Tampere
27 May, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Mistä idea, Tekoäly Posteri POP UP?



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Mistä idea, Tekoäly Posteri POP UP? 

Kaikki lähti siitä, kun viime vuonna työstin Tuomaksen kanssa Pigster mobiilipeli projektia. Pelinkehitys prosessin yhteydessä käytimme erilaisia ohjelmistoja, esimerkiksi videoeditointiin, koodaukseen sekä grafiikan luomiseen tekoälysovellusta. Tutustuin tämän yhteydessä ensimmäisen kerran tekoälyllä kuvasisällön tuottamiseen. Tästä innostuin, jonka seurauksena aloin tutkimaan aihetta lisää. Viime keväänä aloin suunnittelemaan muuttoa uuteen asuntoon. Halusin kerrankin sisustaa uudesta kodista oman näköisen, joten päätin suunnitella itselleni taulun. En varsinaisesti ole hyvä maalaamaan tai edes piirtämään, joten mieleeni juolahti tekoäly sovellukset. Päädyin kokeilemaan ilmaisia tekoäly sovelluksia kuvien tuottamiseen, mutta huomasin nopeasti ilmaisten sovelluksien olevan ihan lasten kengissä. Tämän jälkeen aloin käyttämään OpenAI:n luomaa DALL-E tekoäly työkalua, jolla pystyy luomaan kuvasisältöä tekstiohjeilla (prompt), jonka perusteella tekoäly luo 4 kuvaa. OpenAI kuvailee DALL-E:tä seuraavasti, DALL-E 2 voi luoda alkuperäisiä, realistisia kuvia ja taidetta tekstikuvauksesta. Se voi yhdistää käsitteitä, attribuutteja ja tyylejä. (OpenAI 2023) 

Aloitin vapaa-ajalla leikkimään työkalulla töiden jälkeen. DALL-E on maksullinen sovellus, johon voi ostaa credit, pisteitä. Yhdellä pisteellä voi luoda 4 kuva luonnosta, jotka voi ladata omalle tietokoneelle halutessaan. Olin nopeasti kuluttanut yli 300 credittiä. Opin käyttämään taitavasti sovellusta sekä suunnittelin hienon taulun. Samalla syntyi idea siitä, että voisin tehdä teoksia myös muille. Tästä syntyi idea Tekoäly POP UP tapahtumalle, missä ihmiset pääsisivät suunnittelemaan itselleen taulun, tietysti tekoälyä hyödyntäen. Päädyin tapahtumassa käyttämään Midjourney tekoäly sovellusta, koska korviini kantautui tieto, että sillä pystyy luomaan parempi laatuisia kuvia, kuin DALL-E sovelluksella. Opettelin käyttämään siksi tätäkin ennen tapahtumaa. 

  

 

Tapahtuman kuvaus 

Tekoäly posteri pop up tapahtuma järjestettiin Ratinassa 14.9.-17.9, pisteellä ihmiset pääsivät suunnittelemaan customoituja taideteoksia ohjaajien avustuksella. Suunnittelussa hyödynnettiin tekoäly sovellusta (Midjourney), jonka avulla luotiin kuvia/luonnoksia taideteoksista. Suunnittelu prosessi oli ilmainen, mutta halutessaan asiakas pystyi ostamaan oman teoksen tiedostona, julisteena tai tauluna. Tekoäly sovelluksen ansiosta kuvien/luonnosten luominen kesti vain pari minuuttia. Pystyimme luomaan melkein minkälaisen kuvan tahansa, esimerkiksi kuvan eläimestä piirretty tyylisenä tai realistisen kuvan tietystä automallista. Vain ihmisten luovuus oli rajana siihen mitä pystyimme luomaan tekoälyn avustuksella. Lempi tilaukseni minkä suunnittelin asiakkaalle, oli kuva kolmesta mäyräkoirasta, joilla oli sotilasvarustus päällä. Tämä kyseinen työ tehtiin nuorelle, joka halusi yllättää/hämmentää äitiään. 

 

Mitkä olivat odotukset ja tulokset? 

Minulla oli kovat odotukset niin kuin yleensä itsellä on tapana olla. Uskoin että tapahtumasta saadaan tehtyä kannattava ja että siitä saisin jopa itselleni palkkiota. Ajattelin että maksavia asiakkaita voisi olla satoja. Tavoitteeni taisi olla 2000€ myynti, johon tarvittaisiin vähintään 120 posteri asiakasta.

Uskoin että ihmiset ymmärtäisivät helpommin mitä tapahtuma pisteellä voisi tehdä ja miksi siihen kannattaisi pysähtyä käymään. Erityisesti luotin siihen, että sisäänheittäjän avulla ihmisiä tulisi jonoksi asti pisteelle ihmettelemään. Ajattelin todella positiivisesti ehkä jopa yltiöpositiivisesti, kun olin itse niin innostunut aiheesta.

Todellisuudessa konsepti oli vieras asiakkaille eikä se ollut kovinkaan helposti ymmärrettävissä asiakkaiden näkökulmasta. Kyseessä oli Suomen ensimmäinen tekoälyä hyödyntävä posterin/taulun suunnittelu tapahtuma. Ihmisiä oli vaikea saada edes pysähtymän pisteellä. Ymmärtäähän sen, kaikki uusi jännittää, jopa pelottaa ihmisiä.

Tuloksena oli tapahtuma, joka ei ollut kannattava. Myyntiä oli 414€ yhteensä. Maksavia asiakkaita oli 25 kpl. Suosituimmat tuotteet olivat posterit ja tiedosto sähköpostiin. Saimme kuitenkin paljon positiivista palautetta palvelusta. Ihmiset, jotka tajusivat konseptin olivat todella kiinnostuneita aiheesta. Asiakkaat olivat tyytyväisiä teoksiinsa, joka todistaa sen, että kyseisellä palvelulla on todella markkinarako. Opimme myös todella paljon ja saimme konkreettisia kehitys kohteita, joiden avulla voidaan luoda onnistuneempi tapahtuma jatkossa. Harvoin uuden konseptin kanssa edes tehdään voittoa ensimmäisellä kerralla. Tämä kokemus oli oikeastaan vain osa palvelunkehitys polkua, joka maksaa itsensä takaisin myöhemmin.

 

 

 

 

 

Mikä oli Tekoäly POP UP:n kohderyhmä 

Ennen tapahtumaa ajattelimme, että tapahtuman kohderyhmä olisi nuoret aikuiset ikähaarukalla 20–30 vuotiaat. Tämä perustui siihen, että olin saanut ennen tapahtumaa tämän ikäisiltä ihmisiltä tilauspyyntöjä sekä kyseiset ihmiset osoittivat mielenkiintoa palvelua kohtaan.  

Nuorille aikuisille myydyt tekoäly teokset olivat yleensä abstraktia taidetta tai customoituja maisema teemaisia maalauksia. 

 

Ratinan kohderyhmä 

Tutkin eri lähteitä ja etsin Kauppakeskus Ratinan kohderyhmää. Lopputulokseksi sain hieman ympäripyöreän tuloksen.  

Spondan eli Ratinan omistava yhtiön nettisivuilta löysin kuitenkin konkreettisinta tietoa kohderyhmästä. 

“Ratina on kaikkien tamperelaisten ja lähiseudun asukkaiden kohtaamispaikka ja tänne voi tulla sellaisena kuin on. Perheet ovat kauppakeskuksen keskeinen kohderyhmä”, kertoo kauppakeskuksen ilmeen suunnitellut Pauliina Vesterinen. (Sponda 2018)

Vesterinen kertoo, että perheet ovat kauppakeskuksen keskeinen kohderyhmä.

Kokemukseni tapahtuma ajalla Ratinan kävijöistä vahvistaa, tätä Ratinan ajatusta. Huomasin että tapahtuma aikaan liikkui paljon lapsiperheitä sekä erityisesti äitejä lastenrattaiden kanssa. Tietysti kävijöiden joukosta löytyi myös nuoria, nuoria aikuisia sekä eläkeläisiä.

Uskon Ratinan kohderyhmä vaikutti hieman POP UP pisteen myyntiin, sillä kohderyhmät eivät välttämättä kulkeneet täysin käsikädessä. Tietysti Tekoäly Postereita voidaan tuotteistaa jatkossa myös niin, että kohderyhmä olisi erityisesti lapsiperheet. Tällöin tuotteena myytäisiin: harrastus ja lemmikki aiheisia teoksia, todennäköisesti piirretty tyylisenä.

 

Pohdinta: 

Nyt tapahtuman ollessa takanapäin on silti hyvä fiilis, vaikka takkiin tuli. Tämä tunne johtuu siitä, että sain todella paljon arvokasta oppia ja tietoa tulevia tapahtumia ja yleisesti tekoäly liiketoimintaa ajatellen. Ymmärrän nyt, että konseptoidessa uutta tuotetta tai palvelua, on yrittäjällä itsellä jonkinlainen käsitys siitä mitä asiakas haluaa sekä millainen tuotteen tulisi olla, mutta nämä oletukset harvemmin osuvat oikeaan. Tämän vuoksi tuleekin yrittäjän pyrkiä siihen, että hän saa tuotteensa nopeasti markkinoille jonkinlaisena “demo versiona”, jotta oikeaa tietoa saadaan mahdollisimman nopeasti asiakkailta. Asiakkailta saatu tieto on brutaalia faktaa, joka kertoo mille tuotteelle on oikeasti kysyntää ja mille ei. Samaa pätee palveluille. Kannattaa jo varhaisessa vaiheessa ottaa yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen, vaikka palvelukonsepti olisikin vielä kesken. Asiakkaalta kannattaa suoraan kysyä kokeeko hän, että tästä voisi olla hänelle apua. Lisäksi kannattaa kysyä millaisesta palvelusta hän saisi suurimman hyödyn. Tämän asiakkailta saadun tiedon avulla voit kehittää konseptistasi oikeisiin tarpeisiin toimivan tuotteen tai palvelun, jolla varmasti kysyntää sekä asiakkaita.

 

 

 

Sponda. 2018. Artikkeli. Näin luotiin kauppakeskus Ratinan aito ja ihmisläheinen ilme. Julkaistu 23.2.2018. Luettu 16.10.2023. https://sponda.fi/nain-luotiin-kauppakeskus-ratinan-aito-ja-ihmislaheinen-ilme/  

OpenAI. 2023. Nettisivu. Nd. Luettu 10.10.2023.  https://openai.com/dall-e-2  

Ratina. 2023. Tekoäly Posteri POP UP 2023. Nd. Luettu 11.10.2023.   https://www.ratina.fi/ajankohtaista/tekoaly-posteri-pop-up-14-17-9/  

Kommentoi