Tampere
23 May, Thursday
18° C

Proakatemian esseepankki

Pura kaaos rutiineiksi



Kirjoittanut: Ella Kantola - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Elämä on täynnä haasteita, jotka vaativat jatkuvaa sopeutumista ja muutosta. “Pura rutiinit atomeiksi” tarjoaa lukijallensa käytännöllisiä työkaluja sekä strategioita, joilla hän voi murentaa vanhat tottumukset ja rakentaa uusia, tehokkaampia rutiineja. Kirjan lähestymistapa on tieteeseen perustuva, ja se yhdistää psykologian, käyttäytymistieteiden ja itsehallinnan teoriat tarjoten konkreettisia esimerkkejä ja harjoituksia. Tässä esseessä käsitellään myös minun arkeani sekä sen olemattomia rutiineja. Let’s mennään ja pohdiskellaan.

 

Atomisoimisen periaate

Kirjan keskeinen käsite on “atomisoiminen”, mikä tarkoittaa rutiinien hajottamista pienimmiksi mahdollisiksi yksiköiksi. Tämä lähestymistapa perustuu ajatukseen, että pienet, hallittavissa olevat teot muodostavat ajan myötä merkittäviä muutoksia. Kirjassa korostetaan, että suurten tavoitteiden saavuttaminen alkaa yksinkertaisista, johdonmukaisista toimista, jotka ajan mittaan kasvavat ja muodostavat kestäviä tuloksia.

Sovellus:

Esimerkiksi laihtumistavoitteen saavuttaminen voi alkaa niinkin pienestä muutoksesta kuin limsojen tai mehujen korvaaminen vedellä jokaisen aterian yhteydessä. Tämä on yksinkertainen muutos, ja kun se tehdään johdonmukaisesti, se voi johtaa merkittäviin kalorien vähennyksiin ja painonhallintaan pitkällä aikavälillä.

Oma kokemus:

Täysin tehtävissä ja silti niin kovin vaikeaa. En osaa sanoa onko omalla kohdallani kyse elämän yleisestä tasapainosta, tahdonvoimasta vai yleisesti rutiinien olemassaolosta, mutta nykyään tämä ei ota onnistuakseen, vaikka menneisyydessä olen käyttänyt tätä menetelmää useaankin otteeseen onnistuneesti. On tullut lopetettua suklaan syönnit, limsojen litkimiset ja paljon muuta haitallista, mutta nykyään ei hyvien rutiinien luominen ota tuulta siipiensä alle. Uskon että uusien rutiinien luominen on helpompaa silloin, kun elää tasaista ja seesteistä elämää, kun taas itselläni tilanne tämän suhteen on lähempänä kaaottista sekametelisoppaa. Tällä hetkellä arjesta ei löydy juuri mitään rutiineja. Akatemialla ei ole pajojen lisäksi säännöllisiä menoja, lentopallo harrastus on ollut kevään ajan tauolla ja muihin harrastuksiin lähteminen on ollut haastavaa aikataulujen takia, ja silloinkin kun olisi aikaa, on rutiinit jäänyt pois eikä kotisohvalta olekaan enää niin helppo lähteä.

Hypätään puolivuotta ajassa taaksepäin, kun akatemialla tuli vietettyä säännöllisesti x määrä aikaa, lentopallo treenit kulkivat säännöllisesti monta kertaa viikossa ja muihin harrastuksiin oli energiaa lähteä, kun löytyi vapaata aikaa. Pari kertaa viikossa käytiin avannossa ja essee pisteet raavittiin kasaan viikkoja ennen deadlinea. Tämä oli aikaa, kun itsellä oli rutiinit kunnossa ja koin myös henkisen hyvinvoinnin kukoistavan tämän ansioista. Ensimmäisenä kuvioista tipahti pois lentopallo. Urheilu on aina ollut iso osa elämää ja arki on pitkälti rakentunut sen ympärille. Seuraavaksi tipahti pois viikon rentouttavat avanto hetket ja tämän perässä muut harrastukset. Pikkuhiljaa ajanvietto akatemialla vähentyi, ja tässä sitä kirjoitellaan esseitä viime tipassa.

Joten, mistä aloittaa ensimmäisenä atomisoiminen? Aion ottaa kuntosalilla käynnin taas osaksi arkea ja kesän myötä odotan myös lentopallon tekevän hitaasti paluuta arki-iltoihin. Uskon, että kun saan urheilu osalta rutiineja takaisin elämääni, on helpompi alkaa ottamaan isompia rutiineja takaisin, kun akatemialla enemmän ja säännöllisemmin vietetty aika.

 

Motivaation ja tottumusten yhteys

Pura rutiinit atoimeiksi kirjassa käsitellään myös motivaation roolia rutiinien muodostamisessa. Kirjassa puhutaan siitä, motivaatio yksin ei riitä pysyvien muutosten aikaansaamiseksi, vaan se tarvitsee rinnalleen vakiintuneita rutiineja. Rutiinit vähentävät päivittäisten valintojen kuormitusta ja mahdollistavat energiaresurssien säästämisen tärkeämpiin päätöksiin.

Sovellus:

Työpaikalla motivaatio saattaa olla korkealla uuden projektin alussa, mutta kestävien tulosten saavuttamiseksi on tärkeää kehittää päivittäisiä rutiineja, jotka tukevat projektin tavoitteita, kuten päivittäinen aamupalaveri tiimin kanssa tai tietyn ajan varaaminen luovaan työhön ilman keskeytyksiä.

Oma kokemus:

Itse koen jonkin sortin motivaatio piikkejä. Innostun helposti uusista asioista ja annankin täyden panostukseni niihin tovin, kunnes kyseinen ‘’projekti’’ kokee totaallisen nuupahduksen. Innostuessani uudesta aiheesta, käytän myös helposti kaiken aikani sen parissa, jolloin muiden osa-alueiden rutiinit kärsivät, ja oravanpyörä on valmis pyörimään. Koen, että omalla kohdallani rutiinit ovat huomattavasti tärkeämmät kuin motivaatio, sillä kun riittävästi noudattaa omia rutiineja, tulee toiminnoista automaattisia, eikä motivaatioita edes aina kaivata. Akatemialla rutiinit uusien innostavien projektien parissa ovat olleet itselle tärkeitä, jotta arjessa pysyy järki ja palaverit sekä aikataulut pitävät rytmin ja rutiinit kasassa.

 

Vastustuskyvyn ja sopeutumiskyvyn kehittäminen

Kirja korostaa myös kykyä vastustaa kiusauksia ja sopeutua muuttuviin olosuhteisiin, mikä on keskeistä uusien rutiinien omaksumisessa. Opus tarjoaa tekniikoita, jotka auttavat meitä kaikkia tunnistamaan ja käsittelemään esteitä, jotka voivat estää rutiinien noudattamista.

Sovellus:

Kun yritetään vähentää television katselua, voidaan käyttää “jos-sitten” -suunnitelmia, jotka auttavat toimimaan automaattisesti haluttujen käyttäytymismallien mukaisesti. Esimerkiksi “jos TV on päällä, niin teen sen sijaan 10 minuutin joogaharjoituksen”.

Oma kokemus:

En ole koskaan ottanut osaksi arkeani ja rutiinejani ‘’jos-sitten’’ taktiikkaa, mutta tässä kaaottisessa tilanteessa tulen varmasti sitäkin kokeilemaan. Mielestäni tämä menee enemmän tahdonvoiman ja mielenlujuuden, kuin rutiinien puolelle. Tokihan tämä taktiikka on omaksuttava myös rutiiniksi, etenkin jos kyseessä on jatkuvasti toistuva ‘’sijaistoiminto’’. Itse aion ottaa taktiikan käyttöön herkkuhimon iskiessä. Täytyy vielä punnita haluanko ottaa sijaistoiminnoksi jotakin kevyttä ja helppoa, vai luodaanko heti räväkämpiä rutiineja osaksi arkea.

 

Päätelmä

“Pura rutiinit atomeiksi” tarjoaa lukijallensa vankan perustan, jonka avulla on mahdollista ymmärtää ja muuttaa omia tapojaan entistä tehokkaammin. Kirjan metodit ja esimerkit ovat paitsi informatiivisia, myös käytännöllisiä, ja ne rohkaisevat jokaista meistä arvioimaan omia rutiinejamme ja tekemään pieniä, mutta merkityksellisiä muutoksia parempaan suuntaan. Vaikka muutos voi olla hidasta ja vaatii kärsivällisyyttä, voidaan todeta, että johdonmukaisuus ja pienet askeleet voivat johtaa merkittäviin tuloksiin.

Tämän kirjan lukeminen tuli itselle oikeaan paikkaan, sillä tuli todenteolla mietittyä omien rutiinien puuttumista ja sitä, kuinka merkittäviä ne ovat itselle menneisyydessä olleet, sekä sitä, kuinka valtavassa roolissa ne ovat oman hyvinvointini suhteen. Uskon että baby steps ovat tässä avainasemassa, enkä aio haukata liian isoa palaa kakkua, jotta kehitys ei pysähdy ähkyn partaalla.

 

(Kuva. Clear 2019)

 

Lähteet

Clear. J. 13.2.2020. Pura rutiinit atomeiksi. BookBeat. Äänikirja. Vaatii käyttöoikeuden. https://www.bookbeat.fi/kirja/pura-rutiinit-atomeiksi-210759

Kotiliesi.fi. Lauhio. E. 26.8.2022. Rutiinit vähentävät arjen kaaosta – psykoterapeutti kertoo, miksi tiettyjen toimintojen vakioiminen kannattaa. Artikkeli. https://kotiliesi.fi/terveys/rutiinit-vahentavat-arjen-kaaosta/

 

Kommentoi