Tampere
27 May, Monday
21° C

Proakatemian esseepankki

Someton itsensä brändääjä



Kirjoittanut: Iiris Sorri - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Brändi- tuo sana, joka kantautuu korviin niin työelämässä, arjen keskusteluissa, kuin akatemiallakin. Tuntuu, että sana on vakiintunut arkikieleemme, emmekä pohdi sen merkitystä tai taustoja syvällisemmin. Mikä on brändi? Miten se luodaan? Voiko nykypäivänä luoda uskottavaa henkilöbrändiä ilman sosiaalisen median apua? Näihin kysymyksiin haluan lähteä selvittämään vastauksia esseessäni. Ehkä tämä essee jopa määrittää sen, voinko tulevana yrittäjänä jatkaa semi somettomana vai onko aika hypätä nykyaikaan ja sosiaalisen median pyörteisiin.

 

 

Mikä on brändi?

Moni saattaa ajatella, että brändillä tarkoitetaan yrityksen tyylikästä logoa tai tavaramerkkiä, mutta se on paljon muutakin. Jos kyse olisi vain näistä voisivat yritykset palkata taitavan graafikon suunnittelemaan logon ja TADAA, brändi on valmis. Brändi on erittäin tärkeä osa yrityksen toimintaa ja se ohjaa sen jokapäiväisiä päätöksiä. (Haverinen 2016) Esimerkkejä tällaisista toimista on mm. Asiakaspalvelu, verkkosivut, some-julkaisut ja jopa yrityksen tiloissa soiva musiikki. Brändin voi nähdä ja kuulla ja sitä voi jopa koskettaa. Se on tunne, joka asiakkaalla on jotakin yritystä kohtaan. Loppukädessä asiakkaat siis luovat brändin ja sen takia sen rakentaminen vie aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Tottakai yrityksen ilme ja visuaalisuus ovat tärkeä osa brändiä ja pelkästään ne heijastavat nopeasti haluttuja asioita ulospäin. (Koski-Sipilä 2020)

 

 

Entä sitten henkilöbrändi?

Sinä olet henkilöbrändi halusit sitä tai et. Niin kuin yrityksenkin brändi, määräytyy henkilöbrändikin jokapäiväisen käytöksemme ja tekojemme seurauksena. Henkilöbrändin ei tulisi olla toinen persoona vaan se tulisi rakentaa oman persoonan ympärille omaa osaamistaan korostaen. Ei pelkästään siksi, että valheellista kulissia on mahdottoman vaikea ylläpitää, vaan myös siksi, että ihminen kyllä tunnistaa epäaitouden kilometrien päähän. (Hyppänen 2018)

Kun lähdin etsimään tietoa henkilöbrändistä, silmiini osui jatkuvasti sana Some. Oikeastaan koko henkilöbrändi termi tuntuu pyörivän verkossa itsestään jaettavien asioiden ympärillä.  ”Valitse oikeat kanavat, ole aktiivinen, postaa kiinnostavia asioita” Tämä kuulosti huolestuttavalta, sillä itselläni ei ole juurikaan, mitään sosiaalisen median kanavia käytössä. Otsikko saattaa olla harhaanjohtava, sillä en täysin somepimennossa ole elänyt. Minulla on facebook-tili, jota olen laiskasti päivitellyt viimeksi noin 12 vuotta sitten. Minulla on jopa tiktok, jota silloin tällöin selailen hymähdellen, mutta minulla ei ole minkäänlaista somepersoonaa. Se on ollut minulle eräänlainen ylpeydenaihe, etten ole koskaan ollut esimerkiksi Instagramissa toisten painostuksesta huolimatta.

 

En oikeastaan löytänyt Henkilöbrändille yhtä virallista määritelmää, vaan sille löytyi monta erilaista tulkintaa. Eniten kuitenkin painotettiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa brändin luomista itselleen. Myönnettäköön, että olen tämän suhteen hieman vanhanaikainen. Haluaisin luoda henkilöbrändini kasvotusten, enkä somen välityksellä. Haluaisin lähestyä ihmisiä kasvotusten rennosti tutustuen, hurmata letkautuksillani ja omilla ajatuksillani.  Haluaisin käydä tapahtumissa ja tutustua henkilökohtaisesti alani ihmisiin ja jakaa tietotaitoani samalla uutta tietoa toisilta saaden. Nykymaailmassa tällainen on hidas, vaivalloinen ja ehkä jopa mahdoton keino. Ymmärrän, että on melkein naurettavaa olla hyödyntämättä sosiaalista mediaa, sillä se on helppo ja ilmainen tapa brändätä itseään. Some mahdollistaa myös verkostoitumisen ympäri maailmaa. Aion ehdottomasti aktivoitua somen saralla koulun aikana, sillä tiimissäni on monta sometaituria.

 

Sanotaan näin, että henkilöbrändin luominen somessa on helpompi polku, mutta ilman someakin sen voi luoda. Henkilöbrändin luo kuitenkin lopulta toisten ihmisten mielikuva sinusta.

 

 

 

Lähteet:

Haverinen, S. 2016 Aloittavan yrityksen brändin rakentaminen : case: Vaino Productions Oy. Tampere: Viitattu 14.9.2022 https://andor.tuni.fi/discovery/fulldisplay?docid=alma995791186905973&context=L&vid=358F

 

Hyppänen, A. 2018 Mikä on henkilöbrändi ja mihin sitä tarvitaan? Viitattu 14.9.2022 https://asialinja.com/henkilobrandi-ja-henkilobrandays/

 

Koski-Sipilä, M. 2020 Mikä on brändi? Viitattu 14.9.2022

https://bstr.fi/blogi/mika-on-brandi/

 

Kommentoi