Tampere
27 May, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Tavoitteeni esihenkilönä



Kirjoittanut: Annaliina Jokinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Viime kesäni vietin kesätöissä Eteläpuiston Tönö kahvilassa. Olin innoissani, että pääsin työllistymään ”akatemiafirman” kautta, sillä olin jo silloin ihan innoissani Proakatemialla opiskelusta. Pidin työstä todella paljon ja oli kivaa viettää kesä siellä. Pääsin Tönön omistajien, Sannin ja Kaisan avulla oppimaan paljon ravintolabisneksen pyörittämisestä ja kaikesta siitä, mitä siellä taustalla vaaditaan, jotta tällainen bisnes voi pyöriä. Tulevana kesänä edessäni on uudenlainen haaste, kun pääsen itse Tönölle esihenkilöksi. En ole ennen toiminut esihenkilönä, joten haasteita varmasti riittää. Tämän esseen avulla haluankin pohtia sitä, millainen esihenkilö haluan itse olla Tönöllä ja mitä kaikkea se vaatii.

 

Itse arvostan esihenkilöitä, jotka osaavat kommunikoida vaikeissakin tilanteissa, ovat avoimia ja tietävät, että heidän työntekijöillään on usein jopa parempia näkemyksiä sekä enemmän tietoa monesta asiasta. Esihenkilön ei tarvitsekaan olla kaikkitietävä ja paras kaikessa. Hän hyödyntää kaikkien potentiaalin ja näin saa kaiken tietotaidon esiin tiimissä. Jokainen tiimiläinen pääsee ääneen ja kokee voivansa vaikuttaa, jolloin työntekokin todennäköisesti sujuu paremmin ja motivaatiota löytyy.

 

Tärkeitä ominaisuuksia johtajalla

 

Löysin artikkelin, jossa listattiin hyvän johtajan kuusi kriittistä ominaisuutta. Artikkelin mukaan, jos täyttää nämä ominaisuudet, on hyvä johtaja.

  1. Innostu ja innosta
  2. Ole tinkimätön
  3. Kommunikoi ja kuuntele
  4. Pysy positiivisena
  5. Tee päätökset kokemasi perusteella
  6. Kanna vastuusi, älä syytä toisia

(Reinikainen, 2018).

 

Lista vaikuttaa samalla todella yksinkertaiselta, mutta silti todella haastavalta. Koen, että itselleni vaikeinta tulee olemaan kohta ”ole tinkimätön”. Olen aina ollut huono sanomaan ”ei” ja pitämään puoliani. Minulle on aina ollut myös vaikeaa tuoda esille vaikeita asioita, sillä pelkään, että loukkaan toista. Olen aina halunnut miellyttää muita, joten ”tiukasti” sanominen on välillä todella vaikeaa. Artikkelissa tinkimättömyydellä kuitenkin tarkoitetaan myös sitä, että hyvä esihenkilö ei petä alaisiaan, vaan on aina luottamuksen arvoinen (Reinikainen, 2018).

 

Toinen kohta, joka todennäköisesti voi tuottaa haasteita, on ”pysy positiivisena”. Olen luonteeltani todella positiivinen, mutta valitan myös asioista aika helposti. Valittaminen on oma tapani purkaa turhautumista ja sitä, jos asiat eivät mene niin kuin kuuluisi. Kesää varten minun on pohdittava, missä tilanteissa kannattaa valittaminen minimoida. Kenelle kannattaa pienistä asioista valittaa, vai kannattaako ollenkaan? Helpottaako valittaminen oikeasti omaakaan oloa vai lisääkö se vain yleistä ärsytystä? Esimerkiksi kaikista pienistä asioista ei ehkä kannata valittaa työvuoron aikana työntekijöille, jotta yleinen ilmapiiri ei laske.

 

Turvallisuus

 

Haluan oppia luomaan turvallisen työympäristön, vaikka kyseessä on kausityö, eli ei ole kuin muutama kuukausi aikaa. Haluan olla ”pehmeä” johtaja, kohdata tiimiläiset empatialla ja jokaisen henkilökohtaisesti. Tiimit, joissa on psykologinen turvallisuus kunnossa, toimivat tehokkaimmin (Kotilainen, 2019). Psykologisesti turvallisessa ympäristössä myös virheet ovat sallittuja, jolloin niitä ei tarvitse myöskään piilottaa.

Koen, että kun virheitä tapahtuu, on usein kokeiltu jotain uutta. Kun kokeillaan uusia asioita, työskentelytavat kehittyvät ja aina voi löytyä paljon parempia toimintatapoja. Jos virheitä ei tapahdu ollenkaan, ei todennäköisesti olla uskallettu kokeilla mitään uutta. Turvallisessa ympäristössä jokainen uskaltaa tuoda myös epäkohtia esille. Uskalletaan antaa palautetta, sekä positiivista että rakentavaa – esihenkilöille ja kollegoille. Tällaisen ilmapiirin luomista haluan olla omalla toiminnallani johtamassa kesän aikana.

 

Innostaminen

 

Haluan myös pystyä levittämään omaa motivaatiotani ja innostustani ympärilleni. Jos jokainen, joka työskentelee Tönöllä, on innostunut siitä mitä saa tehdä, on töihin aina kiva mennä. Tällöin myös asiakkaille välittyy ihan erilainen fiilis.

 

Olen pohtinut paljon innostamista ja varsinkin omaa rooliani innostajana. Omasta toiminnastani usein välittyy innostuminen eri asioista ja olenkin joskus saanut kehuja kyvystäni innostua. Pohdin kuitenkin usein, että miten saisin omalla innostuksellani innostettua myös muita. Osa innostuu helposti vain, jos toinenkin innostuu, mutta kaikkia ei ole niin helppoa innostaa. Mitä sellaisia työkaluja voin keksiä, että saisin jokaisen innostumaan? Jokaiselle toimii usein vähän erilaiset innostajat ja motivaattorit, joten olisi hyvä ehtiä keskustelemaan kaikkien kanssa erikseen, mikä heille toimii ja mikä ei.

 

Haastavissa tilanteissa toimiminen

 

Jännityksellä odotan myös sitä, että kuinka paljon tulee eteen haastavia tilanteita. Jos ihmiskemioissa on ongelmia tai joku ei toimi niin kuin kuuluisi, kuinka vaikeaa on puuttua asiaan. Esihenkilön tehtävänä kuitenkin on hoitaa myös vaikeat asiat pois päiväjärjestyksestä niin, että vältettäisiin mahdollisimman hyvin muiden työtekijöiden epämukava olo. Kuten aiemminkin mainitsin, vaikeiden asioiden esiintuominen on aina ollut todella haastavaa. Olen pohtinut asiaa todella paljon ja koenkin, että olen jo kehittynyt siinä. Osaan jo tietyissä tilanteissa olla jämäkkä ja sanoa asioista suoraan, mutta se ei vieläkään helppoa ole. Voi myös olla, että se ei tule koskaan sitä olemaan, mutta hiljaa hyvä tulee.

 

Johtamisen mittaaminen

 

Luin Feelbackin sivuilta 360-arvioinnista, joka on palautteenkeruu työkalu, jota usein esihenkilö asemassa olevat käyttävät. Palautetta kerätään omilta esihenkilöiltä, kollegoilta, alaisilta sekä itseltään. Näin palautetta saadaan joka suunnasta ja kaikista eri näkökulmista. Palautteen tarkoituksena on kehittää esihenkilötyötään mahdollisimman tehokkaasti. Olen suunnitellut, että voisin hiukan tätä mallia muokaten pyytää palautetta omasta toiminnastani kesän aikana. Palautetta voin pyytää sekä omilta esihenkilöiltäni, eli Sannilta ja Kaisalta, että kaikilta Tönön työntekijöiltä. Tässä tapauksessa alaiset ja kollegat ovat sama asia. Ajattelin myös kirjoittaa reflektioesseetä pitkin kesää, jossa voin pohtia erilaisia haastavia tilanteita, niissä toimimista sekä onnistumisia ja epäonnistumisia.

 

Loppupohdinnat

Tämä kesä tulee varmasti olemaan haastava ja työ ainakin alkuun todella aikaa vievää, mutta olen varma, että se tulee olemaan todella antoisaa ja opettavaa. Nyt olen jo päässyt Sannin kanssa käymään yritysvierailulla R-Menulla, suunnittelemaan kesän menua ja työvuoroja. Kaisan kanssa olemme opetelleet tilauksien tekoa ja ohjelmoineet kassaa. Olen päässyt rekrytoimaan työntekijät Tönölle ja se jo itsessään on ollut opettavaista. Koen, että voin saada todella suurta hyötyä johtamiskokemuksena, jos muistan säännöllisesti reflektoida omaa toimintaani ja kysellä palautetta. Innolla odotan kesää ja sitä, mitä kaikkia yllättäviäkin oppeja tulee vastaan.

 

 

Lähteet:

Reinikainen, P. 13.3.2018. (Luettu 2.5.2022). Täytätkö nämä kuusi kriittistä ominaisuutta? Jos täytät – olet hyvä johtaja. https://www.yrittajat.fi/uutiset/taytatko-nama-kuusi-kriittista-ominaisuutta-jos-taytat-olet-hyva-johtaja/

Kotilainen S. 31.7.2019. (Luettu 28.4.2022) Millainen on hyvä johtaja? – Pehmeät ominaisuudet tuovat kovia tuloksia. OP Media https://www.op-media.fi/johtaminen/millainen-on-hyva-johtaja–pehmeat-ominaisuudet-tuovat-kovia-tuloksia/

Feelback Group. Menestystä tiedossa. https://www.feelback.com/wp-content/uploads/2021/11/Feelback-360-arvioinnin-tavoitteet-viitekehys-ja-prosessi.pdf

Aihetunnisteet:
Kommentoi