Tampere
30 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Ropinan myyntipäivät 2024



Kirjoittanut: Gren Soasepp - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Johdanto: 

Myyntipäivät ovat olleet Proakatemian perinne jo pitkään, ja ne tarjoavat tilaisuuden testata tiimien myyntitaitoja sekä kykyä ratkaista ongelmia tiukoissa aikarajoissa. Joka vuosi tiimit kilpailevat keskenään kolmen päivän ajan, ja tänä vuonna menestyksen mittarina toimi suurin liikevaihto. Myyntipäivät eivät ainoastaan tuota tiimeille merkittäviä taloudellisia voittoja, vaan ne myös tarjoavat opettavaisen ja tiimiyttävän kokemuksen koko tiimille. Tässä esseessä tarkastellaan myyntipäivien kulkua alusta loppuun ja käsitellään myös kirjoittajan omia havaintoja ja näkemyksiä tapahtuman aikana.

 

Ensi askeleet:

Ennen varsinaisia myyntipäiviä tiimimme järjesti omia myyntikoulutuksia ja tuoteinfotilaisuuksia, joissa valmistauduimme henkisesti tuleviin myyntitapahtumiin. Lisäksi tiimissämme oli erikseen sovittuja henkilöitä, jotka vastasivat enemmän myytävistä tuotteista ja jakoivat tarvittavaa tietoa koko tiimille. Tämä järjestely auttoi välttämään turhia aikasyöppöjä ja varmisti, että kaikki 23 tiimin jäsentä olivat hyvin perillä myytävistä tuotteista ilman, että jokaisen tarvitsi erikseen kysellä tietoja.

Myyntikoulutukset osoittautuivat erittäin hyödyllisiksi ja antoisiksi, erityisesti niille, jotka eivät olleet aiemmin tehneet myyntityötä. Vaikka itse olenkin tehnyt myyntihommia jo 3 vuotta, koulutukset tarjosivat hyvää muistin virkistystä ja mahdollisuuden jakaa kokemuksia muiden kanssa. Uskon, että varsinkin niille tiimin jäsenille, joilla ei ollut aiempaa myyntikokemusta, koulutukset olivat erittäin arvokkaita ja motivoivia.

 

Roolien jakaminen: 

Ada ja Miro huolehtivat siitä, että myyntipäivien aikana kaikki 23 tiimin jäsentä eivät juokse ympäriinsä holtittomasti, vaan he jakoivat tiimin eri tehtäviin ja vastuualueisiin. Yhdessä kiinnostuneiden kesken äänestyksellä valittiin myyntipäivien vetäjä, kun taas muut tiimin jäsenet liittyivät huoltotiimiin, tuotetiimiin, liidien keräystiimiin ja myynnin koulutustiimiin.

Henkilökohtaisesti koin luontevaksi vetää huoltotiimiä ja ottaa vastuun sen tehtävistä, jotka sisälsivät tilojen järjestämisen, välipalojen hankkimisen ja musiikin huolehtimisen.Tiimissäni oli kolme muuta erinomaista jäsentä, ja yhdessä suoritimme tehtävämme hyvin.

Katson, että tehtävien jakaminen on elintärkeää missä tahansa vastaavassa tilanteessa, oli kyse sitten kahdesta tai kahdestakymmenestä ihmisestä. Se selkeyttää jokaisen roolin ja vision, mikä auttoi minua valmistautumaan myyntipäiviin huomattavasti aiempaa paremmin. Aiemmin tunsin oloni avuttomaksi odottavassa vaiheessa, mutta nyt minulla oli selkeä tehtävä ja pystyin keskittymään siihen täysillä.

Myyntipäivien johtajan tehtävänä oli perehtyä koko tapahtuman konseptiin ja varmistaa, että tiimien johtajat tiesivät, mitä heidän tuli tehdä. Tämä ei ollut helppo rooli, koska myyntipäiviin oli vain viikko aikaa eikä paljon tietoa ollut saatavilla. Kuitenkin yrittäjänä oli otettava selvää asioista, oltava kiinnostunut ja tehtävä parhaansa, jotta asiat saataisiin selvitettyä parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Strategia: 

Koko tiimi pohdiskeli yhdessä tehokkaimpia tapoja myydä tuotteitamme. Olimme saaneet jonkin verran vinkkejä viime vuoden myyntipäiviltä ja myös vanhemmilta tiimiläisiltä, jotka olivat myyneet kanssamme tänä vuonna. Päädyimme jakautumaan eri tehtäviin: osa tiimistä keskittyi puhelinmyyntiin, osa meni ständeille esimerkiksi kauppakeskuksiin myymään ja osa kierteli keskustassa tarjoamassa tuotteitamme ohikulkijoille.

Alun perin olin kiinnostunut myymään eniten rengasvaihtopalvelua, mutta kiinnostukseni suunta muuttui äkillisesti, kun kummitiimimme oli myynyt edellisellä viikolla pullia erittäin hyvin. Tajusin, että voisin luoda asiakkaille luonnollisemman ostokokemuksen tarjoamalla heille valmiiksi keitettyä kahvia yhdessä pullien kanssa.

 

Ratinan myyntipiste: 

Koska kummitiimimme oli ollut menestyksellinen ratinassa aiemmin, otin yhteyttä heihin, jotka olivat viimeksi myyneet pullia. Ostimme samat pullat ja saimme heiltä yhteystiedot henkilöön, joka oli myöntänyt heille myyntipisteen ratinassa. Sain luvan myyntipisteen pystyttämiseen kahdella puhelinsoitolla. Vastuulleni tuli huolehtia myyntipisteestä koko myyntipäivän ajan. Jotta pystyisimme aloittamaan myynnin, teimme selkeän tarvikelistan kahvinkeittämisestä myyntipisteen ulkonäköön. Lisäksi hankin muutaman tiimikaverin avukseni ensimmäiselle päivälle.

Ensimmäisenä päivänä päätimme käyttää myyntikikkana isoa kylttiä, jossa luki: “Osta 1 kahvi, pyöräilemme 250 metriä. Osta 1 pulla, pyöräilemme 250 metriä.” Tavoitteena oli herättää ratinassa kulkevien ohikulkijoiden mielenkiinto ja saada heidät kysymään lisää tästä pyöräilyhommasta. Samalla strategiana oli kertoa asiakkaille meistä opiskelijoista, jotka muodostavat 23 hengen tiimin ja lähtevät kesällä pyöräilemään yhteen kerätyn matkan kaikkien kahvin tai pullan ostajien määrällä.

Yhdelle päivälle arvioitiin menevän noin 50 pullaa. Todellisuus iski jo puolen päivän aikana kun pullia oli mennyt ehkä noin 4. Loppupäivään taisi yhteismäärä olla 9 kappaletta myyty. Kahvia meni suunnilleen saman verran.

Kuten pelikirja.hel.fi sivulla kerrotaan: ”Ymmärrä ensin ongelma, etsi ratkaisua vasta sen jälkeen! Tutki nykytilan haasteiden juurisyitä. Ongelmat ymmärretään usein eri tavalla organisaation ja asiakkaan näkökulmista.” Päivän jälkeen otin ylös asioita mitä oli tullut päivän aikana vastaan parannusehtoja ja pyrittiin ottamaan ne huomioon seuraavana päivänä. Seuraavalle päivälle vaihtuivat toiset myyjät tilalle ja pieniä muutoksia tehtiin myyntipisteelle, jolloin lopputulokseksi saatiin kaikki pullat myytyä ja kahviakin ihan tyydyttävä määrä.

Tässä tapauksessa toteutui myös hyvin artikkelissa esitelty palvelumuotoilun tuplatimantti. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimme ja suunnittelimme myyntipisteen sekä selvitimme toimintamme. Tämä vaihe toteutui ensimmäisenä myyntipäivänä. Toisessa vaiheessa tarkensimme ja kehitimme toimintaamme yhteisen läpikäynnin ja parannusten avulla. Toteutusvaiheena toimi toinen ja viimeinen myyntipisteen myyntipäivä, joka osoittautui monin kertaiseksi ensimmäiseen päivään verrattuna.

Mitään mullistavaa ei saatu myynnillisesti kahden päivän aikana pisteellä aikasiksi, mutta taas kerran opettavainen kokemus oli kaikin puolin. Kuten esimerkiksi palvelunmuotoilua ja tiimin johtamista. Koen että hetki sitten päätökseen tullut Jääkahvila kausi oli antanut hyviä eväitä myös tämän pisteen pyörittämiseen ja helpotti huomattavasti pisteen suunnittelua.

 

Kommunikaation tärkeys:

Omalla kohdalla suurin osa ajasta tieto kulki minun ja Katariinan välillä, joka johti myyntipäiviä sekä ratinassa myyntipisteellä olevien henkilöitten kanssa. Päiviteltiin jatkuvasti Katariinan kanssa missä mennään, koska hän oli ensimmäisen päivän koululla ja piti huolen siitä, että siellä asiat rullaa.

Tiesin jo entuudestaan, miten tärkeää on pitää toinen ajan tasalla  jos ei itse ole paikan päällä. Johtajalle on tärkeää että hän käsittää kokonaiskuvan jotta pystyy tarvittaessa ehkäisemään vastoinkäymisiä ja olisi valmis pikaisiin muutoksiin mikäli tilanne sen vaatii. Meillä kommunikointi sujui erittäin hyvin ja oltiin molemmat tyytyväisiä siihen.

Myyntipäivillä meidän puolellamme oli myös yhteen hiileen puhaltamassa 2 muuta tiimiä. He olivat meitä vuoden aikaisemmin aloittaneet koulun, joten heillä oli jo yhdet myyntipäivät selän takana. Ensimmäisen päivän aikana tuli vastaan tilanne jossa myyntipäivät olivat juuri startanneet virallisesti ja istuttiin kaikki yhdessä tilassa. Hetki oli muuten mukavaa kun oli niin paljon ihmisiä ja kaikki vaikuttivat olevan hyvällä tuulella, mutta tilanteesta puuttui selkeä johtaja kun kukaan ei ottanut suorastaan koppia meistä 3 tiimistä. Tästä huomasin, että vaikka itse tiesin tarkalleen mitä lähden tekemään, olisin kaivannut sitä että joku kävisi yhdessä tarkalleen läpi mitä lähdetään tekemään.

Tilanteesta puuttui selvästi johtajien välinen kommunikointi. Sillä kahdesta toisesta tiimistä oli myös valittu henkilöt jotka olivat nähneet enemmän vaivaa myyntipäivien eteen kuin muut heidän tiimissä olleet. Muuten päivän mittaan asiat kulkivat hyvin omasta näkökulmasta.

 

Pohdinta ja opit:

Vaikka voittoa ei myyntipäiviltä tullut, jäi itselle kiitollinen ja hyvä fiilis. Sain työskennellä hyvien ihmisten kanssa ja tuli opittua paljon uutta. Kaikki myyntipäivien aikana tienattu raha oli pelkkää plussaa, koska ilman niitä ei oltais normaaleina arkipäivinä tehty.

Ensi askeleina tiimin olisi mielestäni pitänyt käydä läpi yhteinen keskustelu kaikkien tiimin jäsenien motivaatiosta ja kiinnostuksesta näistä myyntipäivistä. Vaikka itsellä oli todella neutraalit fiilikset ja halusin tiimin menestyvän ja välttää olemasta se joka toisi tiimin tunnelmaa alaspäin, koen että se olisi ollut tärkeää että niitten kenen mielestä ne ei mieltä sytyttänyt ollenkaa ja olisivat mielellään jossain muualla sillä hetkellä olisi tullut esiin. Se olisi vaikuttanut meidän tiimin strategiaan ja oltaisiin voitu ottaa sellaiset ihmiset huomioon eikä pakotettu ketään tekemään mitä he ei missään nimessä olis halunnut tehdä.

Koen että tällaiset tilanteet kasvattavat myös tiimihenkeä, kun opitaan puhumaan omista tunteista ja ajatuksista ääneen koko tiimin edessä. Vaikka mitään vakavaa ei myyntipäivillä tullut esiin, mutta tämä olisi vain ollut taas yksi askel lähempänä vahvempaa tiimiä ja todennäköisemmin isompaa myyntiä.

Roolien jakamisen tärkeys tässäkin projektissa vain vahvistui entuudestaan. Se selkeyttää huomattavasti kaikkien toimintaa kun jokaisella on määritelty rooli, tiimi tietää tarkalleen, mitä odotetaan ja keneltä. Sen avulla Jokainen voi keskittyä omaan tehtäväänsä ilman, että tarvitsee huolehtia muiden vastuista. Koska melkein missä tahansa vasta alkavassa tai jo valmiiksi pyörivässä projektissa on paljon mietittävää.

Roolien ja vastuun jakaminen voi myös lisätä henkilöilleen motivaatiota ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jos henkilölle on asetettu selkeät tavoitteen mitä hän on saanut suoritettua, se tuo hyvän fiiliksen. Siinä vaiheessa jokainen tuntee olevansa tärkeä osa tiimiä ja näkee myös oman panoksensa vaikutuksen kokonaistulokseen. Koska koen, että isoissa tiimissä saattaa käydä hyvin sillee että joku hukkuu muitten sekaan eikä koe enää että hänen tekonsa merkkaavat niin paljon koska hän on vain yksilö ja meitä on paljon.

Joten itse tulevaisuuden johtajana haluan pitää huolen siitä, että jokainen tuntee olevansa osa tiimiä. Tämä auttaa varmistamaan organisaation tehokkuuden ja tuottavuuden, sillä jokaisella on mahdollisuus keskittyä omaan erikoistuneeseen rooliinsa. Tämän ohella että asiat rullaa paremmin, koen erittäin tärkeänä että yrityksessä ihmiset voivat hyvin henkisesti. Mikään yritys ei pyöri pitkään, jos sielä on vain ihmisiä jotka oikeasti haluaisivat olla muualla.

 

Lähde: https://pelikirja.hel.fi/kehittamisen-aikana/palvelumuotoilun-opas/

Kommentoi