Tampere
28 May, Tuesday
17° C

Proakatemian esseepankki

Muutama fakta myynnistä by Joel



Kirjoittanut: Joel Lauronen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
100 faktaa myynnistä
Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto 

Ensimmäinen kerran kuulin Andrei Koivumäestä, kun näin hänet ohjelmassa Asuntokaupat sokkona. Pian aloin seuramaan Andreita Instagramissa. “Mielenkiintoinen persoona. Tavallaan aika raskas tyyppi, mutta todella kova painamaan duunia” Näin muistan hänestä ensin ajatelleen. Pian huomasin Andrein ja Katleena Kortesuon kirjoittaneen yhdessä kirjan. 100 Faktaa myynnistä. Ajattelin, että tämä kirja täytyy jossain vaiheessa lukea. 

 

Olen itseasiassa lukenut kirjan nyt kaksi eri kertaa. Ensimmäisen kerran syksyllä 2021 kun ensimmäinen vuosi akatemialla käynnistyi ja nyt 2022 keväällä kun ensimmäinen vuoteni akatemialla on tulossa päätökseen. Tässä esseessä nostan muutaman mieleeni jääneen faktan. 

 

 

Mistä saa tietoa ja kokemusta?  

Jokainen meistä on varmasti jossain vaiheessa tehnyt myyntiä. Monella meistä on hyviä ja huonoja kokemuksia myyntitilanteista. Kuitenkin jokainen haluaisi varmasti jossain vaiheessa kehittyä myynnissä. Jotta voimme kehittyä myyjinä, täytyy oppia ja viedä oppi käytäntöön esimerkiksi projekteissa. Tämä on se ajattelutapa mitä meille Proakatemialla painotetaan. Pohjalla on hyvä olla laaja teoriapohja, mutta kokemus saadaan vain tekemisen kautta. Aina voi lukea kirjoja, opiskella myyntiä, käydä messuilla ja koulutuksissa, mutta jos et tee työtä itse, et tule ikinä samaan kokemusta. 

 

Hyvän myyjän on pidettävä itsensä niin sanotusti ajan mukana. Tarkoitan tällä sitä, että myyjän täytyy pysyä kartalla maailman tilanteista ja mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita ja mitä ne ostavat. Myyjät jotka vain “myyvät” eivätkä esimerkiksi laajenna omaa teoriapohjaansa eivät pysy kovin pitkään myyntityön korkeimmalla aallon harjalla. 

 

 

Kyse ei ole ajasta vaan omasta energiasta. 

Olet varmasti kuullut joskus seuraavan lauseen “Vuorokaudessa ei ole tarpeeksi tunteja”. On varmasti selvää, että ajankäyttö on yksi tärkeimmistä asioista työelämässä. Palaverit, tapaamiset, asiakashankinta, tarjoukset ja muut arkipäiväiset asiat yritystoimintaan liittyen. Miten nämä pitäisi saada tehtyä päivän aikana? Kun työpäivän rakenne on suunniteltu ja aikataulutettu hyvin niin kaiken tämän kerkeää tekemään. “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”.  (Koivumäki, A., Kortesuo, K. 2019, s45)  

 

Olen itsekin poistunut akatemialta pitkän päivän jälkeen ja miettinyt, että sain tänään paljon tehtyä. Kuitenkin olen monesti kotiin päästyäni miettinyt illalla mitä sain tänään aikaan? Voi olla, että olen saanut hoidettua pari asiaa pois alta, mutta enemmänkin olisi voinut tehdä. Näistä oppineena olen ruvennut suuninttelemaan päiväni tarkemmin ja paremmin. Olen huomannut jo selvän eron työnlaadussa siihen, kun päivää ei ole rakennettu kunnolla vs kun se on rakennettu kunnolla. Voin suositella päivän suunnittelua kaikilla, jotka haluavat tehdä asioita tehokkaammin 

 

 

 

Myy itsesi ja tuotteesi 

 

Minkälaiselta myyjältä sinä haluat ostaa tuotteesi? Ajatellaan tilanne, jossa olet menossa ostamaan uusia golfmailoja itsellesi. Ostaisitko ne tyrkyttävältä, aggressiiviseltä ja epäluotettavalta myyjältä? Veikkaan vahvasti, että et ostaisi mailoja kyseiseltä myyjältä. Myyntityössä on äärimmäisen tärkeää osata myydä itsensä asiakkaalle. Lyhyesti sanottuna ennen kuin saat tehtyä ensimmäisen kauppasi asiakkaalle, sinun on ansaittava hänen luottamus. Harva ihminen haluaa ostaa toiselta ihmiseltä, joka vaikuttaa epäluotettavalta ja epävarmalta. Kun myyt jotakin tuotetta ole oma itsesi, kättele, katso silmiin ja olen valmis auttamaan asiakasta. Perusjuttuja, mutta näillä on iso vaikutus luottamuksen ansaitsemiseksi. (Koivumäki, A., Kortesuo, K. 2019, s89) 

 

Mieleeni nousee eräs tapaus ajalta, kun olin myymässä golf välineitä. Asiakas tuli myymälään ostamaan itsellensä uusia golfmailoja. Hän oli pelannut 20v ajan saman merkin mailoilla ja totta kai hän halusi uusien mailojen olevan samaa merkkiä. Ongelmana tässä oli vain se, että me myimme kyseisen merkin “pahinta” kilpailijaa. Siinä vaiheessa asiakas oli jo lähdössä myymälästämme, mutta heitin hänelle seuraavan kysymyksen “Oletko miettinyt parantuisiko pelisi, jos vaihtaisit merkkiä?”. Kysymyksen jälkeen asiakas jäi myymälään ja annoin hänelle meidän mailamerkin rautasetin. Huomasin kuitenkin heti asiakkaan olevan todella epävarma ja jopa peloissaan tilanteesta. Meidän välillämme ei ollut vielä luottamusta. Esittelin hänelle jokaisen mailan läpi ja perustelin hänelle syitä, miksi hänen pitäisi vaihtaa merkkiä. Kerroin asiakkaalle, että pelaan itse samoilla mailoilla ja oma pelini on parantunut mailojen vaihdon jälkeen. Hänen silmänsä kirkastuivat ja huomasin luottamuksen minua kohtaan nousevan. Tästä ei mennyt kauaa, kun kättelimme kaupat ja pakkasimme mailat hänen autoonsa. 

 

Kun me Proakatemialla tapaamme uusia ihmisiä tai käymme asiakastapaamisissa, suosittelen vahvasti olemaan oma itsesi. Oli ihminen sitten uusi tai vanha tuttavuus niin kohtele heitä samalla tavalla, kun haluat miten sinua kohdeltaisiin. 

  

 

Pohdinta 

 

Kun aloitin Proakatemialla viime syksynä ajattelin, että minulle ei olisi kovin hyödyllistä lukea ja opiskella myyntiä, koska olen sitä jo työelämässä tehnyt. Voin kuitenkin nyt todeta tämän ajattelun täysin vääräksi. Pelkästään kirjoja lukemalla omat myyntitaitoni ovat menneet huomattavasti eteenpäin. Teorian on saanut vietyä todella hyvin käytäntöön.  

Toisella luku kerralla kirjasta sain itse enemmän irti kuin ensimmäisellä. Kirjassa kerrotut faktat ja vinkit pystyy sisäistämään paljon helpommin. Huomasin myös kuinka viime lukukerralla sisäistetyt faktat ja vinkit on viety käyttöön omaan päivittäiseen tekemiseen. 

Olen huomannut miten paljon duunia akatemialla joutuu tekemään päästäkseen tiettyihin tavoitteisiin. Suuret tavoitteet pitää laittaa pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja seurata niiden toteutumista. Itsensä kannattaa ympäröidä itseään viisaammilla ihmisillä ja olla valmiina oppimaan uutta. Menestys tulee monien vastoinkäymisten jälkeen ja ne kannattaa olla valmis kohtaamaan. Oikotietä onneen ei ole. 

 

Lähteet: 

Koivumäki, A., Kortesuo, K. 2019. 100 faktaa myynnistä. Alma Talent. 

Kommentoi