Tampere
22 May, Wednesday
21° C

Proakatemian esseepankki

Tapahtuma-ala uhka vai mahdollisuus



Kirjoittanut: Suna Mikkola - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Onnistunut yritystapahtuma - järjestäjän käsikirja
Johanna Catani
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tämän podcast esseen on tehnyt Suna Mikkola ja Helmi Kaihlanen Roimasta.

Linkki podcastiin: https://spotifyanchor-web.app.link/e/HtbFo33Vxzb

 

Pohdimme podcastissa tapahtumaa- alaa, mitä kokemuksia ja ajatuksia meillä itsellämme on tapahtuma-alasta ja millaisissa tapahtumissa itse tykkäämme käydä. Yleisimpiä tapahtumia, joissa itse olemme käyneet ovat festivaalit, messut sekä erilaiset keikat ja teatterit. Halusimme tässä podcast- esseessä pohtia hieman tarkemmin tapahtuma-alaa, asioita, joita tapahtuma-alan osaajan on omattava sekä sitä minkälaiset edellytykset vaaditaan, jotta pärjää tapahtuma-alalla. 

Olemme itse halunneet keskittää kevään opintoja tapahtuma-alan osaamiseen.  Esseen tarkoitus on avata tapahtuma-alaa sekä peilata ajatuksiamme podcastissa siitä, miten näkisimme itsemme työskentelevän tapahtuma-alalla. 

 

Tapahtuma-ala voi olla todella haastavaa ja jännittävää mutta kun tapahtuma onnistuu, on se todella palkitsevaa. Tapahtumat tuovat ihmisiä yhteen ja luovat kulttuurielämyksiä. Podcastissa puhuimmekin siitä, kuinka molemmat nautimme kulttuuritapahtumista ja niiden luomasta tunnelmasta. Tapahtuma-ala kattaa laajasti erilaisia tapahtumia, kuten festivaaleja, konsertteja, messuja, seminaareja ja kirpputoritapahtumia. Tapahtuma-ala on monipuolinen ala, joka tarjoaa monelle eri tekijälle paikan, aina suunnittelusta, myyntiin, markkinointiin ja itse tapahtumapaikan hallintaan.

Tapahtuma-ala on myös aina tietyllä tavalla muutoksessa koska trendit muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi Secondhand Vanha Tehdas tapahtuman suosioon on varmasti vaikuttanut juuri se että kierrätyskulttuuri ja ylipäätään kirppistely on nostanut suosiotaan viime vuosina.

 

Tapahtuman suunnittelu vaatii laajasti monenlaista osaamista. Secondhand tapahtuman järjestämiseen on vaadittu suunnittelua, tapahtuman hallintaa, markkinointia, myyntiä ja budjetointia. Suunnitteluun ja tapahtuman hallintaan on liittynyt tapahtumapaikan valintaa ja esimerkiksi myyntipöytien pöytäkartan suunnittelua. Markkinointia on toteutettu Instagramissa sekä Facebookissa. Maksettua markkinointia on käytetty Instagramissa ja on sen avulla saatu melkeimpä kaikki pöytävaraukset. Markkinointiin liittyy myös aktiivisuus saman alan yritysten kanssa. Ollaan aktiiviesti seurattu saman alan yrityksiä sekä kommentoitu esimerkiksi julkaisuihin. Myyntiä on tehty myös Instagramin kautta, eli on laitettu viestiä suoraan yrittäjille. Olemme pää harjoittelemaan viestintätaitoja keskenämme mutta myös asiakkaiden kanssa. Myynnin ja budjetoinnin kanssa on kipuiltu mutta ollaan kehitytty kovasti varsinkin kevään aikana. Edelleen etenkin budjetointi aiheuttaa hämmennystä mutta on saatu budjetti kasaan. Tapahtuman suunnittelu on luovaa työtä, ollaan kummatkin luovia ihmisiä mutta kiireessä ja stressissä luovuus ajoittain kärsii. Ollaan mielestämme kuitenkin onnistuttu hienosti luomaan upea tapahtumakokonaisuus jossa on muutakin kuin pelkkää myyntiä

Kommentoi