Tampere
21 May, Tuesday
17° C

Proakatemian esseepankki

Sesonkimyynti



Kirjoittanut: Jonna Satama - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Kirjoittajat: Jonna Satama, Ava Koskinen, Jasmi Koskela 

 

Alkusanat 

Sesonkimyynti on aihe, joka puhututtaa Proakatemialla etenkin joulun lähestyessä. Pitkin vuotta pohditaan ja mietitään eri sesonkeja varten erilaisia projekteja. Usein ideat jäävät kuitenkin pöytälaatikkoon, sillä sesonki on ohi jo ennen kuin on keretty evää heilauttamaan. Roimassa on tällä hetkellä monia projekteja meneillään, jotka voisivat hyödyntää enemmän sesonkimyyntiä. Tässä esseessä tutkimme sesonkimyyntiä lisää, jotta seuraavan sesongin koittaessa projektimme saavat myymisestä kaiken irti!  

 

Mitä on sesonkimyynti? 

Sesonkimyynnillä tarkoitetaan kausimyyntiä, jossa hyödynnetään eri vuodenaikoja, juhlapäiviä ja tapahtumia myynnin ja markkinoinnin tukena. Esimerkiksi ystävänpäivinä yritykset myyvät tuotteitaan ystävänpäivään liitetyin tarjouksin ja Äitienpäivää ennen mainokset kuhisevat äideille sopivia tuotteita. Sesonkimyynnissä tyypillistä on vedota ihmisen kauteen liittyviin tarpeisiin. Esimerkiksi ystävänpäivinä on tarkoitus juhlistaa ystäviä ja kumppaneita. Näinpä yleinen ystävänpäivän tarjous on kaksi yhden hinnalla, jolloin asiakas ostaa kaksi yhden hinnalla, mutta antaa toisen ostetuista tuotteista/palveluista kaverilleen tai kumppanilleen. Tätä tapaa käyttivät tänä vuonna (2023) esimerkiksi Seikkailupuisto Huippu ja Levi Center Hullu Poro. 

 

Eri sesongit mukana myynnissä 

Sesongeilla on valtava merkitys asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Sesonki tarkoittaa jotain ajanjaksoa tai tapahtumaa, jonka aikana jonkun tuotteen tai palvelun tarjonta ja kysyntä on korkeampaa ajankohtaisuuden vuoksi tai kyseessä on kaupallinen kampanja, jolloin asiakkaat osaavat odottaa alennuksia. Yritykset voivat ja heidän kannattaa hyödyntää myynnissään sesonkeja ja suosittuja myyntipäiviä, koska silloin ihmiset ovat myös halukkaita ostamaan. Ostohalukkuutta lisää se, että ihmiset ovat tottuneet sesonkien muodostamaan sykliin.  

Vuodenajat luovat omat sesonkinsa. Talviurheiluun liittyviä välineitä myydään eniten talvella ja kesään liittyviä puolestaan kesällä. Autojen renkaiden vaihto tarjoaa myös rengasliikkeille kaksi kuumaa sesonkia, jotka toistuvat vuodesta toiseen. Myös satokauden tarjonta vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Erilaisia sesonkeja, joita yritykset voivat hyödyntää on monia ja niitä riittää tasasin väliajoin koko vuodelle. 

Yllä mainittujen juhlapäivien lisäksi yritys voi tarttua esimerkiksi näihin sesonkeihin ja tapahtumiin: 

  • Juhannus 
  • Joulu 
  • Uusi vuosi 
  • Pääsiäinen 
  • Kesä-, Hiihto-, syys- ja joululomat 
  • Vappu 
  • Halloween 
  • Suomen Itsenäisyyspäivä 
  • Isänpäivä 
  • Lemmikkien päivä 
  • Back to school 
  • Venetsialaiset 
  • Rapujuhlat 

 

Sesonkien hahmottamisessa auttaa vuosikello, jonka tarkoitus on auttaa yrittäjää jäsentämään koko vuoden kulkuun vaikuttavat tekijät (Apuadigiin.fi N.d.). Vuosikelloja voi olla useampia, joissa voi hyödyntää eri teemoja, kuten strategiasuunnittelua tai markkinointisuunnittelua (Apuadigiin.fi N.d.) 

Vuosikelloa suunnitellessa on olennaista huomioida kaikki tekijät, jotka vaikuttavat vetoketjun lailla tehtäviin toimenpiteisiin – markkinointikampanjaan voi liittyä toimenpiteitä, jotka on tehtävä ennen itse mainoskampanjan suunnittelua. Jos yritys on osallistumassa esimerkiksi joulumyyjäisiin, on huomioitava myyjäisten pöytäpaikan varaus tai päätettävä myytävät tuotteet. Mainoskampanjaa ei voi aloittaa, ennen kuin ennakkovalmistelut ovat selvillä (Apuadigiin.fi N.d.). 

 

 

 

Yllä olevasta sesonki myynnin vuosikellosta huomaa, kuinka vuosi kuhisee erilaisia myyntipaikkoja.  

Miten valmistautua sesonkiin? 

Akatemian kokemuksiin pohjaten on heti helppoa todeta, että tärkeintä on prosessin aloittaminen. Valmistautuminen sesonkiin on parempi tehdä mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään. Syy, miksi akatemialla sesonkimyynti on suhteellisen vähäistä voi olla se, että tutkinto-ohjelmassamme sesonkimyynnin suunnitteluun vaikuttaa kesäloma. Kesälomat aiheuttavat pienen pysähdyksen aktiiviseen liiketoimintaan, kun osa menee töihin eikä aikaa tiimiyritykselle jää. Kun liiketoiminta hetkeksi jää, menee syyslukukauden alusta muutama viikko, ennen kuin porukka pääsee taas akatemian rytmiin mukaan. Tämä katkos vaikuttaa olennaisesti myös syksyn ja joulunajan sesonkimyynteihin – Kun alamme miettimään vasta syysiltojen pimeydessä, että mitähän sitä keksisi jouluksi, olemme jo liian myöhässä. Nopealla aikataululla voidaan kyllä saada aikaan jos jonkinmoisia pop up -myyntipisteitä, mutta myynti ja markkinointi usein jää toissijaiseksi eikä niitä toteuteta tavoitteellisesti välttämättä ollenkaan. Kokemustemme perusteella tärkeää on siis saada sesonkiprojektit ajoissa käyntiin, jotta niistä saa kaiken irti. 

Jos liiketoiminta tai projekti on ollut jo käynnissä ja myynyt aikaisemmilla sesongeilla, alkaa uuden sesongin valmistelu aikaisempien myyntien analysoinnista. Mitä tuotteita tai palveluita myytiin ja minkä verran ja millaista markkinointia käytettiin. Milloin markkinointi viimeksi aloitettiin ja millaisia kanavia käytettiin? Osuiko markkinointi nappiin vai onko siinä parannettavaa? Tämän aikaisempien myyntien datan kautta pystyy suunnittelemaan mihin tuotteisiin tai palveluihin kannattaa panostaa ja mitä ehkä pudottaa pois tarjonnasta. Se helpottaa varastonhallintaa, kun varastoon ei osteta sellaista mikä liikkuu hitaasti. (ogoship.fi, N.d.)  

 

Projekticase 1. Tupa Creative House – Mitä pitää ottaa huomioon valmistautuessa palvelun myyntiin sesongille? 

Projektissamme Tuvassa teemme sisältömarkkinointia yrityksille. Näin joulun alla olemme myyneet muutamille yrityksille sisällöntuotantoa TikTok-joulukalenterin muodossa. Vastaanotto idealle on ollut innostunut ja hyvä, mutta palautteena meille on kerrottu, että olemme myynnin kanssa liian myöhässä. Joulunajan budjetit ja suunnitelmat ovat olleet jo valmiina. Yritysmyynnissä on oltava todella ajoissa. Kohderyhmämme koostuu keskisuurista yrityksistä ja yleensä tällaisissa yrityksissä vuosibudjetti suunnitellaan jo edellisen vuoden puolella. Niinpä sesonkimyyntiä ei voi tehdä itse sesonkina, niin kuin kuluttajien kohdalla tehdään, vaan esimerkiksi TikTok- joulukalentereita olisi pitänyt myydä jo kesällä tai jopa alkuvuodesta. Antti Sekki ja Mika Niemi kertovat kirjassaan Menesty Yrittäjänä (2016) myös yritysmyyntien ketteryyden olevan yksi tärkeä osatekijä sesonkimyynnissä onnistumiseen. Jos neuvotteluihin ja sähköpostien vaihtamiseen kuluu useita viikkoja, voi sesonki olla jo ohi eikä kauppaa enää synny. Sekin ja Niemen mukaan onkin siis tärkeää, että myyntiprosessi pidetään nopeana ja jos siihen ei pystytä, siitä ilmoitetaan asiakkaalle. Jos hintaa tavaralle odotellaan kaksi viikkoa ja sen jälkeen aletaan vasta pohdiskelemaan ostoeriä, sesonki saattaa valua ohi. Jokainen viivästynyt viikko on menetettyä liikevaihtoa. (Sekki & Niemi 2016.) Olennaisinta yritysmyynneissä on siis ajoissa oleminen ja ketterä palvelu. 

Koska Tuvassa myymme palvelua emmekä tuotetta, meidän ei tarvitse ottaa huomioon sesonkia suunnitellessa esimerkiksi myyntieriä tai varaston kokoa. Se, mitä meidän täytyy pohtia, on se, että voimmeko hyödyntää eri sesonkeja myyntiargumenttinamme, niin kuin olemmekin jo tehneet edellä mainitun TikTok-joulukalenterin myötä.  

 

Projekticase 2. Kaius Vaate – aloittavan vaatebrändin haasteet sesonkimyynnin parissa 

Kaius Vaate on kotimaiseen muotiin keskittynyt vaatebrändi, joka lähti aluilleen noin vuosi sitten, joulukuussa 2022. Tammikuussa kun aloimme suunnittelemaan ensimmäistä tuotettamme, päädyimme luonnollisesti T-paitaan, nimenomaan kesäsesonkia ajatellen. Siihen aikaan ihmiset kyselivät kollege -paitojen perään, koska oli talvi, mutta ymmärsivät että tähtäämme ensimmäisenä kesäsesonkiin. Ensimmäinen kevät meni pitkälle tuotantoketjua muodostaessa ja huomasimme toukokuussa olevamme myöhässä aikataulusta, sillä ajatuksena oli saada ensimmäinen tuote myyntiin jo kevään puolella tai viimeistään kesäkuun ensimmäisten viikkojen aikana.  

Kuten arvata saattaa, kesä tuli ja myös meidän projektillemme kävi niin kuin mainitsimme jo tässä esseessä aikaisemmin. Tiimiyritys jäi tauolle ja kesä toi omat työt tullessaan, jolloin meillä ei ollutkaan resursseja työstää projektia siihen pisteeseen kuin olisimme halunneet. Kun otetaan huomioon, että olimme jo valmiiksi myöhässä aikataulusta, ei asiaa helpottanut yhtään, että myös muut yrittäjät olivat lomailemassa, kun materiaalitilauksia olisi tarvinnut tehdä. Lopulta ensimmäiset T-paidat saatiin kuin saatiinkin valmiiksi elokuussa.  

Ottaen huomioon, että tavoitteemme oli tehdä T-paitoja nimenomaan kesäsesonkiin, mentiin tässä kohtaa hieman metsään. Huomasimme, miten tärkeää on realistisesti miettiä jo etukäteen, kuinka kauan esimerkiksi tuotteen valmistusprosessi kestää. Toki tämä oli ensimmäinen tuotteemme, joten aikaa meni jo pelkästään tekijöiden ja materiaalien etsintään, emmekä osanneet arvioida siihen menevää aikaa. Elokuuhan on myös jokseenkin kesäkuukaudeksi luokiteltava, eli pieni mahdollisuus sesongin hyödyntämisessä edelleen oli. Kiireisen kesän takia verkkokauppamme työstäminen oli kuitenkin jäänyt minimiin, joten aloimme vasta syyskuussa valmistelemaan verkkokauppaa myyntiä varten. Näin ollen kauppa saatiin viimein auki marraskuun puolella, jolloin ei ollut kesäsesongista tietoakaan.   

 

Mitä opimme? 

Tästä opimme sen, että vaateteollisuuden alalla tuotteet tulee suunnitella jo todella paljon etukäteen, jotta ne ehtivät ajoissa myyntiin. Suunnittelun aloittamisen ajoitus voi vaihdella liiketoimintamallin, tuotekategorian ja markkinoiden mukaan, mutta yleisesti ottaen alalla kuulee puhuttavan, että suunnittelutyö voi alkaa jopa vuosi ennen kyseisen sesongin alkua. Toki nyt olisi helppo ajatella pakkasten paukkuessa, että kyllähän me tästä äkkiä hupparit väsätään kylmille keleille, kun on saatu tuotantoketjukin jo valmiiksi. Todellisuudessa se vaatisi kuitenkin niin isoa ajallista panostusta, että on järkevä ensin pohtia ja suunnitella mihin aikamme riittää seuraavien kolmen kuukauden aikana. Rick Pastoor kehoittaa kirjassaan Grip suunnittelemaan vuotta aina kvartaali kerrallaan, sillä sen pidemmälle meidän on vaikea nähdä ja elämä saattaa muuttua paljonkin jo ensimmäisen kvartaalin aikana, jolloin emme voi etukäteen tietää millainen suunnitelma sopii silloiseen elämäntilanteeseemme. (Pastoor 2022) Tätä oppia voisi hyödyntää esimerkiksi meidän projektimme kohdalla, jotta osaamme suhtautua suunnitteluvaiheen vaatimuksiin realistisemmin, sillä emme ole päätoimisia yrittäjiä, vaan joudumme samalla vastaamaan myös muihin opintojen vaatimuksiin.  

Sesonkiin tarttuminen ja verkkokauppiaan opas  

Vaikka kesäsesonki menikin sivusuun, tartuimme tilaisuuteen Black Fridayn kohdalla. Black Friday on Yhdysvalloissa alkunsa saanut ostospäivä, jolloin tuotteita tai palveluita myydään todella isolla alennusprosentilla. Niin sanottu ostosjuhla osuu kiitospäivän jälkeiseen perjantaihin, jolloin monet amerikkalaiset viettävät pitkää viikonloppua ja näin ollen heillä on aikaa viihtyä kaupoissa. (Ilta-sanomat, 2018) Black Friday on alkanut näkymään selkeästi myös Suomessa viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta nykyään on herätty myös pohtimaan kulutusjuhlan negatiivisia vaikutuksia maapallollemme. Emme halunneet Kaiuksen kanssa yhtyä kulutuksen kannustamiseen, vaan päätimme sulkea verkkokauppamme perjantain ajaksi. Tämä on myös keino markkinoida ja vaikuttaa, sekä tuoda selkeästi esiin meidän arvomaailmaamme. Kaikkiin sesonkeihin ei siis tarvitse lähteä mukaan suoraan myynnin puolesta, mutta niitä voi hyödyntää osana markkinointia ja viestintää. Samaan tapaan toimii hyvän joulun tai juhannuksen toivotukset.   

Tutustuimme Ogoshipin ilmaisoppaaseen, jossa kerrotaan vinkkejä nimenomaan verkkokauppa yritykselle. Oppaan mukaan verkkokauppiaan tulee varmistaa, että tuotteista on sivuilla laadukkaat kuvat, tuotekuvaukset ja tekstit ovat kunnossa, ja että verkkokauppa alustassa riittää puhtia asiakaspiikkiin. (ogoship.fi, N.d.) Tämän takia Kaius Vaate toimii Shopify verkkokauppa-alustan alla. Shopify on yksi maailman suosituimmista verkkokauppa-alustoista, jota käyttää myös isot brändit, joilla on paljon liikennettä sivustoilla etenkin uusien julkaisujen yhteydessä. Lisäksi Shopify on täysin pilvipohjainen, jolloin itse ei tarvitse huolehtia alustan palvelimista, tietokannoista, päivityksistä taikka ylläpidosta.  Shopify tarjoaa 24/7 tuen sähköpostilla, chatissa ja puhelimitse, joten apua saa myös helposti ja nopeasti tarvittaessa.  

Sesonkimyynnin tulevaisuus osana liiketoimintaamme 

Vaikka Kaius Vaate tulee varmasti tulevaisuudessa julkaisemaan tuotteensa sesonkeja hyödyntäen, emme halua olla kuitenkaan riippuvaisia niistä. Tavoitteemme on luoda ajattomia vaatekappaleita, jotka säilyvät hyvänä vuosienkin kuluttua. Tämä tarkoittaa sitä, että emme tee tuotteita trendeihin perustuen tai hetken mielijohteesta, jolloin meille luonnollisesti ei tule jäämään käsiin vain sesonkiin sopivia vaatteita. Tavoite on, että kaikkia tuotteitamme löytyy verkkokaupasta ympärivuoden, joten haluamme keskittyä pikkuhiljaa kasvattamaan tuoteperhettämme. Emme siis tee tuotteitamme vain sesonkipohjaisesti, vaikkakin saatamme hyödyntää sesonkeja muuten markkinoinnin keinona.  

 

 

Projekticase 3.  Personoidut painotuotteet. – Miten sesonkeja voidaan hyödyntää tuotevalikoiman ja myynnin suunnittelussa?  

 

Aluillaan olevassa painotuote projektissa on myyntistrategiaa mietitty sesonkien mukaan. Vaikka pääsääntöinen myyntikanava tulee olemaan verkkokauppa, on suunnitelmissa jalkautua sesonkien alla ja tapahtumien aikaan pop up-pisteillä face to face myyntiin. Personoitujen painotuotteiden konseptissa on ideana valmistaa persoonallisia tunteita herättäviä tuotteita sekä asiakkaille yksilöllisesti kustomoituja tuotteita. Pop up-pisteillä myydään tulevaan sesonkiin liittyviä tuotteita, joista ensimmäisessä vaiheessa keskitytään todennäköisesti mukeihin ja sukkiin. Mikäli laitteiston pystyy ottamaan mukaan tapahtumaan, toteutetaan yksilöllinen painaminen asiakkaan odotellessa. Muussa tapauksessa tilaus toimitetaan asiakkaille. Etenkin tällaisten tuotteiden kanssa, jossa tuotteita todennäköisesti ostetaan eniten lahjaksi, on sesonkien hyödyntäminen ensiarvoisen tärkeää. Kilpailu on myös sesonkien alla kovaa, siitäkin huolimatta, että isolla joukolla on samaan aikaan lahjanosto tarve. Persoonallisten tuotteiden avulla pystytään tarjoamaan ihmisille mahdollisuus hankkia jotain omanlaista, jossa lahjansaajaa on ajateltu. Ostoa helpottamaan ja ostamisen kynnystä madaltamaan, sesonkeja ennen jalkaudutaan verkon ulkopuolelle. Tämän avulla tuodaan lahjaidea näkyväksi ja se toimii samalla myös markkinointina verkkokauppaan. Koska osa liiketoiminnasta ovat persoonalliset valmiiksi suunnitellut tuotteet, täytyy näitä tuotteita olla valmiiksi painettuina varastossa etenkin pop up-myynneissä. Tästä syystä sesonkiin pitää varaston osalta valmistautua jo varsin hyvissä ajoin. Näissä valmiiksi painetuissa tuotteissa voidaan sesongit ottaa huomioon suunnittelemalla niihin grafiikat tarjoamaan tuotteita aina käsillä olevaa sesonkia ajatellen.  

Sesongin jälkeen haasteeksi voi muodostua sesongilta yli jäävät tuotteet. Ne voidaan joko myydä alennuksella tai sitten varastoida seuraavaan sesonkiin. Joulun kohdalla varastointi tarkoittaa kokonaista vuotta, ja kaupat pyrkivät myymään loput sesongin tuotteet isoillakin alennuksilla. Varastoinnin lisäksi liikkeet haluavat eroon tämän vuoden sesongin tuotteista, koska seuraavalle vuodelle on todennäköisesti tarjolla jotain uutta ja edellisvuoden joulutuotteet ovat mennen talven lumia.  Tässä aloittelevassa painotuote liiketoiminnassa varastonhallinta on ketterämpää, koska tuotteita on tarkoitus tehdä hieman menekin mukaan. Eli sesongin aikana varastoa pystyy ketterästi täydentämään ja jopa reagoimaan kysynnän mukaan.  

 

Mitä tapahtuu sesongin jälkeen? 

 

Myynnin osalta sesongin loppuvaiheessa yritykset voivat pyrkiä myymään loput sesongin tuotteet alennuksella tai varastoida ne tulevaa sesonkia varten. Varastossa olevat tavarat sitovat kuitenkin pääomaa ja esimerkiksi vuoden mittainen varastointi ei välttämättä ole yritykselle kovinkaan kannattavaa vaan päinvastoin. Kun rahaa on sidottuna vuodeksi joulutavaroihin, hidastaa se varaston kiertonopeutta. Varastojen kiertoajalla on keskeinen merkitys etenkin kauppaliikkeissä yrityksen kannattavuudelle ja tulorahoituksen riittävyydelle (Alma talent, N.d.). Varaston kiertoajan lisäksi suuriinkin sesongin jälkeisiin alennuksiin voi pakottaa sesonkituotteiden lyhyt ikäisyys esimerkiksi elintarvikkeisiin liittyvissä tuotteissa sekä joka vuosi tuleviin uusiin tuotteisiin sen ajan ilmiöihin liittyen. Nykyään “hype” trendejä tulee jatkuvalla syötöllä, jolloin tuotteet vanhenevat pois muodista entistä nopeammin.  

Sesongin jälkeen yritykset saavat myös varautua palautusten ja vaihtojen rumbaan. Erityisesti massiivisen joululahjaostosesongin jälkeen se lienee tuttua monelle liikkeelle. Etenkin verkkokaupoille palautusten ja vaihtojen hallinta voi olla hankalaa ja myös kallista. Kuluja aiheuttaa niin logistiikka kuin näihin liittyvät taloushallinnolliset tehtävät. Ne vievät työaikaa ja sen lisäksi aiheuttavat myös ihan suoria kuluja. Yrityksen kannattaa kuitenkin panostaa sujuvaan palautus ja vaihtokäytäntöön kuluista huolimatta, koska ne toimivat hyvänä markkinointina. Vaikka asiakas aiheuttaisi tässä hetkessä ylimääräisen kulun, on kuitenkin todennäköisempää, että hän palaa asiakkaaksi jatkossakin, kun palautus on ollut sujuvaa. Se on myös yrityksen ja brändin maineen kannalta tärkeää.  

Sesongin jälkeen on hyvä analysoida sesongin onnistuminen. Kuinka myynti vastasi odotuksia ja mitä sesongin aikana myytiin. Mitä parannetaan seuraavaan kertaan. Mitä tuotteita palautettiin ja vaihdettiin ja kuinka niiden prosessi sujui. Kokonaisvaltainen analysointi auttaa tulevia sesonkeja ja auttaa tekemään niistä entistä kannattavampia.   

 

Pohdinta 

 

Voimme todeta, että sesonkimyynti tarjoaa yritykselle lukuisia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita. Esseestä nousikin esiin, että yksi keskeisimmistä haasteista on ajoituksen merkitys. Kokemuksemme Proakatemialla osoittavat, että sesonkimyyntiin vaikuttavat tekijät, kuten kesälomat, voivat muodostaa hidasteen aktiiviselle liiketoiminnalle. Tämä puolestaan voi vaikuttaa negatiivisesti sesonkien hyödyntämiseen.  

Kuten projekti esimerkeistämme tuli ilmi, voi sesonkia hyödyntää niin palvelun kuin tuotteidenkin kohdalla. Kaikkia yhdistää kuitenkin se, että suunnittelu on aloitettava ajoissa. Tupa Creative Housen on myytävä jouluaiheista sisältöään jo kenties kesällä, ja painotuotteita valmistavan yrityksen tulee varata tarpeeksi aikaa grafiikoiden suunnitteluun. Sesonkimyynnin jälkeen yrityksen on tärkeää tarkastella myyntituloksia, varastonhallintaa ja palautusten käsittelyä. Mitä sesongista opittiin ja mitä voidaan parantaa tulevaisuutta varten? Esimerkiksi sujuvat palautusprosessit lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja näin vahvistavat brändin mainetta. 

Sesonkimyynti on monimutkainen kokonaisuus, joka vaatii huolellista suunnittelua ja taitoa oppia kokemuksista. Haasteista huolimatta sesonkimyynti tarjoaa parhaimmillaan ja oikein tehtynä yritykselle mahdollisuuden kasvuun ja asiakassuhteiden vahvistamiseen. 

 

 

 

 

 

 

Lähteet: 

Pastoor, R. 2022. Grip: The art of working smart. Äänikirja. Atena. Jyväskylä

Sekki, A. & Niemi, M. 2016. Menesty Yrittäjänä. E-kirja. Alma Talent Oy. Helsinki.  

STT. 2018. Tiedätkö, mistä tulee nimitys Black Friday? Kaksi selitystä yli muiden. Ilta-sanomat. Helsinki. Luettu 5.12.2023. 

https://www.seikkailupuistohuippu.fi/cms/en/ystaevaenpaeivae luettu 3.12.2023. Viitattu 3.12.2023.

https://www.hulluporo.fi/tapahtuma/tonttulan-ystavanpaiva/ luettu 3.12.2023. Viitattu 3.12.2023.

https://www.apuadigiin.fi/tyokalut/tiekartta/vuosikello/ luettu 3.12.2023. Viitattu 3.12.2023.

https://www.svea.com/fi-fi/yritykset/yritysblogi/lue/verkkokauppiaan-vuosikalenteri luettu 3.12.2023. Viitattu 4.12.2023.

https://www.paytrail.com/blog/valmistaudu-naihin-myyntipaiviin-jo-nyt luettu 3.12.2023. Viitattu 5.12.2023. 

https://www.ogoship.com/fi/verkkokauppiaan-selviytymisopas-sesonkimyyntiin , luettu 3.12.2023. Viitattu 5.12.2023. 

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005909858.html luettu 5.12.2023. Viitattu 5.12.2023.

 

Kommentoi