Tampere
19 May, Sunday
22° C

Proakatemian esseepankki

Mitä promootiotyö todellisuudessa on



Kirjoittanut: Essi Puurunen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Aloitin promootiotyöt vuonna 2019. Korona kuitenkin kuritti vähän työntekoa, joten työt käynnisty kunnolla vasta vuoden 2021 alussa. Siitä asti tuloni on koostunut pääsääntöisesti promootiotyöstä. Tässä esseessä paneudun siihen, mitä on promootiotyö ja minkälaisia töitä olen itse päässyt tekemään. Välillä kun kerron olevani promoottori tai, että teen promootiotyötä ”työkseni” saa huomata, ettei ihmiset välttämättä saa ihan käsitystä siitä minkälaista työtä teen. Joskus saan osakseni vähän arvostelua sekä väheksymistäkin. Ennakkoluulot kyseistä alaa kohtaan ovat suuret, sillä useasti promoottorit mielletään kestohymyileviksi, keikisteleviksi ja kovin huolitelluiksi. En kuitenkaan itse koe olevani tätä, joten haluan kertoa avoimesti siitä mitä promootiotyö todellisuudessa on ja kuinka paljon se vaatii. Tässä työssä, kun joutuu jatkuvasti kehittämään ja haastamaan itseään.

 

Promoottori  

Promoottori on myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen. Promoottorin tekemistä ohjaa aina tavoitteellisuus sekä ammattimaisuus. Työ on loppupeleissä aina myynnin edistämistä. Työ on vakavasti otettavaa, fyysisesti ja jopa henkisestikin raskasta. Päivät ovat usein pitkiä ja vaativat sinnikkyyttä. Energiaa kuluu jatkuvaan sosiaaliseen kanssakäymiseen, koko päiväiseen seisoskeluun tai kävelyyn, heittäytymiseen ja positiivisen asenteen ylläpitämiseen. Promootiotyö vaatii promoottorilta nopeaa reagointia, hyviä sosiaalisia taitoja sekä asiakkaan hyvää lukutaitoa. Promoottori kun on loppuasiakkaalle promootion näkyvin osa. Näin ollen työn laatu ja lopputulos kiinnostavat asiakasta kaikista eniten. Tämän takia promoottorilta vaaditaankin hyvää tuotetietämystä, myyntitaitoja, viestintäosaamista ja oma-aloitteisuutta.

Promootiotyön hyviä puolia on kuitenkin se, että se on pääsääntöisesti aina hauskaa sekä virkistävän vaihtelevaa, sillä lähes jokainen promootiokeikka on erilainen. Tärkeää on hyvä ja reipas asenne. Promoottori kun on aina itse oma käyntikorttinsa.

Promootiotyö sopii osa-aikatyöksi, esimerkiksi opintojen ohelle, mutta moni tekee promoottorin työitä myös täysin päätoimisesti. Niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, vaikka olen vielä opiskelija, omat tuloni on koostunut pääsääntöisesti pelkästään erilaisista promootiotöistä. Uskon, että valmistumisen jälkeen jään tekemään promootiotyötä.

Se mikä itseäni promootiotyössä houkuttaa on se, että promoottorilla on aika harvinainen etuoikeus päättää itse omista töistä. Ala on monipuolinen, joten keikkoja on moneen eri lähtöön. Eivät kaikki keikat ole välttämättä niitä kaikista mieluisampia, mutta jokaisesta saa hyvää oppia ja lähes jokainen keikka missä itse olen ollut, on ollut aina mieluisa sekä opettavainen. Keikat avaavat uusia ovia ja tuo yhteistyömahdollisuuksia jatkoon.  (Salminen, 2021)

 

Mitä kaikkea voi promota?

Promota voi mm. palveluita, niin julkisia kun yksityisiäkin, tuotteita, päivittäistavaroita, tapahtumia, aatteita ja vaikka mitä muuta. Henkilökohtaisesti itse olen usein toiminut promootiotehtävissä erilaisille konealanyrityksille mm: kutsutaan yrityksiä erilaisiin tapahtumiin, esitellään uusia tuotteita, yritetään kartoittaa tämänhetkisiä konetarpeita, kysellään asiakastyytyväisyydestä, markkinoidaan tuotteita ja kerätään liidejä myyjille. Varsinkin messut ja tapahtumat koostuu pääsääntöisesti siitä, että kerätään asiakkaalle liidejä tai yritetään kartoittaa minkälaista porukkaa tapahtumaan on osallistunut, jotta osataan kohdistaa myyntiä oikeisiin henkilöihin. Itse olen kerännyt liidejä ja tehnyt kartoitusta contactmate sovelluksen avulla, johon luodaan valmiiksi kysymykset ja skannataan ihmisten yhteystiedot. Tällöin asiakas saa tiedot helposti ja kätevästi käyttöönsä tapahtuman jälkeen.

 

Miksi promoottoriin olisi hyvä satsata?

Usein tarvitaan isoa budjettia, jos havitellaan etusivun paikkaa, mutta lehtimainos saattaa tulla helposti ohitetuksi. Digitaalisiin kampanjoihinkin satsataan välillä todella paljon, mutta sekin saattaa vain vilahtaa ohi. Harvemmin ihka elävä ihminen, joka panostaa kunnolla asiakkaan kohtaamiseen ja tarjoaa sinulle mahdollisuutta tutustua johonkin uutuuteen jäisi huomaamatta. Usein promootio otetaan vasta siinä vaiheessa mukaan markkinointiin, kun on käyty jo lähes kaikki muut markkinointi keinot läpi. On kuitenkin hieno huomata kehitystä tässä asiassa, sillä nykypäivänä yritykset ovat ymmärtäneet jo paremmin promoottoreiden arvon, ja yhä enemmän ja enemmän yritykset ovat ottaneet promootion kiinteäksi osaksi markkinointiaan. (Salminen, 2017)

 

Minkälaisia promootio tehtäviä itselläni on ollut?

Niin kuin jo aikaisemmin mainitsinkin, niin aloitin kunnolla promootio työt vuoden 2021 alussa ja olen kerennyt puolentoistavuoden ajan tekemään yhtä, jos toista. Olen ollut mukana mm: Oulun oikiat konepäivillä. Toiminut pitkään Turun Konekeskuksen kanssa ja tehnyt heille erilaisia puhelinmyyntiprojekteja ja ollut mukana myös heidän punainen paholainen kiertueella. Olen myös päässyt tekemään yhteistyötä Tammer Brandsin kanssa. Olen päässyt toteuttamaan yhtä pitkäaikaista haavettani ja olla mukana TV mainoksessa, tehnyt monia monia erilaisia puhelinmarkkinointi projekteja, ollut mm mukana grillikiertueella ja vaikka mitä muuta. Työ on hyvin vaihtelevaa ja innostavaa. Joka kerta pääsee yllättymään siitä kuinka kivaa työntekeminen voi olla. Pääsee tutustumaan uusiin itsensä kaltaisiin ihmisiin ja opettelemaan täysin uusia työtehtäviä. Keväälle ja kesälle on tiedossa taas monia uusia projekteja joita odotan innolla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Salminen, P. 2021. Promoottori – myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen. Wavecrest.

Viitattu 26.4.2022

https://www.harvamarketing.fi/blog/promoottori-myynnin-ja-asiakaspalvelun-ammattilainen

 

Salminen, P. 2017. 9 syytä, miksi promootio on ensimmäinen markkinointikeinosi.

Wavecrest.Viitattu 26.4.2022

https://www.harvamarketing.fi/blog/9-syyta-miksi-promootio-on-ensimmainen-markkinointikeinosi

 

 

 

Kommentoi