Tampere
29 May, Wednesday
24° C

Proakatemian esseepankki

Opikeluarjen LEAN



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Arjen LEAN - Säästä aikaa, rahaa ja hermoja
Määttä, E. & Määttä, K.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Heräsikö ensimmäisenä mieleen, että mikä ihmeen lean? Minäpä kerron, koska lean filosofialla ja siihen liittyvillä menetelmillä on ollut mullistava vaikutus hektiseen työn, koulun ja arjen täyteiseen elämääni.

Tuntuuko sinustakin, että seinät kaatuvat päälle yrittäessäsi rämpiä opinnoista eteenpäin ja käydä samaan aikaan töissä, jotta voit maksaa kuukauden pakolliset laskut. Meneekö kaikki aikasi tulipaloja sammutellessa etkä saa aikaiseksi niitä uusia asioita mitä olit jo suunnitellut aiemmin. Kun hyödynnät lean filosofian oppeja käytännössä saat luotua itsellesi varmasti aikaa tehdäksesi sinulle merkityksellisiä asioita.

Lean tarkoittaa suomen kielelle käännettynä helppoutta ja keveyttä. Lean-filosofiaan kuuluvilla työkaluilla on tarkoitus parantaa resurssien käyttöä, helpottaa kommunikaatiota ja työelämässä parantaa myös työturvallisuutta. (Määttä & Määttä 2021, 9.) Määttien (2021, 10) mukaan onnistunut arjen liinaaminen näkyy lisääntyneenä vapaa-aikana, parempana taloudenhallintana, vähentyneenä stressinä ja tyytyväisyytenä omaa elämää kohtaan.

Olen nyt noin kahden kuukauden ajan yrittänyt toimia liinimmin ja olen huomannut jo eroa omissa voimavaroissani. Nyt olen saanut ja ehtinyt myös levätä hieman enemmän kuin ennen säästyneen ajan ansiosta. Alkuun olen karsinut kaikki ylimääräiset ja epäoleelliset asiat pois arjesta. Välillä on ollut vaikeaa päättää, onko joku asia oikeasti tärkeää tai pakollista, mutta ainakin minua on auttanut, kun olen miettinyt omia arvojani ja millaista elämää tahtoisin aidosti elää. Olen myös miettinyt tarkemmin, otanko jonkun uuden asian tehtävä listalleni vai kieltäydynkö kohteliaasti. Olen oppinut asettamaan itselleni selvästi paremmat rajat kuin mitä ennen. Rajojen asettaminen ei ole helppoa tai onnistunut joka kerta, mutta koen kehittyväni siinä jatkuvasti. Välillä on ihan hyväkin, kun ei ole liian ankara itselleen tai yritä muuttua väkisin liian nopeasti. Liinin kannalta onkin oleellista, että keskittyy vain n. 1–3 osa-alueeseen tai asiaan elämässään, joita tahtoisi muuttaa tai parantaa. Käytännössä lean tarkoittaakin arjen tapahtumien ja rutiinien parantamista tehokkaammaksi, sekä asioiden tuomista näkyväksi.

Tutkiessani ja mietiskellessäni omia arjen rutiineja olen huomannut muutaman asian, jotka ovat syöneet viikostani huomattavan paljon resursseja. Ruokaostos tottumukset ovat kokeneet varmasti isoimman muutoksen tämän kahdenkuukauden alun aikana. Huomasin, että kävin päivittäin ruokakaupassa ostamassa välillä enemmän tai vähemmän syötävää tai erilaisia mielitekoja. En ollut aiemmin suunnitellut useinkaan etukäteen mitä söisin, vaan nälän yllättäessä tuli usein vasta lähdettyä kauppaan ostamaan jotakin. Monesti tulikin sitten syötyä ulkona jotain nopeaa tai otettua kaupasta ehkä jotain epäterveellisempää tai muita hintavia mielitekoja matkaan nopean energian toivossa. Nyt olen pyrkinyt aina viikonloppuisin miettimään mitä ruokia haluaisin ja tarvitsen viikon ajalle ja käynyt sitten kaupassa ennen uutta viikon alkua. Olen käynyt nyt enintään 2 kertaa viikossa kaupassa. Olen toisella kertaa ostanut jotain tuotteita, mitkä ovat yksinkertaisesti vain loppuneet kesken tai jotka eivät pysy kokoviikkoa tuoreena. Ensimmäinen kauppareissuni on isompi ja siihen menee noin tunti aikaa. Täydennys kauppareissu on onneksi enää vain noin 15 minuutin pyrähdys. Pelkästään näillä muutoksilla olen säästänyt viikossa monta tuntia aikaa ja huomattavasti rahaa, kun en ole ostanut mitään ylimääräisiä herkkuja hetken mielijohteesta. Olen myös suunnitellut ruokalistat edullisiksi, sekä terveellisemmiksi. Olen ostanut ruokia, joista saa monta annosta kerralla ja näin säästänyt paljon aikaa ruuanlaitossa. Koen kuitenkin, että voisin entisestään kehittää tätä rutiinia.

 

Kehityskohteenani onkin aluksi jo nykyisten asioiden hiominen vielä tehokkaammaksi entisestään. tilaamalla esimerkiksi kauppakassin valmiiksi noudettavaksi ja tekemällä vaikkapa puolen viikon ruuat kerralla. Näin säästäisin varmasti taas pari tuntia aikaa viikossa. Meal preppaus eli ruokien etukäteen valmistaminen onkin ollut suosiossa viimevuosina. Monet kehonrakentajat tai urheiljat käyttävät tätä metodia, koska heille on erityisen tärkeää laskea tarkat ravintoarvot ja saada ruokaa säännöllisen rytmin mukaisesti. Meal preppaus ei kuitenkaan tarkoita pelkkää riisiä, kanaa ja vähän pakastekasviksia niin kuin monen mielikuva asiasta varmasti on. Monista eri tavallisista kotiruuistakin pystyy tekemään maukkaita valmiita annoksia tulevalle viikolle. Suosittelenkin tätä erityisesti ruuhkavuosista kärsiville perheille tai kiireisille töissä käyville opiskelijoille. Seuraavaksi aion keskittyä hiomaan omaan työhöni liittyviä rutiinejani entistä tehokkaimmaksi, mutta samalla myös asiakas ystävällisemmiksi.

 

Lean metodien sisällyttäminen omaan arkeen tapahtuu pikkuhiljaa. Suosittelenkin tutustumaan erilaisiin lean työkaluihin, joilla saat optimoitua oman arkesi. Ensiksi kuitenkin pysähdy ja mieti mihin käytät oikeasti aikasi päivisin. Meneekö sinulla esimerkiksi tunteja puhelimen näytön katseluun. Mikäli saat nipistettyä edes yhden tunnin lisää aikaa joka päivä niin kuukaudessa se on kuitenkin jo 30h lisää aikaa! 30 tuntia on kuitenkin jo monen työpaikan viikkotuntimäärä. Isot säästöt syntyvät yllättäen pienistä puroista. Mitä sinä teet seuraavaksi?

Kommentoi