Tampere
20 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

#rauhaa rakastava osa 2



Kirjoittanut: Essi Puurunen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Aikaisemmassa esseessäni kirjoitin siitä kuinka rauhaton sielu olen ja kuinka olen pikkuhiljaa oppinut arvostamaan enemmän ja enemmän sisäistä rauhaa. Nyt haluan vielä syventyä aiheeseen lisää. Olen kamppaillut jo pidemmän aikaa ikävän uupumukseni kanssa. En vieläkään ota sitä niin vakavasti, kun se pitäisi ottaa. Seurauksena siitä olen saanut siitä jatkuvan riesan, joka ilmoittelee olemassaolostaan vähän väliä. Tutustuin mielen ihmeet sivustoon, joka oli kirjoittanut artikkelin 9 yksinkertaista tapaa saavuttaa sisäinen rauha. Artikkelissa kirjoitettiin näin. ”Sisäinen rauha on onnen paras keino.” En ehkä hetki sitten olisi vielä osannut ajatella, mutta tuo lause osui ja upposi tähän neitiin. (mielenihmeet, 2021)

 

Sisäinen rauha ei aina ole ihan helppoa löytää, vaikkei olisikaan tällainen rauhaton joka paikkaan sinkoileva sähikäinen. Maailma on hektinen, monimutkainen ja meluisa. Sen keskellä harmonian ja tasapainon löytäminen ei aina ole ihan helppoa.

Artikkelissa kerrotaan, että termi ”sisäinen rauha” mielletään usein henkisenä ja filosofisena asiana. Kuitenkin psykologit ovat tutkineet jo pidempänään tätä asiaa ja kyseisen tilan saavuttaminen ei riipu ulkoisista olosuhteista. Sisäinen hyvinvointi on saavutettava sisältäpäin. (mielenihmeet, 2021)

Aikaisemmassa esseessäni hieman sivuutin aihetta ja mainitsin, että ympärilläni vallitsee usein hirveä hälinä. Niin oman pääni sisällä kuin ulkoisissakin tekijöissä. Välillä tuntuu, että sisälläni myrskyää ja ajatukset käyvät sotaa keskenään. Sitten yritän tulla itse väliin ja koittaa saada jostain ajatuksesta kiinni. Tämä näkyy varmasti myös tekemisen tasolla. Teen usein montaa asiaa samaan aikaan. Olen jo niin tottunut siihen, että esimerkiksi pienissä asioissa kuten työpaikalla toimimisessa koen, että se on vain hyväksi, jos saan monta asiaa hoidettavakseni. Kuitenkin painin elämässäni todella monien isojen kokonaisuuksien kanssa ja tämä tuottaa paljon päänvaivaa ja hälinää ympärilleni. (mielenihmeet, 2021)

Kun yrittää saada liikaa asioita hoidettua kerralla, tuottaa se niin paljon päänvaivaa, että syntyy huolenaiheita ja paljon epävarmuutta. Tämän takia on välillä todella vaikeaa päästä sellaiseen moodiin, että pystyisin olemaan vain hiljaa itseni kanssa, keskittyen siihen hetkeen, missä sillä hetkellä olen.

Sisäinen rauha vaatii sitä, että keskität kaiken energian itseesi, jotta pystyy rauhoittamaan itsensä, pelkonsa ja huolensa. Kun saavuttaa sen, pystyy näkemään mitä ympärilläsi on ja pystyy keskittymään avartamaan näkökulmaa. Artikkelissa kerrotaan, että Marburgin yliopisto Saksassa on tehnyt tutkimusta positiivisesta psykologiasta. Tutkimuksessa oli todettu, että tekijät kuten positiiviset tunteet, tärkeät menestykset ja hyvät ihmissuhteet auttavat sisäisen rauhan tavoittelua. (mielenihmeet, 2021)

 

Keinoja miten saavuttaa sisäisen rauhan

 

Artikkelissa on lueteltu yhdeksän keinoa, jolla edistää sisäisen rauhan saavuttamista.

Ensimmäisenä on priorisointi. Asia, joka itsellä on aivan hakoteillä. Käytän usein paljon aikaa epärelevantteihin asioihin. On opittava tarkastelemaan omia valintoja ja tekemisiä sekä osata laittaa niitä järjestykseen. (mielenihmeet, 2021)

 

Toinen on huolehtiminen perustarpeista. Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin henkilökohtainen mielipide on se, että vaihtaisin näiden kahden järjestystä. Kuitenkin elämässä on kaikista tärkeintä pitää huolta itsestään ja perustarpeistaan, kuten syömisestä, juomisesta, unesta, liikunnasta jne. Koen, että nämä vaikuttavat kaikista eniten sisäisen rauhan saavuttamiseen. (mielenihmeet, 2021)

 

Kolmantena tee sitoumus itsesi kanssa, olet tärkeä. Tämä kohta, jotenkin kolahti minuun.

Välillä tulee vietettyä niin paljon aikaa muiden ihmisten kanssa, että alkaa priorisoimaan muiden ihmisten tarpeita omiensa edelle. Tällöin asettaa itsensä sivuhenkilöksi omaan tarinaansa. Se minkä takia tämä kolahti itselleni niin lujaa, on että en ole osannut olla oman elämäni päähenkilö ja johtanut siihen, etten ole enää osannut tunnistaa omia tarpeitani tai pitää niitä tärkeänä. On tärkeä muistaa olla tarinansa päähenkilö. (mielenihmeet, 2021)

 

Neljäs kohta. Mieli, joka osaa hallita ahdistusta. Vääristyneet ajattelutavat aiheuttavat usein paljon huolta, pelkoa, paineita ja katastrofaalisia ajatuksia. Sisäisen rauhan löytämiseksi, olisikin todella tärkeä oppia hallitsemaan ajatuksia. Ahdistunut mieli ei jätä rauhaan ja aiheuttaa paljon melua ja hälinää. Tähänkin olisi hyvä pystyä rakentamaan jonkinlainen strategia asioiden saavuttamiseksi. Strategia voi olla tunteiden säätelystä kognitiiviseen uudelleen järjestelyyn. (mielenihmeet, 2021)

 

Viides kohta käsittelee luontoa ja sitä kuinka tärkeää luonto on mielen hyvinvoinnille.

Olen tästä samaa mieltä. Koen itse tarvitsevani luontoa päästäkseni rauhoittumaan. Toki kaikki me olemme erilaisia, mutta luonnolla vaan on jostain kumman syystä todella rauhoittava vaikutus. (mielenihmeet, 2021)

 

Kuudennessa kohdassa kehotetaan sulkemaan ratkaisemattomat ongelmat. Ne voivat olla mitä vain ja usein estää saamasta mielelle lepoa. Olen itse vähän sellainen tyyppi, että jätän asioita liiankin usein viimetippaan. Tämä aiheuttaa paljon stressiä ja ahdistusta. Yleensä kuitenkin aina kun saa jonkun asian hoidettua tai saatettua jokin hoitamaton asian päätökseen stressi helpottaa. Kun kohtaa keskeneräisiä ongelmia ja tarttuu niihin, saa rohkeutta selvittää tulevia asioitakin nopeammin. Taas yksi hyvä keino lisätä tai saavuttaa sisäistä rauhaa. (mielenihmeet, 2021)

 

Kohta seitsemän on todella tärkeä muistutus. Ole kiitollinen siitä, mitä sinulla on.

Joskus tuntuu, että ahdistus on ottanut niin ison vallan, ettei muista enää mitä kaikkea hyvää ympärillä oikein on. Artikkelissa on mielestäni hyvin sanoitettu, että huolten keskellä ne elementit, jotka antavat merkitystä olemassaololle, saattaa hetkessä muuttua epätarkoiksi ja hämärtyä. (mielenihmeet, 2021)

 

”Jotkut taistelut, eivät vain ole taistelun arvoisia” Kohta kahdeksan.

Itse olen ainakin sortunut elämässäni siihen, että taistelen ja taistelen, vaikka olen hävinnyt taistelun jo kauan aikaa sitten. Välillä se taistelu tuottaa niin paljon tuskaa, että on vain mielelle parempi hyväksyä tosiasiat. (mielenihmeet, 2021)

 

Kohta yhdeksän. Voita pelkosi.

On sanomattakin selvää, että elämässä pelkoja ja kipuja tulee aina olemaan. On kuitenkin sisäisen rauhan vuoksi hyvä tiedostaa, että mitä tahansa eteen tulee, sinulla on mahdollisuus kohdata se ja voittaa pelkosi. Rohkeus ei ole aina helppoa ja peloille antaa usein liikaa valtaa. On hyvä pysähtyä välillä miettimään ”mikä olisi kamalinta mitä siitä voisi tapahtua.” Tämä on ainakin auttanut itseäni monessa tilanteessa, kun pelko ottaa liikaa valtaa. (mielenihmeet, 2021)

 

Monta asiaa siis vaikuttavat siihen, miksi sisäistä rauhaa on välillä niin vaikea, jopa mahdotonta saavuttaa. Itse ainakin pyrin keskittymään näihin asioihin mitä tässä esseessä olen avannut, vielä enemmän. Asioiden sanoittaminen ääneenkin usein auttaa jo älyttömän paljon, ainakin itseäni. Toivon saavuttavani sisäistä rauhaa joka päivä enemmän ja enemmän, sillä niin kuin aikaisemmin jo mainitsinkin ”Sisäinen rauha on onnen paras keino.” Ja tahdon olla onnellinen. (mielenihmeet, 2021)

 

 

9 tapaa saavuttaa sisäinen rauha. Mielen ihmeet. 2021. Viitattu 30.4.2022

https://mielenihmeet.fi/9-tapaa-saavuttaa-sisainen-rauha/

 

Kommentoi