Tampere
23 May, Thursday
25° C

Proakatemian esseepankki

Normal halpatavarakauppa: asiakkaan ostokokemus ja ketjun menestyksen salaisuus



Kirjoittanut: Jenna Korpi - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Essee on Jenna Korven ja Ella Heinemanin luoma.

Normal on Tanskalainen vuonna 2013 perustettu ketju joka on Suomessa tällä hetkellä lähes kolmellakymmenellä eri paikkakunnalla. Normal rantautui Tampereelle vuonna 2021 kahdella liikkeellä, ratinaan sekä koskikeskukseen. Normalin mainoslauseet ovat. “Normaalit tuotteet, Epänormaalit hinnat, Uniikit kokemukset” Jotkin lähteet tituleeraavat Normalia halpatavaraketjuksi ja jotkut päivittäistavaraketjuksi. Mikä Normal sitten on? Halpatavarakaupan määritelmä täyttyy, koska Normal markkinoi avoimesti hintojen epänormaaliudella. Charles Lambin (2011) kirjassa Essentials of marketing tiivistetään halpakauppaketjun ero tavalliseen päivittäistavaramyymälään siten, että halpakauppa myy halvalla, silä on suuri liikevaihto ja myyntivolyymi. Halpakaupan hyllyiltä ei löydy tarvikkeita elämän jokaiseen tilanteeseen, vaan pikemminkin joka tilanteeseen vain myyvimmät tuotteet.

Ketjuliikkeiden seasta Normal esimerkiksi vastaa nopeasti trendeihin, tarjoaa tuotemerkkejä joita muista kaupoista ei löydy, tarjoaa perustuotteita halvemmalla ja isommissa pakkauskoissa, mutta mitä muuta Normal tekee ja mikä sen onnistumisen salaisuus on? Lähdimme tutkimaan asiaa paikanpäälle.

Visuaalisuus:

Viime aikoina kauppaketjut ovat esimerkiksi kovan hintakilpailun ja tehokkuuteen pyrkimisen takia siirtyneet esillepanemaan tuotteet hyllyille vain toimituslaatikoissaan. Pahviset, joskin usein houkuttelevasti kuvitetut laatikot tekevät tuotteiden esillepanosta nopeampaa ja siten hyllytykseen kuluu vähemmän aikaa ja henkilökuntaa tarvitaan vähemmän. Ruokakauppaketjut käyttävät myös telineitä, jotka jousen avulla feissaavat tuotteen automaattisesti niiden huvetessa. Koska kaikki kaupat ovat alkaneet tekemään tätä ja vain K-ryhmä on todella panostanut kauppojen visuaaliseen ilmeeseen, normal erottuu edukseen sillä, että jokainen tuote on asetettu käsin hyllyyn ja katse kiinnittyy niihin helpommin. Tuotteet ovat myös aseteltu vaihtelevasti joko todella runsaasti, jolloin niiden jatkuva hipelöiminen ei aiheuta sotkuista vaikutelmaa, tai joko siisteihin riveihin, jotta liikkeessä pysyy jonkinlainen siisteys.

Myymälän rakenne:

Myymälä on järjestelty niin, että jokainen asiakas kulkee koko myymälän läpi samassa suunnitellussa järjestyksessä. Liikkeessä ei ole juurikaan ylä-eikä alahyllyjä vaan valtaosa tuotteista on käden ulottuvilla. Todella monesta kohtaa liikettä löytyy kahden kokoisia koreja, siltä varalta että syliin onkin löytynyt kannettavaa. Kassat ovat luonnollisesti matkan lopuksi ja jonoa kertyy, joten jokainen asiakas seisoo lopuksi karkkivuorten ympäröimänä. Samoja tuotteita on aseteltu moneen eri kohtaan myymälässä. Myymälä on rakennettu siten että sieltä voit havainnoida selkeät osastot kuten: naisten kosmetiikka, pesuaineet, meikit, miesten kosmetiikka, herkut jne. Monesta kohtaa löytyy kuitenkin samaa tavaraa esimerkiksi hiuspanta voisi löytyä heti myymälään tultaessa, löydät sen myös meikinpuhdistus tarvikkeiden luota sekä kasvonaamioiden luota. Myymälän rakenne on nerokas mutta kuluttajan näkökulmasta hieman raskas. Normal ei ole paikka josta haet vain nopeasti tarvittavat tuotteet sillä myymälän “oikotiet” kassalle on tukittu “vain henkilökunnalle” kyltein.

 

Elämykset:

Etenkin nuorelle kuluttajalle Normal on aistien juhlaa, sillä liikkeestä löytyy aivan yllättäviäkin tuotteita, joista voi luona itselleen elämyksellisen käyttökokemuksen, esimerkiksi glitter-laastareita ja glitter-vartalonpesuainetta. Pehmeän pörröisiä hiusturbaaneja ja hiuspantoja, paljon tuoksuvia tuotteita, kuten monta erituoksuista kynsilakanpoistoainetta. Trendikästä musiikkia. Tuotteiden, joilla saat luotua spa-elämyksen kotiin kategoria on laaja. Kaikki on kaunista, kivan tuntuista, hyvän tuoksuista ja mikä tärkeintä, trendikästä!

 

Vastuullisuus

Normal on halpakauppaketju joka kannustaa ostamiseen. Myymälästä löytyy jonkin verran vastuullisemmin valmistettua kosmetiikkaa ja tuotteita joissa on otettu jollakin tasolla kestävyys huomioon. Koemme kuitenkin että ketju ei panosta vastuullisuuden teemoihin juurikaan, sillä he kannustavat kiistatta turhan ja tarpeettoman tavaran ostamiseen, järkevien hankintojen ohella. Myymälä onnistuu luomaan asiakkaalleen kokemuksen siitä että “sinä voit saada nämä kaikki!”. Halvat hinnat kannustaa ostamaan paljon ja miettimään vähemmän. Pohdimme myös yrittäjien näkökulmaa.. Normal myy mm. kampaamotuotteita erittäin halpaan hintaan jolloin kampaamo alan yrittäjien tienestit jäävät pienemmälle, kaikki eivät voi kilpailla yhtä halvoilla hinnoilla.

 

Kaiken kaikkiaan osto kokemuksemme oli positiivisen ja hämmentyneen, jopa yltäkylläisen olon väliltä. Saimme kulutettua kaupassa yli puoli tuntia ihmetellen kaikenlaisia uusia tuotteita. Ostokokemustamme kuvastaa hyvin se että toinen meistä kurkkasi koriin kassalla että mitähän sitä taas tuli ostettua, korissa ei ollut toisen tuotteita lainkaan. Kokemus siitä että olisi löytänyt kaikkea kivaa ja “tarpeellista” oli syntynyt.

 

 

Kommentit
  • Tuomas Kuusisto

    Pelkkää roskaa ja romua, mutta muutama merkkituote myydään tappiolla, jotka toimii sisäänheittäjinä. Normal on on yhtä kuin ilmastonmuutos.

    14.5.2023
Kommentoi