Tampere
26 May, Sunday
18° C

Proakatemian esseepankki

Tampere Business Festivaalin kulisseissa



Kirjoittanut: Sofia Lang - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Tammikuussa aloitimme kovalla vauhdilla osuuskunnan perustamisen. Pian tämän jälkeen aloimme etsimään ensimmäisiä projekteja ja työtehtäviä, mistä saisimme yrityksellemme alkupääomaa. Jokainen jakoi eri sosiaalisenmedian kanaviin tietoa meidän tiimistämme ja osaamisalueistamme. Ja tämä toimi. Tampereella oltiin järjestämässä muutaman kuukauden kuluttua ensimmäistä Tampere Business Festivaalia ja tapahtuma tarvitsi lisäkäsiä. Tapahtuman järjestäjä otti yhteyttä ja päätimme koko tiimillä lähteä mukaan projektiin.

Meillä kävi tuuri, kun saimme heti alkutaipaleella ison projektin, johon pääsimme mukaan. Koska tapahtumaa oltiin järjestämässä ensi kertaa, oli työnalla vielä moni asia. Alkuun ei ollut tarkkaa tietoa siitä, mihin kaikkeen apuamme tarvittaisiin. Luonnollisesti myös hinnoittelu oli vaikeaa kun ei tiedetty projektin suuruutta. Ensimmäinen haasteemme oli siis työmme hinnoittelu. Lopulta päädyimme hinnoittelemaan projektista eri työtehtävien mukaan. Seuraavaksi edessä oli työtehtävien jako. Ajattelimme, että ensimmäinen projekti hoidetaan koko tiimin voimin, mikä ei jälkikäteen ajateltuna ollut hyvä idea. Toisin sanoen koko tiimi otti projektin vastaan, mutta vain muutamat hoitivat projektia.

Toteutus

Tiimimme lähti hoitamaan tapahtuman lippujen myyntiä sekä kumppanuuksien myyntiä. Myös sosiaalinen media (Instagram, Facebook, LinkedIn) ja verkkosivujen luonti olivat meidän vastuullamme. Ajattelimme aluksi, että muutama huippu myyjä riittää hoitamaan lippujenmyyntiä. Sosiaalista mediaa lähti hoitamaan minä ja Iisa. Verkkosivuista vastasi Sinella, sillä hänellä oli osaamista verkkosivujen teosta jo aikaisemmin. Kuulostaa aika simppeliltä, mutta sitä se ei ollut. Tiimimme sisällä ei ollut selkeitä linjoja miten lähdemme toteuttamaan projektia ja olisimme tarvinneet selkeän yhden linjan, mitä kautta informaatio olisi kulkenut tapahtuman järjestäjän ja meidän välillämme. Projektipäälliköksi valikoitui Sari, sillä hänen kauttaan olimme projektin saanut.  Tällä kokoonpanolla lähdimme hoitamaan projektia, kunnes aikapaine yllätti. Lippuja ei myytykään toivotulla tahdilla. Tarvitsimme lisää apukäsiä myymään tapahtumaan lippuja.

Myynti

Myimme tapahtumaan lippuja pääosin puhelimitse. ”Puhelinmyynti on puhelimitse tapahtuvaa suoramyyntiä, jossa myyjä poimii asiakkaan soittolistalta ja soittaa asiakkaalle tavoitteenaan myydä hänelle edustamansa yrityksen tuote/palvelu.” Puhelinmyynti oli muutamille jo ennestään tuttua, joten myyntiä ei sen kummemmin harjoiteltu vaikka jälkikäteen ajateltuna niin olisi pitänyt tehdä. Teimme itse listauksen yrityksistä ja kuluttajista kenelle soitimme, tämäkin toi oman haasteensa kun soittolistat eivät tulleet valmiina tapahtumajärjestäjältä. Emme asettaneet suoria tavoitteita myynnin suhteen, joten nopeasti myynnissä alkoi jo motivaatio hiipua. Saimme tapahtumajärjestäjältä meille tarkoitetun alennuskoodin, jolla sai liput ostettua hiukan edullisemmin. Tämä lisäsi myyntiä onneksi jonkin verran.

”Puhelinmyynti on hienoa ja arvostettavaa työtä niin kauan kun sitä tehdään oikeasti hyvällä ja tarpeellisella tuotteella. Puhelinmyyjän kuuluu olla rehti ja myydä vain sellaista tuotetta mitä asiakas oikeasti tarvitsee.” Tämä koitui meidän kohdallamme ongelmaksi. Emme tavoittaneet yrityksiä, jotka olisivat hyötyneet tapahtumasta parhaiten. Myös kun tapahtumaa ei ollut aiemmin järjestetty, emme voineet kertoa aiemmista kokemuksista eikä onnistuneesta tapahtumasta ollut näyttöä. Tapahtuman myyminen siis puhelimitse oli todella vaikeaa. Myöhemmin teetätimme myös flyereita, joita muutamat tiimimme jäsenet lähtivät jakamaan. Näin saimme tapahtumalle lisää näkyvyyttä ja kuluttajille lisää tietoa tapahtumasta. Yksittäisiä myyntejä tapahtui myös sosiaalisen median kautta.

 

Sosiaalinen media

Tapahtumalle oli luotu Instagram tili, Facebook tili ja LinkedIn tili, joita me lähdimme pyörittämään. Sopimuksessa, jonka teimme tapahtumajärjestäjän kanssa luki, että materiaalit tulisivat valmiina ja meidän vastuullemme jäisi kuvien julkaiseminen ja tekstien kirjoittaminen julkaisuiden yhteyteen. Näin ei kuitenkaan ollut ja käytimme tunteja postausten suunnitteluun ja esimerkiksi mainosten tekoon. Tämä ei meitä haitannut, sillä saimme Iisan kanssa loistavaa oppia sosiaalisen median markkinoinnista. Kuitenkin jälkiviisaana, meidän olisi pitänyt lisätyöstä tehdä erillinen tarjous ja edetä sen mukaisesti. Tässä tapauksessa teimme niin sanottua ”ilmaista työtä”.

”Some-markkinointi voi tarkoittaa maksettua mainontaa tai ansaitun näkyvyyden hankkimista sosiaalisessa mediassa.” Joka päivä julkaisimme uuden julkaisun ja seurasimme tarkasti exceliä, jossa luki mitä tulee julkaista minäkin päivänä. Käytimme apuna Meta Business Suitea, joka on Facebookin mainostyökalu. Sitä kautta pystyimme seuraamaan kuinka eri julkaisut toimivat. ”Facebookin mainostyökalulla tavoitat erittäin tarkasti kohdennettuja yleisöjä Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi mainostyökalulla voidaan luoda samankaltaisuuteen perustuvia yleisöjä, joiden avulla mainostusta voidaan laajentaa sellaisille, jotka muistuttavat jo sivustosi/some-tilisi kanssa vuorovaikutuksessa olleen henkilön profiilia.”

Alusta myös helpotti postausten tekoa, sillä yhdellä alustalla sait saman julkaisun ajastettua niin Facebookiin kuin Instagramiin. Näistä opeista on varmasti hyötyä tulevissakin projekteissa.

Sosiaalisen median voimaa kannatti hyödyntää, sillä se tavoitti useita yrittäjiä ja itse tapahtumassa saimme markkinoinnista paljon kiitosta. Pystyimme kohdentamaan Meta Business Suiten kautta mainokset juuri oikealla kohderyhmälle. Kohderyhmiämme oli 18–60-vuotiaat yrittäjät, yrittäjyydestä kiinnostuneet, verkostoitumisesta kiinnostuneet sekä erilaiset yritykset.

”Sosiaalisen median kanavissa voit kohdentaa viestisi kohderyhmille, jotka on mahdollista määritellä hyvinkin tarkasti vaikkapa kiinnostuksen kohteiden, elämäntilanteiden, asuinpaikan tai demografian mukaan.”

 

Tiimityöskentely

Projektin aikana opimme jokainen lisää tiimistämme ja jokaisen tiimiläisen vahvuuksista. Projektia lähdettiin toteuttamaan tiimiyrittäjyyden alkutaipaleella, emme ehtineet siis tutustua toisiimme ennen kuin aloimme työskennellä yhdessä ja tämä kiristi ilmapiiriä tiimimme sisällä. Myös roolituksen epäselkeys aiheutti hämmennystä ja tiimissämme muodostui eräänlainen tarkkailu kulttuuri.

”Luottamus kasvaa yhdessä työskennellen ja oppien. Tärkeintä toimivassa tiimityöskentelyssä on siis oppiminen. Tiimin jäsenet ovat sitoutuneet henkilökohtaiseen ja yhteiseen oppimiseen.”

Tiimissämme on edelleen luottamuspula, jota koitamme parantaa askel askeleelta. Tiimin on vaikea toimia, kun luottamusta ei löydy kanssa toimijoihin. Tässä projektissa siis harjoittelimme tiimityöskentelyä ja toistemme kanssa toimimista. Seuraavassa projektissa osaamme varmasti välttää jo kertaalleen tehdyt virheet.

 

Tapahtumapäivä

Kauan odotettu tapahtumapäivä koitti 17.3.2023. Saavuimme koko tiimillä aamulla paikalle laittamaan tapahtumapaikkaa valmiiksi ja auttamaan juoksevissa asioissa. Olimme koko päivän kiinni tapahtumaan liittyvissä järjestys asioissa. Me toimimme tiiminä. Voisi sanoa jopa huipputiiminä. ”Huipputiimin jäsenet puhaltavat yhteen hiileen, työ etenee rivakasti, ristiriitoja osataan ratkaista ja henkilökohtaiset kahnaukset loistavat poissaolollaan”. Tapahtumapäivä oli loistava esimerkki siitä, mitä kohti tiimimme on menossa. Yhteistyö toimi ja jokainen kantoi kortensa kekoon. Tapahtumassa lavalle nousi puhujia, jotka pitivät jokainen vuoron perään loistavia esityksiä ja puheenvuoroja. Jokaiselta puhujalta sai tärkeitä oppeja tulevaisuuteen, ja mihin kannattaa panostaa ja keskittyä nykypäivän yritysmaailmassa. Tapahtumapäivää oli järjestämässä ulkoistettu projektiryhmä, joka piti huolen että tapahtuma oli onnistunut. Ihmiset olivat tyytyväisiä ja saimme paljon kiitosta työpanoksestamme. Olin ensimmäistä kertaa paikalla verkostoitumistapahtumassa ja mielelläni käyn jatkossakin. Verkostoitumista ei voi koskaan olla liikaa!

 

Lopuksi

Tapahtumapäivä oli hieno päätös projektille ja jokaiselta puhujalta saimme oppeja yrittäjyyden matkalle. Projekti opetti ja ennen kaikkea vahvisti tiimiämme. Opimme, kuinka jokainen yksilö toimii tiimissä ja kuinka suuri vaikutus jokaisella yksilöllä on tiimin sisällä.

 

Lähteet

Tampere Business Festival. Tapahtuma. 17.3.2023.

Myyntiboosti.fi. Puhelinmyynti ja telemarkkinointi. Verkkosivu. Viitattu 7.4.2023. https://myyntiboosti.fi/puhelinmyynti/

Otavamedia.fi. Some-markkinointi. Verkkosivu. Viitattu 7.4.2023

https://yrityksille.otavamedia.fi/sisaltojen-markkinointi/some-markkinointi/

Peruspeliajohtaja.com. Tiimityön onnistuminen edellyttää hyvää johtamista. Verkkosivu.

Viitattu 8.4.2023. https://peruspeliajohtaja.com/2021/11/21/tiimityon-onnistuminen-edellyttaa-hyvaa-johtamista/

Peda.net. Onnistu tiimityössä. Verkkosivu. Viitattu 8.4.2023.

https://peda.net/ulvila/varhaiskasvatus_esiopetus/arkipedahanke/kirjareferaatit/ot

Kommentoi