Tampere
18 May, Saturday
15° C

Proakatemian esseepankki

Mittaaminen ja motivaatio



Kirjoittanut: Tony Kalliala - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Peter Druckerin quote “What gets measured gets managed” on sanonta, johon yhdyn todella vahvasti. Se tarkoittaa sitä, että asiat joita mitataan ovat hallittavissa. Voit seurata edistymistäsi tavoitteisiin nähden ajantasaisesti.

Tunnettu puhuja ja Harward yliopiston psykologi Jordan Peterson on monesti puhunut mittaamisesta ja on vahvasti sitä mieltä, että ihmisten tulisi verrata itseään siihen, missä on ollut eilen, eikä siihen missä joku muu on tänään. Muiden ihmisten suorituksia kannattaa käyttää inspiraationa, mutta itseään ei niihin kannata liikaa verrata. Amerikkalaisen jalkapallon elävä legenda Tom Bradykin on sanonut “Winners focus on winning, losers focus on winners”.

Erilaista dataa suorituksista kerätään esimerkiksi huippu-urheilussa. Helposti ymmärrettävissä kaikille on pitkän matkan juoksu, jossa jokaisesta suorituksesta saadaan ensinnäkin aika, mutta sen lisäksi tänä päivänä mitataan myös sykkeitä, nestetasapainoja sekä niiden keskiarvoja ja niin edelleen. Urheilija voi helposti seurata seurata suorituksiensa parantumista, kun juoksuajat lyhenevät, mutta kokonaisvaltaisempaa tietoa urheilijana kehittymisestä saadaan analysoimalla, mitä kehossa tapahtuu. Urheilija voi esimerkiksi tekniikkaa hiomalla helpottaa hengittämistä ja pitää keskimääräisen sykkeen alempana pitkällä juoksumatkalla.

Myyntitöitä tehdessäni olen aina mitannut myyntimäärien lisäksi myös prospektimääriä,  asiakaskontaktien määrää, buukkauksia, joista on voinut laskea myös erilaisia konversioprosentteja.

Suurimman hyödyn seurannasta olen itse työssä saanut asiakaskontaktien suhteesta sovittujen tapaamisten määrään. Myönnettäköön, että buukkaus ei ole aina ollut oma lempilajini myyntityössä ja siksi on ollut erityisen tärkeää päästä seuraamaan omaa suorittamistani numeroiden valossa. Buukkauksen on parhaimmillaan saanut tuntumaan hauskalta peliltä, kun on seurannut päivittäisiä ja viikoittaisia onnistumisprosentteja toisiinsa. Joskus myyntitiimeissä näihin sovitaan jopa pieniä kannustinpalkkioita tai tiimin välisiä kilpailuita tulosten vauhdittamiseksi.

Mittaamisen ilmeisin hyöty on tietenkin data, jonka perusteella voi tulevaisuudessa tehdä tulkintaa, missä menee hyvin ja missä on parantamisen varaa. Kaikki hyöty ei suinkaan ole tässä, vaan mittaamisella on myös tutkittu motivaatiovaikutus. Hyvän olon tunnetta syntyy, kun näkee kuinka paljon on edistynyt erilaisilla ajanjaksoilla. Tämä toimii myös toisin päin, mikäli kehitys onkin ollut miinusmerkkistä, vähän kuin raipan iskuna. Positiivinen motivaatiovaikutus syntyy myös tunteesta, kun olet jatkuvasti tietoinen edistymisesi tilasta. Kun mittaamista tehdään aktiivisesti, voi milloin tahansa pysähtyä miettimään onko tahti suhteessa tavoitteeseen riittävä.

Miten voisimme hyötyä mittaamisesta Empirian kanssa? Taloudelliset mittarit tulisi ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan yritystoiminnasta. Varmasti ihan hyvä idea, mutta onko se ainoa tai paras vaihtoehto? Voisiko projekteja mitata jotenkin muuten? Etenkin, kun ensivuonna todennäköisesti lajitelemme projekteja eri tavalla kuin ennen. Mittaamista meidän kannattaa varmasti tehdä mahdollisimman monesta asiasta, mutta tärkeimmiksi nousee sellaiset asiat, joiden suhteen meillä on merkityksellisiä tavoitteita.

Kommentoi