin tarinoihin vetoaminen. Esimerkiksi eläimiin tai luontoon liittyvät tarinat herättävät tunteita. (Kulovesi, A.2022) 

Tunteisiin vetoava markkinointi voi mielestäni mennä myös helposti liian pitkälle. Joskus vaikuttaa siltä, että yritys yrittää paketoida jonkin yksinkertaisen ja tarpeettoman tuotteen kauniiseen pakettiin erilaisten tunteisiin vetoavien keinojen avulla. Toki on ymmärrettävää, että markkinoinnin halutaan tuottavan tulosta, mutta väkisin tunteisiin vetoavien keinojen käyttäminen on mielestäni hiukan härskiä toimintaa ja pohdin, onko se todella tarpeellista. Itse pidän kaikkein eniten positiivisesta ja hauskasta markkinoinnista. Esimerkiksi tempausmarkkinointi voisi olla sellaista. Mielestäni paljon paremman mielen tuo se, että järjestetään vaikka jokin tapahtuma jonkin asian markkinoimiseksi kuin jokin surkuttelumainos, jonka katsomisesta tulee jopa paha mieli.  

 

Pohdinta 

Markkinoinnin kanssa ei ole koskaan valmista. Trendejä pitäisi seurata, jotta ihmiset kiinnostuvat paremmin tuotteesta tai palvelusta. Markkinointia rakkaudella kirjan jo alkusanoissa pohditaan sitä, miten ihmiset ovat turtuneet perinteisiin markkinoinnin keinoihin. Ostamaan yllyttäminen on vaikeaa, koska ihmiset ovat jo niin tottuneita jatkuvaan markkinointiin eri kanavien kautta. Vaaditaan melko luovia ratkaisuja, jotta mainonta erottuu edukseen muista. Kirjassa mietitään, onko tämä enää edes mahdollista. (Kulovesi, A. 2022) 

Ehkä juuri tämän takia markkinointi tuntuu itselle niin vieraalta. Miten siinä pitäisi lähteä liikkeelle ja miten sitä tulisi opetella, kun tuntuu, että kaikkea on jo kokeiltu ja silti pitäisi kehittää jotakin uutta, mikä saisi ihmiset kiinnostumaan ja mikä vetoaisi tunteisiin ja vielä mielellään positiivisella tavalla. Onko oikein, että ihmisten tunteita käytetään hyväksi niin paljon edistääkseen omaa myyntiä, vaikka toki sitä markkinointi on.   

 

Lähteet: 

Kulovesi, A. 2022. Markkinointia rakkaudella. Saga Edmont. BookBeat. Viitattu 16.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden. 

https://www.bookbeat.fi/kirja/markkinointia-rakkaudella-735087 

  

 

 

Kommentoi