Tampere
23 May, Thursday
25° C

Proakatemian esseepankki

Sport & Business Seminar 2022



Kirjoittanut: Petra Kokko - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto

 

Sport and Business Seminar, tutummin SBS, on järjestetty vuodesta 2017 lähtien. Sen tarkoituksena on tuoda yrityselämää ja huippu-urheilua lähemmäksi toisiaan. Yhden päivän kestävä kokonaisuus koostuu eri tahojen edustajien puheenvuoroista. 

Vuoden 2020 tapahtuma saatiin järjestettyä juuri ennen pandemian alkamista, mutta tästä johtuen vuoden 2021 tapahtuma jäi kokonaan välistä. Uusi projektiryhmä koottiin vuoden 2021 aikana, jolloin päätettiin, että mikäli maailman tilanne sallii tapahtuma tultaisiin järjestämään vuoden 2022 keväällä.

5.5.2022 tapahtuma saatiin järjestettyä Lempäälän Ideaparkin Bläk-Boks areenalla. 

 

Teema, tavoitteet ja kohderyhmä 

 

Pyrimme tapahtuman myötä tuomaan urheilumaailmassa käytettäviä ja hyväksi todettuja asioita osaksi työelämää. Yritysmaailman on mahdollista hyödyntää huippu-urheilusta esille tuotuja erilaisia ja uusia näkökulmia. Sitä urheilumaailman tietynlaista asennetta ja mentaliteettiä olisi mahdollista soveltaa tulevaisuuden työelämässä. Koemme, että ihmisille on entistä tärkeämpää kokea merkityksellisyyttä työnteossa sekä tiedostaa omat tavoitteet. Myös itsensä jatkuva kehittäminen korostuu jokapäiväisessä työnteossa yhä enemmän. 

 

Tämän vuoden tapahtuman keskeisenä tavoitteena on tuoda erityisesti huippu-urheilun asennetta yritysmaailmaan.Teema pyörii joukkuehengen, periksiantamattomuuden ja kilpailuhenkisyys ympärillä. Haluamme haastaa nykyistä ajatusta työelämästä huippu-urheilijoiden näkökulmasta. Tapahtumassamme halusimme panostaa myös verkostoitumiseen ja sen luomiin mahdollisuuksiin. 

 

Tapahtumapaikkana meitä palveli uusi moderni monitoimiareena Lempäälän Ideaparkissa. Koimme, että tapahtuman tunnelman vuoksi urheilullisella ympäristöllä oli suuri merkitys. Tapahtumapaikka vastasi meidän tarpeisiin ja asiakaspalautteiden mukaan tunnelma jota tavoittelimme, toteutui. 

 

Suurin kohderyhmä tapahtumassamme oli yritykset ja heidän asiakkaat. Pyrimme myös selvittämään yrityksen taustoja ja arvoja ja mahdollisia yhteyksiä urheiluun. Lipunmyynnin loppuvaiheessa huomasimme, että kohderyhmän rajausta olisi voinut tehdä vielä enemmän. Vasta näin jälkikäteen ymmärtää kohderyhmän rajauksen merkityksen ja, että siihen kannattaa uhrata aikaa, sillä kaikki ei sovi kaikille. 

 

Teema ja esiintyjät

 

Teema ja esiintyjät on haastavin alue tapahtuman rakentamisessa, vaikka aluksi se kuulosti helpoimmalta. Aiheen rajaaminen tuotti valinnan vaikeutta. Tapahtuma tavoitteena oli tuoda erityisesti huippu-urheilun asennetta yritysmaailmaan. Joukkuehenki, periksiantamattomuus ja kilpailuhenkisyys olivat keskeisimpiä tavoitteita. Halusimme haastaa nykyistä ajatusta työelämästä huippu-urheilijoiden näkökulmasta. Pyrimme valitsemaan puhujat, siten että heillä olisi aiheesta kokemusta ja kokivat teeman tärkeäksi. 

 

Puhujiksi valikoitui Aslak de Silva, jolla on rautainen kokemus yritysmaailmasta, mutta myös kurinalainen kokemus urheilumaailmasta. De Silva toi tapahtumaan eniten yrityspuolen näkökulmaa. De Silva puhui tapahtumassa voittajan tavasta ajatella, millä tavoin pääsee kohti tavoitteita. Hänen puheenvuoro oli todella inspiroiva ja uskottava, innosti yleisön olemaan mukana. Hänellä oli selvästi kokemusta aiheesta ja esiintymisestä.

Puhuja parina meillä oli Manse PP:lukkari Juha Puhtimäki ja tämän eniten pelinjohtaja Matti Iivarinen. Tämä duo puolestaan pyrki tuomaan urheilijan ja valmentajan näkökulmaa ja roolia suorituksen aikana. Tätä voitiin soveltaa yritysmaailman toimintaan ja ihmisten väliseen dynamiikkaan esimies – työntekijä.

Kolmantena puhujana oli Kiira Korpi. Korpi kertoi avoimesti oman tarinansa. Esitys oli koskettava ja antoi raakoja esimerkkejä oman päänsisäisitä kamppailuista. Korpi oli kovin samaistuttava ja aito, hän asettui samalle tasolle kuuntelijoiden kanssa. 

Tapahtumassa luotu draaman kaari oli onnistunut puhujien ja esitysten osalta. 

 

Otimme mallia aikaisemmista tapahtumista kun pohdimme tapahtuman rakennetta. Halusimme säilyttää jo hyväksi todetun rakenteen kolmesta pääpuhujasta ja pelaaja-valmentaja duosta. Halusimme luoda jotain omaa ja täten lisäsimme päivän ohjelmaan paneelikeskustelun. 

Paneelikeskustelussa osallisena oli mentaalivalmentaja, entinen kilpatanssia ja kaksoisyrittäjä Mirelle Lund, performance valmentaja ja yritysvalmentaja Heikki Huovinen ja entinen jääkiekkoilija Pekka Saravo. Näiden kolmen kemia pelasi ilmiömäisesti lavalla. He toivat yleisölle huumoria, lentäviä lausahduksia ja rehellisiä oppeja. Yleisö eli tässä mukana. 

 

Kaiken kaikkiaan teema oli vieläkin liian laaja jälkeenpäin ajateltuna, mutta puhujat kaikki onnistuivat olemaan mukana teemassa. Draaman kaari oli onnistunut. Ensin oltiin vakavia, sen jälkeen opittiin ja naurettiin kippurassa ja päivä tuli päätökseen koskettavan tarinan muodossa. 

 

Viestintä ja Markkinointi

 

Koko tapahtuma kokonaisuuden markkinointi ja viestintä oli hyvin vajavaista, vailla suunnitelmaa ja syvempää tavoitetta. Ajatuksissamme koimme todennäköisesti vanhan asiakasrekisterin riittävän, kunhan vaan kehittäisimme lavalle mahdollisimman nimekkään ja kiinnostavan porukan. Kokeilimme muutamaan otteeseen sosiaalisen median maksettua mainontaa, saavuttamatta sen suurempia lopputuloksia. Ylipäätänsä tuntui, että meiltä puuttui hyvin vahvasti oma ajatus tapahtuman sydämestä ja tavoitteesta. Tämän loistaessa poissaolollaan on erittäin vaikeaa edes miettiä viestintää ulospäin markkinoinnin puitteissa. Jouduimme kertaalleen siirtämään tapahtumaa eteenpäin, mikä vaikeutti omaa ajatusta ja lisäsi samalla työtaakkaa puolella. Saman työn tekeminen kahteen otteeseen riisti meiltä aikaa konseptin kehittämisestä ja piti meidät visusti puhuja / yhteistyökumppani puolen parissa. 

 

Epäonnistuimme täysin olemassa olevien asiakkaiden / kävijöiden viestinnässä. Olisimme halunneet pitää tiivistä yhteyttä heihin, pitää huolta heidän tarpeistaan ja vastata mahdollisiin kysymyksiin. Kävi ilmi, että viikko ennen tapahtumaa moni “maksava” asiakas ei ollut edes nähnyt lippua tai muistanut edes koko tapahtumaa. Siitä selvittiin onneksi pienin vahingoin, mutta kuten lukea saattaa – se oli kaukana meidän ihannetilanteesta. Kävijöillä oli käytännössä tiedossa vain tapahtumapaikka ja hatarasti kellonaika aloitukselle.

 

Pohdinta 

 

Viimein kun saimme tapahtumapäivän parsittua kasaan lukuisista vastoinkäymisistä huolimatta, meidän fiiliksemme eivät olleet kummoiset.Tapahtumapäivään oli ladattu suuria odotuksia ja päivää oli odotettu pitkään. Tapahtumapäivästä oli vaikea nauttia, vaikka suurin osa asioista meni todella hyvin tilanteeseen nähden. Suurin osa kävijöistä oli todella tyytyväisiä ja muutamat vielä hehkuttivat tapahtumaa jälkikäteen sosiaalisessa mediassa. Vähäinen kävijämäärä osoittautui meille sekä yhteistyökumppaneille pettymykseksi tapahtumapäivänä. Lippuja meni n. 250 kappaletta, paikalle rekisteröityi 120. Kova työmäärä taipui lopulta suureksi pettymykseksi, vaikka kokonaisuudessaan olemme huomattavasti taitavampia ja tietoisempia tapahtuman järjestämisestä ja yritysasiakkaiden yhteistyöstä.  Vaikka itse emme ole tyytyväisiä, on meille tärkeää kuulla että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä ja puhujat onnistuivat omissa vedoissaan. Ensimmäinen kerta meille kun järjestimme tapahtumaan ja olemme tyytyväisiä, että saimme sen järjestettyä pandemiasta, sodasta ja lakoista huolimatta.

 

Esseetä kirjoittamassa mukana olivat Sandra Hyttinen ja Markus Tervo

Kommentoi