Tampere
26 May, Sunday
14° C

Proakatemian esseepankki

Töiden ja palautumisen tasapaino



Kirjoittanut: Julius Viitala - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Töiden ja palautumisen tasapaino 

 

Tämä aihe on minulle tällä hetkellä ajankohtainen, eikä tarkoituksena ole leuhkia sillä, kuinka paljon teemme töitä, vaan enemmänkin tutustua aiheeseen, sillä itselle tämä on myös uusi asia. Tällä viikolla olen tehnyt projektini töitä kolmessa päivässä lähes 50 tuntia ja eilen oli meidän tähän mennessä pisin työpäivä, 18 tuntia. Tällä viikolla kotona ei ole kerennyt käymään muuta kuin nukkumassa. Aikaisemmassa työssäni ennen Proakatemiaa minun työviikkoni oli 40 tuntia. Kuulostaa hurjalta ainakin omasta mielestä, miten korkeakouluopiskelija voi keskimäärin viikossa tehdä 60 tai 70 tuntisia työviikkoja.  

Tiedostamme, että meidän projektimme on todella aikaa vievä ja välillä myös hankala toteuttaa akatemian muiden opintojen ohessa. Meidän kuitenkin täytyy monesti pelata ulkopuolisten yritysmaailman sääntöjen mukaisesti ja jos meidän työmme on myöhässä, myöhästyy siinä samalla monen muunkin työt.  

Olen huomannut viimeisen kuukauden aikana, että itseäni varten jaksaa tehdä monin kerroin enemmän töitä, kuin tekisi sitä jollekin muulle. Vaikka työviikot ovat pitkiä ja raskaita, täytyy kuitenkin viikonloput pyhittää lepäämiselle. Myös arkena pitäisi pystyä palautumaan, mutta se on yleensä haastavaa, jos yöunet jäävät jokaisena yönä vähäisiksi.  

Työterveyslaitoksen tutkijan, psykologi Anniina Virtasen mukaan kaikki vapaa-aika ei saisi olla työstä toipumista. Kun palautumista ei tapahdu, muuttuu työstä entistä kuormittavampaa ja tämä vaikuttaa työn tehokkuuteen (Kallunki, 2021.) Olen huomannut palautumisen merkityksen työtehokkuuteen, kun mieli on väsynyt ei silloin pysty keskittymään vaadittaviin työtehtäviin ja yleensä tällöin työn laatu kärsii. 

Työstä palautuminen on tärkeä osa terveellistä elämäntapaa, sillä se auttaa ylläpitämään henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Kun olemme jatkuvasti kiireisiä ja stressaantuneita töissä, voi se vaikuttaa negatiivisesti hyvinvointiimme ja jopa johtaa sairastumiseen. Siksi on tärkeää oppia keinoja palautua töistä ja löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä. 

Palautumisen kannalta on tärkeää, että fyysisestä ja henkisestä terveydestä pidetään huolta. Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio ja riittävä uni auttavat pitkälle palautumisessa. Näitä asioita pitäisi pystyä priorisoimaan työajalla ja sen ulkopuolella, sosiaalisia kanssakäymisiä unohtamatta.  

Henkilökohtaisesti koen, että näitä asioita on välillä melkein mahdoton ylläpitää, jos työ alkaa viemään liikaa aikaa vuorokaudesta. Tällä hetkellä opettelen, miten pystyn palautumaan mahdollisimman hyvin, niin fyysisesti kuin henkisesti. Olen myös itse huomannut, että hyvät työkaverit auttavat jaksamaan läpi työviikon, joten kannattaa tarkkaan valita ne henkilöt, keiden kanssa haluat viettää työpäivät.  

 

 

LÄHTEET 

Kallunki, E. 2021. Kaiken vapaa-ajan ei pitäisi kulua työstä toipumiseen. Yle. Verkkosivu. Viitattu 5.5.2023. https://yle.fi/a/3-12144396  

Kommentoi