Tampere
23 May, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Minä Tuutorina



Kirjoittanut: Teemu Torkkola - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kirjoittaja Teemu Torkkola

 

Taustastani

Tuutorin tehtävä on vastuullinen, mutta kaverillinen. Näin ainakin itse sen näen. Olen itse ollut jo lyhyen elämäni aikana useammissa vastaavissa tehtävissä, joten tuutoriksi hakeminen tai syksyn itse toiminta ei niinkään jännitä. Minulla on kokemusta isosena ja vapaa-ajan ohjaajana olosta rippileireillä sekä lukiossa olin myös tuutorina 2004 syntyneille opiskelijoille. Tämän lisäksi olen esimerkiksi opettanut itseäni nuoremmille rahasta ja taloudesta pörssilähettiläänä.

 

Miksi sitten koen olevani hyvä tuutori?

Koen omaavani hyvät sosiaaliset taidot ja osaan ottaa erilaiset ihmiset huomioon tilanteesta riippumatta. Kerroin esimerkiksi mökkipajassa, kuinka olen jo pitkään ollut se henkilö, jolle moni ystäväni uskaltaa avautua todella syvistäkin aiheista. Olen myös päässyt tiimijohtajana ollessani kartoittamaan saman ikäisten ja vanhempien opiskelijoiden auttamista, tukemista ja johtamista. Suurimmat vahvuuteni tutoroinnissa on juuri ihmisten tarpeiden kuuntelu ja ihmisenlukutaito, sillä kaikille kaikki aktiviteetit eivät ole mieluisia. Sain myös jo muilta tuutoreilta lempinimen kävelevä tietopankki, sillä minulla on paljon yleistietoa niin elämästä, Proakatemiasta kuin Tamkista ja yleisestä koulutusjärjestelmästä.

 

Mitkä ovat tuutorin tehtävät

Tuutorointi on hyvin monipuolista ja vaikeasti käsikirjoitettavaa tehtävää. On toki raamit esimerkiksi mitä orientaatioviikoilla tehdään, mutta kaikki muu tuki ja uusien opiskelijoiden avustaminen on vaikeasti ennustettavissa. Tutor koulutuksissa on toki käyty yleisimpiä skenaariota läpi ja olen hyvin tyytyväinen koulutuksien sisältöön. Pidän erityisen tärkeänä koulutuksissa opetettuja kaikkien huomioimista, yksinäisyyden ehkäisyä ja alkoholittomien tapahtumien mahdollistamista kaikille.

Oli myös mukava huomata kuinka paljon koulutuksiin oli kerätty vinkkejä, miten tutorit voivat jakaa tietoa uusille opiskelijoille ja esimerkiksi asunnon hankkimiseen annettiin monia eri kanavia, joihin uusia opiskelijoita voi tarvittaessa ohjata.

Tärkeimmät tehtävät tutorina ovat erityisesti olla se ensimmäinen ihminen, tuki ja kosketus uuteen kouluun. Tutorin ei tarvitse olla jokaisen vapaa-ajan kaveri, mutta tuutori ei myöskään ole johtaja. Tarkoitus on olla helposti lähestyttävä tuki ja etenkin se henkilö, joka kykenee tiimiytyttämään uuden porukan puhaltamaan yhteen hiileen. Uskon, että tiimiyttäminen ja hyvällä tavalla tiiviin ryhmän luonti ei meille uusille tuutoreille tuota ongelmaa, sillä olemme onnistuneet loistavasti tiimiytymään koko TIJO23 porukalla sekä EDEL:in ja Ropinan myös itsenäisesti tiimeinä.

Tuutoreina meidän on myös tärkeä pitää tiivistä yhteistyötä opettajatuutoriin sekä Opoon, sillä monella tulevalla opiskelijalla on varmasti kouluun liittyviä kysymyksiä tai hankaluuksia joihin me tuutorit emme suoraan voi tai pysty vastaamaan. Toinen taho, johon on tärkeä olla pienellä kynnyksellä yhteydessä on Tamko ja heidän tuutori vastaavat. Mikä esimerkiksi huomaamme syrjintää, kiusaamista, rasismia tai muita hankalia tilanteita voimme aina nimettömästi tai luvan kysyttyä nimellisesti pyytää apua tilanteen hoitoon Tamkon puolelta. Uskon, että me uudet tuutorit hoidamme homman paremmin kuin hyvin ja TIJO24 uudesta OPS:ista huolimatta tulee olemaan hyvin perillä asioistaan sekä tiimiytymään loistavasti.

 

 

Lähteet:

TAMKO. Tuutorointi. Verkkosivu. Viitattu 14.4.2024.  https://tamko.fi/tuutorointi/

Tutor koulutukset 22.2.2024, 13.3.2024 ja 22.3.2024.

Aihetunnisteet:
Kommentoi