Tampere
27 May, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Rutiinisi = Sinä



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Pura rutiinit atomeiksi
James Clear
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Johdanto 

Aamulla herätessäsi nouset sängystä, puet päällesi vaatteet, jonka jälkeen käyt vessassa, peset hampaat ja siirryt keittiöön keittämään kahvia sekä valmistamaan aamupalan. Tämä on rutiini tai ainakin aamurutiini. Oikeastaan voisi sanoa, että se on rutiiniketju. Kykenet hoitamaan nämä aamuaskareet, sen enempää miettimättä, ikään kuin autopilotilla. Asioista on muodostunut niin tuttuja, että sinun ei tarvitse patistaa itseäsi tekemään niitä. Se tuntuisi oikeastaan oudommalta, jos aamurutiinit jäisivät kokonaan tekemättä. Mitä jos tämä sama ilmiö tapahtuisi, vaikkapa treenaamiseen tai lukemisen suhteen. Olisit luonut treenaamisesta niin vankan rutiiniketjun arkeesi, että tuntuisi oudommalta jättää treenaamatta, kuin salille meneminen. Miten saada kuntosalilla käynnistä tai lukemisesta yhtä automaattista kuin aamurutiineista? 

Muutoksen luominen esimerkiksi fyysiseen kuntoon on kylmää matematiikkaa. Treenatessasi silloin tällöin, ehkäpä 1–2 kertaa viikossa jättää pienen jäljen. Viikoittain 30 toiston punnerrus sessio tekee kuukaudessa vain 120 toistoa, joka ei juurikaan vaikuta fysiikkaan. Jos teet joka aamu kuukauden ajan 30 toiston sarjan punnerruksia, tästä muodostuu 900 punnerrusta kuukaudessa. Tämä todennäköisesti vaikuttaa jo positiivisesti fysiikkaasi. Tehdessäsi joka päivä 30 toiston sarjan punnerruksia vuoden ajan, siitä muodostuu 10 950 toistoa vuodessa. Muutos tapahtuu ainoastaan säännöllisyydellä ja jatkuvalla tekemisellä, eli uuden rutiinin luonnilla. Aloittaessani akatemian en juurikaan kirjoittanut, suoraan sanottua vihasin kirjoittamista. Tein esseitä ainoastaan pakollisissa koulutehtävissä. Sama päti minun kohdallani kirjoihin ja niiden lukemiseen. Nyt olen ollut akatemialla jo yli vuoden, kirjoittaminen tuntuu luontevalta ja, jopa helpolta, kun aihe on mielenkiintoinen. Lukemisesta on tullut normi, tuntuisi oudolta, jos en lukisi kuukaudessa ainakin 1-2 kirjaa. Olen siis muodostanut, jossa kuuntelen äänikirjoja bussimatkoilla ja kirjoitan samalla muistiinpanoja puhelimeeni. 

 

Miten uuden rutiinin voi luoda? 

Oikea kysymys tämän kysymyksen sijasta on “Keneksi haluat tulla?”. Useimmat meistä ajattelevat tavoitteiden kautta, kun minä saavutan tuon pisteen, olen tyytyväinen. Lopettaessani tupakoinnin elän terveellisemmin. Aloittaessani saliharrastuksen kuntoni kohenee ja olen itsevarmempi. Tekemällä 5 kauppaa viikossa olisin huippumyyjä ja olisin tyytyväinen palkkiooni. Voittajilla ja häviäjillä on samat tavoitteet. Menetelmät ovat se mikä ratkaisee. (Clear, J. 2020.) 

Toistamalla tietyn tavan, tämä vahvistaa sinulle identiteettiä toimintasi mukaan. Joka kerta liikuntaa harrastaessasi olet urheilija, aina kun rohkaiset työntekijöitä, olet johtaja ja joka kerta kun kirjoitat, olet kirjailija. Sama pätee myös huonoihin tapoihin, jos et ole tietoinen niistä. Ollessasi toistuvasti myöhässä voi ajautua ajattelemaan olevansa myöhästelijä. Tapasi määrittävät sen kuka olet ja sen mitä voisit olla. Saat sen mitä toistat. (Clear, J. 1:10. 2020.) 

Jokaisen hyvän rutiinin toistaminen ei pelkästään tuota tulosta, vaan antavat todisteen sinulle itsellesi, siitä millainen olet. Käyt lenkillä, olet liikunnallinen. Palautit esseen ajoissa, olet täsmällinen. Yhtä lailla kuin urheilussa tai myyntityössä onnistumiset ruokkivat lisää onnistumisia, niin hyvän rutiinin toistaminen ruokkii mieleisen identiteetin rakentumista. Tavoite on yksinkertaisesti onnistua valtaosan ajasta. Uudet identiteetit vaativat uutta todistusaineistoa. Jos mikään ei muutu toiminnassasi, ei mikään muutu tulevaisuudessakaan. Ensiksi päätä millainen ihminen haluat olla. Toiseksi todista se itsellesi pienten voittojen avulla. Kuka haluat olla, minkä puolesta haluat taistella, mitkä ovat periaatteesi ja arvosi, keneksi haluat tulla? Moni ei varmasti kykene vastaamaan edeltäviin kysymyksiin, mutta tietävät kuitenkin millaisia tuloksia haluavat. Haluat tuplasti enemmän palkkaa. Haluat olla fyysisessä paremmassa kunnossa. Tavoitteiden asettamisen ja tuloksien miettimisen sijaan, tulisi Clearin mukaan peruuttaa askelia taaksepäin ja pohtia millainen henkilö saisi nämä tulokset aikaan. Millainen henkilö pystyisi tekemään 50 punnerrusta? Millainen henkilö voisi tienata 5000 € kuukaudessa? Millainen henkilö voisi kirjoittaa kirjan? Tietäessäsi millainen ihminen haluat olla voit alkaa ottaa askelia kohti haluamaasi identiteettiä. (Clear, J. 1:16:48. 2020.) 

Miksi on niin tärkeää, että jostakin tavasta tulee osa identiteettiä? Kirjassa kuvaillaan tilannetta, jossa kolme ihmistä seisoo ulkona. Yksi heistä kaivaa taskustaan savukeaskin hän tarjoaa savuketta kummallekin vieressä seisovalle. Kummatkin kieltäytyvät savukkeesta, mutta vastaukset ovat erilaiset. Henkilö numero 2 vastaa “Ei kiitos, yritän lopettaa” kun taas henkilö numero 3 vastaa “Ei kiitos, en polta”. Vastauksissa on selkeä ero, koska jälkimmäinen vastaus pitää sisällään identiteettiin liitetyn toiminnan. En ole ihminen, joka polttaa. Ilmaistessa yrittävän lopettaa, hänen identiteettinsä pitää vielä toistaiseksi sisällään tupakoinnin. Hyvän rutiinin tullessa osaksi identiteettiä, sen ympärille alkaa muodostua ylpeyttä asiasta. Henkilö on käynyt vuoden aktiivisesti kuntosalilla, hänen identiteettinsä kuuluu kuntosalilla käynti. Tällöin on myöskin helppo ylläpitää rutiinia, eikä siitä noin vain luovu.(Clear, J. 1:17:23. 2020) 

 

Rutiinit voivat muuttaa itseesi liittyviä uskomuksiasi. (Clear, J. 1:17:23. 2020) 

Ennen kuin teet tiedostamattomasta tietoista, tiedostomaton ohjaa elämääsi. (Clear, J. 1:49:37. 2020.) 

 

Miten edes auttaa hyviä rutiineja? 

Kotimme on usein täynnä erilaisia häiriötekijöitä, jotka vaikeuttavat hyvien rutiinien muodostumista. Sohvalle istuminen voi johtaa puhelimen selailuun, vaikka pitäisi kirjoittaa. TV asetettuna suoraan sängyn eteen tekee sen aukaisemisesta illalla helppoa. Jos työpöydältäsi näkee pelikonsolin tämä jatkuvasti muistuttaa sinua alitajuntaisesti pelaamisesta. Monesti ne ovat kiinni niinkin arkisia asioita kuin työpöydän paikan valinta tai TV:n sijainti. Lisäksi tämän voi kääntää myös toisinpäin. Pitämällä työpaikkasi/yrityksesi lippalakkia näkyvillä olohuoneessa tai säilyttämällä työpapereita TV-tasolla muistutat itseäsi jatkuvasti tiedostamatta työasioista. Tämä taas synnyttää stressiä eikä anna mielen levätä. (Clear, J. 2:35. 2020.) 

Vakaa ympäristö, jossa kaikelle on omapaikkansa, helpottaa rutiinien syntymistä. Jos pelaat videopelejä samalla pöydällä, jolla kirjoitat esseitä, on tällöin huomattavasti haastavampaa keskittyä kirjoittamiseen. Katsoessasi Netflixiä aina samassa paikkaa, jossa tulisi nukkua ja välttää TV:n valoa ei ainakaan helpota nukahtamista. Paras ratkaisu olisikin jakaa oman kodin tilat niiden käyttötarkoituksen mukaan esimerkiksi näin: (Clear, J. 2:35:45. 2020.) 

sohva=rentoutuminen ja viihde 

sänky=lepo 

työpöytä=koulutehtävät ja työasiat 

Uuden rutiinin rakentaminen on helpompaa uudessa ympäristössä, koska siellä et joudu kamppailemaan vanhojen jo juurtuneiden rutiinien kanssa. Jos tuntuu että et pysty keskittymään kirjoittamiseen kotona, mene kirjastoon. Jos kotitreeneistä ei tule mitään, mene kuntosalille. (Clear, J. 2:37. 2020.) 

 

Uuden tavat vie aikaa 

Nana Heikkilä kertoo Fitness aiheisessa blogissaan uusien rutiinien luonnista. Hän kertoo uusien rutiinien luomisen vievän aikaa, joten edetä täytyy rauhassa ja maltilla jatkuvasti uusia asioita opetellen, pysyvästi. Uuden rutiinin luominen kestää keskimäärin 66 päivää University College Londonin mukaan. Kyseisellä kaavalla ihminen kykenee omaksumaan 5–6 rutiinia per vuosi. Tämän takia onkin tärkeää pohtia mitä rutiineja haluat oppia? (Heikkilä, N. 2016.) 

Jos tavoitteesi on vaikkapa terveellinen syöminen, se on liian laaja käsite, joka jää helposti sanahelinäksi. Tapa tulee määritellä spesifimmin. Esimerkiksi seuraavasti: (Heikkilä, N. 2016.) 

  • Juon joka ison lasin vettä puolikkaan sitruunamehun kera. 
  • Täytän puolet lautasestani kasviksilla ainakin työpaikkaruokalassa. 
  • Käyn aamukävelyllä tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin. (käyn kävelyllä 3 krt viikossa on liian ympäripyöreä)  

Kun yrittää luoda liian monta tapaa samanaikaisesti, jolloin työstettäviä asioita on liikaa, ei onnistu, ainakaan kauaskantoisesti. (Heikkilä, N. 2016.) 

 

Tiivistelmä 

Saavuttaakseen omat tavoitteet on muutettava omasta elämästäsi ja arjen rutiineista sellaiset, jotka tukevat tätä määränpäätä. Sinun täytyy tietää millaista elämää haluat elää, jotta saavutat määränpääsi. Pelkät tavoitteet eivät riitä, sillä tavoitteiden saavuttamiseksi täytyy muodostua rutiineja, jotka ovat pitkäkestoisia. Tärkeä kysymys onkin, “keneksi halua tulla?”, koska se määrittelee lopulta millaisia rutiineja arkesi pitää sisällään. Hyvien rutiinien toistaminen rakentaa tietynlaista minäkuvaa. Positiivista kuvaa itsestään, uudesta identiteetistään. Esimerkiksi, jos palautat esseen ajoissa, olet täsmällinen. Kun käyt lenkillä, olet liikunnallinen. Rutiinien avulla voit muuttaa itseesi liittyviä uskomuksiasi. Ympäristöllä vaikutus on suuri liittyen siihen saatko rutiinejasi muodostettua, sekä miten erilaiset häiriötekijät keskeyttävät toimintasi. Uudet muutokset eivät tapahdu nopeasti. Tapojen opettelu vie aikaa. Uuden rutiinin luominen voi kestää kuusikymmentäkuusi päivää. Lisäksi täytyy muistaa, että ei ota työn alle liian montaa asiaa kerrallaan ihminen kykenee omaksumaan vain 5–6 rutiinia per vuosi. Miettiessäni millaisia rutiineja haluan tälle vuodelle luoda, tulee mieleeni joitakin asioita, joita voin tähän 5–6 rutiiniin ottaa mukaan. Myynnin säännöllinen opiskelu on yksi niistä, sillä koen myyntipäivien voiton tärkeäksi tavoitteeksi niin tiimille kuin henkilökohtaisesti. Haluan etenkin kehittyä puhelinmyynnissä sekä face to face myynnissä, tämä vaatii minulta perehtymistä erilaiseen myyntikirjallisuuteen sekä hyvää asennetta uusien taitojen opetteluun. Toiseksi haluan kehittyä markkinoinnissa erityisesti somemarkkinoinnissa ja siihen liittyvissä lyhyiden videoiden luonnissa niin TikTok ja Instagram reels, tämän lisäksi haluan opetella videoeditointia paremmin. Nämä tavoitteet tulen saavuttamaan tietynlaisten rutiinien avulla, jotka liittyvät markkinointiin. Yksi niistä on Roiman markkinointitiimiin kuuluminen ja sitä kautta some sisällöntuotanto. Lisäksi Pigster projektin markkinoinnin luominen vahvistaa lyhyiden videoiden osaamistani ja videoeditointi taitojani.  

 

 

 

Lähteet: 

 

Heikkilä, N. Superfitme. Julkaistu 11.8.2016. Blogi. Luettu 7.1.2023. https://www.superfitme.fi/rutiinien-voima-miten-elamantapamuutos-starttaa/  

Clear, J. Pura rutiinit atomeiksi. Äänikirja. Storytel. 2020. 

Kommentoi