Tampere
25 May, Saturday
21° C

Proakatemian esseepankki

Myymistä kaikkialla



Kirjoittanut: Aleksi Röyhkiö - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mitä myyminen oikeasti tarkoittaa?

Myyminen on käsitteenä usein myös jopa hieman harhaanjohtava. Sen sanan kuullessaan tulee usein mieleen, että nyt joku pukuasuinen henkilö tulee kertomaan, mitä juuri minun tulisi hankkia. On kuitenkin ajateltava myynti- termiä hieman laajemmin ja mietittävä, jos olemmekin kaikki sisäisesti myyneet elämässämme jotain. Lähdetään ajattelemaan aivan lapsesta asti. Lapsena yrität myydä omaa karkin tarvettasi vanhemmillesi, jotka joko ostavat, tai torjuvat niin sanotun ”myyntiyrityksesi”. Usein erilaiset suostuttelutilanteet lapsena ja aikuisena, liittyvät itsesi ja oman tarpeesi myymiseen sille henkilölle, joka asiassa sinua voi auttaa. Toinen esimerkki selvemmästä myyntitapauksesta tapahtuu useille myös lapsena alakoulun kirpputori- tapahtumassa. Tavoitteenasi on myydä jokin sinulle ”roskana” esiintyvä esine toiselle ”aarteena”. Näitä asioita pohtiessamme huomaammekin olleemme kytköksissä omaan sisäiseen ”myyjäämme” jo aivan pienestä pitäen. Tajunnan räjäyttävää, eikö?

 

Sosiaalinen media myynnin alustana

On vaikea kuvitella sitä, kuinka vaikeaa asioiden myyminen olisikaan ilman internettiä. Olisin todella halunnut tähän esseeseeni haastattelun vanhemmalta myynnin ammattilaiselta, joka on nähnyt myynnin aikakauden ennen sosiaalisen median keksimistä, mutta otan tämän omalle to do- listalleni ensi syksylle. Nykypäivänä et ole olemassa, jos et ole verkossa, kuten kirjassa Sata faktaa myynnistä (Koivumäki & Kortesuo 2019) sanotaan. On helpompaa käyttää internettiä myynnin alustana, koska ihmiset ovat laiskistuneet todella paljon.

Sosiaalisen median markkinoinnissa liikkuu älyttömiä summia rahaa. Pystyt mainostamaan omia tuotteitasi julkisuuden henkilöiden kautta, jonka hinnan tietysti määrittelee kyseisen henkilön seuraajakunnan suuruus. Tämän vuoksi maailmassa on tuhansia ihmisiä, jotka elävät sosiaalisen median avulla, ja todella hyvin.

 

Omat kokemukset

Olen itse päässyt elämään hyvinkin kilpailuhenkistä elämää, jolloin minun on pitänyt puristaa itsestäni jokaisena hetkenä parhaimpani ulos. Olen mielestäni aina ollut hyvä suustani ja rohkea kertomaan omista vahvuuksista. Tämä on auttanut minua saavuttamaan haluamiani asioita elämässäni. Tulen aina jatkamaan samaa rataa ja kehittymään tässä aiheessa.

Tajusin ”myymistä kaikkialla” termin merkityksen vasta myyntiosaamisen kurssilla, jonka jälkeen en ole saanut asiaa päästäni. Olen todella harjoitellut itsekin myynti taitojani jo pienestä pojasta lähtien. Minun tulisi muistella näitä hetkiä, jolloin olen joutunut laittamaan parhaimmat myymisstaitoni peliin. Ehkä kokemukseni auttavat minua kuitenkin alitajuntaisesti tulevissa tilanteissa.

 

 

 

Itsensä myyminen?

Suomalaisille itsensä kehuminen ja omien vahvuuksiensa esiin tuominen ovat suuria kompastuskiviä. Uskon, että suurin osa suomalaisista haluaisi perua työhaastattelut ja kaikki tilanteet, joissa sinun tulisi myydä itseäsi kehuen omia vahvuuksiasi. Jo lapsesta lähtien olemme tottuneet tilanteisiin, joihin voit vaikuttaa omilla puheenlahjoillasi kehumalla itseäsi. Esimerkiksi erilaisiin urheilujoukkueisiin tai tiimeihin pääseminen on nuorempana myös pitkälti itsensä myymistä heille, jotka nämä päätöksen lopulta tekevät. Sama pätee myös jo hieman vanhempana käydyissä työhaastatteluissa. Ei kukaan esimies ole valmis palkkaamaan henkilöä, joka ei osaa tuoda haastatteluissa ilmi omia vahvuuksiaan, jotka vaikuttaisivat positiivisesti erilaisiin valintoihin.

On myös hetkiä jolloin esimerkiksi urheilussa sinun tulee myydä itseäsi paremmin kuin muiden. Sinun tulee antaa itsestä sellainen kuva, että pystyt todella tuomaan hyötyjä mahdolliselle kumppanillenne. Usein sponsoreilla ja hyvillä yhteistyökumppaneilla on varaa valita suuresta joukosta parhain, joka sinun tulee yrittää olla. Kukaan ei aina onnistu tarjoamaan parasta juuri tietylle, mutta siitä tulisi ottaa oppia tulevia neuvotteluja varten.

 

Yhteenveto

Yleisenä opetuksena kannattaa miettiä sitä, kuinka paljon rakentaa asioille ennakkoluuloja. Aasinsillalla pääsemme tästä siihen, kuinka paljon neutraalimpi tulisi olla niin sanottuja myyjiä kohtaa. Tämä on ammatti siinä missä muutkin, jota olemme jopa huomaamatta harjoittaneet vuosien ajan itsekin. On siis hyödyllistä oppia myymisen taitoja tulevaisuutta varten. On myös tärkeä opetella ja etenkin etsiä itsestä vahvuuksia, joiden avulla olet valmis myymään itseäsi sisään erilaisiin työpaikkoihin urallasi eteenpäin.

Epäonnistumiset ja niistä oppimiset ovat perusta elämän saavutuksille ja onnistumisille. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja jokaisen tulisi kerätä rohkeasti kokemuksia, joista oppia.

 

 

Lähteet:

Sata faktaa myynnistä (Koivumäki & Kortesuo 2019)

20-vuotias mies kotoisin Ylöjärveltä. Ylioppilas

Kommentoi