Tampere
22 May, Wednesday
7° C

Proakatemian esseepankki

Millaiselta myyjältä näytät?



Kirjoittanut: Mikael Kaukinen - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

 

Johdanto 

Myynti on enemmän kuin pelkkää tuotteiden tai palveluiden myymistä. Se on vuorovaikutteista prosessia, joka vaatii myyjältä monipuolisia taitoja ja huolellista valmistautumista. Yksi myynnin onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä on myyjän käytös ja ulkonäkö. Tässä esseessä tarkastellaan syvällisesti sitä, kuinka kohteliaat käytöstavat, rentous ja siisti pukeutuminen voivat vaikuttaa myyntitilanteisiin ja positiivisesti asiakkaan ostopäätökseen.  

 

 

Kohteliaiden käytöstapojen voima 

Kohteliaisuus on yksi tärkeimmistä aseista myyntityössä. Se luo positiivisen ensivaikutelman ja auttaa rakentamaan luottamusta asiakkaan ja myyjän välille. Kohteliaisuus ilmenee monin eri tavoin, kuten ystävällisissä tervehdyksissä, kiitoksissa ja yleisesti käytöksessä. Asiakkaat arvostavat kohteliaisuutta ja ovat alttiimpia tekemään kauppoja myyjien kanssa, jotka kohtelevat heitä kunnioittavasti ja ystävällisesti. Kohteliaat käytöstavat eivät enää ole niin normi, kuin ne ovat ennen olleet. En osaa itse sanoa johtuuko tämä somen vaikutuksista, kasvatuksesta vai kielen monimuotoistumisesta. Kuitenkin nykyään kohteliaita käytöstapoja ja edes perusasioita ei näe kauheasti käytössä. Itse pidän aina huolen että avaan oven ensin muille ja menen itse mieluusti viimeisenä sisälle. Olen vielä erityisen kohtelias vanhempien ihmisten kanssa ja pyrin tartuttamaan hyviä käytöstapoja ihmisiin ympärilläni. Nyt onkin sinun aikasi keskittyä ja vaikka kerrata yleisimpiä hyvän käytöksen ja kohteliaisuuden eleitä, koska niitä arvostetaan nykymaailmassa vielä enemmän, kuin ennen, koska niitä näkyy nykyään paljon harvemmin. Yksinkertaisillakin eleillä saatat suorastaan hurmata asiakkaan ja se ei sinulta myyjänä paljoa vaadi. 

 

Rentouden rooli asiakassuhteissa 

Rentous on toinen tärkeä tekijä myyntitilanteissa. Asiakkaat eivät ikinä halua kohdata jäykkiä ja epäaidon tuntuisia myyjiä, vaan he haluavat tuntea olonsa rennoksi ja mukavaksi. Rentous ja mukavuus lisää asiakkaalle myös luottamuksen ilmapiiriä, jossa hän voi olla oma itsensä, koska sinä myyjänäkin olet. Rentous auttaa myyjää luomaan läheisemmän suhteen asiakkaaseen ja tekemään kaupankäynnistä miellyttävämpää molemmille osapuolille. Tärkeää on kuitenkin säilyttää ammattimainen ote ja välttää liiallista rentoutumista, joka voi vaikuttaa epäasialliselta. Muistetaan kuitenkin aina pitää huoli, että ryhti säilyy istuessa ja seistessä, mutta ei tarvitse liian jäykkänä olla. 

 

 

Siistin pukeutumisen merkitys ammattimaisuudessa 

Siisti pukeutuminen on kolmas tekijä, joka vaikuttaa myyjän ensivaikutelmaan. Ammattimaisesti pukeutunut myyjä herättää luottamusta ja antaa itsestään huolitellun ja asiantuntevan kuvan. Siisti pukeutuminen viestii myös yrityksen brändistä ja arvoista, ja voi auttaa vahvistamaan yrityksen imagoa asiakkaiden silmissä. Siksi on tärkeää, että myyjät kiinnittävät huomiota pukeutumiseensa ja pitävät huolta siisteydestään ja ammattimaisuudestaan. Olette varmaan nähneet joskus kuvia ja videoita suuryritysten ja esimerkiksi luksusbrändien myymälämyyjistä tai yrityksen johtoportaasta. Heissä näkyy kaikissa panostus siihen, että ostopäätös ei jää ainakaan heidän ulkonäöstään tuoman fiiliksen vuoksi tekemättä. 

 

 

 

Kohteliaisuus, rentous ja siisti pukeutuminen käytännössä 

Kohteliaat käytöstavat, rentous ja siisti pukeutuminen ovat olennainen osa myyntityötä, mutta niiden merkitys korostuu erityisesti kasvokkain tapahtuvissa kohtaamisissa. Miten ihmeessä ajattelit tehdä kauppoja suurien yritysten kanssa, jos menet myyntitapaamiseen reikäisillä farkuilla ja 2 päivää käytetyllä t-paidalla. Tällaisessa tilanteessa saattaa asiakas käännyttää sinut jo ennen kun ehdit sanoa sanaakaan. Myyjän ensivaikutelma voi ratkaista koko kaupanteon onnistumisen, joten on tärkeää, että myyjät kiinnittävät huomiota näihin seikkoihin ja pyrkivät parantamaan niitä jatkuvasti. Yritykset voivat myös tarjota koulutusta ja valmennusta myyjilleen näiden taitojen kehittämiseksi ja vahvistamiseksi. 

 

Johtopäätökset ja oma pohdinta 

Kohteliaat käytöstavat, rentous ja siisti pukeutuminen ovat keskeisiä tekijöitä menestyksekkäässä myyntityössä. Ne voivat vaikuttaa positiivisesti asiakkaan kokemukseen ja siten myös hänen ostopäätökseensä. Siksi on tärkeää, että myyjät ymmärtävät näiden tekijöiden merkityksen ja panostavat niihin aktiivisesti osana myyntiprosessiaan. 

Itse olen myyntiä tehdessä huomannut muutaman yksinkertaisen tavan, jolla vältyt kiusallisilta tilanteilta ja onnistut olemuksellasi vakuuttamaan asiakkaan. Yksi tärkeimmistä on pelisilmä ja heti pelisilmän perässä maalaisjärki. Sen nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että et ole töykeä asiakkaalle, mutta joidenkin asiakkaiden kanssa pitää ottaa hieman eri lähtöasetelma. Vanhempien ihmisten kanssa rauhallinen ja selkeä tyyli, kun taas nuorempien kanssa hieman menevämpi ja rennompi tunnelma. Eri alojen kanssa on myös paljon eroavaisuuksia, jotka sinun on hyvä selvittää etukäteen. Tommi Salmelainen(2021) Lausuu blogissaan “Kuten tieteessä yleensäkin, suoraa ja simppeliä vastausta on hittolaisen hankala antaa.” Onko siis kannattavaa mennä maansiirtofirmaan tapaamaan työmaalla olevaa johtajaa Armanin puku päällä, vai toimisiko ihan farkut ja tuulitakki paremmin. Kun tapaat tämän maansiirtofirman johtajan työmaalla, ehkä liian asiantunteva ja kirjaviisas asenne saattaa ärsyttää asiakastasi, kun taas tuon alan johtajalle voisi toimia vaikkapa rentous ja miehekkyys ja sen ulostuominen paremmin. Kaikki riippuu omasta ihmistuntemuksesta ja pelisilmästä. Näitä taitoja kannattaa ehdottomasti treenata niin paljon, kuin mahdollista, jotta tulevaisuudessa myynnin onnistumisen todennäköisyys olisi suurempi asiakkaasta riippumatta. 

 

 

Liitteet 

 

https://www.tommisalmelainen.com/single-post/myyd%C3%A4%C3%A4n-bisnespuku 

https://www.huippumyynti.fi/vakuuttava-myyja/ 

 

Kommentoi