Tampere
25 May, Saturday
24° C

Proakatemian esseepankki

Mitä graafisen suunnittelijan tulisi tietää verkkosivuja suunnitellessa?



Kirjoittanut: Waltteri Kolkka - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Graafisen suunnittelijan ja verkkosivusuunnittelijan välinen raja voi vaikuttaa hiuksenhienolta, mutta todellisuudessa rajan voi vetää myös selkeämmin. Yhdistäviä tekijöitä löytyy reilusti, mutta siinä, missä graafisen suunnittelijan osaaminen yleensä keskittyy rajattomaan luomiseen, staattisiin printtikelpoisiin taideteoksiin sekä visuaaliseen tarinankerrontaan, tulee verkkosivusuunnittelijan olla rajoittuneempi visioiltaan ja miettiä enemmän skaalautuvuutta, käyttäjäkokemusta, optimointia ja käytännöllisyyttä.

Vaikka nettisivut voivat nykyään olla myös upeita taideteoksia ja silti toimivia kokonaisuuksia, on niiden käytettävyyden oltava pääosassa. Useimmiten sivustolla on ydintarkoitus, esimerkiksi myynti, jolloin painikkeiden, fonttien sekä värien tulee toimia yhdessä ja johdattaa käyttäjää sivuston tekijän määrittämään suuntaan, jotta sivusto on toimiva kokonaisuus. Graafisen suunnittelijan luoma brändikirja, logoineen, fonttiohjeistuksineen ja väreineen voi olla loistava työkalu sivusuunnittelussa, mutta ilman hyvää UX-suunnittelua sivu ei menesty.

Verkkosivusuunnittelijalle tuttuja asioita, joihin kannattaa tutustua sivustosuunnittelun alalla ovat asiakasinteraktioon liittyvät asiat, parhaat käytänteet suunnittelussa sekä rajoitteet. Selkein rajoitteista on tiedostokokojen rajoite, jonka tarkoituksena on nopeuttaa sivustojen latausaikoja. Täysikokoiset, suuret ja pikselitiheät kuvat on optimoitava verkkosivuille. Nykyään on ohjelmia, jotka tekevät tämän automaattisesti, mutta kuvien skaalautuvuus ja responsiivisuus on hyvä pitää mielessä.

Verkkosivusuunnittelussa voidaan hyödyntää myös lämpökarttateknologiaa, joka perustuu käyttäjien hiiren liikkeistä saatuun dataan sivustosuunnittelussa. Tärkeimmät painikkeet voidaan sijoittaa strategisesti, jotta konversio saadaan maksimoitua. Hyvä käytäntö on myös oppia sijoittamaan tietyt tiedot, esimerkiksi yrityksestä, oletetuille paikoille. Nykyään verkkosivun footer -osio on suosittu paikka, johon sisällytetään karttakuva sijainnista, sosiaalisen median linkkejä tai suuremmilla sivustoilla suuri määrä linkkejä helpon navigaation edesauttamiseksi.

Verkkosivujen suunnitteluprosessissa kannattaa myös olla vähintäänkin pintapuolinen tietämys siitä, mitä html-, css-, ja javascript -kielistä koostuvalla työskentelyalustalla voi tehdä helposti, ja mihin menee kannattamaton määrä aikaa. Designien ja lopputuloksen tulisi olla lähestulkoon identtisiä, ja helpoin tapa saavuttaa tämä on tietämällä alusta saakka, miten haluttu näkymä tuotetaan koodissa. Monet nettisivutyökalut luottavat nykyään valmisteemoihin ja palikoihin, joten näitä voi käyttää helposti apuna jo suunnitteluvaiheessa.

Tässä siis kolme pääpointtia: Responsiivisuus, funktionaalisuus ja koodin rajoitteet. Näitä ominaisuuksia silmällä pitäen nettisivujen suunnittelu helpottuu, eikä sivukehittäjä joudu vaikeuksiin mahdottomien vaatimusten edessä. Toimivaa ja kaunista jälkeä tuottamalla lopputuloksessa yhdistyvät molempien suunnittelumallien parhaat puolet.

 

Lähteet:

 

https://www.onlinedesignteacher.com/2020/10/10-things-every-graphic-designer-should.html

https://neilpatel.com/blog/graphic-designer-secrets/

https://www.fueldesign.co.nz/website-design-blog/should-you-trust-your-graphic-designer-to-design-your-website

14 Essential Graphic Design Tips For Every Website

https://99designs.com/blog/trends/web-design-trends/

Kommentoi