Tampere
25 May, Saturday
18° C

Proakatemian esseepankki

Tagomo Bisnesluokka 3.0



Kirjoittanut: Kaarlo Pälä - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Tagomo bisnesluokka 3.0

 

Johdanto

 

Kävimme koko tiimiyrityksen voimin pajan sijasta seminaarissa, kun kerran ilmaiseksi pääsimme. Tagomo Digital Oy järjesti nimittäin Tampere-talolla tiistaina 3.10.2023 ilmaistapahtuman nimeltä Tagomo Bisnesluokka 3.0. Kuten nimi antaa ymmärtää, tapahtuma järjestettiin jo kolmatta kertaa, mutta nyt Turusta lähtöisin oleva yritys järjesti sen ensimmäistä kertaa Tampereella.

 

Tapahtumassa oli puhumassa Jari Sarasvuo, Tagomon toimitusjohtaja Petri Elovaara sekä KTI laskutuksen myyntijohtaja Sami Saarenpää. Juontajana toimi Tagomon markkinointijohtaja Emma Lehtisaari. Tauoilla oli kahvitarjoiluja ja mahdollisuus verkostoitua.

 

Esseessä on tarkoitus purkaa tapahtuma auki ja miettiä, mitä kaikkea sieltä jäi käteen. Tapahtumasta olisi mahdollista kirjoittaa monenlaisia esseitä keskittyen eri osa-alueisiin, mutta tässä esseessä käyn yleisellä tasolla eri osa-alueet läpi menemättä liian syvälle vain yhteen asiaan.

 

Bisnesluokka tapahtumana

 

Tapahtumassa oli järjestetty hyvät edellytykset verkostoitumiselle ja myös tiedonjanoiset oli huomioitu hyvin, kun Sarasvuo tuli pitämään yleispätevän valmennuspuheensa. Itse koen verkostoitumistapahtumat välillä hieman kiusallisiksi, mutta siitä syystä niissä onkin hyvä käydä, jotta siitä tulisi luonnollisempaa. Verkostoituminen ja myyminen ovat yrittäjän tärkeimpiä asioita, jotka tulisi osata, mutta voivat olla alkuun haastavia. Bisnesluokassa oli kuitenkin ilmapiiri tehty turvallisen tuntuiseksi ja verkostoitumista oli helpotettu esimerkiksi Tavata-palvelulla. Tavatan avulla oli mahdollista varata tapaamisia numeroituihin päöytiin eri ihmisten kanssa.

 

Itse en kuitenkaan rohkaistunut vielä menemään tuntemattomien juttusille, mutta puhujia kuuntelin kovalla mielenkiinnolla. Pääohjelman loputtua olisi vielä ollut epävirallisemmat jatkot, mutta nekin jäivät itseltä välistä. Tagomolta oli työvoimaksi valjastettu omaa henkilökuntaa positiivisella asenteella ja asiakaspolku oli hyvin mietitty. Tagomon teipit löytyi porrasaskelmista lähtien ja saliin mentäessä kaikille jaettiin Tagomon logolla varustetut muistiinpanovälineet ja pullot täynnä vettä.

 

Jari Sarasvuon puhe

 

Jari Sarasvuo on todella paljon hehkutettu, puhuttu ja jopa vihattu persoona varustettu hyvillä puheenlahjoilla ja sanavalmiudella. Itselle välittyi hyvin hänen ammattitaitoisuutensa ja hyvät puhujantaidot paistoivat läpi. Hänen esiintymisensä jälkeen kuuli monesta suunnasta lausahduksia kuten: ”On se vaan kova puhuja” ja ”Kyllä sen huomaa miksi häntä hehkutetaan!”

 

Puheissaan hän mainitsi myös tämänhetkisestä taantumasta, mutta siihen pureudun tarkemmin toisessa esseessä. Oppeja tuli kuitenkin myös kohti jokaisen yrityksen päätavoitetta, jonka Sarasvuo sanoi olevan konkurssin siirtäminen kauemmaksi. Välttämättömiksi kulmakiviksi tähän hän sanoi yrityksen tarvitsevan hyvän tuotteen, tiimin ja tarinan. Parempi tuote saadaan aikaiseksi tiimin ja tarinan avulla.

 

Tiimi tulee olla, jotta maksimaalinen potentiaali saadaan ulosmitattua. Yksin on toki mahdollisuus päästä tietyn matkaa, mutta kehittyminen siitä eteenpäin vaatii tiimin ympärilleen. Hyvä tiimi on Sarasvuon mukaan sellainen, jossa kukaan ei ajattele olevansa itse peliä suurempi. Hän käytti vertausta Uuden-Seelannin rugbyjoukkueesta, jossa kaikki ovat isotuloisia supertähtiä, mutta silti he ovat itse pelin edessä nöyriä ja siivoavat esimerkiksi pukuhuoneensa itse sen sijaan, että laittaisivat jonkun pienipalkkaisen siivoojan pyyhkimään heidän eritteitään kopista.

 

Tässä tulee myös mukaan aikaisemmin mainitsemani tarina, johon tiimipelaajat kokevat kuuluvansa ja arvostavat pääsyä legendojen joukkoon. Tällöin tarina on myös helppo myydä asiakkaille. Tarinan myymisen jälkeen on kuunneltava asiakasta ja hänen palautettaan sekä tuotava se takaisin kehitystyöhön mukaan. Tuote on koko ajan muokkauksessa paremmaksi, mutta tarina on se, joka asiakkaalle myydään. Tätä myymistä varten pitää myös löytyä jokin viritys. Rugby-vertauksessa tämä viritys on heiden haka-tanssi, jossa koko tiimi suorittaa yhteisen koreografian asettaen kaikkien täyden huomion kohti alkavaa peliä ja luo kaikille vahvaa yhteenkuuluvuudentunnetta.

 

Yritystoiminta, kuten muutkin vertailtavat toiminnat tarvitsevat myös johtamista. Sarasvuon puheista johtamisesta tärkeimpänä itselle jäi mieleen johtajan kolme faktaa, joihin johtaminen perustuu. Johtajan tulisi Sarasvuon mukaan kaikessa tässä kantaa vastuu siitä, että hän on selvillä kaikesta, mitä yrityksessä tapahtuu. Johtajan tarvitsee pystyä tekemään vaikeita päätöksiä ja seistä niiden takana, sillä päätöksiä tarvitaan ja kuka muukaan ne tekee, ellei johtaja. Tähän voisi myös lisätä armeijassa käytetyn sanonnan, päätös se on paskakin päätös. Kuitenkin kolmas johtajan tärkeimmistä tehtävistä on huolehtia siitä, että näistä päätöksistä tulee satoa. Eli liikaa huonoja päätöksiä, joita ei voida enää korjata tai joita hän ei saa korjattua kertoo huonosta johtamisesta. Päätösten jälkeen siis tulee tehdä vielä kaikkensa, että niistä saadaan edes jotain irti ja huonoista päätöksistä se voi olla oppi siitä, että älä tee enää näin.

 

Tagomon hyöty tapahtumasta

 

Tagomo Digital käytti varmasti siivoisen summan tapahtuman järjestämiseen, mutta menikö se raha hukkaan? Ei varmasti mennyt. Markkinointimielessä tapahtuma oli hyvin onnistunut, asiakaspolku oli hyvin mietitty ja Tagomon logot olivat näkyvillä kaikkialla. Palaute, jota kuulin Tagomon suuntaan, oli pelkästään positiivista. Yritys oli itselle alun perin tuntematon, mutta tapahtuman myötä se tuli hyvin tutuksi. He olivat avoimia siitä, että kun ilmaiseksi tämän järjestivät, niin he tulevat myymään meille suoraan palveluitaan ja niin he tekivät.

 

Tapahtumaa ennen ja jälkeen tuli muistutusviestejä, ohjeita ja palautekyselyitä. Näiden lisäksi sain Tagomolta myös puhelun, jossa he kysyivät, miten tapahtuma meni ja myivät meille vielä suoraan palveluitaan. Tagomosta jäi todella hyvä tunne ja mikäli tarve tulee, ovat he yhteistyölistalla omalla alallaan meillä ensimmäisenä.

 

 

Pohdinta

 

Tapahtumasta jäi jälleen yksi verkostoitumistapahtuma povitaskuun, joka auttaa jatkossa käymään vastaavissa hyvin valmistautuneena ja käyttäytyä paikan päällä niin, että saa tapahtumasta kaiken irti. Sarasvuota oli inspiroivaa katsoa ja kuunnella niin esiintymismielessä, kuin asiapohjaltakin. Jotkut hänen asioistaan oli ehkä joko hankalasti muotoiltu itselle, liian korkealentoisia ymmärrykselleni tai sitten ymmärrettäviä, mutta ei ehkä heti valmiita vietäväksi tiimiyritykseemme, koska meillä on esimerkiksi vielä paljon muita ongelmia selätettävänä, ennen kuin pääsemme sinne asti.

 

Tärkeimmät opit mainitsin kuitenkin edes lyhyesti tässä esseessä ja ne jäivät mieleen lähinnä juuri siitä syystä, että ne ovat helppoja suoraan verrata tämänhetkiseen organisaatioomme ja tilanteeseemme.

 

Lähteet

 

Sarasvuo, J. 2023. Tagomo Bisnesluokka 3.0. 3.10.2023. Tamperetalo. Tampere.

Kommentoi