Tampere
29 May, Wednesday
27° C

Proakatemian esseepankki

Tampere Business Festival/Tapahtuman järjestäminen



Kirjoittanut: Kaarlo Pälä - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Tampere Business Festival/Tapahtuman järjestäminen

 

 

Johdanto

Silloinen Pramia, eli nykyinen Flyyna Osk sai tilaisuuden päästä mukaan järjestämään tapahtumaa nimeltä Tampere Business Festival. Tässä esseessä tulen käymään läpi oppeja ja havaintoja omasta näkökulmastani, millaista oli olla mukana amk-opiskelijana ja tiimiyrittäjänä meidän ensimmäisessä yhteisessä ja vähän isommassa projektissa.

 

Yrityksemme oli aluillaan ja saimme jo ensimmäisen työtarjouksen. Pääsisimme mukaan järjestämään verkostoitumistapahtumaa Tampereella. Ensin kävimme neuvotteluja niin tiimin kesken, kuin myös tapahtuman järjestäjän kanssa siitä, mitä kaikkea saisimme vastuullemme tapahtuman järjestämisestä. Hetken kuluttua meillä olikin sopimus somen ja nettisivujen päivittämisestä kiinteällä hinnalla, jonka olimme yhdessä arvioinut sen mukaan, kuinka paljon tulisimme siihen suurin piirtein käyttämään aikaa. Summasta ei tullut vielä päätä huimaava, sillä emme arvioineet prosessin vaativan paljoa aikaa meiltä. Materiaalit saimme valmiina ja meidän ei tarvinnut kuin julkaista kuva, kirjottaa siihen kuvateksti ja käydä omilla tileillämme ”buustaamassa” julkaisua.

 

Lisäksi saimme itsellemme myös provisiosopimuksen lipunmyynnistä. Saisimme siis prosenttiosuuden jokaisesta myymästämme lippupaketista ja myöhemmin myös yksittäisistä lipuista. Ja vielä lisäksi lupauduimme talkoovoimin osallistumaan tapahtumapäivänä vaadittavien järjestelyiden tekemiseen, kuten kasaukseen ja purkuun sekä olimme koko päivän töissä esimerkiksi narikassa, sisäänheittäjinä ja ihan yleisinä apulaisina ja asiakaspalvelijoina. Tästä hyvästä saimme neuvoteltua itsellemme prosenttiosuuden tapahtuman tuotoista.

 

Toteutus

Olimme saaneet myytyä itsemme sisään tähän projektiin ja lähdimme liikkeelle suunnittelemalla, kuka tulisi tekemään mitäkin. Nimesimme pari vapaaehtoista päivittämään somea ja yhden, joka taas piti nettisivut ajan tasalla. Päätimme, että koko tiimi osallistuu projektiin ja, että Sari on meidän projektipäällikkömme, sillä hänen kauttaan tähän projektiin pääsimme mukaan. Heti alkuun olisi tarvinnut muodostaa selkeämmin joku yksi linja, mitä kautta olisi saanut informaation kulkemaan tapahtuman järjestäjän ja meidän välillä, mutta muuten työnjako oli aika selkeä.

 

Yrityksemme oli vielä ihan lähtötelineissä ja tiimiläisillämme meni vielä paljon aikaa kaikkien asioiden päättämiseen ja osuuskumman perustamiseen, eikä tapahtuma vielä kolkutellut ovella. Kuitenkin vähän ajan kuluttua pääsimme koko tiimi osallistumaan, kun lippuja ja yhteistyökumppanuuksia piti saada myytyä. Päätimme, että myös myynti- ja muut tulot jäävät kaikki osuuskunnalle ja ettei tästä projektista olisi varaa vielä alkaa maksaa kenellekään meistä palkkaa.

 

Myynti

Myyntiin siis osallistui koko tiimi. Aloitimme neuvottelemalla, kuinka tulisimme myymään ja miten jakaisimme tehtäviä. Päätimme puhelinmyynnin olevan tehokas tapa myydä ja valjastimme siihen heti suurimman panoksen laittamalla tiimiläisiä tekemään listaa yrityksistä, joille voisi soittaa ja muut sitten saivat soitella listasta. Pientä vääntöä saimme kuitenkin aikaan, kun emme saaneet myyjiä tarpeeksi motivoitua, sillä vaikka saimmekin myynneistä provision, ei meillä ollut antaa sitä enää myyjälle. Vaikka olimmekin sopinut, ettei henkilökohtaisia palkkoja maksettaisi, tämä nosti asian uudestaan pöydälle.

 

Päädyimme kuitenkin pitämään aiemmin asettamamme linjan ja kaikki rahat jäävät osuuskunnalle. Myyntistrategiamme edistyi ja hankimme kaksia erilaisia esitteitä, jotka olivat toiset tarkoitettu yritysasiakkaille ja toiset yksityisille asiakkaille. Nyt puhelinmyynnin lisäksi me kävimme myös lisäämässä tietoisuutta tapahtumasta ja esittelemässä tapahtumaa yrityksille myös paikan päällä.

 

Puhelinmyynti opetti myyntityön raakuuden ja kovuuden. Tapahtumaa oli jopa yllättävän vaikea myydä, varsinkin ensikertaa puhelinmyyntiä tekevälle, niin kuin minä. Myyntiboostin nettisivuilta löysin postauksen puhelinmyynnistä ja siellä sanottiin, että työn vaikeuden takia palkan tulisi olla mahdollista ylittää jopa 7000 € kuukaudessa. Ottaen nämä seikat huomioon, on ymmärrettävää, miksi kaikki eivät olleet kovin motivoituneita myymään saamatta siitä henkilökohtaisia etuja. (Myyntiboosti 2022)

 

Myyntitiimissä tulisi myös panostaa kaikkien mukavuuteen tehdä sitä työtä, jolloin se paistaa läpi myös asiakkaalle, ja he ostavat ja pysyvät tyytyväisinä todennäköisemmin. Tässäkin oli hieman hakemista, sillä kun kukaan ei saa henkilökohtaisia korvauksia näkemästään vaivasta voi helposti alkaa keskittymään siihen, mitä muut tekevät tai eivät tee ja tämä liiallisissa määrin laskee tiimihenkeä ja työmotivaatiota. Uskon kuitenkin, ettei se paljoa asiakkaille asti kuittenkaan näkynyt. (Myyntiboosti 2022)

 

Tapahtumapäivä

Tapahtumapäivänä pääsimme tekemään fyysistä työtä ja asiakaspalvelua. Minä ja muutamat muut olimme nyt elementissämme, sillä tällaisesta työstä minullakin oli kokemusta ja pidän asiakaspalvelusta. Koko tapahtumasta jäi hyvä maku suuhun ja työ oli viihdyttävää, sillä samalla pääsi seuraamaan puhujia lavalla ja olemaan muutenkin osana tapahtumaa. Tämä oli minulle ensimmäinen verkostoitumistapahtuma, missä olen käynyt ja kyllä jäi sellainen vaikutelma, että pitää käydä jatkossakin. Haluaisin kuitenkin ensin saada esimerkiksi jonkun projektin sille mallille, että voisin hakea sieltä samalla, vaikka asiakkaita tai yhteistyökumppaneita.

 

Tapahtuma itsessään ylitti odotukseni ja se oli kuin olikin järjestetty hyvin. Olimme kaikki hyvällä mielellä töissä ja tuntui, että se toi meitä kaikkia yhteen todella hyvin. Puhujilta sai tärkeitä oppeja, mihin kannattaa panostaa jaa keskittyä nykypäivän yritysmaailmassa, mikäli haluaa kasvattaa liiketoimintaa.

 

Vaikutus tiimiin

Tiimi oli alkuun vähän tietämätön, millainen projekti tästä tulisi ja aloimme heti miettimään paljonko tästä voisi saada rahaa ja keikkoja tulevaisuudelle. Kuitenkin kun asiat realisoituivat, tuntui työnteko ja koko tiimin kannustaminen aika raskaalta. Puhelinmyynti oli monelle uutta ja kun kauppoja oli vaikea solmia, ei saatu tarpeeksi onnistumisen tunteita. Tiimihenkeä latisti hieman, kun alkuun kaikki olivat todella innoissaan ja vähän yltiöoptimistisia rahamääristä ja muista mahdollisuuksista, mutta alkuhuuman laskeuduttua ei motivaatio enää ollut samalla tasolla.

 

Tiimi kuitenkin palasi todella tiiviinä askareisiin, kun tapahtuma oli ohi ja olimme päässeet tekemään töitä toistemme kanssa. Meillä osui mökkipajakin sopivasti samaan kohtaan ja se toi meitä paljon lähemmäs toisiamme ja onnistuimme keräämään yhä enemmän luottamusta toisiltamme. Kokonaisuudessaan projekti antoi meille mielestäni hyvän mahdollisuuden tutustua toisiimme ihmisinä, kavereina, johtajina ja työkavereina.

 

Mitä jäi käteen?

Itse puhujista sai tärkeitä oppeja, mutta itse koen tähän hetkeen tärkeimmäksi ne asiat, jotka opin projektin aikana tiimikavereistani. Opin paljon millaisia työntekijöitä kukin on, jopa mitä vahvuusalueita heillä on ja kenen kanssa toimin parhaiten samassa tiimissä. Sillä jos ollaan rehellisiä, toisten kanssa saa paljon enemmän aikaan, kun taas toisten kanssa on mukavampi seurustella vapaa-ajalla.

 

Myyntiin sain myös ensimmäisiä puraisuja ja tärkeitä oppeja siitä, kuinka ei saa päästää ihon alle, vaikka kuinka tylyjä sinua kohtaan oltaisiin.

 

Lähteet

 

Tampere Business Festival. Tapahtuma. 17.3.2023.

 

Puhelinmyynti on tuottoisaa ja opettaa myyntityön. 2022. Myyntiboosti.fi. Viitattu 3.4.2023. https://myyntiboosti.fi/puhelinmyynti/

 

Kommentit
  • Ella

    Hyvä Kaarlo, hyvin kiteytetty ja hienoja oivalluksia!

    9.4.2023
Kommentoi