Tampere
26 May, Sunday
14° C

Proakatemian esseepankki

Palautuminen ja stressin hallinta



Kirjoittanut: Tony Kalliala - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pidämme 5.5.2023 Empirian ja Hurmoksen kanssa yhteispajan aiheesta palautuminen ja stressin hallinta, jonka ennakkotehtävän innoittamana ajattelin kirjoittaa aiheesta myös esseen. Pajan ennakkotehtävänä oli lista apukysymyksiä, joista parhaat valitsin esseen tukirangaksi.

 

 

Millaisilla keinoilla ennakoit jaksamistasi?

Olen kokenut, että voin ja haluankin tehdä paljon asioita, kunhan ne ovat linjassa omien intohimojeni ja arvojen kanssa. En kuitenkaan usko, että voin tehdä samoja asioita loputtomiin, joten pyrin vaihtamaan panostukseni kohteita jo ennen kuin ne alkavat maistua puulta. Toki myös perusasioista pyrin pitämään huolen. Näitä ovat muun muassa: terveellinen ruoka, nukkuminen, harrastukset ja ihmissuhteet.

Terveyskylän verkkosivuilla korostetaan näiden lisäksi ruokailurytmien ja liikunnan säännöllisyyden merkitystä hyvinvoinnin kannalta. Myös vapaa-ajan lisäksi riittävä oma aika on erittäin tärkeää sosiaalisen palautumisen kannalta. Et voi aina olla avuksi tai miellyttää muita, joten jaksamisen kannalta myös hyvä pystyä sanomaan ei tietyissä tilanteissa. Ensimmäisenä sivuilla korostettiin kuitenkin kykyä tunnistaa asioita, jotka tuovat omaan elämään mielekkyyttä ja lisää oman elämänhallinan tunnetta. (Terveyskylä, 2023)

 

 

Mistä tunnistat, jos et ole palautunut?

 

Jos en ole palautunut, olen usein melko vaitonainen ja omissa ajatuksissani. Olen henkilönä sellainen, että haluan välttää kitkaa ihmisten kanssa, joten olen melko harvoin räjähdysherkällä tuulella, vaikka en olisikaan palautunut.

Olen myös huomannut tekeväni huonompia valintoja, jos en ole palautunut kunnolla. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, mitä laitan suuhuni ja kuinka paljon panostan esimerkiksi treenaamiseen.

Puhti.fi sivuilla kerrotaan palautumisen tunnistamisen olevan usein hankalaa tai ajatellaan syyn olevan eri asioissa kuin ne oikeasti ovat. Sivuilla kerrottiin unen puutteen olevan yleisin syy väsymykseen, vaikka syytä lähdetäänkin usein hakemaan esimerkiksi työstä perheen ja elämän kuormittavuudesta, sosiaalisista suhteista, ravitsemuksesta sekä muista syistä. Tärkeintä olisi aina ensi selvittää onko nukkuminen kunnossa. (Puhti, 2023)

 

 

Mitkä ovat hätätoimenpiteitäsi, jos huomaat, ettet ole palautunut?

 

Jos huomaan, etten ole palautunut arjen askareista, haluan yleensä ottaa aikaa asioiden tekemiselle, joista todella nautin. Myös tällaisessa tapauksessa yritän pitää huolen, että olen varmasti nukkunut kunnolla. Jos huomaan liikkuneeni liikaa, teen hieman kevyempiä treenejä tai teen treenaamisen sijasta jotain muuta.

Työterveyslaitoksen verkkosivuilla painotettiin sitä, että palautuminen on hyvin verrattavissa akkujen toimintaan eli voidakseen palautua on myös oltava kuormitusta. Palautumisen käsite jaettiin mielensisäiseen sekä keholliseen palautumiseen. Työterveyslaitoksen mukaan akkuja lataa tehokkaasti muun muassa seuraavanlainen toiminta: leppoisa oleskelu, urheilu, mieluisat harrastukset ja ystävien tapaaminen.(Työterveyslaitos, 2023)

 

 

Millaisia mittareita käytät siihen, että tiedät olevasi palautunut?

 

En oikeastaan ole käyttänyt minkäänlaisia mittareita seuratakseni jaksamistani. Urheilukellon omistan ja siitä voisi seurata sykkeitä, jonka lisäksi muistelisin siinä olevan myös jonkin asteinen stressin ja unen seurantaominaisuus. Pitänee perehtyä ainakin sen antamiin mahdollisuuksiin.

 

 

Miten kiireen ihannointi ja graindaamisen hypetys vaikuttaa suhun?

 

Vielä vuosi tai kaksi sitten saatoin ihannoida kiireellisiä ihmisiä ja ajattelin itsekin haluavani olla sellainen, mutta olen itse kiireisenä huomannut mielipiteeni muuttuneen radikaalisti. Olen todennut ajan olevan ihmiselämän tärkein resurssi ja haluaisin oppia käyttämään sitä mahdollisimman viisaasti. Luin viime joululomalla myös Antiikin Rooman filosofi Senecan kirjoituksiin perustuvan kirjan ”Elämän lyhyydestä”, joka vahvisti näitä ajatuksiani entisestään.

 

 

Miten voit vaikuttaa stressitekijöihin itse?

 

Terveyskylän viittaukseen perustuen ei:n sanominen on yksi todella tehokas ennaltaehkäisykeino stressin hallintaan. Olen itse huomannut myös, että kun tuntee itsensä niin hyvin, että tietää mitkä asiat energisöi itseä sen sijaan, että kuluttavat akkuja, on helpompi priorisoida omaa tekemistä.

Stressiä voi verrata kylpyammeeseen. Ammeena voi vertauskuvassa pitää omaa hyvinvointikapasiteettia ja hanasta valuvaa vettä stressin määränä. Kukaan ei siedä loputonta määrää stressiä, vaan jossain vaiheessa mitta tulee täyteen. On tärkeintä tunnistaa omat stressitekijät, jolloin on helppo säädellä hanaa. (Terve.fi, 2023)

 

Tunnista ainakin nämä:

“Fyysisiä stressitekijöitä

  • alkoholi ja muut päihteet ja piristeet
  • kova treenaaminen
  • fyysisesti raskas työ
  • heikko fyysinen kunto
  • univaje ja uniongelmat
  • melu
  • infektiot
  • sairaudet
  • kipu
  • uupumus
  • liian vähäinen nesteytys
  • liian alhainen energiansaanti

Psykologisia ja sosiaalisia stressitekijöitä

  • työstressi
  • jatkuva kiire
  • pelko, viha
  • innostus
  • jatkuvat kielteiset ajatukset
  • psyykkiset sairaudet
  • traumaattiset tapahtumat
  • ihmissuhdeongelmat
  • sosiaalisten tilanteiden pelko
  • sosiaalisen tuen vähäinen määrä
  • äkilliset elämänmuutokset”

(Terve.fi, 2023.)

 

 

Mikä on mielestäsi hyvää stressiä?

Mielestäni stressissä on paljon hyvääkin, jos se on oikeanlaista. Esimerkiksi joukkueurheilussa ennen peliä on hyvä olla pieni jännitys päällä, koska siitä tietää olevansa valmis otteluun. Samanlainen valmiustila on hyvä olla myös ennen tärkeää neuvottelua tai puhetilaisuutta.

Pieni stressi on ihmisille hyväksi, mutta pitkittyessään se ei ole terveyden kannalta eduksi. Pitkittyneen stressin ongelma on se, että se kuormittaa kehoa ja mieltä. Sopivassa suhteessa se on kuitenkin jopa hyvinvoinnin edellytys. Alussa vertasinkin jaksamista akun toimintaan. Jotta akkua voidaan ladata, on sen myös kuluttava.

 

 

 

LÄHTEET

 

Puhti.fi. Palautuminen. Verkkosivu. Viitattu 5.5.2023: https://www.puhti.fi/tietopaketit/palautuminen/

Terveyskylä. Miten huolehdit omasta jaksamisestasi. Viitattu 5.5.2023: https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/oma-hyvinvointi/opas-omien-voimavarojen-tunnistamiseen-ja-vahvistamiseen/miten-huolehdit-omasta-jaksamisestasi

Työterveyslaitos. Palautuminen tärkeä osa elämäntapamuutosta. Viitattu 5.5.2023: https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/elintavat/nyt-laitetaan-kroppa-ja-nuppi-kuntoon/palautuminen-tarkea-osa-elamantapamuutosta

Kommentoi