Tampere
25 May, Saturday
13° C

Proakatemian esseepankki

TikTok osana liiketoimintaa



Kirjoittanut: Ava Koskinen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

Sosiaalinen media on jatkuvassa muutoksessa ja yksi viime vuosien merkittävimmistä ilmiöistä on ollut TikTokin räjähdysmäinen suosio. Sovellus, joka tarjoaa lyhyitä videoita ja

haasteita, on noussut nopeasti yhdeksi vaikutusvaltaisimmista alustoista nuorten ja yritysten keskuudessa. Tarkastelen esseessä TikTokin roolia nykyajan yhteiskunnassa ja erityisesti sen vaikutusta yritysmaailmaan. Puhutaan siitä, miten TikTok tarjoaa yrityksille mahdollisuuden parantaa brändin näkyvyyttä, tavoittaa laajan yleisön ja edistää kasvua erilaisten strategioiden avulla. Lisäksi tarkastelen joitakin menestyneitä TikTok-kampanjoita, joita yritykset ovat toteuttaneet ja miten ne ovat vaikuttaneet brändin menestykseen alustalla.

Mitä TikTok tarjoaa yrityksille

TikTok -sovellus tarjoaa yrityksille alustan, jolla voi parantaa brändin näkyvyyttä, tavoittaa laajan yleisön ja edistää kasvua erilaisten strategioiden avulla. Sovellus vahvistaa brändi-identiteettiä ja tarjoaa yrityksille mahdollisuuden parantaa sitä jakamalla luovaa ja osallistavaa sisältöä, joka resonoi alustaa käyttävän yleisön kanssa. (Gocardless, 2022) Hashtagien ja trendaavien aiheiden avulla yritykset voivat lisätä merkittävästi bränditietoisuutta TikTokissa, tavoittaen laajemman yleisön ja saaden huomiota julkaisuilleen.

TikTok tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa edistääkseen brändiään, tuotteitaan tai palveluitaan hyödyntämällä vaikuttajien suuria seuraajajoukkoja tavoittaakseen laajemman yleisön. Voidaan puhua käyttäjägeneroidun sisällön hyödyntämisestä: Yritykset voivat hyötyä käyttäjägeneroidusta sisällöstä TikTokissa käyttäen ominaisuuksia kuten “duet” ja “stitch” uudelleenkäyttääkseen muiden luojien sisältöä ja käynnistääkseen kampanjoita suhteellisen alhaisin kustannuksin. (Growth Marketing Genie, n.d.) Sovellusta selaa päivittäin suuri joukko aktiivisia käyttäjiä, mikä tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa nopeasti yleisöä ja houkutella asiakkaita tehokkaammin kuin muilla sosiaalisen median alustoilla. Tämä voi johtaa huomattaviin voittoihin mainostulojen, vaikuttajamarkkinoinnin ja verkkosivustojen tai verkkokauppa-alustojen liikenteen kasvun kautta.

On monta tapaa hyödyntää TikTokia osana yrityksen markkinointa, ja yksi niistä on brändiefektien luominen. Brändiefektien avulla, kuten 2D-, 3D- tai AR-efektien avulla, yritykset voivat lisätä tuotteidensa kuvia TikTok-videoihin, joka puolestaan lisää käyttäjien osallistamista ja lisää bränditietoisuutta. (Growth Marketing Genie, n.d.) On vain tärkeä pysyä trendeissä mukana ja tietää, mitä ihmiset kuluttavat, jotta sisältö vastaa kohderyhmän kuluttamaa sisältöä. TikTok toimiikin arvokkaana alustana yrityksille tavoittaen nuorempaa yleisöä, tuomalla esiin brändin persoonallisuutta ja pysymällä ajan hermolla trendeissä. Alustan hyödyntäminen edistää sitoutumista ja myyntiä luovalla ja osallistavalla sisällöllä. Hyödyntämällä TikTokin ominaisuuksia ja käyttäjäkuntaa yritykset voivat parantaa brändin näkyvyyttä, sitoutua asiakkaisiin uusilla tavoilla ja lopulta edistää kasvua ja kannattavuutta.

Tutkin esseetä tehdessäni, mitkä yritykset ovat onnistuneet tekemään menestyneitä TikTok -kampanjoita. Alla listattuna muutama brändeistä, mitä löysin:

Duolingo

Duolingo on ilmainen sovellus, joka auttaa kielten opiskelussa hyödyntäen tekoälyä personoidakseen opiskelua yksilölle sopivaksi. Duolingon suosio kasvoi meemeillä sen maskotista, Duosta, joka on pöllö. Brändi omaksui meemit ja käytti niitä luodakseen osallistavaa sisältöä, mikä johti merkittävään seuraajien määrän kasvuun. (Statusphere, 2023)

 

Gymshark

Gymshark on urheiluvaatteita myyvä yritys, jonka myynti tapahtuu ainoastaan verkkokaupassa. Gymshark hyödyntää TikTokia paljon luoden erilaisia urheiluun ja liikuntaan liittyviä haasteita, joihin käyttäjät voivat osallistua. Vuoden 2019 66 päivän haasteeseessa Gymshark teki yhteistyötä kuuden urheilu- ja tanssivaikuttajan kanssa, joilla oli suurempi seuraajakunta TikTokissa kuin Instagramissa. Tämä varmisti, että brändi pystyi tavoittamaan suuren yleisön alustalla hyödyntämällä valittujen vaikuttajien olemassa olevia yleisöjä. Kaiken kaikkiaan kampanjan hashtag, #gymshark66, sai 45,5 miljoonaa katselukertaa. (Econsultancy, 2020) Gymshark jatkoi TikTok-strategiaansa vuonna 2020, luoden “stand up challenge” nimisen haasteen suositun TikTokerin, Demi Bagbyn, kanssa. Talking Influence -sivuston mukaan hashtagilla on ollut yli 280 miljoonaa katselukertaa, mikä suurelta osin johtuu käyttäjistä, jotka ovat luoneet uudelleen alkuperäisen brändivideon. (Econsultancy, 2020)

NBA

NBA on rakentanut suuren seuraajakunnan TikTokissa julkaisemalla monipuolista sisältöä, sisältäen urheiluhetkiä ja huumorivideoita. Heidän sisältönsä leviää usein viraaliksi ja yksi heidän suosituimmista videoistaan esittää NBA:n maskotteja heittämässä kakkuja faneille kasvoihin. 11,6 miljoonan seuraajalla voimin NBA on rakentanut suuren ja uskollisen seuraajakunnan alustalla. Vaikka urheilu on tietysti sen päävetonaula, huumori pysyy keskeisenä kilpailuvalttina. (Econsultancy, 2020)

Fenty Beauty

Rihannan kosmetiikkabrändi Fenty Beauty perusti “Collabhouse” tempauksen viiden TikTok-luojan kanssa, jotka asuivat yhdessä samassa talossa ja loivat sieltä käsin sisältöä. Tämä strategia auttoi brändiä saamaan kontaktin nuorempaan yleisöön ja lisäämään bränditietoisuutta. (Econsultancy, 2020)

 

Pohdinta

TikTokin merkitys osana liiketoimintaa tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen alustan luoda merkittävää vuorovaikutusta nuoremman yleisön kanssa ja rakentaa brändiä luovalla ja osallistavalla sisällöllä. Kampanjat, joita Duolingo, Gymshark, NBA ja Fenty Beauty ovat tehneet, osoittavat että TikTok voi olla voimakas työkalu brändin näkyvyyden lisäämiseksi ja asiakassuhteiden luomiseksi. On selvää, että TikTokin vaikutus yritystoiminnassa jatkaa kasvuaan, ja yritysten tulisi harkita sen integroimista osaksi markkinointistrategiaansa saavuttaakseen nuoremman ja aktiivisen yleisön. Tehokas käyttö TikTokista voi auttaa yrityksiä pysymään kilpailukykyisinä ja menestymään nykypäivän digitaalisessa maisemassa.

Lähteet:

Gocardless. 2024. Business Benefits of Using TikTok. Viitattu 7.4.2024.

Growth Marketing Genie. N.D. What is TikTok for Business, and Why Does it Work? Viitattu 7.4.2024

Statusphere. 2023. TikTok Brand Campaign Ideas & Examples to Inspire You. Viitattu 7.4.2024.

Econsultansy. 2020. Eight effective examples of brand marketing on TikTok. Viitattu 7.4.2024.

Kommentoi