Tampere
27 May, Monday
15° C

Proakatemian esseepankki

Palautteen vastaanottaminen



Kirjoittanut: Helena Tahlo - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Palaute

 

Tiimissämme on puhuttu usein palautteen annosta ja sen vastaan ottamisesta. Ja käsitelty kehittävän palautteen annon vaikeutta, liittyen pelkoon vastaanottajan reaktiosta. Moni meistä varmasti kokee tietyt palautteet hyvin henkilökohtaisina ja ne saattavat jopa jäädä kalvamaan. Kuitenkaan koskaan palautteen annon ei kuuluisi olla negatiivista ja kaikkien tulisi osata kehittää omaa palautteen vastaanottamista sille tasolle, että emme ottaisi asioita henkilökohtaisesti. Oli palaute suora tai epäsuora Frederik Imbo antaa Ted Talkissaan; How not to take things personally? kaksi hyvää näkökulmaa esille, miten kehittää omaa vastaanottoa. Imbo kertoo aloittaneensa jalkapallo tuomarina, kehittääkseen palautteen vastaanottokykyänsä. Hän kokee tuomareiden saavan todella paljon negatiivista palautetta niskaansa ja haluaa sitä kautta oppimaan ja kehittymään.

 

 

 

”It’s NOT about me!”

 

Huudot kuten; You IDIOT! ja ARE YOU BLIND! Olivat usein kuultuja solvauksia tuomareille kentällä. Alussa Imbo otti nämä kommentit hyvinkin itseensä ja ne sai hänet kyseenalaistamaan, mikä oli syy tähän hän ja miten päästä eroon siitä? Tällöin hän löysi ensimmäisen tavan käsitellä negatiivista palautetta.  ”It’s NOT about me!” Ennekuin otat palautteen vastaan, ajattele voiko tämä palaute johtua antavan henkilön omaan tilanteeseen ja olla todellisuudessa liittymätön mitenkään sinuun itseesi. Monet meistä sanoo ajattelemattomia asioita, ollessamme paineen alla, vihaisia tai väsyneitä. Kuvittele itsesi hänen kenkiinsä, joka palautetta antaa ja mieti kohdistuuko se oikeastaankaan mihinkään sinuun liittyvään asiaan. Vai voiko palautteen taustalla olla joku henkilökohtainen syy. Jos ajat autolla liikenteessä vasenta kaistaa ja takanasi oleva kuski tööttää ja vilkuttelee valoja sinulle. (Imbo 2020) Teoriassa kaikki tämä on todella helppoa, mutta todellisuudessa ei aina ole näin.

On helppoa ajatella, että hän pitää sinua ihan tyhmänä ja saamattomana kuskina. Vaikka todellisuudessa puolueettomasti ajateltuna, takana olevalla kuskilla on kiire ja hän on turhautunut siitä, ettei pysty kiiruhtamaan määränpäähänsä.  (Imbo 2020)

 

 

 

 

It is about me”

 

Toinen näkökulma on ”It is about me”. Jos yllä oleva menettelytapa ei toiminut, voi tämä johtua siitä, että todellisuudessa se johtuukin sinusta. Mitä enemmän meihin kohdistuva kehittäväpalaute on totta, sitä helpommin otamme sen henkilökohtaisesti. Tällaisessa tilanteessa tulisi meidän sen sijaan, että suutumme palautteen antajalle, käsitellä palautetta siltä kannalta, miksi se sai sinut tuntemaan näin. (Imbo 2020) Imbo ottaa esille kokemuksen palautteesta, ”Miksi et etsi toista harrastusta, niin kuin kalastaminen, missä voisit oikeasti olla hyvä.” Hän kuvailee tämän kommentin menneen tunteisiinsa, mutta hetken käsittelyn jälkeen tajusi syyn juurtuvan, omaan epävarmuuteen tuomaroinnissa. Joskus on vaikeata hyväksyä se, että palautteella on syynsä, näissä hetkissä on tärkeää katsoa itseensä ja pohtia mistä tämä johtuu. (Imbo 2020)

 

Oma kokemus

 

Näiden kahden menettelytavan avulla meidän kaikkien on mahdollisuus kehittyä palautteen vastaanottamisessa, kuin antamisessa. Se ei tule olemaan helppoa, eikä nopeata, mutta se on sen arvoista. Itse olen pystynyt oman kokemuksen ja oman palautteen annon analysoinnin perusteella sisäistämään nämä molemmat näkökulmat. Nykyään on harvoja asioita, joista saama palaute menee syvälle. Olen oppinut katsomaan palautetta positiivisena mahdollisuutena, tai tilanteesta riippuen pystynyt astumaan antajan kenkiin, ja nähdä syyn palautteelle. Jokainen meistä turhautuu aika ajoin, mutta vaikka kuinka ymmärtäväinen palautteensaaja olisi, kannattaa aina miettiä mitä sanoo, ennen kuin avaa suunsa.

 

Kipinän palutteen vastaanottaminen

 

Olemme tiiminä kehittyneet suuresti palautteen vastaan ottamisessa vuosien varrella. Alussa oli pelko palautteen antamisesta ja ei uskallettu, koska pelättiin ihmisten reaktioita. Kehittyminen ei kuitenkaan meidän tiimissämme tullut hiljalleen ja onnistuneeti vaan otimme yllätäen ison hypyn vähän liian pitkälle palutteen antamisessa. Luottamuksemme ei ollut riittävän vankka tätä harppausta tukeaksi ja palaute ei myöskään jakautunut asiallisesti vaan kohdistui yksilöihin. Opimme kuitenkin suuresti kokemuksesta ja ehkä jopa jollain tavalla nämä yksilöt tajusivat tilanteessa palautteen  realiteetin. Kuitenkin nyt tässä hetkessä Kipinä on hyvin edistynyt palutteen annossa ja sen vastaanottamisessa. Osa tiimiläisistä vähän enemmän ja osa vähemmän, mutta uunta on oikea. Pajoissa ihmiset tuovat mielipiteensä esille pelottomasta, vaikka erimielisyyksiä olisikin ja se vain yhdistää meitä tiiminä.

 

 

Lähteet:

Imbo, F.2020. How not to take things personally?. Ted talk.

 

Kommentoi