Tampere
27 May, Monday
17° C

Proakatemian esseepankki

Myyntipäivät 2021



Kirjoittanut: Oona Salo - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pisteluokitus: 2 esseepistettä, yksilö essee 

Myyntipäivät 2021

 

Proakatemian suurin myyntikisa on saatu pakettiin tältä vuodelta. Tänä vuonna kuninkuuden vei Kipinä. Tässä esseessä haluan käydä läpi oppeja ja koppeja, joita sain myyntipäiviltä.

En edes tiedä, kuinka monta pajaa vedimme myyntipäiviin liittyen, mutta hopsiin on kertynyt valtava määrä tunteja. Iso kiitos Kipinän myyntitiimille, joka valmisti tiimimme myyntipäiviin. Olin viime vuonna Revenan mukana myyntipäivillä, mutta tänä vuona oppimista tuli tuplasti enemmän. Mikä on voittaja joukkueen ”salaisuus”, sitä koitan selvittää.

 

Opit ja kopit

Face to face-myynti

En ole koskaan myynyt puhelimessa, ständillä tai face to face, mutta myyntipäivillä pääsin kokeilemaan kaikkia. Ensimmäisenä päivänä olin tekemässä face to face- myyntiä Turussa. Otimme Johanneksen kanssa heti Suomen suurimman kaupan kohteeksi, ja kaupathan sinne tehtiin. On mielenkiintoista ajatella, kuinka paljon jännittää uusia juttua varsinkin myyntiin liittyen. Kuitenkin ensimmäisen kaupan jälkeen fiilis oli mahtava. Vaikka meilläkin kävi epäonnistumisia, niin opimme niistä ja kannustimme Johanneksen kanssa toisiamme.

 

Puhelinmyynti

Olin ennen Myyntipäiviä päättänyt, että puhelinmyyntiin en ryhdy, mutta toisin kävi. Olen aina ollut pelokas nostamaan luuria ja myymään siellä. Viime vuonna soitin muutaman puhelun, ja totesin ettei enää ikinä. Kuitenkin lähdin omasta tahdostani kokeilemaan puhelinmyyntiä Myyntipäivillä, eikä se ollut niin kamalaa kuin muistin. Itse asiassa oppisin siitä valtavasti. Soitin Myyntipäivien aikana reilu 50 kertaa ja sain itselleni paljon varmuutta lisää. Olen ylpeä, että uskalsin lähteä soittamaan, koska nyt tuntuu, ettei minulla ole enää puhelinmyynti kammoa. Myyntipsykologia kirjassa kerrottiin, että myyntikammo voi liittyä itsensä johtamiseen, ja ihmisen erilaisiin tuntemuksiin. Koen, että olen kasvanut vuodessa paljon ja saanut itsevarmuutta lisää.

 

Ständimyynti

Ständimyynti on mielestäni mukava keino myydä. Olin muutamaan otteeseen ständillä, ja sain tulosta aikaiseksi. Tärkeintä oli myyntipuhe, jonka täytyi olla asiantunteva ja kiinnostava. Tiimimme ständiä pidettiin Tamkilla, ja siellä oli valtavasti opiskelijoita. Joten oli tärkeää muokata puhe sopivan pituiseksi, jotta asiakas jaksoi kuunnella.

Oppeja ja koppeja kerääntyi valtavasti eri myyntikeinoista. Suurimpana ymmärrys, ettei mitään pahaa voi tapahtua, jos yrittää myydä. Myyntipäivillä hitsaannuimme tiimin kanssa enemmän yhteen ja tuimme toisiamme. Tämä vuonna pääsin monta kertaa kokemaan, sen huippu fiiiliksen, kun saa myynnin tehty. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuoden Myyntipäiville.

 

Pohdin, millaisia yhteisiä tekijöitä viime vuoden ja tämän vuoden voittajatiimeillä oli, ja nämä nousivat esille.

  1. Tehkää yhdessä.

Mielestäni tärkein asia on, että tiimi pysyy yhdessä myyntipäivien ajan, niin viesteillä kuin paikan päällä. Kaikki onnistumiset, epäonnistumiset, askarruttavat kysymykset ja hölmöiltä tuntuvat kysymykset ovat tärkeä jakaa myös muille.

  1. Hyvin järjestetty

Vaikka myyntipäivät voivat välillä tuntua aivan hullulta menolta, niin on tärkeää, että myyntipäivät ovat suunniteltu etukäteen. Aina on henkilöt, joiden tehtävä on pysyä kärryillä myynneistä tai formsseista. Myös paikka, jossa aikaa vietetään kannattaa miettiä jo ennakkoon. Molempina vuosina olemme olleet Tamkissa Hubssissa, ja tämä paikka on ollut todella hyvä kaikin puolin.

  1. Hauskuus ja yhteinen fiilis

Kaikkien mukaan ottaminen, ja heidän vahvuuksien käyttö on todella tärkeää. Mahdollisuuksien antaminen eri myyntitekniikoissa sekä yhteinen fiilis ovat asiat, jotka vievät todella paljon eteenpäin niin myyntipäivillä kuin yleisesti. Kipinäläiset reagoivat jokaiseen myyntiin ja piti yhteistä fiilistä yllä yöt sekä päivät. Myyntipäivät eivät ole vakava asia, ja kipinässä pidettiin hauskaa koko ajan.

 

Proakatemian Joryssa kävimme pajan aiheesta fiilis ja moodi. Tässä heräsi hyvin keskustelua aiheesta kiinnostus ja innostus. Lähdin vertailemaan niitä Myyntipäiviin. Kiinnostus ja innostus ovat loppuen lopuksi aika erilaisia ja esiintyvät eri tavalla. Kiinnostus voi tarkoittaa, että on esimerkiksi kiinnostunut jostain asiasta. Mutta tämä ei välttämättä aiheuta muita tunteita asioita kohtaan. Kuitenkin innostut saa aikaan myös tunteet ihmisessä ja voi saada ihmisen heti toiminaan. Myyntipäivien suhteen on mielestäni tärkeää, että tiimi innostuu Myyntipäivistä. Innostuminen voi lähtee yhdestä ihmisestä, joka voi tartuttaa innostusta muihin. Kipinäläiset olivat kaikki jo ennen Myyntipäiviä innostuneet asiasta. Yksi syy tähän voi olla myös se, että yhtenä tuotteena oli tiimin tuote. Kuitenkin sama tapahtui viime vuonna myös Revenan kanssa, ja heillä oli myös oma tuote Myyntipäivillä. Joten olisiko mahdollista, että jos tiimin oma tuote on Myyntipäivillä, niin tiimi on innokkaampi myymään.

 

Lähteet

Jory muistiinpanot 15.11.2021

Revenan pajasta muistiinpanot

Petri Parviainen – Myyntipsykologia

Kommentoi