Tampere
26 May, Sunday
25° C

Proakatemian esseepankki

Tampere Business Festival part. 1



Kirjoittanut: Petra Hiltunen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Osallistuin muutama viikko taaksepäin Tampere Business Festivaliin. Tapahtumasta tarttui mukaani paljon tietoa, oppeja ja oivalluksia. Esseessä kerron tapahtuman kulusta ja mieleenpainuvista puheista. Reflektoin oppejani ja analysoin myös puhujien tapaa puhua. Koska muistiinpanoja keräsin tapahtuman aikana paljon, jaan esseen kahteen osaan.

Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran, ja paikkana toimi Tavara Asema. Tapahtuman teemana oli kasvu ja kannattavuus. Heidän nettisivuillaan luonnehdittiin tapahtumaa: ”Tiivis tunnelma ja laadukas koulutussisältö tarjoaa erinomaiset verkostoitumismahdollisuudet ja eväät itsesi ja liiketoiminnan kehittämiseen.”

Tapahtumaa oli järjestämässä akatemian yksi pinkkutiimeistä, ja kiva nähdä ovella jo tuttuja kasvoja. Ensimmäisenä tapahtuman intro pyöri valkokankaalla, ja se sai ihokarvat nousemaan. Koju Film oli loihtinut upean tapahtumaintron, jossa oli sykähdyttävä musiikki ja upea visuaalisuus. Tapahtuman avasin juontaja Sointu Borg ja ensimmäisenä puhujana lavalle asteli Johannes “Hatsolo” Hattunen. Hän on sarjayrittäjä, hyvinvointivalmentaja, olympiatason tanssija ja motivaatiopuhuja.

MySpeaker nettisivuilla hänestä kerrotaan, että Johanneksen tavaramerkki puhujana on äärimmäisen energinen, aito ja innostava esiintymistyyli, joka kolahtaa takuuvarmasti jokaiseen katsojaan ja kuulijaan. Perusmottona kulkee aina mukana: ”Mä ajattelen, että jokainen päivä on mahdollisuus oppia uutta ja innostaa kanssaihmisiä jakamalla opittua tietotaitoa eteenpäin.” Nettisivuilla myös mainitaan, että hänen elämänfilosofiansa on ILO, joka koostuu sanoista Innostu, Luo ja Onnistu. Tätä elämänasennetta hän paitsi jakaa luennoillaan, noudattaa myös kaikessa toiminnassaan itse, olipa kyse sitten tanssista, valmentamisesta, puhumisesta tai kirjoittamisesta. Ilo edustaa aitoa asennetta, kaverista välittämistä ja ennen kaikkea fiilistä, mikä ansaitaan, kun on ensin tehnyt parhaansa. Nettisivuilla luonnehdittu kuvaus kuvasi täysin Hatsolon olemusta ja esiintymistä.

Business Festivaaleissa hänen puheensa oli teemalla “Varmistin pois, varmasti kohti unelmia.” Hatsolosta en ollut kuullut aikaisemmin ja hänen puheensa oli tapahtuman vaikuttavin. Hän kertoi omasta tanssiurastaan, mikä tietenkin upposi itseeni, sillä itse olen niin harrastanut kuin tehnyt töitä tanssin parissa. Hatsolo osallisti paljon yleisöä ja hänestä huomasi, että on esiintyjä, sillä hänen rentoutta ja repseyttä ei voinut olla huomaamatta.  Hän puhui puheessaan siitä, että vaikka hänen unelmiinsa ei muut uskoneet, hän uskoi, ja on sillä tavoin saavuttanut valtavasti asioita. Hän seurasi omia unelmiaan ja kehotti puheessaan jokaisen seuraamaan omiaan. Voimalauseet, mitä hän käytti puheessaan, olivat:

” #Hallussa – tahto tehdä parhaansa nykyhetkessä, olosuhteista ja lähtötilanteesta riippumatta” ja ”Se, että ei uskalla ottaa riskejä, on kaikkein suurin riski” sekä Esa Saarisen lause: ”Jokaisessa on piilotettua potentiaalia”.

Hänen puheensa ei ollut siis teoreettista tai informatiivista, mitä muiden puhujien puheet sisälsivät, vaan enemmänkin motivaation ja itsensä uskomisen lisäämistä – ja se toimi.

Seuraavana puhujana oli Oona Kankkunen, kuka on puhuja, kirjailija, social selling- ja ajatusjohtajuus valmentaja, Network & Growth perustaja ja yrittäjä. Hän kertoo omilla nettisivuillaa, että hän valmentaa ja toimii neuvonantajana modernin myynnin ja markkinoinnin teemoista – missionansa sosiaalisempi myynti ja näkemyksellisempi markkinointi. Hänen puheensa teemana oli “#kasvuasomesta – näin rakennat sosiaalista liiketoimintaa”. Hänen puheensa oli hyvin asiapitoinen ja hänestä huokui osaaminen kyseiseen asiaan.

Koska hänen puheensa oli heti Hatsolon tunnerikkaan ja eloisan puheen jälkeen ja katsojat vielä pyyhkivät kyyneliään, ei Oonan puheenvuoroon ihmiset päässeet virittäytymään. Monet katsojista lähtivät hakemaan lisää juotavaa ja lähtivät jaloittelemaan, mikä teki katsojiin levottomuutta. Vaikka tapahtumassa haluttiin luoda festarihenkeä, mielestäni silti on puhujalle epäkohteliasta katsojien edestakaisin liikkuminen ja kovaan ääneen puhuminen. Puhujien väliin olisi tarvinnut olla edes 10min tauko, jolloin ihmiset olisivat vastaanottavaisempia ja pystyneet keskittymään. Koska itsekin olin vielä liikuttunut edellisestä puheesta, Oonan mielenkiintoinen puhe ei jäänyt mieleen niin hyvin, mitä olisin halunnut. Sillä aihe kiinnosti minua valtavasti.

Kankkunen kertoi puheessaan, kuinka sosiaalisessa liiketoiminnassa sosiaalisuus lävistää koko organisaation niin johdosta markkinoinnin ja viestinnän kautta myyntiin ja työntekijöihin. Hänen mukaansa markkinointi on koko organisaation asenne ja myynti on kaikkien DNA:ssa. Hän kertoi, että sosiaalinenmyynti kannattaa tehdä hyvin, ja tässä enemmän viitataan asiantuntibrändiin ja sen myymiseen. Esimerkiksi hakemalla ensin tietoa ja sen höydyntämistä, olla mukana eri keskusteluissa eri keskustelukanavissa ja luoda näin monikanavaista kontaktointia, käyttää sosiaalista kuuntelua ja prospektointia, luoda sisältöä ja käyttää sitä hyödyksi ja tärkeimpänä – verkostoituminen ja verkostojen hyödyntäminen. Kankkunen kertoi puheessaan myös digitalisaation vaikuttavan niin asiakkaaseen kuin myyjään. Yhdessä diassaan hän vertaili, että asiakkailta tulee uusia vaatimuksia mikä vaikuttaa, että myyjällä tulee olla laajempi työkuva, myös asiakkaan ostokäyttäytyminen muuttuu, jolloin myyjän tulee ottaa käyttöön uusia menetelmiä. Asiakkaat myös höydyntävät somea ostotyössään, jolloin myyjän tulee myydä itseään sosiaalisesti. Hänen mukaansa myös asiakkaat ovat vallassa ja valitsevat myyjän/toimittajan, joka on monikanavaisesti rakentanut luottamusta ja ollut mielessä. Kankkunen kehottaa siis, olemaan erittäin aktiivinen sosiaalisessa mediassa kuten Linkedinissä ja muilla alustoilla, missä voit kohdata mahdolliset asiakkaat.

Yhdellä hänen diallaan oli Hubspotista otettu lainaus, jossa sanottiin, että yli 70% ostopäätöksistä tehdään sosiaalisenmedian suositusten perusteella – yrityksen oman brändiviestinnän sijaan. Luotettavan henkilön suositus on arvoltaan painavempi kuin yrityksen oma mainos.

Mikä on aika pysäyttävä, sillä yrityksien omat mainokset eivät saa asiakkaita vakuuttumaan, vaan käännytään somen puoleen ja etsitään mahdollisia kokemuksia ja mielipiteitä, sekä katsotaan yrityksen kanavat läpi ennen ostopäätöstä. Voin kuitenkin itse samaistua tähän, sillä mainoksia vaikka eri kosmetiikkatuotteista tulee silmille jatkuvasti, ja itse haluan löytää videoin missä kerrotaan kokemuksia tuotteesta, ja vasta tämän jälkeen teen ostopäätöksen.

Oona mukaan sosiaalinen myynti ja somettelu ovat kaksi eri asiaa. Sosiaalinen myynti on suunniteltua, tavoitteellista ajankäyttöä, itsetuotettua, kalenteroitua, mittaavaa ja johdettua sekä tuettua yhteystyötä. Somettelu puolestaan on satunnaista, selaamista ilman päämäärää, mututuntumaa ja sooloilua yksinään. Tämä on mielestäni hyvä nosto, sillä ilman tavoitteita tekeminen on vain puuhastelua ilman suuntaa. Hyvin laaditut tavoitteet ovat laadukkaan toiminnan perusta. Jos haluaa tehdä tavoitteellista liiketoimintaa, se pitää olla systemaattista, johdettua ja mitattavaa. Niinkuin monet Youtube tai tiktok- uran tekijät, tekevät videoita suunnitellusti ja harkitusti sekä aktiivisesti, kun taas itse julkaisen postauksia tai videoita harvoin ja ilman suurempaa ideaa.

Koska tapahtumasta itselläni jäi paljon oppeja, jatkan oppejen jakamista esseessä: Tampere Business Festival part. 2

lähteet:

https://tamperebusinessfestival.fi

https://oonakankkunen.fi

Johannes ”Hatsolo” Hattunen

Kommentoi