Tampere
26 May, Sunday
15° C

Proakatemian esseepankki

Onko oikein harrastaa dropshippingiä?



Kirjoittanut: Lauriina Matilainen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Onko oikein harrastaa dropshippingiä? 

 

Esseen on kirjoittanut Lauriina Matilainen ja Sade Elo 

 

Johdanto 

 

Seuraamme molemmat Instagramissa sosiaalisenmedian tutkivaa vaikuttajaa Cheyenne Järvistä. Hän on tunnettu nostaessaan yritysten epäkohtia sekä harmaalla- alueella olevaa liiketoimintaa julkisuuteen sekä kyseenalaistuksestaan näitä yrityksiä ja niiden toimintatapoja kohtaan. Hän kaipaa suoriin kysymyksiin suoria vastauksia, joita yritykset harvoin ovat valmiita antamaan.  Tässä esseessä käsittelemme erästä Instagramissa noussutta tapausta hieman yksityiskohtaisemmin, jossa tietoon on noussut yrityksen käyttämä dropshipping ja vääränlaisen kuvan välittäminen kuluttajille heidän toiminnastaan.  

Jussi Hyvärinen avaa blogissaan dropshippingiä seuraavasti: “Dropshipping on vähittäiskaupan liiketoimintamalli, jossa myyjä ei pidä tavaraa varastossa. Myyjä ostaa tuotteen asiakkaan tilausta vastaan toimittajalta, joka toimittaa sen suoraan asiakkaalle. Myyjä saa kaupasta tuotteen myyntivoiton. Malli on helppo myyjälle, sillä hänen ei tarvitse pitää tuotteista varastoa. Toisin sanoen tuotteita ei tarvitse maksaa etukäteen. Myyjä ostaa tuotteen vasta kun loppuasiakkaalta on tullut tilaus. Dropshippingiä käytetäänkin erittäin paljon verkkokaupassa”. (Hyvärinen 2022.)  

 

 

Dropshipping, miten se toimii ja kuka sitä käyttää? 

 

Amazonin blogitekstin (2022) mukaan droppshippingiä tavallisesti hyödyntävät yrittäjät, jotka etsivät vaivatonta sekä halpaa yritysmuotoa. Droppshipping- yrittäjyydessä päätehtävänä on mainostaa tuotteita ja näin saada myyntiä ja tilauksia aikaiseksi. Asiakkaan tilatessa tuotteen, myyjä/yrittäjä välittää tilauksen dropshippaajalle (tavaran alkuperäiselle myyjälle) ja hän toimittaa tuotteen asiakkaalle. Myyjä/yrittäjä toimii siis vain välikätenä koko prosessissa ja ottaa rahasumman välistä.  

Dropshipping-myyjänä sinut on merkitty kauppaan SoR (seller of record) ja tämä tuo helppoon yritysmuotoon myös vastuuta. Sinun vastuullasi on hintojen päättäminen kuluttajille, kirjanpito myydyistä tuotteista sekä verojen maksu ostoksista. Vaikkakin kolmas osapuoli on tavaran hallitsija ja säilyttäjä, nähdään sinut myyjänä sekä kaupan todellistajana, koska sinä myyjänä omistat tuotteet ennen sen lähetystä asiakkaalle. 

Tehtaat ja toimittajat tekevät tuotteita myyntiin niin tukkukauppaan kuin jälleenmyyjille. Tuotteiden osto suoraan tehtailta voi olla siis mahdollista joissain tapauksissa, mutta usein myös tehtaiden vaatimat isot tilaukset (bulk orders) voivat muodostua esteeksi aloittaessasi yritystoimintaa. Näitä isoja bulk- tilauksia hyödyntävät monet isommat toimijat kuten myöhemmin mainittavat Rääkki clothing sekä MWEBSTORE. Jotkin tehtaat myös tarjoavat dropshipping- palveluja jälleenmyyjille. 

 

Dropshipping- liiketoiminnan hyödyt ja haitat: 

 

Hyödyt:
 

  • Pienet kiinteät kulut: koska varastotilaa tai muuta vastaavaa ei tarvitse yrityksen käyttöön, sinun ei tarvitse säilyttää tai lähettää tuotteita. 
  • Pieni aloitusmaksu: Tämä yritysmuoto on helppo ja halpa aloittaa, koska suurta alkuinvestointia ei tarvitse. 
  • Monella kanavalla myynti: Myynti onnistuu monessa eri sosiaalisen median kanavassa, sekä saat tuotteesi myyntiin myös mm. Etsyyn ja Amazoniin omien kotisivujen lisäksi. 
  • Paikasta riippumaton työ: Dropshipping kauppaa voit pyörittää mistä tahansa ja koska tahansa. 
  • Skaalaus: Tarjoamalla lisää tuotteita myyntiin alustalle ei tarkoita suuremman varastotilan tms. hankintaa, eikä suuret tilaukset nosta omia kustannuksiasi postien yms. suhteen. 

 

Haitat: 

 

  • Kilpailu alalla: Halpojen aloituskustannusten vuoksi dropshipping on erittäin kilpailtu yritysmuoto ja samoja tuotteita on tarjolla usealla toimijalla. 
  • Tuotteiden laatu: Yrittäjänä, sinulla ei ole lähetysprosessin tai tuotteen laadun kanssa mitään tekemistä, etkä näin ollen voi taata aina hyvä- tai samanlaatuisia tuotteita asiakkaille. 
  • Brändäys: Myymäsi tuotteet voivat olla myös muilla myynnissä, joten oman brändin rakentaminen tietyn tyylin ympärille voi olla haastavaa, koska joukosta erottuminen on toisinaan lähes mahdotonta. 
  • Tulot: Kilpailu alalla tarkoittaa usein halvempia hintoja pärjätäkseen muille, joten voitot tuotteista saattavat jäädä pieniksi. 
  • Tilauksen toimitus: Koska itse et lähetä tuotteita, et pääse vaikuttamaan lähetyksen ulkonäköön tai toimitusprosessiin. Lähetykset voivat kestää kauan matkalla asiakkaille. 
  • Inventaarion puute: Asiakkaan tehdessä tilaus, et voi taata, että tehtaalla on tuotteita tarpeeksi ja tämä voi aiheuttaa viivästystä sekä hankalaa kommunikointia monen osapuolen välillä. Huono asiakaspalvelukokemus voi johtaa maineen huonontumiseen sekä vahingoittaa brändiäsi. (Amazon 2022). 

 

 

MWEBSTORE- tapaus 

 

Cheyenne Järvinen kyseli hänen Instagram tarinassaan, mihin aiheeseen seuraajat haluaisivat hänen perehtyvän. Joku seuraajista ehdotti M-Nutrition vaatemerkki-/brändihuijausta. M-Nutrition on tuoteperhe yrityksessä Pro Nutrition Finland Oy. Pro Nutrition Finland Oy:lla on suomalainen verkkokauppa tutummin MWEBSTORE.FI, jossa myydään esimerkiksi lisäravinteita, valmennuksia sekä vaatteita.  (Cheyenne Järvinen 2022.) 

Seuraajat lähettivät Järviselle kuvakaappauksia erilaisilta verkkokauppatoimijoilta, jotka myyvät tismalleen samanlaisia vaatteita, kuin mitä MWEBSTORE myy. Järvinen sai toisen esimerkin Instagram storyynsa Rääkki Clothing- vaatemerkistä, jotka myyvät samalla kuosilla olevia urheiluvaatteita, mutta omalla logolla. Järvinen pohtii tarinassaan, kumpi yritys julkaisi mallistot ensin, mutta idea molemmilla on tismalleen sama, – dropshippaaminen. Molempien yrityksien vaatteita on nähty myynnissä samalla kankailla myös muualla ja paljon halvemmalla. Tämä antoi epäilyksen sille, ovatko ne samalta tehtaalta tilattu. (Cheyenne Järvinen 2022.) 

 Järvinen kiinnostui aiheesta ja halusi lähteä tutkimaan asiaa. Hän etsi MWEBSTOREN sivuilta tietoa, mistä maasta tuotteet tulevat ja missä tuotteet valmistetaan. Tähän hän ei löytänyt vastausta, mikä herätti seuraajien mielenkiinnon.  Järvinen merkkasi MWEBSTOREN hänen Instagram- tarinoihin, jolloin MWEBSTORE pystyi näkemään, että heistä puhutaan. Pian MWEBSTORE otti kantaa yksityisviestin kautta. Heidän mielestään keskustelu sekä erilaiset mielipiteet olivat sallittuja, mutta he painottivat, että tiedon tulisi perustua faktoihin eikä virheelliseen tietoon. Järvinen vastasi viestiin kysymällä uudelleen, että missä MWEBSTOREN vaatteet on valmistettu ja millaisella tuotantoprosessilla tehty, ikinä kuitenkaan saamatta vastausta takaisin. Hän pohti tarinassaan, onko MWEBSTOREN tehtailla esimerkiksi lapsityövoimaa tai onko tekstiilit värjätty ekologisesti. Järvinen pohti myös sitä, johdetaanko kuluttajia harhaan, koska vaatteita myydään suomalaisen verkkokaupan alla, mutta vaatteiden alkuperä ei ole Suomessa.  (Cheyenne Järvinen 2022.) 

 

Tiedote 

MWEBSTORE ei vastannut enää Järviselle yksityisviestillä vaan he julkaisivat tiedotteen omalla Instagram sivuillaan. MWEBSTORE totesi tiedotteessaan, etteivät he harjoita dropshipping-toimintaa. He painottavat tilaavansa tuotteet suoraan sopimusvalmistajalta sekä he varastoivat tuotteensa Oulussa sijaitsevaan toimipisteeseen. He avasivat dropshipping termin ja kertoivat, että dropshipping on suoratoimitus eli tuotteita ei “jälleenmyyjille” varastoida vaan myynti tapahtuu suoraan kuluttajalle. MWEBSTOREN tiedotteessa todetaan seuraavasti “On totta, että samanlaisia tuotteita löytyy markkinoilta muualtakin, mutta samoista tuotteista ei silti ole kyse, emmekä ole tilanneet tai aio jatkossa tilata vaatteita kuluttajille tarkoitetuista verkkokaupoista (Esim. AliExpress), ja myydä niitä kalliimmalla hinnalla omien kanaviemme kautta.” (MWEBSTORE 2022.) 

MWEBSTORE tuo tiedotteessa esille arvonsa, joihin kuuluu läpinäkyvyys. He tekevät töitä parantaakseen läpinäkyvyyttä. Lisäksi he totesivat, etteivät kommentoi asiaa enempää. Järvinen jäi kuitenkin pohtimaan miksi MWEBSORE ei antanut seuraajien kommentoida asiaa. Lisäksi hän kyseenalaisti miksi MWEBSTORE myy tuotteitaan mainostaen niitä ominaan sekä oman suunnittelun tuloksena, kun todellisuudessa niihin on vain painettu yrityksen oma logo (Cheyenne Järvinen 2022). Tähän emme kuitenkaan löytäneet varmaa tietoa MWEBSTOREN sivuilta, onko asia näin karkeasti toteutettu tuotteissa. 

 

Avainlippumerkintä- mitä se kertoo? 

Seuraavaksi Järvinen toi esille tarinassaan, ettei MWEBSTOREN tuotteille ole myönnetty Avainlippua, vaikka kuitenkin MWEBSTOREN nettisivuilla mainitaan, että heille on myönnetty Avainlippu-merkki (Järvinen 2022). MWEBSTOREN sivuilla kerrotaan, että Avainlippu-merkki kertoo suomalaisesta työstä. Parin lauseen jälkeen heidän sivuillaan mainitaan, että heille on myönnetty Suomalainen verkkokauppa-avainlippumerkki. Tämän määritys on se, että tuotetun palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50%. MWEBSTOREN sivuilla on lisättynä vielä se, että enemmän tietoa Avainlipusta löytyy Suomalainentyö.fi- sivustolta (MWEBSTORE 2022). 

Suomalainentyö.fi:n sivuilta löytyy tietoa koskien Avainlippu-merkkiä. Heidän sivuillaan mainitaan, että yksi Suomalaisen työn merkeistä on Avainlippu-merkki. Näistä merkeistä tunnistaa Suomessa valmistetut ja suunnitellut tuotteet, suomalaiset palvelut sekä yhteiskunnallista hyvää tuottavat yritykset. He kehottavat seuraamaan merkkejä kulutusvalinnoissa. (Suomalainentyö.fi n.d.) 

Avainlippu-merkin säännöt ovat lueteltuna Suomalainentyö.fi verkkosivuilla. Heidän mukaansa “Avainlippu-merkin tavoitteena on kertoa tuotteen ja palvelun suomalaisesta alkuperästä sekä suomalaista työtä edistävästä vaikutuksesta” (Suomalainentyö 12.12.2019). Heillä on myös mainittuna käyttöoikeus, joka on määritelty seuraavasti: “Avainlippu-merkin käyttöoikeus voidaan myöntää Liiton johtokunnan nimeämän Avainlippu-merkin toimikunnan harkinnan mukaan hakemuksesta Suomessa toimivan, Liiton jäsenyhteisön tuotteille, tuoteryhmille, yksilöidyille nimetyille palveluille tai niiden yhdistelmille, jotka ovat valmistettu tai tuotettu Suomessa ja jotka täyttävät näissä säännöissä mainitut vaatimukset” (Suomalainentyö 12.12.2019).  

 

Koskeeko Avainlippu-merkki MWEBSTOREN kaikkia tuotteita sekä palveluita? 

Käytännössä MWEBSTORE on siis saanut Avainlippu-merkin vain heidän palveluilleen, jonka he mainitsevat sivuillansa. He ovat myöskin laatineet listauksen, mitä Avainlippu-merkki heidän kohdallaan tarkoittaa. He painottavat sitä, kuinka lisäravinteet ovat valmistettu EU:n sisäpuolella. Lisäksi he mainostavat erilaisia kotimaisten yritysten valmistamia tuotteita, joista osa valmistaa tuotteensa suomalaisilla tehtailla ja osa EU:n alueella. Missään ei mainita missä esimerkiksi MWEBSTOREN vaatteet valmistetaan tai onko heidän vaatteilleen myönnetty Avainlippu-merkkiä. (MWEBSTORE 2022.) 

MWEBSTORE kertoo vielä lisäyksenä, että he ovat sitoutuneet vahvistamaan omalla toiminnallaan suomalaista osaamista, hyvinvointia sekä ammattitaitoa. Heidän mukaansa asiakkaat voivat olla varmoja siitä, että kotimaisuus on vahvasti mukana heidän arvoketjussansa. He aikovat hakea Avainlippu-merkkiä myös niille tuotteille, jotka valmistetaan Suomessa, ja jotka täyttävät Avainlippu-kriteerit. Tämäkin vahvistaa sen, ettei heillä ole kaikissa tuotteissa Avainlippu-merkkiä. Heidän sivustollaan lukee vielä tummennetulla tekstillä “Tue siis jatkossakin suomalaista työtä shoppailemalla MWEBSTORE.FI-verkkokaupassa”. (MWEBSTORE n.d.) 

 

Pohdinta 

Pohdiskelimme  dropshipping -yritysmuodon moraalista puolta. Kun asioita alkaa kaivelemaan, löytyy enemmän ja enemmän yrityksiä, jotka käyttävät dropshippingiä. Tavallaan dropshippingin hyödyntämisessä ei ole mitään väärää, jos toimija on pieni yksityisyrittäjä ja toiminta on läpinäkyvää. Emme kuitenkaan henkilökohtaisesti pidä dropshippingiä vastuullisena tai reiluna yritysmallina, mutta siitä on monelle pienelle toimijalle isoja hyötyjä ja helppo ensiaskel yrittäjyyteen. 

 Mikä sitten lasketaan pieneksi toimijaksi? MWEBSTORE (2022) mainitsi Instagramissa tiedotteessaan olevansa pieni toimija. Vainu.fi:n sivustolla kerrotaan Pro Nutrition Finland Oy:n eli MWEBSTOREN liikevaihdoksi vuodelle 2018 olleen 4,7 miljoonaa euroa (Vainu.fi n.d.). Voidaanko siis kutsua usean miljoonan liikevaihtoa takovan yrityksen olevan pieni toimija?  

MWEBSTORE myös painottaa vahvasti, että he eivät käytä droppshippingiä. He vetoavat siihen, että heillä on oma varasto, josta tuotteet lähetetään. (MWEBSTORE 22). Mielestämme tämä ei poista sitä faktaa, että tuotteet tulevat Kiinasta sopimustehtaalta, josta lähetetään muille yrityksille  täysin samanlaisia tuotteita eri logoilla käyttäen dropshippingiä.  MWEBSTORELLA dropshippausta harrastetaan isossa skaalassa, jolloin tehtaalle tehdään näitä bulk- tilauksia ja yhdeksi haitaksi lueteltu tilausten pitkä toimitusaika on näin kierretty ja poissuljettu, jolloin taataan parempi asiakaskokemus sekä reklamaatiomahdollisuus ja pystytään näyttäytyä oikeana yrityksenä. 

MWEBSTORE vetoaa tiedotteessaan myös siihen, kuinka muutkin yritykset voivat tilata samasta tehtaasta kankaita. Heidän mielestään samanlaisia tuotteita voi löytyä, mutta samoista tuotteista ei kuitenkaan ole kyse, koska he suunnittelevat vaatteensa itse. Kuluttajana kuitenkin tämä hämmentää, sillä mistä tämän voisi tietää? Toki ainahan voi tilata saman tuotteen kahdelta eri valmistajalta, mutta onko se kuluttajan vastuulla selvittää, kumpi yritys tekee väärin ja valehtelee? 

Asia, mikä jäi häiritsemään MWEBSTOREN tiedotteessaan oli se, kun he totesivat “emmekä ole tilanneet tai aio jatkossa tilata vaatteita kuluttajille tarkoitetusta verkkokaupoista” (MWEBSTORE 2022). Lause antaa ymmärtää, että he olisivat tilanneet kuluttajille tarkoitetusta verkkokaupasta. Miten voimme siis luottaa, että vaatteet ovat tilattu laillisesti sekä oikeudenmukaisesti, kun samaan aikaan MWEBSTORE mainostaa isosti suomalaisuutta? 

 

Kertooko Avainlippu-merkki luotettavuudesta? 

On surullista kuinka isot toimijat käyttävät hyödykseen kuluttajien tietämättömyyttä ja sinisilmäisyyttä. Yrityksen mainostaessa Avainlippua harva lähtee kyseenalaistamaan tuotteiden alkuperää tai valmistusprosessia. Tässäkin tapauksessa MWEBSTORE on saanut Avainlippu-merkin heidän palveluilleen, ei tuotteilleen. He mainostavat verkkosivujaan suomalaisena verkkokauppatoimijana, mutta todellisuudessa tuotteet, jota siellä myydään eivät ole suomalaista käsityötä. Kuluttajan pitäisi siis itse selvittää mihin tuotteisiin/palveluihin tämä merkki on myönnetty. (MWEBSTORE.FI 2022.) 

Suomalainentyö.fi (2019) on luetellut Avainlippu-merkkiä koskevat säädökset seuraavasti: “9. Käyttöoikeuden haltijayhteisö voi käyttää Avainlippu-merkkiä myös yrityskuvaviestinnässään, kuten imago- tai brändimainonnassa, kun yhteisön liikevaihdosta yli 75 prosenttia syntyy tuotteista tai -palveluista, joille on myönnetty Avainlippu-merkin käyttöoikeus.” Eli käytännössä MWEBSTORE saa mainostaa heitä Avainlippu-merkin avulla, vaikka Avainlippu-merkki koskee vain heidän tiettyjä tuotteitaan ja palveluitaan. Suurin osa treenivaatteista ei kuitenkaan täytä Avainlipun määritelmää. Ja tämä jatkuu niin kauan, kun tuotteet tilataan sopimustehtaalta Kiinasta. 

Suomalainentyö.fi verkkosivuilla on lueteltuna, myöntämisedellytyksistä Avainlippu-merkille. Listauksen jälkeen he mainitsevat, että Avainlipputoimikunta huomioi seuraavat seikat: “Mielikuva suomalaisesta alkuperästä” (Suomalainentyö.fi 2019). Emme tiedä, kuinka paljon tällä edellytyksellä on painoarvoa, mutta onko tämä oikein kuluttajalle? Annetaan mielikuva suomalaisuudesta ja hämätään asiakasta tukemaan suomalaista palvelua, vaikka tuote tulee Kiinan tehtaalta. Jokainen varmasti voi kuvitella, miten Kiinan tehtaat toimivat ja millaiset työolot sietä löytyy. 

 

Lopetus 

Business on businessia. Yrittäjyys kärjistetysti toimii periaatteella: osta halvalla, myy kalliilla. Kuitenkin suoranainen kuluttajien harhaanjohtaminen sekä avainlippumerkin taakse piiloutuminen ovat häijyä toimintaa. MWEBSTOREN tiedotteessa (2019) mainittiin heidän arvoihinsa kuuluvan läpinäkyvyys. Tätä voi jokainen lukija kyseenalaistaa sekä pohtia itse, kuinka läpinäkyvää heidän toimintansa on. Onko oikein jättää vastaamatta kysymyksiin koskien Kiinan tehtaan työoloja tai tarkempaa tietoa tuotteen valmistamisprosessista? Tai onko oikein edustaa yritystä suomalaisena, kun todellisuus ei sitä ole? Onko tämä läpinäkyvää toimintaa? (Järvinen 2022.) Myös huomionarvoinen kysymys on, että jos MWBSTOREN toiminta on niin läpinäkyvää ja rehellistä, kun he antavat olettaa, miksi näitä somessa leviäviä kysymyksiä ja väitteitä ei sammuteta näyttämällä ja kertomalla totuus heidän toiminnastaan- senhän luulisi olevan helppoa ja yritystä hyödyttävää toimintaa, jos mitään salattavaa ei kerta ole.  

 

 

 

Lähteet: 

 

Amazon. 2022. What is dropshipping. Viitattu 1.11.2022. https://sell.amazon.com/learn/what-is-dropshipping  

Cheyenne Järvinen. [missccheyenne] 2022. [Instagram]. Saatavilla. Viitattu 3.11.2022. 

https://www.instagram.com/missccheyenne/ 

 Hyvärinen, J. 2022. Mitä on dropshipping. Blogiteksti. Viitattu 1.11.2022. https://jussihyvarinen.com/mita-on-dropshipping/ 

https://jussihyvarinen.com/mita-on-dropshipping/ 

MWEBSTORE. N.d. Verkkosivu. Viitattu 3.11.2022. 

https://mwebstore.fi/fi 

MWEBSTORE. [mwebstorefi] 2022. [Instagram]. Saatavilla. Viitattu 3.11.2022. 

https://www.instagram.com/mwebstorefi/ 

Vainu.io. N.d. Yritystiedot Pro Nutrition Finland Oy. Viitattu 3.11.2022. 

https://vainu.io/company/pro-nutrition-finland-oy-taloustiedot-ja-liikevaihto/682571/yritystiedot 

Suomalaisentyön Liitto. 2019. Avainlippu-merkin säännöt. Viitattu 3.11.2022. 

https://suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/avainlipun-saannot/ 

Kommentoi