Tampere
27 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Suuria teemoja pienille ihmisille



Kirjoittanut: Mikko Laaksonen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Omassa lapsuudessani on tullut katsottua paljon käsin piirrettyä animaatiota ja nykyään suurin osa Disneyn ja Pixarin elokuvista on tietokoneilla tehtyjä. On siis helppoa arvostaa käsintehtyjä töitä, myös elokuvissa, sillä niistä huokuu zen-henkinen maailma ja pidän siitä, että niissä useimmiten käsitellään syvällisempiä ihmisyyden teemoja. Tämän vuoksi kyseiset elokuvat eivät ole vain lapsille, vaikka lasten elokuvakategoriaan kuuluvatkin. Ne silti puhuttelevat helposti kaiken ikäisiä ja tuovat aina uutta ajateltavaa. Mikäli aikuisena tulee katsottua esim Disneyn elokuvia, se johtuu lähinnä komiikan puhuttelevuudesta, kuin syvällisempien aiheiden käsittelystä. Luin Yle Uutisten artikkelin Miyazakin elokuvista ja sen tekemä vaikutus riitti valitsemaan tämän blogiesseen lähteeksi.

 

Suuria teemoja pienille ihmisille

 

“Miyazaki on Walt DisneySteven Spielberg ja Orson Welles yhtenä, mukanaan pieni ripaus Claude Monet’n neroutta maisemissaan ja enemmän kuin hitunen Roald Dahlin viekasta ja älykästä ymmärrystä lapsista.”

 

Yle Uutisen artikkelin kirjoittaja toteaa tämän yllä olevan Tim Morrisonin kuvauksen japanilaisesta Hayao Miyazakista saavan lukijan hiljaiseksi. Monet Miyazakin elokuvat ovat sankaritarinoita, mutta vielä selvemmin niissä tulee ilmi ihmisen inhimillinen puutteellisuus. Aika monissa elokuvissa on mustavalkoisemmin aseteltuna hyvä vastaan paha, mutta Miyazakin elokuvissa näkyy koko kirjo.

 

Sama teema ihmisten pyrkimyksistä nostaa ihmistä luontoa tärkeämmäksi näkyi elokuvassa Henkien kätkemä, jossa joen jumala on muuttunut mönjäksi. Lopulta syy onkin jokeen heitetyssä roskassa, mikä tässä tapauksessa oli jokeen heitetty polkupyörä. Vaikka ihminen kuinka pyrkisi erottamaan itsensä luonnosta, se ei onnistu. Luonto lopulta aina iskee ihmistä vastaan ja kostaa kärsimyksensä. Ainoa tapa säilyttää rauha ja onnellinen tulevaisuus vaatii ihmistä muuttamaan toimintansa ja hyväksymään rajallisuutensa.

 

Nämä aiheet ovat isoja aiheita pienille ihmisille. Verrattuna Disneyn elokuviin, näissä ollaan todella suurten kysymysten äärellä, ja se vaatii lapsen mieleltä paljon enemmän. Kuten Ylen kirjoittaja totesi, tämä tekee niistä ajattomia klassikoita, koska näihin on helppo palata myös aikuisena, kypsin silmin ja silti kyseisistä pätkistä saa uutta ajateltavaa.

 

Esimerkiksi Totoro elokuvassa kaksi tytärtä muuttavat isänsä kanssa maaseudulla ja elokuva kertoo surusta, sairaudesta ja lasten äidin kärsimyksestä sairautensa kanssa. Silti elokuva on onnellinen ja kuvaa elämän pienistä iloista nauttimista. Se on hyvin vahvasti lapsen silmin kuvattu ja katsoja ei välttämättä edes hoksaa elokuvan isän ikävää. Totoro on elokuvassa metsän henki, jonka vain lapset voivat nähdä. Se kuvastaa lasten mielikuvitus maailmaa, mikä tukee ja suojelee lapsia surulta ja ikävältä. Se tuo lasten elämään iloa ja auttaa vaikeissa hetkissä. Tämä toimii hienona työkaluna vaikeiden asioiden käsittelyyn.

 

Uskon tulevaisuudessa tulevani katsomaan Miyazakin elokuvia esikoispoikani kanssa. Tämän artikkelin myötä silmäni ovat esiin tuleville teemoille varmasti entistä avoimemmat. Loppuun vielä pieni fakta, Miyazaki oli yksi Muumien tekijöistä, ja oli mekaanisten sotakoneiden fanina toivonut myös Muumeihin tankkia. Tämä saattaa kuulostaa hivenen ristiriitaiselta hänen syvällisten teemojen lomassa, mutta hän on itsekin sanonut, että “ihmisten edesottamuksia ja kekseliäisyyttä mekaniikassa voi kuitenkin ihailla ilman, että ihailisi sitä, mihin keksintöjä käytetään.” 

 

Lähteet:

https://yle.fi/uutiset/3-11417560

Kommentoi